Syster Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Idag lanserar Kostdoktorn den nya medlemssidan på bloggen. Hoppas ni kommer att gilla innehållet. Förutom att man på bloggen kan diskutera, fråga, kommentera, påpeka problem och lämna synpunkter och tips, så har vi även möjlighet att göra det här på forumet i den här tråden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jättebra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Allt verkar fungera som det ska med lanseringen! Någon som har hunnit se efter själv ännu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annikapannikapuddingpastej Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 (edited) Raderat Edited January 24, 2017 by Annikapannikapuddingpastej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Allt verkar fungera som det ska med lanseringen! Någon som har hunnit se efter själv ännu? Ja, testar nu! Jag tror inte att det är smart att ha så många videofiler på samma sida. Startar man en intervju och sedan börjar titta på några andra får man problem. Verkar som att de tidigare videofilerna fortsätter buffra, bandbredden/cacheminnet går i taket och det går inte att starta nästa intervju utan att ladda om hela sidan. Jag använder Chrome, har rejält bredband och dator, så detta är nog ett generellt problem. Förtydligande/tillägg: Det är kanske inte en bug som man stöter på i normalfallet, men som ny användare blir det naturligt att starta flera videoklipp för att se om det är något som verkar intressant. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jaha. Det var detta jag befarade. Ännu en betaltjänst. Ja, men det finns å andra sidan oceaner av gratisgrejer ute på nätet. Varför inte bidra själv till den oceanen med något du tycker fattas? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ja, jag kan förstå att de som jobbar med detta inte kan göra det gratis. Jag önskar dem lycka till och hoppas det går bra. Men jag undrar om detta kommer att fungera? Det är samma problem som med kvalitetsjournalistik, ingen vill betala något. Sedan är det med internet som så att den stora massans kunskap är större än de få experternas, hur duktig Anders än är. Ett forum slår nästan allt om man har förstånd att sila informationen och ta till sig den som är bra. Jag kommer ihåg härom året då han som startade Stronglift 5x5 lade över sitt koncept till en medemssite som man skulle betala för, det blev mer eller mindre haveri. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ja, jag kan förstå att de som jobbar med detta inte kan göra det gratis. Jag önskar dem lycka till och hoppas det går bra. Men jag undrar om detta kommer att fungera? Det är samma problem som med kvalitetsjournalistik, ingen vill betala något. Sedan är det med internet som så att den stora massans kunskap är större än de få experternas, hur duktig Anders än är. Ett forum slår nästan allt om man har förstånd att sila informationen och ta till sig den som är bra. Jag kommer ihåg härom året då han som startade Stronglift 5x5 lade över sitt koncept till en medemssite som man skulle betala för, det blev mer eller mindre haveri. Ja, affärsmodeller på nätet är svårt. Stora succéer som Twitter och Facebook har svårt att gå plus, även om ägarna dock tenderar att bli rika när de gör sina prematura IPO. Jag läste just om en rättstavningsapp (som alltså korrigerar smart-telefonernas hysteriska "korrigeringar") som är gratis men tar betalt för kringtjänster som att man får välja färg på sitt keyboard. Jag blir stum när jag läser sådant. Appen borde inte ens behövas till att börja med och att någon skulle vilja betala för att få välja färg är mer än jag kan föreställa mig. Jag inser att jag är mycket olämplig som internet-entreprenör! (Eller så är jag bara realist.) Samtidigt så tror jag att Aftonblaskans "Viktklubb" är något av en kassako för Schibstedt, så man kan aldrig så noga veta vad som slår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jag går iallfall in och sponsrar projektet med 79 spänn i månaden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ja, testar nu! Jag tror inte att det är smart att ha så många videofiler på samma sida. Startar man en intervju och sedan börjar titta på några andra får man problem. Verkar som att de tidigare videofilerna fortsätter buffra, bandbredden/cacheminnet går i taket och det går inte att starta nästa intervju utan att ladda om hela sidan. Jag använder Chrome, har rejält bredband och dator, så detta är nog ett generellt problem. Förtydligande/tillägg: Det är kanske inte en bug som man stöter på i normalfallet, men som ny användare blir det naturligt att starta flera videoklipp för att se om det är något som verkar intressant. Bra kommentar, funderar redan på att lägga alla videofilmer på varsin separat sida. Då blir det dessutom enklare att kommentera en viss video. Vad tror du och andra om den lösningen? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Tror att det vore mycket bra! Blir också lättare för medlemmarna att se vilka videos som är mest populära/sevärda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Testa en månad gratis kan man ju alltid göra, svårt att ha någon åsikt om man inte ens har prövat. Gillar också att man inte har någon bindningstid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Tror att det vore mycket bra! Blir också lättare för medlemmarna att se vilka videos som är mest populära/sevärda. Hur menar du att det blir lättare att se det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Hur menar du att det blir lättare att se det? Fel av mig. Jag skulle nog skrivit: "Det skulle vara lättare att implementera vilka som är mest populära/sevärda direkt i ert bloggsystem genom att använda "mest visade/kommenterade", likt det du har till höger på förstasidan." Ni skulle dels kunna ha det på medlemssidan, men även som en puff på förstasidan med "mest visade video på medlemssidorna". Det går kanske att implementera med statistik direkt från Vimeo, men gissar att separata sidor är enklare (och löser framförallt problemet med videos som inte startar). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Fel av mig. Jag skulle nog skrivit: "Det skulle vara lättare att implementera vilka som är mest populära/sevärda direkt i ert bloggsystem genom att använda "mest visade/kommenterade", likt det du har till höger på förstasidan." Ni skulle dels kunna ha det på medlemssidan, men även som en puff på förstasidan med "mest visade video på medlemssidorna". Det går kanske att implementera med statistik direkt från Vimeo, men gissar att separata sidor är enklare (och löser framförallt problemet med videos som inte startar). Aha, ok. Ja någon form av topplistor ska vi ha snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Tänkte se en intervju på AppleTV via AirPlay från iPad. Fungerar inte. Intervjusidan har svårt att ladda färdigt, blinkar till och Safari kraschar. Kör iOS 6.1. På iPhone med iOS 7 fungerar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Bra kommentar, funderar redan på att lägga alla videofilmer på varsin separat sida. Då blir det dessutom enklare att kommentera en viss video. Vad tror du och andra om den lösningen? En fördel är att varje video kan ha sin egen sträng av kommentarer/diskussioner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Felet går att återskapa. Krasch varje gång jag försöker ladda intervjusidan på iPad 3, iOS 6.1. Såg kommentar på bloggen om iPad-problem. Gissar att det är samma som jag upplever nu. Sidan med kurser och föreläsningar fungerar. Är det för många videofiler på samma sida som orsakar detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Felet går att återskapa. Krasch varje gång jag försöker ladda intervjusidan på iPad 3, iOS 6.1. Såg kommentar på bloggen om iPad-problem. Gissar att det är samma som jag upplever nu. Sidan med kurser och föreläsningar fungerar. Är det för många videofiler på samma sida som orsakar detta? Kan vara just det att det är för många videos på samma sida. Ska som sagt överväga att flytta ut själva videofilerna och beskrivningarna till separata sidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jag går iallfall in och sponsrar projektet med 79 spänn i månaden. Jo, skulle tro att de flesta forumstammisar kan tänka sig det. Vi är ju många som blivit hjälpta av kostdoktorn. Som jag ser det så förpliktigar betalning (oavsett antal kronor) en del. Betalar man 79 kronor i månaden (Netflix kostar omkring 79 kr) krävs en ganska strid ström av nya intervjuer och annat innehåll samt medlemsförmåner i form av t.ex. rabatter på prenumerationer av t.ex. Omega 3. Annars kommer folk att dra sig ur. /Glen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jo, skulle tro att de flesta forumstammisar kan tänka sig det. Vi är ju många som blivit hjälpta av kostdoktorn. Som jag ser det så förpliktigar betalning (oavsett antal kronor) en del. Betalar man 79 kronor i månaden (Netflix kostar omkring 79 kr) krävs en ganska strid ström av nya intervjuer och annat innehåll samt medlemsförmåner i form av t.ex. rabatter på prenumerationer av t.ex. Omega 3. Annars kommer folk att dra sig ur. /Glen Medlemskapet inkluderar redan 10 procent rabatt på bland annat olika märken Omega 3 – utöver vad som i flera fall redan var Sveriges bästa pris. Och fri frakt! Nya intervjuer och föreläsningar och kurser kommer komma ofta. Sannolikt varje vecka, kanske lite mer sällan under våra "semestrar" (jag har inte tagit en hel dags semester från bloggen på åratal ). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Nya intervjuer och föreläsningar och kurser kommer komma ofta. Sannolikt varje vecka, kanske lite mer sällan under våra "semestrar" (jag har inte tagit en hel dags semester från bloggen på åratal ). jag vet inte om du gör så, men nån vecka om året kunde du gott låta en vikarie skriva inläggen i bloggen, även en kostdoktor kan behöva ladda batterierna.;-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 jag vet inte om du gör så, men nån vecka om året kunde du gott låta en vikarie skriva inläggen i bloggen, även en kostdoktor kan behöva ladda batterierna.;-) Här föreslår jag raskt en vikare, vår kloka Johanna07! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noiden Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Det verkar ju intressant. Men hade varit grymt om ni kunde erbjuda liknande "matdagboken", där man kan skriva in vad man äter också får man resultat i antal kolhydrat, fett, protein osv. Kanske iofs finns något annat program för detta, men inte hittat. =) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Medlemskapet inkluderar redan 10 procent rabatt på bland annat olika märken Omega 3 – utöver vad som i flera fall redan var Sveriges bästa pris. Och fri frakt! Nya intervjuer och föreläsningar och kurser kommer komma ofta. Sannolikt varje vecka, kanske lite mer sällan under våra "semestrar" (jag har inte tagit en hel dags semester från bloggen på åratal ). Kalasbra Andreas. Hoppas satsningen går bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Jag är medlem, självklart vill man stötta satsningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 En viktig fråga för mej är vad man vill med medlemssidan! Det jag hoppas är att sidan och pengarna den genererar används till att öka inflytandet i hälsopolitiken i Sverige i första hand men även andra länder där det är möjligt. * Vi måste påverka hälso- och sjukvårdspolitiken så att vi får till en mycket kraftfullare förebyggande vård. Tex. - Fram med lågkolhydratkost som förstaval för diabetiker! - Bort med articifiella transfetter! - Förebyggande, kanske liberal, lågkolhydratkost för alla andra "moderna" tillstånd som hjärt- och kärlsjukdomar och andra metabola sjukdomar, autoimmuna sjukdomar, sjukdomar i nervsystemet och hjärnan mm. * Vi måste låta alla som får instutitionsmat som barn, sjuka och gamla få en färsk, näringstät, hälsosam mat utan ett dagens överflöd av billiga kolhydratprodukter. * Vi måste påverka jordbrukspolitiken så att vi får rena och näringsrika produkter där våra fördelar som stort, svalt land utnyttjas. Vi klara oss utan avloppsslam, GMO-grödor med tillhörande gifter och andra "genvägar" till vinster. Bönderna behöver regler som gynnar dem och vår gemensamma ekologiska framtid! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Skulle så gärna bli medlem, både för att stödja Kostdoktorn och för att få tillgång till allt material som finns på medlemssidan och 79 kronor känns inte som något överpris i sig. Men som kombinerat långtidsarbetslös och sjukskriven med låglönejobb bakom mig, har jag en månadsinkomst som gör också 79 kronor till en betydande summa pengar för mig. Men jag hoppas att medlemssidorna gör succé, att pengarna flyter in och att Andreas kan fortsätta med sitt viktiga folkhälsoarbete ända tills till och med SLV har fattat galoppen. Heja, Kostdoktorn! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Jag undrar om man kan få sin gratis provapåmånad till hösten istället eller måste man göra det nu direkt? Jag bor på landet under hela somrarna med ett riktigt dåligt internet så att se filmer i hög kvalitet är inte riktigt aktuellt just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Det verkar ju intressant. Men hade varit grymt om ni kunde erbjuda liknande "matdagboken", där man kan skriva in vad man äter också får man resultat i antal kolhydrat, fett, protein osv. Kanske iofs finns något annat program för detta, men inte hittat. =) Jag skulle jättegärna se detta också, men snälla snälla, lägg då in näringsinnehåll också. Typ cronometer.com men på svenska. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Jag undrar om man kan få sin gratis provapåmånad till hösten istället eller måste man göra det nu direkt? Jag bor på landet under hela somrarna med ett riktigt dåligt internet så att se filmer i hög kvalitet är inte riktigt aktuellt just nu. Vi har inga planer på att ta bort prova-på-månaden så med all sannolikhet kan du ta den i höst istället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Det verkar ju intressant. Men hade varit grymt om ni kunde erbjuda liknande "matdagboken", där man kan skriva in vad man äter också får man resultat i antal kolhydrat, fett, protein osv. Kanske iofs finns något annat program för detta, men inte hittat. =) Det är något vi funderar på. Dock vill vi i så fall göra det bättre än andra alternativ (åtminstone mycket bättre än gratisalternativ). Så vi behöver göra en del efterforskningar först. Kanske landar det i att vi istället rekommenderar andra färdiga bra produkter för detta, så vi inte lägger all vår tid och kraft på att återuppfinna hjulet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Det är något vi funderar på. Dock vill vi i så fall göra det bättre än andra alternativ (åtminstone mycket bättre än gratisalternativ). Så vi behöver göra en del efterforskningar först. Kanske landar det i att vi istället rekommenderar andra färdiga bra produkter för detta, så vi inte lägger all vår tid och kraft på att återuppfinna hjulet. Det finns många alternativ där ute på internätet. Visst vore det bra om man kunde ha det på sin medlemssida, men jag tycker inte att det är något ni ska prioritera. Däremot skulle kanske en granskning av det som finns vara bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Har ni några förslag på saker ni tycker fattas eller är dåliga på medlemssidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Det finns många alternativ där ute på internätet. Visst vore det bra om man kunde ha det på sin medlemssida, men jag tycker inte att det är något ni ska prioritera. Däremot skulle kanske en granskning av det som finns vara bra. Det finns ingen bra svensk som ger näringsinnehållet, tycker jag. Saknar en svensk cronometern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 26, 2014 Share Posted September 26, 2014 Hej Undrar om det finns ett speciellt forum för medlemmar? Jag tycker att det har blivit väldigt lugnt i forumet på sistonde, det är därför jag ställer frågan. Jag själv skulle hemskt gärna vilja bli medlem, men jag har alldeles för snäv ekonomi för att kunna bli det nu. 79 kr är mat i två dagar för mig och mitt barn, så jag måste avvakta tills det rasslar till i kassan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted September 27, 2014 Share Posted September 27, 2014 Nej det finns det inte. De kan dock svara på saker i medlemsforumet, på samma sätt som i blogginläggen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts