larsmartin Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jag har varit på semester och på resebyrån Apollos sida kunde jag välja specialkost, som distribuerades av SAS, som stod för flighten. Jag beställde 'diabetes' till frukost på resan till Grekland och likadant till lunch på väg hem. Jag jämförde med mina stolsgrannar, som hade valt vanligt. Frukosten bjöd på vatten istället för juice (bra), ingen marmelad (bra), men päronyoghurt - alla fick någon typ av fruktyoghurt - 10% socker (dåligt), en fruktsallad med melon och druvor (dåligt), ett paket Becel (???), där den vanliga kosten hade smör. Hela frukostpaketet var specialkomponerat med mitt namn och mitt säte påklistrat och först ut att leveras. Varför inte göra den ansträngningen helt ok? Personalen skämdes och åtgärdade med smör och lite mer ost. Lunchen var bättre med kyckling och grönsaker. Återigen kom fruktsalladen in med päron och melon denna gång. Ingen dessert till mig (tack). Becel fanns med igen - varför denna vara över huvud taget? Personalen ville vara hjälpsam och bjöd på lantchips och energibar med 26% honung deklarerad(!) Till båda måltiderna bjöds microvärmt vitt bröd, men jag luskade ut lite danskt rågbröd, som fick bli utfyllnad. Allt kan inte vara super-100, men man måste kunna tänka diabetes = inget socker. Jag har tryckt på Apollo så att det trycker på SAS. Jag vågar inte ens tänka vad de som beställt kosher/hallal får. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 De borde vara ärligare med sina alternativ. Till exempel så här: Idag bjuder vi på två rätter, båda på temat "carbs with carbs and token amounts of protein". Alternativ 1: överkokta och sedan mikrade penne med klistrig sås (innehåll okänt). Alternativ 2: minimal bit ihjälplågad kyckling från Big Food med ostersättning, överkokt ris och broccoli. Tillbehör: various cheap carbs (bröd, kex, godis), grejer vi får från våra sponsorer (Becel), samt transfetter ("mjölk"pulvret till kaffet) och GMO-sojaolja (dressingen till den minimala salladen). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jag beställde "bland meal" typ skonkost och fick jättefin fisk och kyckling, men tyvärr även becel, men då var det ju lite fettskrämda grannar som avvarade sitt smör, så det löste sig. Så det kan jag rekommendera, skonkost, det är "ren" mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jag beställde "bland meal" typ skonkost och fick jättefin fisk och kyckling, men tyvärr även becel, men då var det ju lite fettskrämda grannar som avvarade sitt smör, så det löste sig. Så det kan jag rekommendera, skonkost, det är "ren" mat. Har du återkopplat till Apollo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ahhh, det var inte med Apollo, utan Turkish Ailines. Sorry. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Har du återkopplat till Apollo? Apollo är muntligen grillat, men det kommer ju en utvärdering snart :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Ahhh, det var inte med Apollo, utan Turkish Ailines. Sorry. Det är skillnad på Turkish och SAS, som ju fixar maten åt Apollo. Turkish är väldigt bra över huvud taget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jag har varit på semester och på resebyrån Apollos sida kunde jag välja specialkost, som distribuerades av SAS, som stod för flighten. Jag beställde 'diabetes' till frukost på resan till Grekland och likadant till lunch på väg hem. Jag jämförde med mina stolsgrannar, som hade valt vanligt. Frukosten bjöd på vatten istället för juice (bra), ingen marmelad (bra), men päronyoghurt - alla fick någon typ av fruktyoghurt - 10% socker (dåligt), en fruktsallad med melon och druvor (dåligt), ett paket Becel (???), där den vanliga kosten hade smör. Hela frukostpaketet var specialkomponerat med mitt namn och mitt säte påklistrat och först ut att leveras. Varför inte göra den ansträngningen helt ok? Personalen skämdes och åtgärdade med smör och lite mer ost. Lunchen var bättre med kyckling och grönsaker. Återigen kom fruktsalladen in med päron och melon denna gång. Ingen dessert till mig (tack). Becel fanns med igen - varför denna vara över huvud taget? Personalen ville vara hjälpsam och bjöd på lantchips och energibar med 26% honung deklarerad(!) Till båda måltiderna bjöds microvärmt vitt bröd, men jag luskade ut lite danskt rågbröd, som fick bli utfyllnad. Allt kan inte vara super-100, men man måste kunna tänka diabetes = inget socker. Jag har tryckt på Apollo så att det trycker på SAS. Jag vågar inte ens tänka vad de som beställt kosher/hallal får. Har du inte lärt dig något ting.. diabetiker skall undvika fett och ta Statiner! Blodsockret har de medecin mot! Jag gav f*n i speciallmat.. tog standard och åt det som gick att äta.. ja jag åt frallan, den var så liten och det fanns smör och ost till. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 . ja jag åt frallan, den var så liten och det fanns smör och ost till. Fyy 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Fyy Javisst helt fel, men hungern går ibland före principen. Man får äta det som känns mest bäst eller minst dåligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Har du inte lärt dig något ting.. diabetiker skall undvika fett och ta Statiner! Blodsockret har de medecin mot! Jag gav f*n i speciallmat.. tog standard och åt det som gick att äta.. ja jag åt frallan, den var så liten och det fanns smör och ost till. Ja vad ska man göra? Men om man ska vara lite allvarlig, så kan det bli fullkomligt fel när det gäller allergier och det som inte syns i maten, men som man måste veta: Finns det eller finns det inte det som jag inte tål? Då kan varken SAS eller någon annan säga: Jag tror att det inte finns nåt sånt i maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Man kan tycka att sån't är här lite lustigt och är man vuxen kan man ta det här med en liten klackspark. Men om jag nu ÄR diabetiker och inte bara en simpel LCHF:are, så får jag ingen mat, som jag faktiskt har betalt extra för. Jag har en förfärlig berättelse om bullar med fyllning, där en flicka frågade mycket allvarligt, om det var mandel eller nötter i. Köket svarade mandel och flickan bet en stor tugga av bullen. En kvart senare kom ambulansen som körde henne till akuten. Hon höll på att kvävas till döds. Närheten till akutsjukhuset räddade henne. Det behöver inte vara så dramatiskt, men det handlar om, att ta människor på allvar och att veta och inte bara gissa vad personer kan äta eller inte. Det är skillnad på; vill inte äta, kan inte äta, bör inte äta, ska inte äta och får inte äta. Vill jag ha diabetesmat, så innebär det mat utan socker - punkt. Sen kan man tänka, inte heller snabba kolhydrater. Men när det inte verkar tänkt alls, utan något slags allmän nyttig mat - vad det nu är? Men Becel - har man stora lager eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Jag beställde "bland meal" typ skonkost och fick jättefin fisk och kyckling, men tyvärr även becel, men då var det ju lite fettskrämda grannar som avvarade sitt smör, så det löste sig. Så det kan jag rekommendera, skonkost, det är "ren" mat. Ren är gott :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Det är väl samma som när en av våra läsare var anhörig när hans fru skulle opereras.. och låg på något annhörigrum! De fråga vad han ville ha för mat och iomed att han åt LCHF så tänkte han till och sa att han vill ha mat för diabetiker.. det finns ingen sådan mat sa de, de har medecin mot detta! Grejen är att det finns två saker att tänka på.. diabetiker skall undvika fett.. speciellt mättat fett och helst äta statiner för att undvika hjärtkärlsjukdom.. det är standardråden.. i övrigt har de medecin mot sina svårigheter att hantera sitt blodsocker! Den andra grejen är.. att all mat du inte lagar själv från bra råvaror.. är skit.. innehåller mest skit.. såvida du inte äter på en skitdyr resturant! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Fyy Jag räknade på skaldeman index.. tog morans smörpaket oxå och det blev godkännt! Nu tog jag lite vin samtidigt.. och jag har alldrig varit bra på huvudräkning.. men ändå, två smörkluttar på en liten SASfralla.. borde vara LCHF!? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Jag räknade på skaldeman index.. tog morans smörpaket oxå och det blev godkännt! Nu tog jag lite vin samtidigt.. och jag har alldrig varit bra på huvudräkning.. men ändå, två smörkluttar på en liten SASfralla.. borde vara LCHF!? okejdå ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Ren är gott :-) Ren mat är väl lav 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Det är ingen idé att äta på flyget. Även om man inte äter LCHF så är ju maten ingen njutning direkt. Få flygningar är ju över 11 timmar och då räcker det ju gott att äta en omelett i gaten innan och sedan bara se om man kan få lite vin och ost. En bekant har börjat ta ombord omeletten i handbagaget för att äta på planet i stället för som jag gjort i gaten, hon har inte haft några problem eller hört några kommentarer om detta. Så det kanske jag provar med nästa gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 Det är ingen idé att äta på flyget. Även om man inte äter LCHF så är ju maten ingen njutning direkt. Få flygningar är ju över 11 timmar och då räcker det ju gott att äta en omelett i gaten innan och sedan bara se om man kan få lite vin och ost. En bekant har börjat ta ombord omeletten i handbagaget för att äta på planet i stället för som jag gjort i gaten, hon har inte haft några problem eller hört några kommentarer om detta. Så det kanske jag provar med nästa gång. Jag hade funderingar på två hårdkokta ägg, så samma slags funderingar alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isa Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Jag brukar beställa glutenfritt och det funkar hyffsat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 Jag brukar beställa glutenfritt och det funkar hyffsat. Jag hade faktiskt en tanke på det också, men jag vill testa diabetes. Det skulle vara spännande att få veta hur SAS resonerar med sin specialkost. Långflygningsmaten med SAS är alldeles utmärkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Vill jag ha diabetesmat, så innebär det mat utan socker - punkt. Sen kan man tänka, inte heller snabba kolhydrater. Men när det inte verkar tänkt alls, utan något slags allmän nyttig mat - vad det nu är? Men Becel - har man stora lager eller? Logiken bakom Becel är att att växtsterolerna sänker kolesterolet, och det är ju kolesterolet som diabetiker har problem med, inte socker eller kolhydratrika livsmedel. Statiner och Becel till folket alltså! (obs ironi) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Jag bad en gång att få en något glutenfritt till kaffet på en flygning. Det gör jag inte om, fy! Det blev någon typ av fyrkantig kaka som var så sirapsöt att det knastrade i tänderna. Efter att ha provat på flera sätt så tar jag numera fastedag på resedagarna. Förutsatt att det inte är alltför lång restid. Med hittills har det gått bra att ladda med kokta ägg innan jag åker hemifrån. Nu har jag hittat ett superbra recept på ett snabbt bakat bröd som man gör i mikron på 1,5 minut. Det innehåller bara ägg, pofiber, vispgrädde och salt. Så det kommer jag att göra och ha med mig egen macka till nästa resa nu i sommar. Jag var rädd att det skulle smaka som en knastrig omelett (tidigare erfarenhet av liknande) men det gör det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 Det receptet skulle jag vilja ha - tack! LCHF-bröd tycker jag är lite svåra. Jag har några recept som jag tycker är ok, men en skiva bröd känns som en hel middag. Men visst är de näringsrika :-) Ägg i handbagaget är tydligen modellen, oavsett om det är omelett eller hårdkokta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kirsi B. Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Hej, Brukar alltid ha med mig egenbakad färdigsmörat lchfbröd, kokta ägg, babybellost, ölkorvar, parmesankroks (minns inte hur man stavar ordet), macadamianötter, ibland avocado, oliver, brieost, gräddost och grönsaker i stavar, goda charkuterier. Ofta blir jag så mätt att minst hälften är kvar efter flygresan, vilket jag äter på vägen till boendet (ofta har man ett par timmars restid till). Inga problem med hunger här inte . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Hej, Brukar alltid ha med mig egenbakad färdigsmörat lchfbröd, kokta ägg, babybellost, ölkorvar, parmesankroks (minns inte hur man stavar ordet), macadamianötter, ibland avocado, oliver, brieost, gräddost och grönsaker i stavar, goda charkuterier. Ofta blir jag så mätt att minst hälften är kvar efter flygresan, vilket jag äter på vägen till boendet (ofta har man ett par timmars restid till). Inga problem med hunger här inte . Nej, jag kan också packa med mig mat som går att äta, men om jag nu har beställt extra mat på min flygresa, så vill jag att den ska gå att äta utefter min beställning. Det borde vara lätt som en plätt för ett flygbolag som SAS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Vi skulle flyga långt hela familjen för några år sedan. Dottern är laktosintolerant. För att inte riskera att hon skulle få diarre´under flygresan, ville vi beställa laktosfri mat åt henne. Fanns inte. Försökte med mjölkfri. Fanns inte heller. Beställde till slut vegankost, vilket var det enda alternativet utan mjölk. Laktosrecucerat hade räckt, så det blev ett onödigt stort kliv från behovet. Men med tanke på såsen som den vanliga maten var dränkt i, var vi ändå glada att vi beställt vegankost till henne. Hon åt delar av det, samt delar av övrigas tillbehör. När det bjöds på mellanmålspizza, fick hon vanlig, för ost tål hon och den såg inte ut att innehålla någon mer mjölk än så. Men visst är det underligt att det går att beställa vegankost, men inte laktosfritt eller mjölkfritt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsmartin Posted June 20, 2014 Author Share Posted June 20, 2014 Vi skulle flyga långt hela familjen för några år sedan. Dottern är laktosintolerant. För att inte riskera att hon skulle få diarre´under flygresan, ville vi beställa laktosfri mat åt henne. Fanns inte. Försökte med mjölkfri. Fanns inte heller. Beställde till slut vegankost, vilket var det enda alternativet utan mjölk. Laktosrecucerat hade räckt, så det blev ett onödigt stort kliv från behovet. Men med tanke på såsen som den vanliga maten var dränkt i, var vi ändå glada att vi beställt vegankost till henne. Hon åt delar av det, samt delar av övrigas tillbehör. När det bjöds på mellanmålspizza, fick hon vanlig, för ost tål hon och den såg inte ut att innehålla någon mer mjölk än så. Men visst är det underligt att det går att beställa vegankost, men inte laktosfritt eller mjölkfritt! Idag är ju specialkost inget konstigt; diabetes, vegetariskt/vegansk, laktosintolerans, glutenintolerans etc. På min resa fanns erbjudande om specialkost; diabetes, vegetarisk, kosher/halal (kommer jag ihåg). Det fanns alltså en idé om, att tillmötesgå resenärer med vanligt förekommande specialkoster. Det är där de ömmande tårna finns. Man packar en specialportion, märker med mitt namn och var jag sitter. Man frågar om jag har beställt special och portionen serveras först av alla. Så det finns ju en ambition till det yttre åtminstone. Det hade inte behövts några stora steg till, bara en uppdatering och en lista. Det måste vara busenkelt att packa en rätt specialkost till den som har beställt. För det handlar inte om vad jag kan göra istället - det har jag tusen idéer om - utan helt enkelt få det jag har beställt och betalt för. Inte sant?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts