Jump to content

Reflux - för mycket eller för lite magsyra?

Helena79

Recommended Posts

Hej alla,

Jag har ätit LCHF i ca ett halvår och älskar det på alla sätt, förutom att jag har fått jättemycket problem med halsbränna/reflux. Tidigare hade jag andra problem med magen - svullen mage, illamående osv, som blivit mycket bättre med LCHF, men problemen har tyvärr ersatts med reflux som nu blir sämre och sämre. Överallt står det ju att man ska undvika fet mat vid reflux och då blir ju LCHF svårt, men jag vill inte sluta!

Samarin och Novalucol (minskar väl magsyran?) hjälper tillfälligt men känns inte bra att ta hela tiden. Har även testat äppelcidervinäger (ökar väl magsyran?) som hjälpte först men sen gjorde det värre. Eftersom det även medföljer slemhosta testade jag bikarbonat vilket hjälpte jättemycket mot slemmet med förvärrade själva halsbrännan, känns det som.

Köpte Omeprazol idag men drar mig nu för att ta dem. Vissa säger att problemen orsakas av för mycket magsyra, och vissa säger att det i själva verket är tvärtom och att man ska undvika de traditionella medicinerna till varje pris. Den senaste månaden har dessutom mina händer och fingrar börjat domna, jag har nedsatt känsel i ena handen ständigt, och nu läser jag att det kan bero på B12-brist. Jag äter ju massor av den mat som innehåller B12 men läser att man kan ha problem att ta upp B12 om man har för lite magsyra... Hjälp!

Om det är reflux du har så behöver det inte bero på varken för mycket eller för litet magsyra. Refluxen beror ofta på att den övre magmunnen inte kan hålla "tillbaka" innehållet i magsäcken.

Du skulle kunna testa Gaviscon, ett flytande preparat eller som tablett som lägger sig som ett lock vid magmunnen, och förhindrar läckage upp i matstrupen.

I övrigt så kanske du kan beställa en tid till läkare och få ta lite prover på det du funderar över, och även diskutera obehagen du upplever från magen :)

• Like 3

Dålig magsyra kan ge B12 brist då det krävs för att aktivera litta grejer för att B12 skall tas upp.

"Upptaget av kobalamin till blodet är en komplicerad process i många steg.

1. Kobalamin frigörs från dietärt protein genom proteolys i magsäcken
  2. Det frigjorda kobalaminet binder därefter till ett bärarprotein, samtidigt som Intrinsic factor (IF) frisätts ut i magsaften från magsäckens parietalceller.
  3. I tunntarmen frigörs kobalaminet från bärarproteinet samtidigt som det istället binder till IF och bildar ett komplex.
  4. Komplexet tas upp i tarmväggen genom speciella receptorer i tunntarmens slut - ileum.
  5. Kobalaminet transporteras ut i blodet och binder där till ett annat bärarprotein.
  6. Slutdestinationen är levern, där det lagras för framtida behov."

http://sv.wikipedia.org/wiki/B12

Ser nu att du själv har ställt frågan i rubriken… mitt svar är:

Jag vågar inte säga hur det är i ditt fall, men problem med magen kan även vara för låg magsyra. I båda fallen får man sura uppstötningar så det är inget svar i sig. Hög magsyra: ta en tesked bikarbonat. Har du normal/hög magsyra produktion reagerar bikarbonaten på magsyran och man rapar. I annat fall förblir det tyst och stilla. Låg magsyra: ta lite pressad citron (jag tog plastflaska första gången jag testade men numera använder jag enbart ekologiska färska citroner). Det bör inte dröja många sekunder förrän rapet kommer(om du började med bikarbonat). Numera startar jag alltid morgonen med citronsaft, varmt vatten och kokosolja. Magen sköter sig mycket bättre överhuvudtaget! Undrar hur många det är med IBS som helt enkelt har för låg magsyraproduktion? Effekten av låg magsyraproduktion är att maten går ut i tarmarna innan den har blivit färdigprocessad i magsäcken vilket gör det svårare för tarmarna att fungera optimalt. Bra för magen om man har låg magsyraproduktion är citron, surkål, syrade grönsaker, samt olika bitterämnen.

Varför är det så tyst om låg magsyraproduktion? Jag gissar att det återigen har med läkemedelsbolagen att göra – man behöver inte recept på citron (inte bikarbonat heller i och för sig, men det har blivit etablerat med alla magsyremedel och det är det vi ser i reklamen. 

• 5 months later...

Hej alla,

Jag har ätit LCHF i ca ett halvår och älskar det på alla sätt, förutom att jag har fått jättemycket problem med halsbränna/reflux. Tidigare hade jag andra problem med magen - svullen mage, illamående osv, som blivit mycket bättre med LCHF, men problemen har tyvärr ersatts med reflux som nu blir sämre och sämre. Överallt står det ju att man ska undvika fet mat vid reflux och då blir ju LCHF svårt, men jag vill inte sluta!

Samarin och Novalucol (minskar väl magsyran?) hjälper tillfälligt men känns inte bra att ta hela tiden. Har även testat äppelcidervinäger (ökar väl magsyran?) som hjälpte först men sen gjorde det värre. Eftersom det även medföljer slemhosta testade jag bikarbonat vilket hjälpte jättemycket mot slemmet med förvärrade själva halsbrännan, känns det som.

Köpte Omeprazol idag men drar mig nu för att ta dem. Vissa säger att problemen orsakas av för mycket magsyra, och vissa säger att det i själva verket är tvärtom och att man ska undvika de traditionella medicinerna till varje pris. Den senaste månaden har dessutom mina händer och fingrar börjat domna, jag har nedsatt känsel i ena handen ständigt, och nu läser jag att det kan bero på B12-brist. Jag äter ju massor av den mat som innehåller B12 men läser att man kan ha problem att ta upp B12 om man har för lite magsyra... Hjälp!

Har du fortfarande reflux? Jag ser reflux som ett symptom på att något livsstilsrelaterat inte är bra och att man i första hand behöver ändra på orsaken. Man kan ju behöva lindra symptomen när den är akut men det är ju ingen långsiktig lösning.