Jump to content

Hur klarar du jordgubbssäsongen?

Peter B

Recommended Posts

...jag äter nog en liter var och varannan dag, det känns syndigt ;-)

Jag är ledsen, men där förlorade du ditt LCHF-medlems-VIP-kort.

Själv har jag utökat jordgubbsodlingarna med ett land till i år. Bara i rent studiesyfte, alltså...  :ph34r:

• Like 6

Nu har jag räknat på det.

100 gram jordgubbar 8,4 gram kolisar

100 gram grädde 40 gram fett

Skaldemans index 40/8,4 = 4,76

Helt klart godkänt.

Nog är det "godkänt" ratiomässigt alla gånger, men enligt följande sätt att beräkna   ;)

100 gram jordgubbar = 1,0 gram proteiner, 8,0 gram kolhydrater och 0,2 gram fett

100 gram 40% grädde = 2,1 gram proteiner, 3,0 gram kolhydrater och 40 gram fett

40,2/(1+8+2,1+3) = 2,85 i Skaldemans ratio

• Like 3

Jag köpte mig en liter häromveckan. Och sedan har jag blivit bjuden ett par gånger. Problemet är grädden, eftersom jag är inne på mejerifritt (och jag gillar inte kokosmjölk/-grädde till bär eller kaffe :-(  )

• Like 1

Jordgubbar är ju gott utan vare sej grädde eller socker. Bar ta ett bär då och då och njuta av smaken av sommar. Ännu häftigare blir det om några veckor när smultronen kommer.

Doft och smak av solvarma smultron det är barndomens sommarlov för mej... så nära himlen man kan komma

• Like 3

Jag köpte mig en liter häromveckan. Och sedan har jag blivit bjuden ett par gånger. Problemet är grädden, eftersom jag är inne på mejerifritt (och jag gillar inte kokosmjölk/-grädde till bär eller kaffe :-(  )

Jordgubbar med rostade kokosflarn kanske?

• Like 2

Äääääääälskar jordgubbar! Har ett eget land, blir ett antal kg men ska nog utöka till nästa år ;) Särskilt efter att ha läst om vilka gifter som används på icke-ekologiska gubbar. Äter glatt som de är, helst direkt från landet.

Effie, recepttips utan mejerier, hacka jordgubbar, mynta (gärna chokladmynta!) och citronmeliss ihop och sen hälla lite cointreau eller linkande över och låt stå och dra ett tag och ät, smakar ljuvligt! Visst kan man ha vaniljglass till eller grädde om man är lagd åt det hållet, men de smakar fantastiskt även utan :) kanske lite riven mörk choklad på kan ge ännu mer smak.

• Like 1

Effie, recepttips utan mejerier, hacka jordgubbar, mynta (gärna chokladmynta!) och citronmeliss ihop och sen hälla lite cointreau eller linkande över och låt stå och dra ett tag och ät, smakar ljuvligt! Visst kan man ha vaniljglass till eller grädde om man är lagd åt det hållet, men de smakar fantastiskt även utan :) kanske lite riven mörk choklad på kan ge ännu mer smak.

Jag visste väl att jag borde skaffa citronmeliss. Och cointreau...för det där lät ju smarrigt.

• Like 2

Jordgubbar kan jag bara inte motstå - det känns inte mänskligt. Någonstans går en gräns för mig och inte går den framför jordgubbarna :)! Goda gubbar får man bara några veckor per sommar. Det gäller att ta tillvara på den tiden. Inga gubbar - ingen sommar!

Rensade och delade med, eller utan, vispad grädde är de som godast tycker jag. Helst utan någon sötning alls, både vad det gäller bär och grädde.

Jag satte själv några plantor (cirka 2 * 2 meter) förra året så säsongen förlängs förhoppningsvis något hos oss i år! Solvarma är de oslagbara!

• Like 5

Nog är det "godkänt" ratiomässigt alla gånger, men enligt följande sätt att beräkna   ;)

100 gram jordgubbar = 1,0 gram proteiner, 8,0 gram kolhydrater och 0,2 gram fett

100 gram 40% grädde = 2,1 gram proteiner, 3,0 gram kolhydrater och 40 gram fett

40,2/(1+8+2,1+3) = 2,85 i Skaldemans ratio

Jag sa ju att huvudräkning inte var min starkaste sida.. o då har jag studerat på Chalmers! :wacko:

Däremot är jag fena på att räkna ut hypotenusan på en triangel, derivata o sådant.. som man inte har någon som helst nytta utav i livet! :o

För övrigt så är jag inte såå himla förtjust i jordgubbar! :huh:

• Like 1

Eftersom jag bor själv och det bara verkar finnas hela literförpackningar med jordgubbar, så köper jag helt enkelt inte jordgubbar då jag får slänga en massa. Kan ju bara äta 4-5 stycken åt gången, annars blir jag dålig i magen. Satsar på hallon istället, det är snällare =)

• Like 1

Jag fixar jordgubbssäsongen genom att odla dem i stora tunnor i närheten av ingången. Där vågar fåglarna sig inte riktigt fram och vi människor får njuta av bären istället.  ;)

Körsbärsträdet står dock på baksidan och jag har sett att fåglarna redan pickat på omogna bär. Nät vill jag inte använda så körsbären får vi nog inte så stor del av tyvärr. Å andra sidan får man glädjen att se många små söta nybörjarfåglar så här års. De sitter i buskarna och piper på sina föräldrar.

• Like 5