Peter B Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 ...jag äter nog en liter var och varannan dag, det känns syndigt ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 "..jag äter nog en liter var och varannan dag" Fyy.. ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Mamma har ett jordgubbslanne, och hon älskar att odla dem men ogillar att äta dem = ett helt lanne BARA TILL MIG! :D 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 ...jag äter nog en liter var och varannan dag, det känns syndigt ;-) Jag är ledsen, men där förlorade du ditt LCHF-medlems-VIP-kort. Själv har jag utökat jordgubbsodlingarna med ett land till i år. Bara i rent studiesyfte, alltså... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Nu har jag räknat på det. 100 gram jordgubbar 8,4 gram kolisar 100 gram grädde 40 gram fett Skaldemans index 40/8,4 = 4,76 Helt klart godkänt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Förra sommaren kunde jag inte äta jordgubbar, verkade ha utvecklad temporär allergi. Så jag har ju kvoten från förra sommaren innestående 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Nu har jag räknat på det. 100 gram jordgubbar 8,4 gram kolisar 100 gram grädde 40 gram fett Skaldemans index 40/8,4 = 4,76 Helt klart godkänt. Nog är det "godkänt" ratiomässigt alla gånger, men enligt följande sätt att beräkna 100 gram jordgubbar = 1,0 gram proteiner, 8,0 gram kolhydrater och 0,2 gram fett 100 gram 40% grädde = 2,1 gram proteiner, 3,0 gram kolhydrater och 40 gram fett 40,2/(1+8+2,1+3) = 2,85 i Skaldemans ratio 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Jag köpte mig en liter häromveckan. Och sedan har jag blivit bjuden ett par gånger. Problemet är grädden, eftersom jag är inne på mejerifritt (och jag gillar inte kokosmjölk/-grädde till bär eller kaffe :-( ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Jordgubbar är ju gott utan vare sej grädde eller socker. Bar ta ett bär då och då och njuta av smaken av sommar. Ännu häftigare blir det om några veckor när smultronen kommer. Doft och smak av solvarma smultron det är barndomens sommarlov för mej... så nära himlen man kan komma 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Jag köpte mig en liter häromveckan. Och sedan har jag blivit bjuden ett par gånger. Problemet är grädden, eftersom jag är inne på mejerifritt (och jag gillar inte kokosmjölk/-grädde till bär eller kaffe :-( ) Jordgubbar med rostade kokosflarn kanske? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Äääääääälskar jordgubbar! Har ett eget land, blir ett antal kg men ska nog utöka till nästa år Särskilt efter att ha läst om vilka gifter som används på icke-ekologiska gubbar. Äter glatt som de är, helst direkt från landet. Effie, recepttips utan mejerier, hacka jordgubbar, mynta (gärna chokladmynta!) och citronmeliss ihop och sen hälla lite cointreau eller linkande över och låt stå och dra ett tag och ät, smakar ljuvligt! Visst kan man ha vaniljglass till eller grädde om man är lagd åt det hållet, men de smakar fantastiskt även utan kanske lite riven mörk choklad på kan ge ännu mer smak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Effie, recepttips utan mejerier, hacka jordgubbar, mynta (gärna chokladmynta!) och citronmeliss ihop och sen hälla lite cointreau eller linkande över och låt stå och dra ett tag och ät, smakar ljuvligt! Visst kan man ha vaniljglass till eller grädde om man är lagd åt det hållet, men de smakar fantastiskt även utan kanske lite riven mörk choklad på kan ge ännu mer smak. Jag visste väl att jag borde skaffa citronmeliss. Och cointreau...för det där lät ju smarrigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Jordgubbar kan jag bara inte motstå - det känns inte mänskligt. Någonstans går en gräns för mig och inte går den framför jordgubbarna ! Goda gubbar får man bara några veckor per sommar. Det gäller att ta tillvara på den tiden. Inga gubbar - ingen sommar! Rensade och delade med, eller utan, vispad grädde är de som godast tycker jag. Helst utan någon sötning alls, både vad det gäller bär och grädde. Jag satte själv några plantor (cirka 2 * 2 meter) förra året så säsongen förlängs förhoppningsvis något hos oss i år! Solvarma är de oslagbara! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Har liksom många andra utökat landet i år och frossar i jordgubbar och grädde (måste ju tänka på skaldemansratiot ). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Som så många andra: klarar den genom att äta gubbarna. Som tur är kostar de en del, så jag har inte råd med några större mängder. Fast planen till näsa år är ett eget land. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 För oss som inte fixar grädde så finns ju bulletproof glassen. Med jordgubbar till. Borde ha en utmärkt skaldemans ratio. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Nog är det "godkänt" ratiomässigt alla gånger, men enligt följande sätt att beräkna 100 gram jordgubbar = 1,0 gram proteiner, 8,0 gram kolhydrater och 0,2 gram fett 100 gram 40% grädde = 2,1 gram proteiner, 3,0 gram kolhydrater och 40 gram fett 40,2/(1+8+2,1+3) = 2,85 i Skaldemans ratio Jag sa ju att huvudräkning inte var min starkaste sida.. o då har jag studerat på Chalmers! Däremot är jag fena på att räkna ut hypotenusan på en triangel, derivata o sådant.. som man inte har någon som helst nytta utav i livet! För övrigt så är jag inte såå himla förtjust i jordgubbar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 För oss som inte fixar grädde så finns ju bulletproof glassen. Med jordgubbar till. Borde ha en utmärkt skaldemans ratio. Berätta mer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Eftersom jag bor själv och det bara verkar finnas hela literförpackningar med jordgubbar, så köper jag helt enkelt inte jordgubbar då jag får slänga en massa. Kan ju bara äta 4-5 stycken åt gången, annars blir jag dålig i magen. Satsar på hallon istället, det är snällare =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Berätta mer.... Här finns recept, jag gjorde min med kakao och lingon http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2014/02/bulletproof-ice-cream.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Låter gott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Här är en bild på mitt försök 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Här finns recept, jag gjorde min med kakao och lingon http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2014/02/bulletproof-ice-cream.html Låter smaskigt, får kanske testa till midsommar. Med frysta blåbär som smaksättning och lite färska smultron ovanpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Ska testa om det blir gott utan honung. Kanske just med jordgubbar då för sötman.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Jag fixar jordgubbssäsongen genom att odla dem i stora tunnor i närheten av ingången. Där vågar fåglarna sig inte riktigt fram och vi människor får njuta av bären istället. Körsbärsträdet står dock på baksidan och jag har sett att fåglarna redan pickat på omogna bär. Nät vill jag inte använda så körsbären får vi nog inte så stor del av tyvärr. Å andra sidan får man glädjen att se många små söta nybörjarfåglar så här års. De sitter i buskarna och piper på sina föräldrar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts