Jump to content

Minskad mängd kalorier och övergångsfasen

TillMinus

Recommended Posts

Jag har ätit Lchf i lite mer än tre veckor och tack vare lchf-kosten så får jag i mig jag betydligt mindre kalorier, jag äter närmare hälften så mycket nu än vad jag gjorde innan. Det beror inte på att jag medvetet minskat portionerna, det beror på jag blir mätt av mindre och framför allt har jag upphört att äta efter middagen då jag äntligen fattat att jag är sugen och inte hungrig och kan därför låta bli.

Hur som, jag har fått ett av dem vanligaste omställningsbesvären, trötthet och orkeslöshet, men dom varade de 3-4 första dagarna sen blev jag som superwoman på uppåttjack, alltså alldeles otroligt energisk och lycklig.

Men nu har den där orkeslösheten kommit tillbaka och jag undrar om det är så att omställningsbesvären kan komma och gå den första tiden eller om det är mer troligt att jag får i mig mindre kalorier och därför kommer mig trött.

Om det sistnämnda verkar mest vettigt, bör jag äta mer i så fall, även om tycker att jag ätit nog? Jag är ju sådan rookie på hur kroppen beter sig i nuläget så jag analyserar ju allt ;) Jag har som fattat att jag ska äta när jag är hungrig, men den filosofin fungerar inte på mig än.

Tankar & funderingar tas tacksamt emot.

/A

Oj, jag äter rätt mycket fett, tycker jag själv ;) Jag äter omelettemuffins på morgonen, någon kött/fisk med fett, och lite blomkål/vitkål/broccoli vid sidan om till lunch, och likadant på kvällen. I min blogg kan man se hur mycket kalorier, protein, kolhydrater och fett jag får i mig, lite mycket att skriva här, men jag försöker att "följa skolboken" vad gäller strikt Lchf, i bland äter jag för mycket protein jämfört med fett.

Jag har precis läst att orkeslöshet när man äter lågkolhydratkost kan bero på brist på salt. Kanske kan vara värt att prova att öka på saltet en aning.

Har läst nåt liknande. (Troligtvis i Docs 'lchf för nybörjare')

I början så förlorar kroppen mycket vätska och då kompenserar man genom att dricka, men man kompenserar inte för saltet man kissar och svettas ut. 

Nån som kan bekräfta eller dementera? Jag är inte säker på min sak, men jag tror det är så. 

Har läst nåt liknande. (Troligtvis i Docs 'lchf för nybörjare')

I början så förlorar kroppen mycket vätska och då kompenserar man genom att dricka, men man kompenserar inte för saltet man kissar och svettas ut. 

Nån som kan bekräfta eller dementera? Jag är inte säker på min sak, men jag tror det är så. 

Det stämmer bra. Saltet är viktigt för att behålla kalium också. När saltet minskar rubbas balansen mellan natrium och kalium i kroppen. Detta kompenserar kroppen med att göra sig av med kalium också. Detta gör att man riskerar att förlora muskelmassa. Jag kommer inte ihåg alla detaljer riktigt... har jobbat natt och är lite "mossig" i huvudet, men jag tror jag har i stort sett rätt.

Jag hade en andra "abstinensperiod" ett par månader efter starten. Jag hade bl.a ett ständigt återkommande huvudvärk, men kom till slut underfund med att jag led av antingen mineral- eller vitaminbrist. Jag köpte nämligen en burk multivitamin & mineraler och problemen försvann snabbt.  

Hur som, jag har fått ett av dem vanligaste omställningsbesvären, trötthet och orkeslöshet, men dom varade de 3-4 första dagarna sen blev jag som superwoman på uppåttjack, alltså alldeles otroligt energisk och lycklig.

Men nu har den där orkeslösheten kommit tillbaka och jag undrar om det är så att omställningsbesvären kan komma och gå den första tiden eller om det är mer troligt att jag får i mig mindre kalorier och därför kommer mig trött.

/A

Det där är ganska vanligt när man drar ner på kalorier.

I början blir man pigg för kroppen utsöndrar hormon som adrenalin och kortisol för att tala om att du skall ut och fixa mat.

När den inser att den inte får det så återgår den. Om du äter hälften av vad du åt tidigare är det inte konstigt att du är trött om du inte åt som en björn innan.

Det har alltså troligen inte med LCHF att göra utan pga låg energitillgänglighet.

Ät mer helt enkelt.

Det där är ganska vanligt när man drar ner på kalorier.

I början blir man pigg för kroppen utsöndrar hormon som adrenalin och kortisol för att tala om att du skall ut och fixa mat.

När den inser att den inte får det så återgår den. Om du äter hälften av vad du åt tidigare är det inte konstigt att du är trött om du inte åt som en björn innan.

Det har alltså troligen inte med LCHF att göra utan pga låg energitillgänglighet.

Ät mer helt enkelt.

Jag tror inte riktigt att det är så i det här fallet. Hade nog kunnat stämma om man inte äter trots att man är hungrig. Nu slutar ju TillMinus äta för att hon blir mätt och det brukar innebära att kroppen fått det den anser sig behöva.