Jump to content

Hur klarar du glass-säsongen

Limp

Recommended Posts

Jag älskar glass under den varma årstiden och det har blivit en och annan glasspinne och strut med efterföljande huvudvärk.

Max en om dagen har jag ätit med tillhörande kolhydratstrypning övrigt för att hålla mig på rätt sida av "linjen" ! Dock verkar det finnas bara en sort av sockerfri glass som dessutom är svårhandlat. Den säljs bara på vissa livsmedlesaffärer... synd !

Hur hanterar ni andra suget av glass ?

Som tur är har jag aldrig varit nån glassoman... det räcker för mej att ta en slick på makens mjukglass när han tycker att han behöver en.

Men sist vi hade familjefest hemma köpte jag Triumfglass lakrits/chili, som jag smakade en pytteportion av. Jag har tänkt på den hela tiden sen dess, så jag undrar om jag inte ska fira min födelsedag med lite glass? Får bara se till att vi har mer folk hemma så inte hela halvlitern står där till förfogande. Den var äckligt god!!!

• Like 1

Älskar också glass, pinnglass är tillåtet på långa bilresor när det är varmt. Försöker satsa på kvalitet istället för kvanitet i övrigt, blir för dyrt att äta ofta då ;) Finns en god som tillverkas i byn, men ska testa göra egen glass i sommar också. Så kan jag testa med sockerfritt alt steviasötqd och se om det blir gott.

Jag antar att ni känner till http://www.alvestaglass.se/Sockerfri.html. Den är väl ganska ok både vad gäller smak och innehåll jämfört annan köpt glass som dessutom innehåller socker istället för stevia eller annan sötning. Är själv ingen riktig glassoman men sonen tycker den är god - speciellt Himmelsk röra. Jag har köpt och provat ett par smaker på ICA Maxi. På Alvestas hemsida kan man söka närmaste försäljningsställe.

Något som jag tycker känns bättre är att göra glass själv om man verkligen vill ha glass. Det finns en massa recept på nätet och med glassmaskin följer det med recept. Det jag gjort att att jag bytt ut socker mot annan sötning (eller struntat i sötning). En billig glassmaskin som fungerar förvånansvärt bra är: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/glassmaskin/andersson-icm11blue/171009.3414/, för 199 kronor. Behöver man mycket glass vid samma tillfälle eller vill ha två smaker på samma gång kan man köpa två stycken! Har provat andra glassmaskiner av samma typ tidigare som inte alls fungerat - allt har frusit fast i kanterna. Läs instruktionerna noga innan användning innan start för att undvika det!

Håller mig ifrån det helt när mina egenodlade hallon kommer äter jag det med kondencerad grädde och vaniljpulver.

Hej Margaretha!

Ursäkta min okunnighet, men vad är kondenserad grädde? Hur använder man den? Var finns den att köpa? Jag har läst om kondenserad mjölk och att man ska ställa burken (oöppnad eller öppnad?) i vattenbad och koka den för att sedan ringla ut segflytande kolasås, men har aldrig gjort det.

Och ni som gör glass själva. Det står i recepten att man ska blanda/vispa grädde och ägg (och socker om man vill), men ska den vispas som till porös sockerkakssmet eller bara röras ihop.

Snälla berätta, jag har googlat utan att bli klokare.

Sasse

Kondencerad grädde är en konservburk med grädde jag har köpt min på willys. kondencerad mjölk som du kokar till kolasås är sötad. När jag gör egen glass vispar jag grädde för sig äggvitor för sig gulor för sig sedan i med smakämnen vad du vill ha blandar och ställer i frysen rör on någon gång 

Kondencerad grädde är en konservburk med grädde jag har köpt min på willys. kondencerad mjölk som du kokar till kolasås är sötad. När jag gör egen glass vispar jag grädde för sig äggvitor för sig gulor för sig sedan i med smakämnen vad du vill ha blandar och ställer i frysen rör on någon gång 

Tack för snabbt svar! Vad är det som är annorlunda (och bättre) med den kondenserade, jämfört med vanlig vispgrädde?

Jag älskar glass under den varma årstiden och det har blivit en och annan glasspinne och strut med efterföljande huvudvärk.

Max en om dagen har jag ätit med tillhörande kolhydratstrypning övrigt för att hålla mig på rätt sida av "linjen" ! Dock verkar det finnas bara en sort av sockerfri glass som dessutom är svårhandlat. Den säljs bara på vissa livsmedlesaffärer... synd !

Hur hanterar ni andra suget av glass ?

Har en glassmaskin och gör egen glass i den =D. Använder då stevia/sukrin. Annars är det jättegott att blanda vispad grädde med frusna hallon, det blir lite som glass! 

• Like 2

Glassmaskin är kanske något man får investera i. Jag handlade nämligen midsommarglassen nyss och fick betala 109:- för fyra halvlitersburkar sockerfri glass. Känns litet som att ha blivit rånad om man jämför med priset för vanlig gräddglass.

• Like 2

Same, same.

Jag tycker att glass är ganska läskigt, och jag får ont i huvudet av av denna på tok för kyliga produkt  :P

Ja, visst är det så. Dessutom är ju glass dödligt. Sambandet mellan glasskonsumtion och mängden dödsfall på grund av drunkning är ju odiskutabelt. 

• Like 5

Jag kommer att sakna glass i sommar. Men jag kommer att göra glass själv ändå, det blir gott det också. Hemgjord glass med bär, gjorde jag utan socker även förra sommaren. Chokladglass blir för besk utan socker, tyvärr. Men att kunna köpa en mjukglass eller kulglass och strosa runt på stan och äta den... Mmm, vad det är gott!

• Like 1

Ja, visst är det så. Dessutom är ju glass dödligt. Sambandet mellan glasskonsumtion och mängden dödsfall på grund av drunkning är ju odiskutabelt. 

Jag drar sambandet vid näsan genom att hålla mig borta från vatten.  ;)

• Like 1

Jag kommer att sakna glass i sommar. Men jag kommer att göra glass själv ändå, det blir gott det också. Hemgjord glass med bär, gjorde jag utan socker även förra sommaren. Chokladglass blir för besk utan socker, tyvärr. Men att kunna köpa en mjukglass eller kulglass och strosa runt på stan och äta den... Mmm, vad det är gott!

Håller med, strosandet med glass är underbart. Tillåter mig det ett par gånger per sommar vid särskilda tillfällen. Men annars är grädd-och-bär-varianten egentligen godare. Om man som jag älskar kokos, kan man blanda i kokosfett med smak dessutom. Smaskens!

Har gjort flera varianter på egen glass.

Den enklaste varianten:mixa frysta hallon med grädde, mums! Måste ätas direkt, blir stenhård om man fryser den.

Blåbärsparfait - vispa äggulor med lite stevia strö, mixa frysta blåbär med detta plus grädde. Går att frysa men blir hård.

Godaste varianten men också mest kh: vispa äggulor med lite stevia strö, vispa grädde hårt, blanda ihop grädde/äggulor och rör ner liiite baileys plus kakaonibs. Går utmärkt att frysa (pga alkololen, skulle jag tro..) Inte barnvänlig, men så lite alkohol per portion att det inte bör vara några problem för bilförare.

Mina vuxna barn tycker att den påminner om glassbilens Gräddglass/punch-bägare. :)

Har gjort flera varianter på egen glass.

Den enklaste varianten:mixa frysta hallon med grädde, mums! Måste ätas direkt, blir stenhård om man fryser den.

Blåbärsparfait - vispa äggulor med lite stevia strö, mixa frysta blåbär med detta plus grädde. Går att frysa men blir hård.

Godaste varianten men också mest kh: vispa äggulor med lite stevia strö, vispa grädde hårt, blanda ihop grädde/äggulor och rör ner liiite baileys plus kakaonibs. Går utmärkt att frysa (pga alkololen, skulle jag tro..) Inte barnvänlig, men så lite alkohol per portion att det inte bör vara några problem för bilförare.

Mina vuxna barn tycker att den påminner om glassbilens Gräddglass/punch-bägare. :)

Jag läste ett tips om att göra glass utan glassmaskin där de tog ut den frusna (hårda) glassen och körde den i matberedare innan servering. Har inte testat men kan kanske vara en idé.

• Like 3

Om man dessutom hårdvispar äggvitorna separat och vänder ner dem försiktigt i smeten allra sist, blir det mer luft i parfaiten och den blir därför lite mindre hård. Vaniljpulver är också jättegott att ha i tillsammans med blåbär.

Om man dessutom hårdvispar äggvitorna separat och vänder ner dem försiktigt i smeten allra sist, blir det mer luft i parfaiten och den blir därför lite mindre hård. Vaniljpulver är också jättegott att ha i tillsammans med blåbär.

lakritspulver och blåbär är också kanonkombo. Lyfter fram blåbärssmaken enormt!

• Like 1

Låter inte klokt, men ska testas. Vilken tur att jag har både blåbär och lakritspulver hemma.  :)

Var min första reaktion också ;) Är man lakritsoman som jag tar man lite mer pulver och får fram lakritssmaken också, annars så kan du testa men mindre mängd först och se vad det gör med blåbärssmaken, mindre mängd tar fram blåbären men lakritsen slår inte igenom. Gott både ock :)

Var min första reaktion också ;) Är man lakritsoman som jag tar man lite mer pulver och får fram lakritssmaken också, annars så kan du testa men mindre mängd först och se vad det gör med blåbärssmaken, mindre mängd tar fram blåbären men lakritsen slår inte igenom. Gott både ock :)

Ska baske mej testa jag också. Triumfglass har Lakrits&Chili som är så fruktansvärt gott (men onyttigt). Man får leka fram nåt vettigare då alltså... fast i SMÅ portioner till att börja med.

I midsomras provade jag bara att ha lite vanilj i grädden till jordgubbarna, men det kändes bara onödigt... Man kan ju inte ens mata katterna med grädden som blir över, och det var inget gott att äta som det var heller.

Grädde med lakritspulver (vispad alltså...) till blåbärspaj med kokostäcke är också vansinnigt gott! :P

Inte glass...men just kombinationen lakrits/blåbär. En hel del kh i lakritspulver dock, om man hör till den strikta skalan...

Det tipset ska jag spara tills nästa familjefest

Som tur är har jag aldrig varit nån glassoman... det räcker för mej att ta en slick på makens mjukglass när han tycker att han behöver en.

Men sist vi hade familjefest hemma köpte jag Triumfglass lakrits/chili, som jag smakade en pytteportion av. Jag har tänkt på den hela tiden sen dess, så jag undrar om jag inte ska fira min födelsedag med lite glass? Får bara se till att vi har mer folk hemma så inte hela halvlitern står där till förfogande. Den var äckligt god!!!

Varning! Det där "tänka på hela tiden" är en larmklocka. För mig blev det tydligt när jordgubbarna kom. 

Varning! Det där "tänka på hela tiden" är en larmklocka. För mig blev det tydligt när jordgubbarna kom. 

Vi köpte en sån låda helgen efter jag fyllt år och jag såg fram emot portionen, men den var så äckligt sötslskig så den gick inte äta. Av nån anledning försvann hela hslvlitern sen ... Av hustomten antar jag, för katterna ar sej inte in i frysen själva.

Nu är jag botad för ett bra tag

• Like 1

Jag undviker att göra denna "glass" eftersom den är alldeles för god  :o. Provade att göra den som pinnglass till dottern, det gick utmärkt.

http://www.recept.nu/leila_lindholm/efterratter_och_godis/agg_och_mejeri/frozen_cheesecake_semifreddo/

Jag ersätter sockret med lite sukrin gold, skippar kexen och tillsätter lite kanel. Blir som leche merengada...

• 1 month later...

Nu är min glass-säsong över... den varade intensivt drygt en och en halv månad och jag åt glass varje dag delar av perioden. Både sockerfritt som en hel hög sockerstrutar. Vikten drog iväg också något kilo, men är nu på väg ner igen. Summa summarun kan jag konstatera att att blanda båda typerna glass är "farligt". Farligheten i mitt fal bestod av att sockerglass är både godare och smälter på ett mer naturligt sätt. Har man börjat blanda, är det svårt att hålla sig ifrån sockerglass p.g.a smak och konsistens. I början åt jag bara sockerfritt och saknade inte den andra, men sedan åt jag den första, den andra struten osv. upp till två tre om dagen i sluttampen och man var fast. Jag varvade dock med sockerfritt emellanåt, men smaken kändes helt fel. Avvänjningen utförde jag sedan uteslutande med sockfritt och nu har sockerglassens smakupplevelse börjat åter klinga av. Det är bara inse att det finns olika slags söttma och en full ersättare till socker går inte hitta. Lika bra att låta bli substituten helt...

• Like 1

Jag gör egen glass med hjälp av min glassmaskin.

I sommar har jag gjort en underbart god chokladglass som återkommit flera gånger på vårt efterrättsbord.

Till barnen har jag lyckats göra milkshake som smakar glass som de ÄLSKAT!! De varmaste dagarna på sommaren har barnen inte kunnat få i sig mycket mat så då har vi kompenserat med denna milkshake fylld med bär, gräde, vaniljpulver och en liten sked honung. Min son var sjuk (40 graders feber) när vi hade det som varmast och då kände jag att det viktigaste var att få i honom NÅGOT.

• Like 2

Jag köpte glassmaskin häromdagen och gjorde bulletproof-glass (smör, kokosolja, vanilj, lime, ägg och lite lite stevia). Det blev jättegott. I helgen tänkte jag experimentera med glass på kokosmjölk och grekisk yoghurt.

• Like 2

Jag kan rekommendera hemmagjort iste i stället för glass. Man gör det på kallt vatten.

Fyll en tillbringare med kallvatten, tillsätt dubbelt så många påsar/mängd lösvikt av ditt favoritte mot när du gör te på hett vatten. Låt stå i kylen över natten.

Skillnaden är att garvsyran i teet inte fälls ut i kallt vatten, så smaken blir mildare.

Sedan har jag ju själv köpt en och annan Piggelin i sommar, när jag just missat bussen hem och det varit mer än 30ºC i skuggan...

• Like 1

• 2 weeks later...

Lurad!

Glass sötad med stevia, utan vanligt socker. Jag provar tänkte jag. (Äter en och annan vanlig glass)

Kolla innehållsförteckningen..,.

Fy Sia glass!

Innehåll

Mjölk, grädde, polydextrose, glukossirap, emulgeringsmedel [mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror], stabiliseringsmedel [fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan, gummi arabicum], kakaorippel (10%) [veg. fett, maltitol, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel (sojalecitin)], aromer, sötningsmedel [steviolglykosider, erythritol ]

17g kolisar per 100g, vanlig gräddglass från Sia har 23g

http://www.siaglass.se/vara-glassar/pinnar-och-strutar/glassbagare/vanilla-utan-vanligt-socker

post-2005-0-17488900-1408862829_thumb.jpg

Lurad!

Glass sötad med stevia, utan vanligt socker. Jag provar tänkte jag. (Äter en och annan vanlig glass)

Kolla innehållsförteckningen..,.

Fy Sia glass!

Innehåll

Mjölk, grädde, polydextrose, glukossirap, emulgeringsmedel [mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror], stabiliseringsmedel [fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan, gummi arabicum], kakaorippel (10%) [veg. fett, maltitol, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel (sojalecitin)], aromer, sötningsmedel [steviolglykosider, erythritol ]

17g kolisar per 100g, vanlig gräddglass från Sia har 23g

http://www.siaglass.se/vara-glassar/pinnar-och-strutar/glassbagare/vanilla-utan-vanligt-socker

Polydextrose å glukossirap :)

Fyfan vad fult av dem

Själv har alvestaglass räddat min sommar.

0,5gr kh per 100gram. Ett paket på 450ml är typ 1gr kh :)

Jag kan rekommendera hemmagjort iste i stället för glass. Man gör det på kallt vatten.

Fyll en tillbringare med kallvatten, tillsätt dubbelt så många påsar/mängd lösvikt av ditt favoritte mot när du gör te på hett vatten. Låt stå i kylen över natten.

Skillnaden är att garvsyran i teet inte fälls ut i kallt vatten, så smaken blir mildare.

Sedan har jag ju själv köpt en och annan Piggelin i sommar, när jag just missat bussen hem och det varit mer än 30ºC i skuggan...

Vilken bra idé! Har fått gott iste (osockrat) i Californien men aldrig lyckats åstad komma denna smaken själv. Lägger undan datorn och går direkt och testar din variant och håller tummarna för en god dryck. 

I Californien används det ofta som måltidsdryck och man vänjer sig fort vid att ha det till maten. Skulle önska att det fanns även här i Sverige på restauranger som alternativ till vatten och vin.

UPPDATERING: Lade två påsar Earl Gray i drygt 5 dl vatten och tog ut den kl 17.00. Det drog alltså 4,5 timmar, smakar verkligen gott och är mjukt i smaken. Precis som Ti Ti skriver verkar inte garvsyran fälla ut  ^_^

• Like 2

Kokosglass och mandelmjölksglass - var hittade du dem? Vill också ha, tål inte mjölk.

Kokosglassen hittade jag på ekodirekt i Stockholm (gamla enskede). 

http://ekodirekt.jetshop.se/glass-go-coconuts-choklad-p-3213-c-359.aspx

Mandelmjölksglassen är från reneé voltaire, och finns bla på ica maxi nacka och kate's corner i Stockholm.

http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-glass-mandelglass-vanilj-p-488?osCsid=hmg2isvsbgiebal32uqrvccv46

Dessa är helt utan mjölk och ägg. :D