Jump to content

Lämplig kost för fattig ungdom

Baste

Recommended Posts

Hej!

Jag är en fattig ungdom som snart ska flytta till eget boende. Detta innebär alltså att det kommer vara jag själv som ansvarar för inköpet av livsmedel till hushållet och inte mina föräldrar. Jag tänkte ta tillvara på detta genom att bara köpa in bra och hälsosam mat. Grejen är dock den att jag har begränsad ekonomi, så hur bör jag göra?

Jag har läst tipsen men känner mig inte helt säker på vad jag ska köpa, vad som är billigt och vad som är dyrt. Jag är inte fet, men jag är överviktig, men jag undviker också saker som snacks och läsk. Jag är överviktig mest på grund av för lite motion. Tanken är att när jag får råd och mer tid så ska jag börja träna, dels för att bygga muskler och få bättre kondition men också för att i allmänhet få bättre hälsa. När jag väl har flyttat är det någorlunda troligt att jag får gå ungefär minst en halvtimme flera dagar i veckan, så jag kan i alla fall få lite "vardagsmotion".

Det jag undrar över främst är, vad finns det för lämplig kost som är billig? Jag är också nybörjare på att laga mat men som jag har förstått det så är kokböckerna som Kostdoktorn rekommenderar lämpliga, och jag behöver bara följa instruktionerna för att laga min mat, men kommer jag ha råd med ingredienserna? De kanske är tänkta för personer med normal inkomst? Helt enkelt, vad finns det för mat som är hälsosam som jag kan leva på och ha råd med?

Om det är så att jag får leva på smör, ost, tomat, och vatten så får jag väl helt enkelt göra det, men det vore ju bra om det finns hälsosam mat som jag kan göra maträtter av och ändå ha råd med.

Tack för svar.

Du kan säkert hitta lite tips hos: http://lchfingenjoren.se/. Jag har för mig att hon brukar beskriva sig som en fattig student. Men som ungdom kommer du säkert att kunna spara mycket pengar på mat "och sånt" genom att bara låta bli att handla läsk, godis och fika ute på stan! Det är ofta på de "små" utgifterna som man sparar pengar i längden.

• Like 1

Det bästa du kan göra är att köpa billiga styckbitar och laga långkok. Fläskkarre i hel bit säljer de ofta för en spottstyver och är perfekt att göra pulled porc av. Gott, näringsrikt och trendigt.

Krydda upp med nåt lämpligt (jag använder gärna salt, peppar och spiskummin (tacosmak) och lök. Hittar du en lergryta på loppis kan du köpa den och blötlägga i 20 minuter före innan du lägger i köttet. (Eller järngryta) Annars funkar stekpåse, men det blir dyrare i längden...

Sätt ugnen på 100 gr och låt den vara där i minst 6 timmar. Sen drar du isär köttet med gaffler till nån slags grov köttfärsliknande grej. Frys in i portionspåsar så har du snabbmat dessutom. Kan användas i sallad (min lunch idag), i fylld paprika, som det är till t ex blomkålsmos mm mm

Köp också billiga styckbitar av nötkött. Högrev kanske? Skär i grytbitar och koka sakta tillsammans med lök och kryddor i minst 3 timmar. Dels får du en fantastisk buljong, dels har du färdigt kött som du kan plocka ut ur frysen och göra gryta a la minute med en gräddskvätt, lite grönsaker och oliver.

Ofta finns också fisk billigt. Lax t ex är kanonmat för en ellsehåeffare.

Och så ägg, ägg, ägg, ägg som du kan koka, steka, göra fluffig äggröra med grädde i, göra ugnsomelett med t ex bacon, lök och paprika (mamma kallade det för svensk pizza), bondomelett i stekpanna med kylskåpsrensning i, fluffig omelett med svampstuvning emellan... nog kan du leva gott :-)

• Like 3

Välkommen. Jag tycker du ska ha basvaror som ägg smör köttfärs billiga styckningsdetsljer som karre högrev odyl. hemma bladgrönsaker göra egen majonäs. Köttfärs kan du variera i det oändliga. Läs vecko bladen från de butiker som finns i din närhet och handla till extrapris. Vissa butiker har halva priset på varor med kort datum handla på dig då. Sedan motion måste inte kosta en massa endast tid ut i naturen och rör dig.

• Like 2

Köp kött när det är extrapris, dela upp i lämpliga storlekar och frys in. Tina när du ska laga. När du handlar: handla mycket och billigt (gäller det som går att frysa...)

Frukost, där mättar ägg och smör bra. Eller fettkaffe.

Lunch: matlåda såklart! OM du inte kan / vill värma i micron så ta med sallad, ägg och skinka/kassler och någon fet dressing/sås. Annars är gårdagens rester perfekt matlåda.

Middag: fisk med fet sås, kyckling och fet sås, kött och fet sås. Arla har faktiskt många bra recept, ta bara fullfet grädde och skippa tillbehören så funkar deras recept väldigt ofta.

Frysta grönsaker är ganska billigt och håller länge i frysen så du slipper kasta mat. Om man äter all mat man köper blir det oftast inte så dyrt  ;) .

Lycka till!

• Like 3

Fläskkarre eller -kotlett för 50:- kilot i klump från stormarknader samt bacon i storpack för nästan samma kilopris toppat med ägg, är den billigaste basfödan man kan hitta. Resten av tallriken fyller man valfria grönsaker. Måltiderna kostar inte mer 20:- styck och mätt blir man också.

Bra tips här ovan. Lever. Kör med gul lök "Fegato alla venecia" ta lite vatten och vitvinsvinäger om du inte har en slatt vitt vin kvar från någon helg.

Många tror felaktigt att det blir dyrare och miljöovänligare att äta LCHF, inget kan vara mera fel.

Lax, ibland kan man köpa en hel eller halv fisk djupfryst billigt, räcker en vecka! Kyckling. Häromveckan sålde de färska svenska kycklingben för 15 kr/kg här i affären. Jag tjänar bra och är 52 år, jag åt kyckling i olika goda varianter hela veckan! Här i affären har de ofta brie-ost för 58kr/kg!!!! Jag har alltid med mig matlåda till jobbet, dels av ekonomiska skäl och mests för att min mat är så helt överlägsen! Ofta har jag med mig en liten bit brie eller annan ost till medarbetarnas avundsjuka. Fryst broccolii och brysselkål, går åt mycket med smörklick till. Enkelt och billigt som tillbehör.

• Like 1

Blir lite nyfiken på rödkålen. Har den annat näringsinnehåll än vitkål?

Den är bättre än vitkål, men har också lite mer kolhydrater (men fortfarande ganska lite). Bäst rödkålssalladen görs av strimlad rödkål (halvt huvud), kärnor från granatäpple (en halv) och hasselnötter (halv påse). Blanda med rikligt med olivolja och en skvätt vitvinsvinäger. Kanske lite citron.

• Like 2

En annan röd grönsak som är näringsrik är rödbeta. En av mina favorit grönsaker, supergod rostad. Jag gör också en röra av kallnad rostad rödbeta. Det finns också coleslaw gjord på riven rå rödbeta. Jag brukar inte nämna rödkål och rödbeta så mycket eftersom de flesta äter strikt LCHF, med det är definitivt super grönsaker.

• Like 1

En annan röd grönsak som är näringsrik är rödbeta. En av mina favorit grönsaker, supergod rostad. Jag gör också en röra av kallnad rostad rödbeta. Det finns också coleslaw gjord på riven rå rödbeta. Jag brukar inte nämna rödkål och rödbeta så mycket eftersom de flesta äter strikt LCHF, med det är definitivt super grönsaker.

Du borde verkligen starta en receptsida här! Låter intressant med röran, är det mixad rödbeta då?

• Like 1

Du borde verkligen starta en receptsida här! Låter intressant med röran, är det mixad rödbeta då?

Precis, man rostar först rödbetorna och morötterna (2 st stora rödbetor, 4 morötter), sen låter man det kallna. Mixa med en dryg dl olivolja och en halv dl vatten plus massor med kryddor (basilika, oregano, lökpulver, vitlök, salt).

Sen kan man ha den här röra till lite vad som helst. Jag brukar lägga en klick vid varje måltid, just för de färgade grönsakerna.

• Like 2

• 1 month later...

Jag är ingen fattig ungdom, men fattig sjukpensionär :) Och det som funkar för mig är att hålla koll på ekonomin och göra en budget för matinköp. när alla räkningar, hyra mm är betalda så räknar jag ut hur mycket pengar jag har till mat/vecka under månaden som kommer och så handlar jag endast EN gång i veckan, för att undvika impulsköp.

Jag försöker att handla så näringstät mat som möljligt och spanar alltid efter erbjudanden och kortdatumpriser. Jag äter inte mejerier, förutom lite hårdost i matlagningen. Ägg, smör, ost, olivolja, rapsolja, kokosolja, kokosgrädde, grönsaker, avokado, nötter, bär, kycklinglår och så kött förstås, och så massor av goda kryddor. Fisk har jag turen att få gratis. Av detta lagar jag bra näringsrik mat, någorlunda omväxlande. Majonnäs och bea mm lagar jag själv, då det blir både billigare och godare och man slipper alla tillsatser.

• Like 5

Jag är själv studerande. Visserligen har jag familj och en man som jobbar - men så har vi också bolån, måste ha två bilar här där vi bor och det ska köpas kläder till tre små barn också. Så i slutändan är jag kanske fattigare än när jag var ensam och studerande för femton år sen.

Trots det här går det rätt bra att äta LCHF eller Paleo/Primal med nästan bara bra mat.

Jag köper ekologiskt kött med sista dagens datum (30% rabatt då) och samma gäller stora förpackningar grädde. Grädden syrar jag med lite fil i botten så får jag smetana. Mycket, mycket billigare än köpt smetana. Det motsvarar lite creme fraiche men är med fil-bakterier som växer i rumstemperatur i motsats till yoghurtbakterier som växer i 37 grader.

Sen är kålrot, morot, vitkål och sånt billigt. Du kan gott äta en del morot i LCHF om du väljer att äta den rå och inte tuggar morot hela tiden förstås. Kålrot använder jag ibland i grytor men bäst är att skiva tunt och steka i stekpannan. Krydda med salt och peppar.

Försök handla grönsaker då de är i säsong. Tex nu kan du köpa massor med vitkål (eller snart) och den kan du själv syra till surkål. Sen använder du den som pasta. Alternativt kan du sätta med surkålen i någon gryta du gör. Vi ska själva köpa frilandsgurka nu och syra på ryskt vis.

Om du vågar använda lite bönor (vi använder några gånger i månaden) blir det billigast att köpa torkade och blötlägga dom själv i två dygn. Dessutom är det rejält hälsosammare att blötlägga bönor länge - du får bort deras inbyggda skyddsgifter.

Smör är oftast inte dyrare än margarin. Så bytet till smör är inte så dyrt.

När du köper t.ex. tomatkross kan du vara noga och välja en sort utan citronsyra, socker, konserveringsmedel. Det kostar heller inget.

Vi köper också kött (lever, tunga, bringa, osso bucco) från en gård som idkar naturbete. De här köttbitarna är inte så dyra - men ack så nyttiga. Hjärta är också bra mat.

Jag håller också med om att det lönar sig lära sig laga såser (majonäs, bernaise) själv. Speciellt majonäs är lätt att laga. Investera i en stavmixer.

Lycka till!

• Like 2