Jump to content

SVT Flow: 3 of a kind

Ti Ti
 Share

Recommended Posts

Jag upptäckte först nyligen länken till SVT Flow på svt.se:s förstasida, och stötte genast på en bekant; Hugh Fearnly-Whittingstall, känd från River Cottage, ifall man är lite 'bra råvaror' geek.

Avsnitten är på 20 minuter vardera, och Hugh tävlar denna gång mot två andra kockar.

Varje deltävling har en huvudråvara (en grönsak) och sedan får varje tävlande välja till två 'sidoråvaror'. Kryddor och annat finns att tillgå fritt.

Nej, det är inte LCHF, men väldigt många av rätterna är lätta att göra om till LCHF. Skippa något kolhydratrikt, lägg till extra fett. Och en del rätter känns som att man inte ens behöver göra om dem.

Men framför allt tycker jag att det är väldigt inspirerande att se rätterna tillagas, hur kockarna tänker, och vilka kombinationer de kommer på. Och även bra tips på hur man bäst tillagar vissa råvaror.

Första avsnittet här, sedan får ni banne mig hitta själva hur ni klickar er fram till nästa ;)  

http://www.svtflow.se/video/1955999/avsnitt-1-rodbetor

• Like 2

Hugh Fearnly-Whittingstall har under ganska många år haft olika programserier på BBC. Han har bl.a. gjort sig känd som en förkämpe för vettig matproduktion. Minns ett program för inte så länge sedan där han gick till angrepp mot den dumpning av fisk från fiskebåtar som, om jag minns rätt, nu är eller skall bli förbjuden.

• Like 1

• 7 months later...

Just nu visas 'Hugh's Best Bites' på SVT Flow. I varje avsnitt lagar han bara en maträtt, med tre huvudråvaror. Avsnitten är kortare än 10 minuter, så jag tycker de är utmärkta att använda som inspiration. Ibland behövs mer fett för att det ska bli LCHF, men Hugh är inte den som räds smör eller olja. Ibland kan man behöva byta ut en av huvudråvarorna, t ex pasta, mot något mer LCHF-vänligt.