Jump to content

Strikt LCHF við undervikt?

Oron

Recommended Posts

Jag undrar om strikt LCHF kan vara något för den som behöver gå upp i vikt?

Har ätit enligt LCHF i två år nu (<50 g/k), men det sista 9 månaderna har varit lite struliga med lite kolhydrater, mycket protein och måttligt med fett. Har gått ner mycket och är på gränsen till underviktig (trots mycket protein och massa Pepsi Max :P).

Jag tar även Levaxin och Metformin p.g.a. PCO (insulinkänslighet).

Tycker strikt låter så bra, vill absolut inte lägga till mera kolhydrater, mår inte bra av det.

ps. ursäkta om jag inte skriver helt rätt, är inte svensk ;)

Så länge du är frisk och mår bra så spelar vikten ingen roll! =). Har många gånger fått höra från andra att jag "är för smal" och att jag borde "lägga på mig, men min kropp vill liksom inte det. Pratade med min läkare om detta och hon sa att jag inte behöver oroa mig om detta så länge alla mina värden är bra- och de är perfekta! Så om du mår bra och är frisk på strikt LCHF så kör på! Vad andra tycket ska du bara försöka strunta i- tyvärr är dagens samhälle väldigt utseendesfixerat och folk ska hela tiden kommentera andras utseende. Faktum är dock att andra har inget att göra med hur JAG ser ut och de ska ta och skita i mitt utseende! Egentligen =)

Jag vet att det är svårt att låta bli att ta åt sig när folk hela tiden påpekar ens utseende, men man får lära sig helt enkelt. Jag har ju försökt gå upp i vikt genom att slita på gymmet och proteinpulver bara för att jag var så trött på folks kommentarer. Fel egentligen, men det är svårt att låta bli att ta åt sig. Har lyckats gå upp 3,5 kg (wohooo)  :P , men framförallt blivit MYCKET starkare! Jag kör också ganska strikt LCHF på grund av IBS. 

Whey 80 har ett vasslepulver sötad med stevia om du vill testa det =)

Äter inte strikt nu - äter för mycket protein och på tok för lite fett. Undrar bara om strikt är bra för nån som måste gå upp (eftersom alla värkar tappa så mycket med strikt)?

Jag måste alltså gå upp, har gått för mycket ner och har inte lika mycket ork som jag borde. Jag hoppas också på att få mens, den är helt utesluten pga PCO och för lite fett.

Du besvarar egentligen själv dina egna frågor.

Äter inte strikt nu - äter för mycket protein och på tok för lite fett. Undrar bara om strikt är bra för nån som måste gå upp (eftersom alla värkar tappa så mycket med strikt)?

Du upplever dig inte äta strikt men verkar intresserad av att testa det så gör då det. Drag ned på proteinet och öka fettintaget så du kommer på banan.

Med detta sagt...

Jag måste alltså gå upp, har gått för mycket ner och har inte lika mycket ork som jag borde. Jag hoppas också på att få mens, den är helt utesluten pga PCO och för lite fett.

...så säger du att du MÅSTE gå upp för att viktminskningen påverkat din ork. Jag vet om minst ett fall här på forumet där någon som varit naturligt smal fått en viktstabiliserande effekt uppåt, dvs ett par kg uppåt efter strik lågkolhydratkosthållning. Så enda sättet att du får veta är att du testar.

Börja därför med att öka fettintaget och minska proteinintaget (om du verkligen upplever dig behöva det) och avvakta under en prövoperiod hur din kropp svarar på detta.

Om din vikt rusar iväg nedåt ännu mera så är det ju egentligen ett lyxproblem som borde gå att lösa genom att öka mängden mat och/eller bara äta mer "liberalt", eller hur?

Tack för svaren, jag tror jag testar i några veckor och ser hur det blir. Vill lägga på mig några kilon, men undra först och främst ifall det kan vara något mindre bra att vara i ketosis när man är underviktig. Tror knappt att jag är i ketos nu med rikligt av protein och massa Pepsi Max (som enligt doktorn minskar det), även fall jag äter lite med kolhydrater.

Tack för svaren, jag tror jag testar i några veckor och ser hur det blir. Vill lägga på mig några kilon, men undra först och främst ifall det kan vara något mindre bra att vara i ketosis när man är underviktig. Tror knappt att jag är i ketos nu med rikligt av protein och massa Pepsi Max (som enligt doktorn minskar det), även fall jag äter lite med kolhydrater.

Det som kanske kan hända är att du får mindre aptit i ketos och därmed äter mindre än du bör. Vi har haft en här på forumet som äter LCHF för att gå upp i vikt, hon låg mellan 30-70 gr kh tror jag, om inte mer. Hon sa även att man måste "jobba" för att få i sig mat, man kan inte anta att det kommer av sig självt (forumnamn Zara).