Jump to content

LCHF för ägg-, mjölk och soya-allergiker?

VeronicaH

Recommended Posts

Hej,

Någon som har idéer om hur man kan äta och få i sig bra fett när man är svårt ägg-, mjölk-, nöt- och soya-allergisk?

Mitt barnbarn är hänvisad till havreprodukter och vegetabiliska oljor och hur jag än funderar så finner jag ingen lösning. Hennes hud är dessutom torr med mkt klåda och eksem. Hon är 5 år.

Mycket tacksam för tips och idéer. 

Veronica

Jag tål inte heller mjölkprodukter, och använder alltid kokosfett i matlagningen. Men annars så är ju t ex lax och köttfärs (inte nötfärs) fett och bra, och brukar gillas av barn.

Mitt 5-åriga barnbarn tycker om min leverpastej som jag gör med mycket kokosfett, hon äter den med sked, för hon tål inte spannmål, och jag ersättningsprodukter bjuder jag inte på, så smörgås går bort.

Olika grönsaksgrytor kan man också förstärka med kokosfett.

Torr hud - sluta tvätta med tvål, eller snarare, bara använda tvål när det verkligen behövs. Vatten räcker för det mesta på kroppen, och tvål torkar ut. Själv har jag kunnat sluta med hudkräm pga av det.

• Like 2

Jag tål inte heller mjölkprodukter, och använder alltid kokosfett i matlagningen. Men annars så är ju t ex lax och köttfärs (inte nötfärs) fett och bra, och brukar gillas av barn.

Mitt 5-åriga barnbarn tycker om min leverpastej som jag gör med mycket kokosfett, hon äter den med sked, för hon tål inte spannmål, och jag ersättningsprodukter bjuder jag inte på, så smörgås går bort.

Olika grönsaksgrytor kan man också förstärka med kokosfett.

Torr hud - sluta tvätta med tvål, eller snarare, bara använda tvål när det verkligen behövs. Vatten räcker för det mesta på kroppen, och tvål torkar ut. Själv har jag kunnat sluta med hudkräm pga av det.

Hej och tack!

Jag använder en hel del kokosfett men skulle vilja ha fler variationsalternativ ... Denna tjej har verkligen svår allergi. Den torra huden beror på att hon även är allergisk mot kärnfrukter och röda frukter som även korsar med ärtprodukter. Dessutom är hon pollenallergisk. Kärnfrukter o även röda frukter äter hon lite av ibland för att få äta något men får då torr hud o eksem. Detta skulle säkert bli bättre med en fetare kost som skulle ge huden ett gott tillskott. Tvål används minimalt och dessutom smörjs hon med bassalvor och kortisonsalvor efter hudens tillstånd.

Mitt förslag är att ni även testar helt glutenfri kost på henne. Många blir mycket bättre i eksem och allergier när man utesluter gluten.

Hon äter inte mycket gluten och det lilla hon äter går nog dessvärre inte att ta bort då det ändå är så lite hon kan äta. Hon är testad för gluten och är inte glutenintolerant. (Jag vet att man ändå kan må bättre genom att avstå)