Jump to content

matjesill?

Tobbebobbe

Recommended Posts

Nu är det snart midsommar och matjesill är ju faktiskt väldigt gott! Hur gör ni kring midsommar? Abba uppger att deras matjesill innehåller 16g kolhydrater per 100g om man inte räknar med lagen. Det blir lätt en del. Potatisen kan man såklart skippa och ta lite broccoli istället.

Jag har också funderat på hur mycket socker som faktiskt går in i sillen. Jag la in sill i påskas med mindre socker än vanligt men den totala belastningen blev för stor för jag körde hela köret med pilsner och knäckebröd också. Kan förresten berätta att de två märkena lågkolhydratöl jag testade var inte värda besväret.

Och hur är det med akvavit? 

Jag har också funderat på hur mycket socker som faktiskt går in i sillen. Jag la in sill i påskas med mindre socker än vanligt men den totala belastningen blev för stor för jag körde hela köret med pilsner och knäckebröd också. Kan förresten berätta att de två märkena lågkolhydratöl jag testade var inte värda besväret.

Och hur är det med akvavit? 

Vodka, brännvin, whisky innehåller mindre än 3 gr kolhydrater per liter. Möjligen kan vissa kryddade  brännvinssorter innehålla mer.

Hur har dom lyckats få in 16 gr kolhydrater per 100 gr i sillen? Har dom sprutat in socker? Och varför gör dom det?

Iomed att Matjessill är förbjudet att säljas i hela EU.. så kallar de inlagd sill för Matjess.

Lätt som en plätt.. Matjesssill är inte namnskyddat.. så man har rätt att sälja prexis nästan vad som helst som matjess!

Sen så.. det har vad jag vet alldrig sålts någon Matjess sill i sverige de senaste 100 åren.. utan det är något helt annat än den ursprungliga Holländska delikatess som handlar om sill fångad på våren och snabbsaltat,, den smakar på ett helt annat sätt än vad som säljs i sverige så det e bara att bojkotta substitutet!

Vodka, brännvin, whisky innehåller mindre än 3 gr kolhydrater per liter. Möjligen kan vissa kryddade  brännvinssorter innehålla mer.

Jag frågade den unga damen som satt i kassan på bolaget idag hur mycket kolhydrater OP Andersson och Norrlands Akvavit innehåller. Det visste hon inte men föreslog att jag skulle googla det. Va? Ska JAG? Kan tilläggas att det inte var nån kö, så ingen var stressad. Javisst, sa den unga damen, googla.

Men, sa jag, om jag vill veta hur mycket socker den här flaskan vin innehåller, kan du svara på det då? Nä, jag skulle googla det också. Då ruttnade jag.

Via en lika ung men mer serviceinriktad anställd fick jag reda på att OP håller 6 gram socker per liter och Norrlands 8 gram. Jag frågade inte om han hade googlat eller gått direkt via Systemets hemsida. Däremot sa jag att den unga damen i kassan (=den snorkiga lilla hoppan) inte var insatt i vare sig kundbemötande eller hur man fick fram information och att de nog fick se till att hon fick en timmes grundläggande utbildning utöver kassaregistret. Han nickade ivrigt.