Jump to content

Äter pyttelite men ständigt mätt

John

Recommended Posts

Jag är i ketos och det är en underbar känsla :)

Men allt är inte perfekt ändå. Jag ska äta minst 75g protein om dagen, men har svårt komma upp i det eftersom jag är så jäkla mätt hela tiden. Jag är en fullvuxen man och jag äter verkligen lite nu, typ 70g parmaskinka till lunch plus 5 skivor salami och sedan är jag mätt i minst 18 timmar. Jag vräker absolut inte i mig något fett, jag äter mest naturligt fett kött som i lunchexemplet. Jag försöker hålla mig till principen att bara äta när jag är hungrig, men som det är nu måste jag bryta mot det annars får jag inte i mig tillräckligt med protein som ni såg ovan. Åsikter om detta?

Ett lyxproblem jag skulle kunna döda för haha. Är det verkligen så för alla under ketos? Jag kom precis idag in i optimal ketos och är SÅ trött. Totalt orkeslös. Orkar inte ens gå i trappor. Jag är nu ingen expert på området egentligen, men jag gissar på att du kanske behöver dra ned på fettet lite för att "få utrymme" för proteinet.

Eller? Vad säger ni andra? Detta inlägg skrevs primärt för att jag bara var tvungen att påminna om ditt lyxproblem haha! Längtar dit, helt klart!

Ett lyxproblem jag skulle kunna döda för haha. Är det verkligen så för alla under ketos? Jag kom precis idag in i optimal ketos och är SÅ trött. Totalt orkeslös. Orkar inte ens gå i trappor. Jag är nu ingen expert på området egentligen, men jag gissar på att du kanske behöver dra ned på fettet lite för att "få utrymme" för proteinet.

Eller? Vad säger ni andra? Detta inlägg skrevs primärt för att jag bara var tvungen att påminna om ditt lyxproblem haha! Längtar dit, helt klart!

Dra ner på fettet? Jag äter ju knappt någonting och har aldrig något tillsatt fett vid sidan om. Jag lider inte direkt av detta men tycker det är jäkligt skumt och vill inte tappa muskler.

Jag skulle nog lita på hungerkänslorna ett tag. Din kropp bränner antagligen fettväv. Hur mycket protein man egentligen behöver är ett omdiskuterat ämne.

melderv: Hur länge har du hållit på med LCHF? Det tar tre veckor minst för kroppen att ställa om sig. Man behöver också ofta mer salt och vatten på LCHF

Dra ner på fettet? Jag äter ju knappt någonting och har aldrig något tillsatt fett vid sidan om. Jag lider inte direkt av detta men tycker det är jäkligt skumt och vill inte tappa muskler.

Du kan säkert vara lugn. Du kommer inte tappa muskler. Efter ett år på LCHF själv har frugan påpekat att jag börjar se ut som om jag lyfter skrot och jag har i princip bara klyvit och staplat lite ved under året. Man verkar snarare bygga muskulatur lättare under LCHF. Tappa muskler gör man däremot lätt under kolhydratrik kost, speciellt viktväktarkosten som den såg ut förr.

Patrix, tack för svar angående den frågan. Aldrig lyckats ta mig förbi den här fasen hela vägen. Det har istället känts mer som en enda lång övergångsperiod till och från. Liberal LCHF har jag hållit på med sedan september ungefär. Under julledigheten sabbade jag det för mig själv IGEN efter att precis ha börjat komma in i optimal ketos. Nu är jag tillbaks. Är så trött haha. 

• 3 weeks later...

Nu är klockan 12:20 och jag är inte hungrig. Sist jag åt var kl 18 i går kväll, dvs för 18 timmar sedan. Jag åt då 4 skivor bacon + äggröra gjord på 2 ägg, ½ deciliter vispgrädde och 1 matsked smör. Är det normalt att fortfarande vara mätt? Tänkte på det där med antal kalorier per dygn som man inte ska understiga för att kroppen inte ska tolka det som svält, jag ligger nog under gränsen med råge.

Jag skulle vilja tillägga: var uppmärksam på hur du mår. Jag har inte råkat ut för det själv (missar inte att äta :) ) men har läst om andra som blir orkeslösa, mår illa etc när de äter för lite (varvid de äter ännu mindre..). Så när övergångsbesvären är över ska man må bra.