Betra Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Hej jag skulle vilja dela med mig, kanske få en förklaring, eller kanske löften om att det försvinner. Jag har under många år ”köpt” LCHF-konceptet. Men inte lagt om min livsstil till LCHF, förrän nyligen, jag har snarare ätit TMCHF (to much carb high fat), och självklart fungerar det mindre bra om man vill hålla en hälsosam vikt. Jag är vad jag vet frisk, jag är pigg sover bra, väldigt sällan sjuk, har inte ont i kroppen är vältränad och lider inte av några uppenbara sjukdomstillstånd. I know, lycky me. Jag har dock absolut ett sockerberoende och ett ätstörningsbeteende och undrar om fler upplever det jag ska beskriva. Jag tycker om mat, nästan all sorts mat, men när jag sitter med mat utan några kolhydrater till, spelar nästan ingen roll hur god mat det är så är det liksom svårt att få ner, vilket antagligen gör att jag äter för lite vilket som i sin tur gör att jag får ”återfall”. Men med en hög pasta eller en god brödbit till så kan jag äta hur ”mycket som helst”. Jag gör det inte lider inte av bulemi, och kan sluta äta. Men kan också för ofta inte låta bli. Har hela mitt liv skyllt på ”dålig karaktär”. Ursäktar mig med att 8 av tio gånger klarar jag suget och frestelsen att äta fel. Därav en mycket långsam viktökning men dock en ständig viktökning. Skulle behöva gå ner mellan 10-15 kilo. Någon med samma tankar och funderingar. Jag har lyssnat och läst typ ”allt” på Kostdoktorns sida. Vad är era bästa tips för att inte falla dit? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Min erfarenhet är att det går inte att förhandla med ett Sockertroll. Är man kolhydratsberoende måste man piska det till underkastelse och strypa det sakta men säkert. Efter 3,5 år kan jag ta ett planerat avsteg av och till utan att hamna i nåt återfallsträsk, men jag skulle aldrig våga äta pasta eller bröd till vardags eller ens varje månad. Det tar ett tag innan kroppen är avgiftad, så du måste nog vara ganska strikt typ 3 månader eller så. Sen tar det ännu längre innan du har fått hjärnan att gå fot och ligga plats i korgen. Det tog mej 3 år innan jag fattade att bara för det luktar nybakat behöver jag inte äta bröd. Det är bara de senaste månaderna som jag kan gå genom tunnelbanan och njuta av doften av nybakat precis som man njuter av doften av syren. Alltså nåt med trevliga minnen men inget man behöver hetsa upp sej för. Titta in på Mys blogg LCHFingenjören. hon har en hel verktygslåda med tips om hur man kan golva sockertroll 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Du kanske måste ha lite tålamod och vänja dig med fettet? Om du precis har börjat med LCHF så kanske du inte kommit igång riktigt än. Sannolikt har du nog kvar mycket av sockerberoendet och att du 2 av 10 gånger äter mjöl/socker kanske underhåller det? Prova gå en promenad eller spring en halvtimme när suget slår till. Det kanske kan fungera. Du borde rimligtvis bli lite hungrig av det. Annars kanske du ska ta bort allt med mjöl och socker samt glukosrika produkter helt från skafferiet och kylskåpet. Då blir det ju betydligt svårare att frestas till "bara en liten bulle" eller nåt i den stilen. Alltså. Mina tips är (i alla fall tills du känner dig trygg i din mathållning): 1. Töm kylskåpet och skafferiet helt på kh-rika produkter. 2. Motionera om du känner dig sugen och inte kan motstå kh-rika produkter. Har du gjort 1 så är det lika jobbigt att ta sig ut och springa som att gå ner till pizzerian ;=). 3. Fundera på om du tycker att nötter eller grädde och bär är gott. Ät dig mätt på dessa saker om du kan och det inte triggar ditt sötsug. 4. Ha alltid snacks (ost, nötter, grädde och bär) hemma. 5. Laga din egen mat och ta med till jobbet och undvik att gå ut på lunchrestaurangerna. 6. Be familjen om support och att dom hjälper dig genom att inte ha godis/pasta etc. hemma. 7. Ha inte för bråttom och ge inte upp. Du ser inte ut att vara över 40 så du har tid på dig. Hälsofördelarna kommer snabbare än målvikten för en del. 8. Eventuellt kan du fundera på superstrikt LCHF om du tror att minsta socker triggar sötsug. Lycka till. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Betra Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Tack snälla! Ja tålamod är nog inte min starka sida men jag har ganska lätt att lära, men är lite för impulsiv för mitt eget bästa. Tar som sagt inte alltid rätt beslut. Jag har ett litet problem när det gäller tömma kylskåp och skafferi, eller två, har tonårsbarn hemma var annan vecka och sen startade jag för ett tag sedan ett ekologiskt hembageri och bakar ljuvliga surdegsbröd på beställning. Bakar även LCHF varianter men min "nich" inte kolhydratfritt, men jag lovar att det finns i min tanke att starta ett hälsans cafe i stället. Motionera gör jag 5-10 ggr per vecka, hög och lågintensivt varvat. Är instruktör, och då tänker jag gå på Jonas Bergqvists linje, lite ris eller potatis dagen innan hårt träningspass. Älskar smör, grädde, bär och nötter är ok. Ska äta mer sånt, check. Har alltid bra snacks hemma. check Lagar alltid egen mat, god mat, äter sällan ute, inte lika gott. check Mannen kör också LCHF från en tid tbx, och vi är överens om att det kommer bli vår livsstil, barnen äter sällan godis, godis är ifs inte problemet, så check! Tack, 41 tillochmed ;-) Funderar starkt på superstrikt. Men vill inte "gå in i väggen" när jag leder pass.... Tack igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Det här med att kolhydratladda för att klara träning är inte sant längre. Kostdoktorn har ju haft fler artiklar om t o m elit som fixar utan kolisar. Däremot kan jag tänka att det kan bli lite omställningsproblem, som gör att du tappar orken innan din kropp vant sej vid att leva på ketoner. Som jag fattat det kör Martina på rätt hårt utan kolisar (men jag läser inte alla hennes inlägg, för vi är rätt långt ifrån varandra... jag är dubblet så gammal, hälften så lång och väger dubbelt så mycket, typ) http://www.highfatfitness.net/ De veckor dina barn är hemma får du väl ladda med vissa kolisar för deras del, men det finns ju ingen anledning att ha dåliga kolisar hemma ens för barnens skull. Skitmat är ju skitmat även för det växande släktet och ger akne och dålig ork... i en period när ungdomarna är så trötta så de nästan inte orkar andas ens ändå. Även om det är ekologiskt och surdeg skulle jag nog fundera på om det inte ska ransoneras? Frågan är vad du vill med dej själv och ditt liv... Om du nu så gärna trillar dit, så måste du säkert bestämma dej... Men det är helt och hållet upp till dej. Jag läste ett inlägg på nån av alla bloggar som finns på Kostdoktorns bloggnytt om att det finns inget rätt eller fel, det handlar bara om konsekvenser. VILL jag kunna äta vissa saker ger det konsekvenser... jag går upp i vikt, jag blir sjuk, jag mår dåligt... kanske inte nu, men om 20 år... Alltså det vill till att man har varit noga i valet av sina föräldrar också. Vi är så utseendefixerade, men hur ser vi ut på insidan? Jag har ätit "nyttigt" och fettskrämt i hela mitt liv och det höll på att ta livet av mej, det också 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Hej igen. Bra, du verkar ha familjen med dig. Dock så tror jag som Stoscha säger att du bör glömma kh under en tid. Du får sannolikt hälsofördelar av att äta din förmodligen nyttiga mat, men om du ska köra Bergqvist linje lär du fettanpassa dig först och där finns få genvägar... En av genvägarna är i alla fall inte att käka kh innan träning då du kommer att underhålla kh-driften. I sig är det nog inget problem om du är metabolt frisk, men om det är som du säger (10-15 kg övervikt du vill bli av med) kanske du är en aning insulinresistent? Jag löptränar, styrketränar och åker längdskidor. Allt på LCHF. Dock innan Vasaloppet drog jag i mig 2 potatisar och en msk ris (kvällen innan) samt lite "Generation UCAN" under loppet. Det gick bra, men hade inte gjort det en månad in på min LCHFkarriär! Det gäller att vara fettdriven helt och hållet och det blir tyvärr en del omställningsproblem som stoscha säger. Ibland kan det vara upp till ett halvår (min egen erfarenhet), men sen kommer belöningen. Jag lovar. Valet är ditt. Kan och orkar du lägga om dig till att bli i stort sett 100 % kh driven får du en del fördelar (och en del nackdelar i form av eventuell minskad explosivitet). Sen, när du är fettdriven, kan du slänga in ett par (helst söt-) potatisar EFTER träningspass för att fylla på glykogenförrådet. Men inför träning skulle jag aldrig förstöra min fettdrift. Googla Mark Sisson och "sweet potatoes" för mer läsning om ett rimligen bra sätt att fylla på glykogenet. Jag skulle säga att Sisson är kungen på LC-ätande och träning. En annan sak du kanske ska fundera på: Vilket är viktigast? Att prestera varje pass eller att tappa vikt? Beroende på ditt svar vet du sen hur du ska äta tror jag. Har du hälsoproblem av annan art än vikten skulle jag i alla fall fundera på att bli ketoadapterad och sen ta dagen om den kommer. Min bror driver ett konditori i mellansverige tillsammans med sin fru. Hon äter LCHF trots att hon är i branschen... Det går alltså :=). Ytterligare en sak när det gäller att tappa vikt. Stress (Kortisolutsöndring) gör att det är svårt att gå ner i vikt. Kortisol utsöndras av för hård träning. Att tänka på. Upp till 10 pass i veckan kanske är för mycket? Som sagt. Lycka till med ditt dilemma (som egentligen är ganska litet). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Om tonårsbarnen. Se det som en möjlighet isf ett dilemma: Lär dom äta bra mat och låt dom vara mätta isf att dom ska mula pasta och (dyr) skitmat på rasterna när blodsockret går ner. En fin tjänst du kan ge dina barn! Dom gillar väl antagligen en riktig bearnaise... Det gjorde jag när jag var tonåring. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 LCHF, handlar ju om att få i sig mycket fett Jag tycker att fettkaffe alltid är en bra ide om man tenderar till att äta mycket annat, åtminstone 3 matskedar kokosfett i en stor kopp och gärna med något ägg i också, till frukost. Varför inte ta 3 msk kokosfett i kaffet en gång till under dagen....det borde ganska effektivt ta bort lusten att äta "annat". Oroa dig inte för träningen, har du sett den här videon? http://urplay.se/Produkter/183316-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Konsten-att-paverka-halsan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Betra Posted June 22, 2014 Author Share Posted June 22, 2014 Tack för era råd! Jag äter nu ännu mer fett, jag gör fett-te, god ost när jag blir sugen, slutar äta när det tar stopp. Klarade midsommar bra, det var jag som fixade lunchen, LCHF-cheesecake, egna röror till sillen, räkor, egengjord majonäs, nöt-maräng-tårta med grädde och jordgubbar. Fick i mig för mycket socker för att köra strikt men är i det hela nöjd. Har studerat ännu mer och har bestämt mig ännu mer. Träningen ska gå ändå. Jag tränar inte hårt 10 ggr i veckan, kanske 5-6ggr hård träning resten medel eller lugnt. Tack igen, skönt att "prata" med folk som är på samma bana. Det finns så mycket fördomar hos människor omkring. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Betra Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 Nu har det gått en liten tid, jag lyssnade på era råd. Tack! Jag var lite orolig för min träning, att jag skulle ”gå in i väggen” när jag leder pass. Det har gått hur bra som helst. Jag leder högintensiv konditionsträning. Är så glad över att det funkar! Jag började 7 juni, har kört typ strikt, lite jordnötssmör vid ett par tillfällen, en nötkaka utan mjöl, men socker. Jag känner inget större problem med sug efter att äta annat än det jag ”ska”. Lite får man ju kämpa men det känns helt ok. Jag äter en bit stark ost om jag blivit lite för hungrig. Sen kan jag äta det jag ska. Så här ser min kost ut i storleksordning, Ägg, Kött (alla sorter med fett på), Ost, Kokosfett, Smör, Feta såser (på bas med egengjord majo, creme fraiche), Fisk, Grönsaker (ovan jord), Avokado, Grädde, Nötter, ibland lite rödbeta, jordnötter. Jag försöker att inte äta för sent, och skjuter på frukost så ”långt det går”, men det blir inte 16 timmar, tänker på 8:16. Skulle ni ändra på den ordningen, ta bort något, lägga till? Jag är nöjd, men vill ändå gärna höra? Jag har gått ner från 81 till 77 ca (3 v) 10 cm över axlar och höft, 5 cm midja. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts