Jump to content

Boktips för nybörjare?

Vem

Recommended Posts

Alla skriver att de rekommenderar att man läser Skaldeman, andra att man läser Annika Dahlqvist böcker osv. Men de har gjort den del böcker så vill veta vilken som kan va till ens hjälp som nybörjare.

Vill inte köpa alla deras böcker så har ni någon bok ni kan rekommendera? Skaldemans första bok? Eller någon annan?

Jag vill få mer koll ang LCHF, hur man ska äta, vad man ska tänka på, tips osv. Inte en receptbok rakt av. Men finns de recept i boken så är de ju bara ett plus. ?

Jag tycker att Eenfeldts bok "Matrevolutionen" är en bra introduktion till lchf. Inte så mycket recept i den boken men om du inte vill köpa en till bok går det att hitta tusentals lchf-recept på nätet, i bloggar m.m. Lycka till!

• Like 3

Jag gillar LCHF-husmanskost av Anna Hallén. Omkring 30 sidor text i början, bra och läsvärt, därefter huvuddelen av boken med recept. För övrigt håller jag med om att både Matrevolutionen och GI-noll är bra. LCHF  på riktigt har jag inte läst, så den kan jag inte uttala mig om.

• Like 1

Alla skriver att de rekommenderar att man läser Skaldeman, andra att man läser Annika Dahlqvist böcker osv. Men de har gjort den del böcker så vill veta vilken som kan va till ens hjälp som nybörjare.

Vill inte köpa alla deras böcker så har ni någon bok ni kan rekommendera? Skaldemans första bok? Eller någon annan?

Jag vill få mer koll ang LCHF, hur man ska äta, vad man ska tänka på, tips osv. Inte en receptbok rakt av. Men finns de recept i boken så är de ju bara ett plus.

Jag rekommenderar starkt att kolla hos ditt lokala bibliotek, eller söka bland alla biblioteken i din kommun. Att låna en bok kostar ju inget, så länge du inte lämnar tillbaks den för sent.

Skulle de inte ha någon av de böckerna du vill läsa, lämna ett förslag att de ska köpa in dem. Hittills har mitt lokala bibliotek (som iofs är huvudbibliotek i kommunen) köpt in 3 av de böcker jag föreslagit. Jag har då fått dem reserverade automatiskt så att jag har 'första tjing' på dem.

De verkar uppskatta att få inköpsförslag, för tyvärr tror jag att många inte ens tänker på att utnyttja biblioteken längre.

Nu väntar jag bara på att den som fn har 'LCHF på riktigt' lämnar tillbaks den, förhoppningsvis i tid. Den boken är jag nyfiken på.

• Like 1

Tackar så mycket för alla tipsen ! :)

Skulle kanske nämnt att jag är på slutet av "Matrevolutionen" & det var den boken som fick mig en tankeställare så jag började googla, leta fakta osv & samtidigt ändra min kost till LCHF. :)

Har köpt mig "LCHF-husmanskost" av Anna Hallén. Redan hunnit prova någon av hennes enkla men goda måltider. Finns de fler liknande sådana böcker så får ni gärna hojta till! :)

Skaldemans första bok är inget man tjänar på att låna/köpa då? "Ät dig ner i vikt: praktisk viktminskning för feta men & runda kvinnor"

Jag blir kanske tillräckligt vis med skaldemans GI-noll som mer är riktat för kvinnor? :)

• Like 1

"Ett sötare blod" av Ann Fernholm tycker jag ger en lagom och balanserad bild kring den vetenskapliga delen av kosten utan att vara allt för allmänt. Och självklart "Matrevolutionen"

Håller med, Ett sötare blod har jag precis avverkat som talbok. Så spännade att jag har börjat lyssna om. Både fakta intressant och faktiskt spännande eller fängslande. Finns hos Storytel som Talbok. 

• Like 3