Jump to content

Enalapril. Erfarenheter?

LasseL

Recommended Posts

Blodtrycket är för högt av någon anledning och doktorn har förskrivit Enalapril, 5 mg från början och nu efter återbesök 10 mg. 

Är man inte sjuk redan så blir man det när man läser bipacksedeln och alla biverkningar som listas där  :) 

Någon här som äter nämnda kemikalie och har erfarenheter att dela?

• Like 1

Tycker du ska läsa på om hur olika medicintyper påverkar blodtrycket. Exempelvis hos Kostdoktorn som har en bra genomgång: http://www.kostdoktorn.se/blodtryck/blodtrycksmediciner

Jag fattar inte att läkare fortfarande skriver ut ACE-hämmare när ARB (All-blockerare) inte längre är belagda med patent, de vet antagligen inte det. ARB-hämmare är en bättre och nyare variant av ACE-hämmare och var till för några år sedan mycket dyrare (för staten) att skriva ut. Nu finns det generika (patentet har gått ut) och är inte längre dyrare. ARB har mycket färre biverkningar. Den vanligaste biverkningen av ACE-hämmare är rethosta - väldigt många som äter dem går omkring och hostar. Själv hostade jag väl i ett halvår utan att veta varför.

Jag tycker att du ska få be om att byta till ARB istället! Min läkare ville testa med ett billigare preparat på mig innan jag fick det dyrare. Nu finns det som sagt ingen anledning längre.

Någon rethosta eller svullna vävnader har jag inte drabbats av. Å andra sidan har jag bara knaprat minimidosen på 5 mg knappt en månad och nu blivit uppgraderad till 10 mg så det kommer kanske. 

Ska kolla upp det där med angiotensinreceptorblockerare   :)

Tror det var den sorten min man fick om jag minns rätt. Han fick byta sort på grund av personlighetsförändring med aggressiva utbrott... Han som alltid ursäktat idiotomkörningar i trafiken med "han hade väl bråttom" (i en situation där jag skulle skrika "pucko"...) till att åka efter och peka finger... Eller ryta åt hunden så hela familjen sprang och gömde sig... 

Det där med personlighetsförändringar och mardrömmar låter så där lagom kul  :( 

Det har kanske inget med Enalaprilen att göra och inte heller med mardrömmar. 

Men i alla fall, i går ägnade jag mycken tid till att försöka hitta ett e-brev som jag visste att jag hade fått. Jag var helt säker på att jag fått det men hittade det inte. Det bör väl kanske tilläggas att mitt e-postsystem är en aning komplicerat med massor av underkataloger, alias, regler och filter och annat nördigt.

Till slut insåg jag att jag måste ha drömt. Brevet fanns inte någonstans annat än i mitt huvud. 

Lite läskigt var det. Har aldrig varit med om något liknande tidigare. Kan de små pillren ändå vara orsaken?

• Like 1