Jump to content

Om periodisk fasta i SvD


John
 Share

Recommended Posts

Läste det här i SvD i dag. Fråga om det jag fetmarkerat: är det egentligen någon light-variant av ketos han pratar om?

 

Enligt Mark Mattson, chef för laboratoriet för neurobiologi vid amerikanska National Institute on Aging i Baltimore, har kortvarig fasta visat sig ha häpnadsväckande positiva effekter på hjärnan.

Exempelvis stimuleras produktionen av hjärnans egen tillväxtfaktor BDNF som bidrar till att skydda hjärnceller och bilda nya synapser.

 

Mark Mattson menar är det en urgammal effekt som formats av evolutionen.

 

Men de potentiella fördelarna med kortvarig fasta slutar inte där.

 

I 80 år har forskare vetat att det går att förlänga den maximala livslängden på i princip alla hittills testade djurarter - samt utradera hjärtsjukdomar och till stor del även cancer och demens - genom en livslång diet där kalorierna reducerats med 20 till 40 procent mot vad som anses vara det naturliga behovet. Förutsättningen är att mängden vitaminer och andra näringsämnen fortfarande är tillräcklig.

 

Effekten är samma i allt levande och har funnits i miljarder år. Vid energibrist går cellerna in i sitt överlevnadsläge vilket utlöser en svärm av åtgärder som är till för att skydda cellerna mot alla möjliga skador. Detta kan mätas på många sätt men ger bland annat lägre blodtryck och bättre insulinkänslighet.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/darfor-korttidsfastar-jag_7808440.svd

Link to comment
Share on other sites

Läste det här i SvD i dag. Fråga om det jag fetmarkerat: är det egentligen någon light-variant av ketos han pratar om?

 

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/darfor-korttidsfastar-jag_7808440.svd

Om ledande forskare gör detta så är de nog väldigt övertygade om att det fungerar och inte är skadligt. Själv kommer jag nog att köra en lightvariant av periodisk fasta. Ätfönster mellan endast 11 och 20 på kvällen. Varje dag. Att skippa frukost och lunch och sen träna på detta skulle få mig att tappa fokus kan jag lova men sen har jag sett studier som pekar på att män generellt klarar fasta bättre än kvinnor... Ganska logiskt. Md tanke på reproduktionen. Har man mycket övervikt och inte behöver tänka på det så tror jag pf kan ge en jätte skjuts i viktnedgången. Grattis alla grabbar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag blev inspirerad av artikeln köpte boken "Åldrandets gåta", köpte vitamintabletter och satte igång. Jag är en sån äldre kvinna som inte går ner även med ganska sträng lchf och lite kalorier. En sorts evighetsmaskin alltså. Men idén att vi inte är gjorda för tre mål om dagen läste jag om för länge sen och accepterade omedelbart, jag äter sedan dess l aldrig lunch eftersom jag aldrig är hungrig den tiden på dagen. Så att gå över till 16-timmarsfasta var ingen grej för mig, jag har gjort det några gånger och funderar på att övergå till 24-timmarsfasta bara 2 ggr vecka. Gör det primärt för hälsan, det verkar finnas ganska goda belägg för hälsoeffekter även om jag inte läst allt själv. Och idén är densamma som i paleo (och delvis lchf) - klart vi inte är gjorda för att äta regelbundet och klart att vi tål att vara utan mat ett tag. Startar en tråd om detta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är ju ingen nybörjare på LCHF och har aldrig mått så bra som när jag började med LCHF för fyra år sen men jag har aldrig lyckats plocka bort de sista 5-7 kilona. De kan kan kanske kvitta men de sitter runt midjan och stör mig rätt så mycket. Blir lite barbapappalikt :D

 

Det här med periodisk fasta är något nytt för mig. Har inte uppmärksammat det förren nu när detta forum startade. Jag gick ju ner 12 kg på ett halvår när jag började med LCHF och sen klingade det som sagt av och det har känts omöjligt att bli av med resterande. Har nu kört strikt LCHF sen nyår men det har inte påverkat vikten positivt.

 

Nu är det så att jag "unnade" mig en del på semestern i sommras och tog hem en del av det fram till jul sen var det färdigt igen med resultatet att det blev +6,5  kg sammanlagt med sviterna från sommaren. De andra 5-7 kilona finns också kvar så totalt skulle jag vilja gå ner ca10 kg till nu.

 

Började för en vecka sedan att bara äta var 24:e timme och har redan gått ner tre kilo. Helt otroligt och jag skulle gärna vilja fortsätta så här ett tag till. Kanske till jag har nått målvikten runt 75 kg men är lite orolig för att jag kanske kommer att lida brist på en del näringsämnnen. Man kan ju ta en multivitamin om dagen men frågan är om det räcker.

 

Finns det någon av er där ute i cyberrymden som har erfarenheter av  24 timmars fasta under en längre period ?

 

Alla tips och råd mottages tacksamt :)

//Lars

 

Ps// Bör kanske tillägga att jag känner mig lite trött och hängig nu efter en vecka.


 

Link to comment
Share on other sites

En passus vad gäller SvD-artikeln är att man helt tycks ha missat att det är en svensk, dvs Martin Berkhan, som mest framgångsrikt började popularisera periodisk fasta världen över för ca 5 år sedan med sitt "Lean Gain"-koncept. Men att gammelmedia skulle ha den kollen är väl sannolikt för mycket begärt...

 

För den intresserade:

http://www.leangains.com/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag är ju ingen nybörjare på LCHF och har aldrig mått så bra som när jag började med LCHF för fyra år sen men jag har aldrig lyckats plocka bort de sista 5-7 kilona. De kan kan kanske kvitta men de sitter runt midjan och stör mig rätt så mycket. Blir lite barbapappalikt :D

 

Det här med periodisk fasta är något nytt för mig. Har inte uppmärksammat det förren nu när detta forum startade. Jag gick ju ner 12 kg på ett halvår när jag började med LCHF och sen klingade det som sagt av och det har känts omöjligt att bli av med resterande. Har nu kört strikt LCHF sen nyår men det har inte påverkat vikten positivt.

 

Nu är det så att jag "unnade" mig en del på semestern i sommras och tog hem en del av det fram till jul sen var det färdigt igen med resultatet att det blev +6,5  kg sammanlagt med sviterna från sommaren. De andra 5-7 kilona finns också kvar så totalt skulle jag vilja gå ner ca10 kg till nu.

 

Började för en vecka sedan att bara äta var 24:e timme och har redan gått ner tre kilo. Helt otroligt och jag skulle gärna vilja fortsätta så här ett tag till. Kanske till jag har nått målvikten runt 75 kg men är lite orolig för att jag kanske kommer att lida brist på en del näringsämnnen. Man kan ju ta en multivitamin om dagen men frågan är om det räcker.

 

Finns det någon av er där ute i cyberrymden som har erfarenheter av  24 timmars fasta under en längre period ?

 

Alla tips och råd mottages tacksamt :)

//Lars

 

Ps// Bör kanske tillägga att jag känner mig lite trött och hängig nu efter en vecka.

 

 

Jag har precis samma utmaning, vill gå ner de "sista" fem kilona, äter var 24:e timme sedan en vecka och gått ner ett par kilo efter att ha stått stilla hela hösten. Så jag kör vidare!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har precis samma utmaning, vill gå ner de "sista" fem kilona, äter var 24:e timme sedan en vecka och gått ner ett par kilo efter att ha stått stilla hela hösten. Så jag kör vidare!

 

Vad och ungefär hur mycket äter du då Kjell? Tar du vitamintillskott? Känner du dig pigg som innan?

//Lars

Link to comment
Share on other sites

Det här med periodisk fasta är något nytt för mig. Har inte uppmärksammat det förren nu när detta forum startade. Jag gick ju ner 12 kg på ett halvår när jag började med LCHF och sen klingade det som sagt av och det har känts omöjligt att bli av med resterande. Har nu kört strikt LCHF sen nyår men det har inte påverkat vikten positivt.

 

 

Började för en vecka sedan att bara äta var 24:e timme och har redan gått ner tre kilo. Helt otroligt och jag skulle gärna vilja fortsätta så här ett tag till. Kanske till jag har nått målvikten runt 75 kg men är lite orolig för att jag kanske kommer att lida brist på en del näringsämnnen. Man kan ju ta en multivitamin om dagen men frågan är om det räcker.

 

 

 

Inget kafe med fett eller så under 24-timmars fastan?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad och ungefär hur mycket äter du då Kjell? Tar du vitamintillskott? Känner du dig pigg som innan?

//Lars

Äter middag på kvällen, mycket sallad och grönsaker samt kött/fisk+fett. Mindre mängd än vanligt. Blir extra mycket kaffe och vatten under arbetsdagen. Idag har jag första dagen känt mig lite trött på eftermiddagen. Få se hur det blir imorgon!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lotte......Här kommer dagens rapport :)

 

Idag har jag ökat på mängden mat lite men tänker inte äta mer än var 24:e timme  ett tag till.

 

240 gr blandfärsbiff med feta ost och bacon i. (delade biffarna och värmde i microugnen och lade på ca 40 gr riktigt smör så det fick smälta lite innan de åts)

 

Tre kokta ägg med rikligt med majonäs på.

 

100 gr stekt fläsk (som bacon fast lite tjockare)

 

100 gr Brieost (kolibri= 1gr/kh/100gr

 

200 gr broccolimos (gjord med ca 50 gr smör, en skvätt vispgrädde och lite riven ost i.)

 

Tog också en multivitamin och omega 3 för säkerhets skull.

 

Enligt en snabbkoll i Matdagboken så är detta ungefär 174 gr fett, 100 gr protein och 9 kh.

 

Mår jättebra men är lite tröttare än vanligt fram på eftermiddagen på jobbet . Har ju haft lite hungerkänslor på kvällarna men de försvann nu när jag ökade på mängden mat. Vi får väl se om viktminskningen håller i sig ändå.

 

;) Lars

 

Ps// kan tillägga att denna typ av måltid ( fördelat på två mål) har jag ätit avigt och rätt nu i flera år och den är fortfarande lika god. Jag njuter som en prins för varenda tugga jag tar. Visst är det konstigt :D

 

Köper 10 kg fin blandfärs åt gången på Domus för 49,90 kg. Det varar lite mer än en månad. Folk tittar konstigt på mig när jag daskar upp tio en kilos paket i kassan. En gång frågade expiditen vad jag gör med allt kött jag bär hem. Äter så klart svarade jag och hon såg ut som en fågelholk. Fick förklara att jag åt LCHF och det visste hon vad det var. ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag vägde inte min middag men det var 3 pannbiffar av nöt med baconhack i, bernaisesås och kanske åtta brysselkål, en liten bit brie efteråt. Plus omega 3, multivitamin/mineral, 5000 IE D3. Det tänkte jag leva på till imorgon kväll... ja och så hoppas jag mina fettceller släpper ifrån sig lite energi till blodet  :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller periodisk fasta tror jag man måste vara försiktig med att inte tolka det som en traditionell fasta där man helt utesluter mat under längre perioder (någon vecka eller så) eller konstant "underäter". Den typen av fastande får alltid med sig en del negativa bieffekter som gör att man när man börjar äta "normalt" igen kommer att ha lagt grund för att kroppen blir inställd på allt annat än ideala saker (fettinlagring etc). Man bör alltså undvika riktig hunger vilket inte bör misstolkas som den hunger en del kan känna av ren ovana när de börjar med PF, dvs de är inställda på att äta på vissa tidpunkter etc.

 

Enda abret jag ser annars med att äta så infrekvent som en gång om dagen är rent praktiskt. Kan vara knepigt att få i sig allt man behöver vid ett tillfälle så det är nog klokt att ha extra koll på vad man får i sig energimässigt.

 

Generellt tycker jag det är bättre att undvika att äta mindre och istället öka energiförbrukningen under dagen, om man kan och har tiden. En halv- eller heltimmespromenad UTÖVER vad man brukar göra leder till  märkbara energiförluster över tid. Det ger också lite bättre bränslepartitionering vilket kan ha betydelse ju närmare sitt nedre kroppsfettläge man kommit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller periodisk fasta tror jag man måste vara försiktig med att inte tolka det som en traditionell fasta där man helt utesluter mat under längre perioder (någon vecka eller så) eller konstant "underäter". Den typen av fastande får alltid med sig en del negativa bieffekter som gör att man när man börjar äta "normalt" igen kommer att ha lagt grund för att kroppen blir inställd på allt annat än ideala saker (fettinlagring etc). Man bör alltså undvika riktig hunger vilket inte bör misstolkas som den hunger en del kan känna av ren ovana när de börjar med PF, dvs de är inställda på att äta på vissa tidpunkter etc.

 

Enda abret jag ser annars med att äta så infrekvent som en gång om dagen är rent praktiskt. Kan vara knepigt att få i sig allt man behöver vid ett tillfälle så det är nog klokt att ha extra koll på vad man får i sig energimässigt.

 

Generellt tycker jag det är bättre att undvika att äta mindre och istället öka energiförbrukningen under dagen, om man kan och har tiden. En halv- eller heltimmespromenad UTÖVER vad man brukar göra leder till  märkbara energiförluster över tid. Det ger också lite bättre bränslepartitionering vilket kan ha betydelse ju närmare sitt nedre kroppsfettläge man kommit.

 

Intressant. Enligt den här sidan så skall det ta upp till 60 timmar innan det händer något negativt med ämnesomsättningen typ det du beskriver angående fettinlagring och då är det ändå väldigt marginellt om man nu kan generalisera. Så ett eller två dygns fasta bör ju inte vara så farligt i det hänseendet om man nu skall tro på allt man läser :D

http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/

 

//Lars ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kundbesök idag så det blev lunch med dem, en pannbiff med gräddsås och grönsallad. Frågade för säkerhets skull vad det var i gräddsåsen och det var grädde, fond och kryddor. Ikväll blir det kassler med rostat blomkålsmos - recept i dagens LCHF-bilaga från Expressen. Men jag har gått från 85 till 82 kg sedan i söndags, det är jag nöjd med. Efter middagen i kväll är det på det igen - ingen mat förrän imorgon kväll  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Intressant. Enligt den här sidan så skall det ta upp till 60 timmar innan det händer något negativt med ämnesomsättningen typ det du beskriver angående fettinlagring och då är det ändå väldigt marginellt om man nu kan generalisera. Så ett eller två dygns fasta bör ju inte vara så farligt i det hänseendet om man nu skall tro på allt man läser :D

http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/

 

//Lars ;)

 

Precis så. Ett dygn eller bara större delar av dygnet är således inget problem.

 

Har ibland funderat på hur religion/religiös makt historiskt använts för att styra samhällen inte bara ur ett strikt maktperspektiv utan även kanske indirekt ur ett rent praktiskt perspektiv. Ex. så har ju Koranen, Torah och även Gamla Testamentet förhållningsregler om mat, ex att man inte får äta griskött. Är det en ren slump att det sammanfaller med att fläskkött är extra känsligt och kan innehålla trikiner etc? Vi har ju även återkommande religiös fasta som Ramadan. Ett sammanträffande att det sammanfaller med vad som skulle kunna tolkas som en metabol återställning? Kanske. Men ändå lite intressant. Hade jag tid skulle jag nog lägga lite tid och luska i alla möjliga traditioner kulturer haft för sig tidigare och se om det finns något matnyttigt att dra lärdom av där. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat att fasta några extra timmar efter sömnen. Jag hade ett "ätfönster" mellan kl 12 och klockan 8 på kvällen. Det hjälper det med. Vill man boosta viktnedgången så måste man nog träna mer helst styrketräna. Men det lär ju inte vara ngn nyhet för er pålästa. Vad jag har läst om pf är att många ledande forskare är flitiga på att göra detta. Det talas dessutom om att en del tränar efter en dygnsfasta. Hur de orkar det fattar jag inte. För länge sedan när vi var jägare så var ju pf helt naturligt så skadligt lär det ju inte vara. Det kanske är tvärt om. Jag läste att våra sinnen blir skärpta för att "hitta föda" och att det tom tycks kunna förlänga livet... det är lite info om vad jag stötte på när jag gjorde en djupdykning i ämnet för det intresserar mig mycket. Ett ess i rocken att dra fram när vikten avstannar helt klart. Men visst får man ge akt på att inte hamna i svält mode. Många bäckar små... ut och spring så smakar maten ännu bättre :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har testat att fasta några extra timmar efter sömnen.

 

 

Intressant. Det där är något som kommit naturligt för mig vartefter jag normaliserat ketoadaptionen. Rent praktiskt så brukar jag dricka en del vatten på morgon och först några timmar senare äta. Kanske ännu ett tecken på att LCHF och PF är en bra kombination.

 

Jag hade ett "ätfönster" mellan kl 12 och klockan 8 på kvällen. Det hjälper det med. Vill man boosta viktnedgången så måste man nog träna mer helst styrketräna.

 

Styrketräning är också viktigt ur det enkla perspektivet att en väl fungerande kropp måste användas för att bestå/bli starkare. Muskler som inte tränar förtvinar. Eftersom träningen dessutom är högintensiv så påverkas inte bara de "uppenbara" musklerna man tränar för dagen utan även hjärt/lungsystem etc. Sedan har vi bränslepartitionering, insulinkänslighet etc som inte heller är fy skam. Däremot är det åtminstone en halv myt att mer muskelmassa leder till mycket högre basal ämnesomsättning. Däremot förbrukar man en hel del mera när man väl är aktiv vilket är en bonus. Ökad kroppsvikt generellt leder ju till ökad förbrukning och när denna dessutom består av mager vävnad så är det desto bättre.

 

Men det lär ju inte vara ngn nyhet för er pålästa. Vad jag har läst om pf är att många ledande forskare är flitiga på att göra detta. Det talas dessutom om att en del tränar efter en dygnsfasta. Hur de orkar det fattar jag inte.

 

Som med allt annat handlar det nog om adaption. Kroppen anpassar sig till det mesta så länge den får vad den behöver över tid. På LCHF-kost kände jag i början att ätandet var umbärligt och hade ändå hur mycket energi som helst. Har dock ingen erfarenhet av PF på den nivån men vet många som gör det och och återkommande har dygnsfastor.

 

För länge sedan när vi var jägare så var ju pf helt naturligt så skadligt lär det ju inte vara. Det kanske är tvärt om.

 

Åtminstone indirekt är det ju det. Mellanmål och småätande gör ju att kroppen aldrig får "vila" från den process som initieras när man äter något. PF är ju ett slags pendlande mellan "ätprocessen" och "fettdepåprocessen" vilket ju är något man naturligt får med LCHF pga ökad mättnad och oftast längre perioder mellan måltiderna. För övrigt är det kanske intressant att känna till att fokuset på mellanmål vi har haft fram tills nu är en väldigt modern företeelse och verkar ha haft åtminstone ett betydande frö hos en engelsk PR-byrå på 70-talet (om jag inte minns fel). De utvecklade marknadskampanjen för "chokladfingrar" som inriktades mot barn och tanken var där att dessa under av näringsdensitet (chokladfingrarna) skulle man ta mellan måltiderna. Sedan hakade givetvis övriga livsmedelsindustrin på för den typen av merförsäljning var ju givetvis mumma för intäktsmöjligheterna. Finns flera orsaker till detta från träningsvärlden etc men nyssnämnda verkar ha varit bland de starkare när det tog fart.

 

Jag läste att våra sinnen blir skärpta för att "hitta föda" och att det tom tycks kunna förlänga livet... det är lite info om vad jag stötte på när jag gjorde en djupdykning i ämnet för det intresserar mig mycket.

 

Katekolaminfokus kallar en del det. :) Också något som LCHF brukar leda till och brukar förklara det fokus många upplever även på detta kostupplägg.

 

Ett ess i rocken att dra fram när vikten avstannar helt klart. Men visst får man ge akt på att inte hamna i svält mode. Många bäckar små... ut och spring så smakar maten ännu bättre :)

 

Framför allt så slipper maten "smaka mindre" eftersom man undviker dra ned på energiintaget. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är också intresserad av pf men inte för att jag behöver gå ned i vikt eftersom jag redan väger i underkant. Det är för att jag vill testa om mina kvarvarande magproblem skulle försvinna. Är det någon här som har upplevt förbättringar med kvarstående IBS eller andra magsmärtor när ni har kört pf?

Däremot tycker jag att 24 timmars fasta låter länge, LCHF går ju ut på att inte vara hungrig och "svälta" sig. När jag själv äter en extra stor måltid på kvällen så blir jag hungrigare dagen efter. Men att hoppa över frukosten är lätt och det verkar vara så för många andra också. Kanske vi är anpassade till det eftersom våra jagande förfäder knappast hade mat varje morgon. Tidiga morgnar är bra jakttid...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...