meppalottan

temporalisarterit

Recommended Posts

Min syster lider av temporalisarterit, och äter stora doser kortison. Hon har gått upp 25 kilo, har dålig balans etc. Hon är dessutom utbränd och har, för 6 månader sen, haft en stroke.

Hur kan hon bli hjälpt av LCHF?  Hon åt det tidigare, innan alla sjukor, men nu så är det si så där med kosten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temporalisartrit är en inflammatorisk kärlsjukdom, man kan nog säga att det är reumatism i ett tinningskärl. det är en allvarlig sjukdom som utan behandling kan leda till en del allvarliga följdsjukdomar.

LCHF är en antiinflammatorisk kost, som dämpar inflammation och därmed även inflammation i ett kärl. Din syster har nog mycket att vinna med en kostomläggning till lågkolhydratkost, men bör INTE sluta med kortisonet till dess hennes behandlande läkare säger att det är okej.

Jag hoppas att din syster är redo att testa igen, och jag hoppas att hon blir hjälpt av LCHF, men förbättringen händer inte över en dag, vecka eller ens månad, så det gäller att ha tålamod. Det tar tid att läka inflammationer i kroppen.

Lycka till :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att det så lätt blir så att man äter sämre när man mår sämre... :( När man verkligen behöver den goda kosten orkar många inte upprätthålla den. Jag känner igen mig i det även om jag inte har nån sjukdom. Hoppas din syster hittar tillbaka till LCHF igen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick diagnosen Temporalis Arterit med synpåverkan för 4 mån sedan. Åt redan då sedan flera år tillbaka LCHF på grund av diabetes 2. Har alltid kunnat hålla mitt blodsocker på normal nivå tidigare men nu går det inte längre. Stiger till mellan 11 och12 under dagen på grund av cortisonet som leget mellan 60 mg och 50mg den här tiden På mornarna har det sjunkit till mellan 5 och 6. Om jag  inte åt LCHF skulle det förstås vara mycket högre och jag skulle bli tvungen att börja med insulin. Prövar äta resistent stärkelse och probiotika som möjligen hjälper något. Hoppas blodsockret kommer att sjunka när jag kan sänka cortisonet.

Har inte gått upp i vikt och blir inte hungrig av cortisonet tack vare LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg