konichiwa Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Jag är kvinna och 67 år och har varit och tagit en massa prover som alla var bra (förstås efter 6,5 år på LCHF ) men jag hade lågt B12 värde och doktorn vill att jag börjar ta tabletter och ska äta dem i ett helt år framåt. Jag förstår inte varför jag har brist, jag äter kött till båda mina mål mat om dagen och det är väl där man får i sig B12 eller finns något annat som lakar ur det? Jag är inte snål med köttet heller som oftast är gräsbetat eller i alla fall KRAVuppfött. Vad ger B12 brist för symptom? Visst, jag kan googla men föredrar att få samanhängande svar här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaJ Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 B12brist är vanligt när man blir äldre , ofta ärftligt. Innan det fanns medicin kunde bristen utvecklas till en mycket allvarlig sjukdom. Veganer kan också utveckla bristen. Klokt att ta medicinen din doktor rekommenderar såvida du inte föredrar att äta mängder av rå lever, något man rekommenderade förr.! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Eftersom du äter LCHF utgår jag får att du undviker gluten som annars är duktigt på att hämma tarmens förmåga att ta upp näring, oavsett hur mycket näring man äter? Det är säkert inte fel att ta ett tillskott. Kikade lite hos Anna Hallén, hon skriver om B12-rika mejeriprodukter och faktiskt också om B12 i sprutform (ovanligt när det gäller henne). Både Anna Hallén och Anna Sparre (4health) skriver om symptom som håglöshet, trötthet, depression och Anna Sparre nämner permanenta skador på nervsystemet vid stor brist. Båda dessa Annor har förresten ofta jätteintressanta, lättfattliga artiklar på "molekylnivå för vanligt folk". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 B12 brist beror oftast inte på för lite i maten förutom vissa veganer. Utan det handlar om Intrisic Faktor. http://sv.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_factor 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Jag hade också lågt B12 nyligen och enligt min läkare är processen som "skapar" b12 komplicerad och kan lätt bli störd (trestegspocess). Det kan också vara ett tecken på att man är glutenintolerant. Man behöver kolla lite andra pover för att se att delar av produktionen inte är störd (folat och nån till?), för då måste man ta tillskott jämt. Jag tar nu starka B12 (1000 microgram) i methylform, fick innan dess två sprutor. Känns direkt, mycket lättare att fokusera. Hos mig beror inte heller det låga B12 på kosten, jag ligger skyhögt i B12 via kost. Jag tog med mig en bild till min läkare för att visa ungefär hur mitt intag var och där ser man att B12 är högt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
konichiwa Posted June 21, 2014 Author Share Posted June 21, 2014 Tack så mycket för informationen, ni är fantastiska! Då hämtar jag ut tabletterna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts