natr Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Hej alla, Förlåt om jag skriver oklart, svenska är ett främmande språk för mig. Jag såg många människor som lyckades gå ner i vikt, men de flesta hade övervikt. Jag undrar om det går att gå ner i vikt med LCHF om någon väger normallt. Mitt BMI är 22.5 och jag vill tappa ~5 kilo, huvudsakligen för utseendets skull. Har du hört om människor som orkade något sådant, utan att träna mer än vanlig? Jag har aldrig provat LCHF och har inte bantat på den sista tiden. Tack och hälsningar, Natalia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Hej alla, Förlåt om jag skriver oklart, svenska är ett främmande språk för mig. Jag såg många människor som lyckades gå ner i vikt, men de flesta hade övervikt. Jag undrar om det går att gå ner i vikt med LCHF om någon väger normallt. Mitt BMI är 22.5 och jag vill tappa ~5 kilo, huvudsakligen för utseendets skull. Har du hört om människor som orkade något sådant, utan att träna mer än vanlig? Jag har aldrig provat LCHF och har inte bantat på den sista tiden. Tack och hälsningar, Natalia Jag tycker att din svenska är alldeles utmärkt =) Om man är normalviktig så kan det vara svårt att gå ner i vikt med LCHF. I så fall får du nog äta ganska strikt LCHF och kanske eventuellt också prova periodisk fasta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
natr Posted June 20, 2014 Author Share Posted June 20, 2014 Tack för ditt svar, Stammis. Aj, det ville jag inte höra ;-) Jag ska kanske prova strikt LCHF och se hur det går med min viljekraft... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted June 20, 2014 Popular Post Share Posted June 20, 2014 Det är ju så att LCHF är en viktnormaliserande kost och moder Natur verkar ha ett annat ideal än vad vi matas med i alla annonser mm. Får Naturen bestämma själv är det snarare Boticellis Venus som gäller. Undervikt är ett nytillkommet ideal. Du är redan underviktig och att ändra det gör du inte med annat än nån form av svält. Du och din kropp kommer att må bra av kostkonceptet LCHF men jag skulle nog kanske välja styrketräning för att ändra formen i stället för att stirra mej blind på vågen. Jag kommer isamma kläder nu somför 8 år sen trots att jag väger 6 kg mer. Vågen är inte allt. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
natr Posted June 20, 2014 Author Share Posted June 20, 2014 Du har rätt att vikt är inte alls och jag skulle vara glad om jag bara hade mindre fett och mera muskler i stället. Samtidigt är jag tyvärr inte så motiverad att träna mer eller på ett annat sätt :-) Jag är också medveten att jag (och vi alla) är påverkad av hur kvinnor på teve / reklam ser ut. Men Boticelli's Venus, menar du det? Det har jag svårt att tro att det är hälsosam vikt. Men kanske är jag mer hjärntvättad än jag tror ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Hej alla, Förlåt om jag skriver oklart, svenska är ett främmande språk för mig. Jag såg många människor som lyckades gå ner i vikt, men de flesta hade övervikt. Jag undrar om det går att gå ner i vikt med LCHF om någon väger normallt. Mitt BMI är 22.5 och jag vill tappa ~5 kilo, huvudsakligen för utseendets skull. Har du hört om människor som orkade något sådant, utan att träna mer än vanlig? Jag har aldrig provat LCHF och har inte bantat på den sista tiden. Tack och hälsningar, Natalia Hej, det är väldigt individuellt om du går ner i vikt eller inte med lchf. Vi är många normalviktiga som har gått ner i vikt, även utan träning. Men det bästa med lchf är att många mår väldigt bra av det, kanske pga att man inte äter spannmål och socker. En annan fördel är att man får äta så god mat! Det är inte säkert att du går ner mest av att äta strikt, en del mår bättre och går ner mer av en liberal lchf, prova dig gärna fram till din egen nivå. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Jag tycker du ska testa. Även om det visar sig att du inte går ner i vikt så är det en hälsosam livstil på andra plan! Berätta gärna hur det går sen. Lägg till fasta också. Tex hoppa över frukost. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Du har rätt att vikt är inte alls och jag skulle vara glad om jag bara hade mindre fett och mera muskler i stället. Samtidigt är jag tyvärr inte så motiverad att träna mer eller på ett annat sätt :-) Jag är också medveten att jag (och vi alla) är påverkad av hur kvinnor på teve / reklam ser ut. Men Boticelli's Venus, menar du det? Det har jag svårt att tro att det är hälsosam vikt. Men kanske är jag mer hjärntvättad än jag tror ;-) Tyvärr är det träning som gäller om du vill få en fastare kropp. Vad är det som gör dig omotiverad till att träna? Tränar du bara rätt sorts övningar så behöver du inte spendera så mycket tid på gymmet (det gäller att träna smart ..). Två superbra övningar som tillsammans tar i princip hela kroppen är tunga squats samt tunga marklyft. Fråga på gymmet om en instruktör kan visa dig hur du gör dessa (tekniken är mycket viktig, speciellt när du kör tungt- vilket du ska göra!). Med tungt menar jag att du ska klara max 6-8 repetitioner åt gången, 3 set ungefär. Ta annars hjälp av en personlig tränare (om du har råd med det) för att få igång motivationen =). Förutom en välsvarvad kropp så ger träning också en massa hälsofördelar =) Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
natr Posted June 21, 2014 Author Share Posted June 21, 2014 Tack för dina råd! Om LCHF: Ok, jag ska prova strikt LCHF när jag kommer tillbåka från semester (om en vecka). Jag ska skriva igen om två veckor, oberoende av resultaten. Om träning: Gymmet (både aerobik och styrketräning) är tyvärr inte min grej, jag provade många gånger och ibland känns det rolig, men i slutet jag har ingen lust att gå dit. Orsaken är att det känns lite dumt för mig (svårt att förklara varför, det bara känns fel att träna med bara ett mål: att se ut bättre). Det finns kanske folk som gör det för hälsans skull, men jag har aldrig träffat en (särkilt ung) ;-) Simning är bättre för mig, för att det också stressar mig ner och liknar meditation. Det är dock bra ide att få tränare för att jag bara kan bröstsimma och det är inte bra i längden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Prova ashtanga yoga! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
natr Posted June 22, 2014 Author Share Posted June 22, 2014 Bra idé, det tänkte jag också på! BTW. Vad är strikt LCHF: under 20g av kolhydrater om dagen eller äta bara mat som innehåller <5g kolhydrater per 100g? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Inget av det under 5 per dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Det här är de officiella gränserna för de olika nivåerna inom LCHF är dessa : Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost 30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
natr Posted June 22, 2014 Author Share Posted June 22, 2014 Tack, allt klar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Jag har precis gått ner 6 "kosmetiska kilon" Jag åt inte jättestrikt utan istället: högre fettprocent i varje måltid, små portioner, fasta 16:8 och ytterst lite vin och annat lyx. Ingen träning annat än några små promenader. Lycka till - rapportera gärna hur det går! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
natr Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Påminnelse: Förlåt om jag skriver på ett komiskt sätt, jag bor i ett annat land och bara lär mig svenska för skoj :-) Så här kommer uppdatering om vad som hände. Idag är precis den femtonde dag när jag försöker att följa LCHF, 25-50g kolhydrater om dagen och 1500-2500 kcal (Jag hade en undantag med socker, när vi besökte min sambos föräldrar och jag ville inte förklara allt om LCHF). I början trodde jag att jag skulle starta när jag kommer tillbaka från semester, men det regnade så jag läste "Matrevolutionen" och bestämde mig att börja genast. Fördelar: Inte sugen på godis, vilken är en stor överraskning och en ny känsla för mig. Så det är hur normala personer känner mot godis! Det känns konstigt att inte ha mordiska tankar när andra folk äter godis och jag kan (vill) inte. Platt magen på kvällarna. Tidigare såg jag ibland ut som 5-månader gravid och det hade lite att göra med mängd av mat. Magen "sjunger" inte. Konstig ljud gick bort, jippi! Inte så desperat hungrig. Om jag är hungrig, det inte är så "akut". Inga darrande händerna osv. Jag kan stanna längre utan att äta (om jag äter en stor mat). Tidigare var jag hungrig varje 3-4 timmar oavsett av hur mycket jag åt. Nackdelar: Nästan ingen effekt på vikten. Var ca. 62, är ca. 61.5. I alla fall går det inte upp :-)Det är lätt att fortsätta med LCHF, så jag kommer att göra det. Om det är ingen effekt på vikt i längden, ska jag kanske prova periodisk fasta eller kanske minska portioner. Eller har du kanske några råd som jag kan prova nu? (Men jag vill inte lida :-)) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Kör på bara så får vi se. Jag har sagt det förut, jag gick ner 63 gram i veckan! Knappt märkbart, men efter tre år var blev det 10 kg. Och nedgången var nog inte helt linjär heller. Så kör på något år, så kan du justera sedan! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
natr Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Vilket tålamod du har! Jag hoppades att skaffa en "bikini body" i 2014 ;-) Men du har rätt, jag måste ta det lugnt. Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Visst är det underbart med känslan att slippa blodsockerfallen och det ständiga suget. 5 kg är inte mycket så låt det ta lite tid. Jag har för mej att det var på bloggen Lua filosoferar som jag läste senast om en utmaning att gå ner 6 kg. Kolla där om du kan få några tips. F.ö. är din svenska snudd på perfekt :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Jag tror också det är viktigt att tänka långsiktigt och sen inte "straffa" sig själv om man trillar dit på nåt sätt. Livet är minst sagt kringelikrokigt ju. Fördelen med lågkolhydratkost är ju att man mår så bra så ur långsiktighetsperspektiv är det så lysande tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Vilket tålamod du har! Jag hoppades att skaffa en "bikini body" i 2014 ;-) Men du har rätt, jag måste ta det lugnt. Tack! Haha, ja det tar ju ofta många år att fördärva sin hälsa. Så det går kanske inte att fixa allt på en månad. Men nu när jag inte går ner längre (52 år, 190cm och väger som när jag var 25, 84kg) så njuter jag bara av den goda hälsan samt att det är så lätt att leva så här utan hunger och elände. En del säger "vad duktig du är", fan jag är inte duktig! Det här är ju hur lätt som helst när man väl kommit in i fettförbrännings-mode. Äter gott, ingen hunger, ibland vid tidsbrist kan man skjuta på nästa mål 4-5 timmar utan att man hungrar till svimningsgränsen för det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
natr Posted July 10, 2014 Author Share Posted July 10, 2014 Stosha, tack för bra tips. Jag har kollat Lua's blogg (och hennes fina mat) och bara då har jag insett att jag äter låg kolhydrat, men inte hög fett. Stroker, gratis att du har nått dit mål! Jag håller med att det är lätt, men jag kör LCHF bara 2 veckor. Jag ska se om jag kan säga det samma om en månad :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Stosha, tack för bra tips. Jag har kollat Lua's blogg (och hennes fina mat) och bara då har jag insett att jag äter låg kolhydrat, men inte hög fett. Stroker, gratis att du har nått dit mål! Jag håller med att det är lätt, men jag kör LCHF bara 2 veckor. Jag ska se om jag kan säga det samma om en månad :-) Ja det är lätt att minska kolhydraterna, men för att tappa fett måste man tillföra fett också. Glöm inte måttbandet också. Ibland funkar inte vågen så bra Jag gick inte ner ett gram på 3 år, men minskade 2 storlekar, och det ju det som egentligen räknas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Ja det är lätt att minska kolhydraterna, men för att tappa fett måste man tillföra fett också. Glöm inte måttbandet också. Ibland funkar inte vågen så bra Jag gick inte ner ett gram på 3 år, men minskade 2 storlekar, och det ju det som egentligen räknas Jag tror inte man skall överdriva fettintaget om man vill gå ner i vikt och förlora fett när man väl är inställd på fettförbränning. I början tror jag man skall äta lagom med protein och rejält med fett så att man inte blir hungrig. Om man är mycket överviktig kan man sedan äta lagom med protein men mindre fett, men så mycket så att man inte känner sig hungrig. Man har ju fett i sina depåer och det kan kroppen förbränna. Ovanstående gäller alltså om man vill förlora fett och är överviktig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted July 10, 2014 Popular Post Share Posted July 10, 2014 Tror du skall strunta i vikten, det är förmodligen kroppsformen du är ute efter! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
natr Posted July 10, 2014 Author Share Posted July 10, 2014 Precis, jag kommer att tillägga mer fett. Vad det gäller mått, jag har ett par trånga jeans, som är väldigt bra att kolla framsteget. De sitter lite lösare nu, men jag ska se... Och bilden... Det gick bakåt för mig ;-) För 5 år sedan vägde jag det samma som nu, men formen var bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts