Jump to content

Ont i huvudet av linfrö?

Nike73

Recommended Posts

Hej alla!

Är det möjligt att få ont i huvudet av för stort intag av linfrö, tror ni? Har bakat och ätit fröknäcke ett tag nu - med hela linfrön bl a - och har ju läst att man ska hålla sig inom 1-2 msk per dag och att man kan bli förgiftad!? Kan tänka att jag har överskridit den mängden vid ett flertal tillfällen.

Nike

Ja, i knäcket har jag solrosfrön, pumpafrön och sesamfrön, men jag har aldrig läst att dessa skulle kunna ställa till problem. . .

Vad har chia för hälsofördelar? Fungerar det bra att baka med?

Tack för svar!

Nike

Ja... kan det inte vara något annnat som redan antytts ? Jag får t.ex huvudvärk av koncentration av kolhydrater. Om jag t.ex äter vanlig glass... en glasspinne eller strut, får jag huvudvärk av det som på beställning. Men aldrig av sockerfri glas. Iofs har jag också befunnit mig i oavbruten ketos sedan drygt två år.

Ja, i knäcket har jag solrosfrön, pumpafrön och sesamfrön, men jag har aldrig läst att dessa skulle kunna ställa till problem. . .

Vad har chia för hälsofördelar? Fungerar det bra att baka med?

Tack för svar!

Nike

japp, funkar superbra i fröknäcke. Den gelar sig som linfrö. här är en bra lista på hälsofördelar med chia: http://authoritynutrition.com/11-proven-health-benefits-of-chia-seeds/

• Like 1

I mitt fröknäcke har jag 0,5 dl av vardera chiafrön, solroskärnor, pumpakärnor, skalade sesamfrö och hela linfrö för en plåt som ger 20 bitar.

100 gram chiafrö innehåller 5 gram kolhydrater. 0,5 dl chiafrön väger 35 gram. Så just chiafröna tillför varje bit (20 bitar per sats) knäcke cirka 0,09 gram kolhydrater (om jag nu räknade rätt?). Sedan tillkommer ju kolhydrater från de andra fröna och ingredienserna i varje bit.

Chiafrön verkar dyrt när man köper det (en stor påse på hälsokosten av märket Superfruit kostar cirka 200 kronor) men räcker väldigt länge. Man använder ju inte så mycket åt gången.

Jag har gogglat chiafrön det är 38 g per 100 gr.

På den här sidan (http://www.halsosidorna.se/Notterochfron.htm) står det 21% kolhydrater, på förpackningen som jag har 5%. Lite olika bud med andra ord. Dock handlar det om väldigt små mängder om man vill använda dem i exempelvis fröknäcke.

Kan tänka mig att de olika värdena har att göra med om man räknar med fibrer eller ej.