peoy Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Hej! Jag har två varannanveckobarn som det yngre av (4-åring) hos mig äter "min" mat (LCHF, ca 12%kh), dottern tycker all mat utom makaroner, fabriksköttbullar och ketchup är äcklig, så detta gäller bara den 4-årige sonen. När han är hos mig går han ofta in i ketos ganska snabbt (acetonluft), på förskolan får han "vanlig" men bra, tillagad mat, och där kanske han själv väljer mer kött och grönsaker än potatis, ris och pasta. Jag märker att han är piggare och lugnare här än hos X som han här hos varannan vecka. Hos X får han sockerladdad mat som pasta, potatis och vitt ris + mjölbollar (kroppkakor heter det nog), mjölpinnar (fiskpinnar står det på förpackningen), Max och Frassemat m.m (har inte full koll eftersom varken X eller dottern kommit med nån lista på vad dom ätit en vecka så att jag kan erbjuda dottern nåt av det senare, men jag vet hur det var när alla bodde tillsammans). Enligt 4-åringen så får dom hos X iallafall ingen av den mat jag gör åt honom och mig, och den mat jag gör tycker han alltid om och äter bra av. I början hade jag potatis som alternativ till vitkål, men nu vill han hellre ha vitkål än potatis, så valmöjligheten har jag tagit bort. Varannan vecka får jag alltså en sockerladdad 4-åring i retur efter att ha lämnat en "acetonstinkande" (enligt X) åt henne. Frågan är om det på nåt sätt är dåligt att gå i och ur ketos på det sättet. Han behöver inte gå ner i vikt (åtminstone inte påstått på vårdcentral, men det syns på bollmagen när han fått mjöl). Jag strävar inte efter att få han i ketos och drivas på fett, men han hamnar där lätt utan att jag försöker (han får ca 1/3 proteinrikt och 2/3 tillbehör till maten), och omställningen till fettdrift tycker jag verkar gå smärtfritt. /PeO 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Jag tror inte att det är någon fara med att gå in och ur ketos på det sättet, då vi människor faktiskt är skapta för både socker och ketondrift. Om man är sjuk, har diabetes eller vill bli av med övervikt så kan det ställa till problem. Men en frisk och normalviktig utan "sockertroll" som jagar en, kan inte jag se att det är någon fara för Du får vara glad att kolhydraterna halveras för honom, i och med "varannanveckokosten" 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Man får ju en fundering att det kanske kunde vara att föredra... Då anpassar sig inte kroppen till sockerdrift. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Man kan fundera på vad som skulle kunna vara värre.. tex ren sockerdrift på mest skräpmat 52 veckor om året?? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Jag undrar om 4-åringen verkligen hinner hamna i ketos eftersom han antagligen alltid äter nåt på förskolan? Är du säker på att det är acetonlukt ni känner? Det finns andra saker som kan ge dofter tex mejerier om han inte riktigt kan hantera dom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peoy Posted June 23, 2014 Author Share Posted June 23, 2014 Jag känner ingen acetonlukt, men X påstår att hon gör det. Vad jag vet idag (på bytesdagen, ingen förskola), så hade han ätit mackor med margarin och fabrikskinka, och druckit flytande socker (juice) till det.. klättrade som vanligt överallt när han kom hit.. Här får han inga (direkta mängder) mejeriprodukter, annat än det jag använder i matlagning. Om det är så att han hamnar i ketos på den måltid han äter hos mig under förskoledagarna, så gör han det snabbt. Mina veckor äter han både frukost, lunch och mellanmål på förskolan. Vet inte riktigt vad jag ska tro om acetonlukten.. Hursomhelst så tror jag att det är bättre att gå i och ur ketos varannan vecka än att äta skräp "mat" varje vecka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Och om så vore.. vad skulle värsta problemet vara om killen luktade lite acceton.. det är ju inget ohälsosamt om man säger som så!? Det är samma orsak som när man luktar apa i munnen efter att ha sovit länge.. alternativt om man motionerat. Tror mer det handlar om en kamp mellan dig och exet? Grabben är ju frisk vad jag förstår och ketos eller ej.. spelar då mindre roll.. det är en naturlig metabol sak.. dvs något naturligt. Värre vore som sagt vad att leva på skräpmat.. med eller utan ketos! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts