Jump to content

Recommended Posts

:Hej! Jag har tidigare gått ner i vikt från 115 kg till 80 kg. Efter en olycka med  flera operationer och infektioner har jag gått upp i vikt till 93 kg. Jag är oerhört trött. Dessutom gick min bror bort nyligen vid 69 års ålder. Min far blev endast 52 år. Båda hade hjärt-lungproblem. Man säger att min bror hade tjockt blod.  Nu behöver jag gå ner i vikt men är rädd, jag gick ner med hjälp av Annika Dahlqvist LCHF senast. Jag älskar allt som är fett, såsom smör, ost, kyckling med skinn m.m. Jag dricker mycket kaffe men har börjat med ovanan att använda mjölk i kaffet. Jag har aldrig haft tillstymmelse till diabetes. Har astma, celiaki och epilepsi. Varje morgon börjar jag med en liten glutenfri smörgås med Bregott och ost. Egentligen räcker det fram till lunch men det är det där småätandet som inte är bra och att jag inte rör på mig som förut.

Jag har kollat blodet tidigare i år och det var ok men nu när min bror gick bort  hastigt då blev jag rädd. Jag vet ju att det funkar för viktnedgång.

Link to comment
Share on other sites

När jag läser får jag intrycket att du är rädd för LCHF? Personligen är jag övertygad om att du inte behöver vara det. Hur åt dina släktingar? Ser du nån koppling till kolhydrater? Som jag förstått det utesluter de flesta studier som gjorts kolhydrater; Man ser att mycket rött kött ökar risken för XXX men skriver inget om hur mycket läsk eller potatis som sväljs ner samtidigt, eller att mycket fett orsakar YYY men inte en enda kommentar om att fett i kombination med pizzabotten är mindre lämpligt... Försök om du orkar i din trötthet och sorg att slå över på LCHF igen - bra, kvalitativ mat kommer att hjälpa dig! Lycka till!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hej! När jag låg på sjukhuset fick jag åter börja med vanlig mat med kolhydrater mm. Jag liksom tappade orken när jag såg hur kg gick upp hela tiden. Det är så lätt att tappa fattningen. Nu börjar jag om igen med LCHF. Jag tror inte att det blir den strikta utan att jag ex tar en glutenfri brödbit på morgonen. Jag sluta röka för många år sedan och började med kaffe istället. Nu har jag i lite mjölk i kaffet och det är jättegott så det får bli lite kolhydrater Jag tittar med en suck på mina kläder som jag inte kommer i. Tog just nu en liten bit kyckling som mellanmål. Jag har aldrig fått riktigt kläm på hur mycket man skall äta. Kan man äta jättemycket fett. När jag gick ner förra gången åt jag lite kolhydrater och fett, dessutom gick jag mycket stavgång. Jag känner att jag är på gång.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mina blodvärden har blivit kanonbra genom hyfsat strikt LCHF i 3,5 år kombinerat med 5:2 senaste året. Bortsett från att jag tydligt har metabolt syndrom är de genomgående friska nu

 

Jag har inte valt mina föräldrar med omsorg. På fars sida har nästan alla dött unga av hjärtproblem.

Själv fick jag stent inopererad för 7 år sen... jag har överlevt mina fastrar med dryga 10 år och har även passerat mina farbröder nu. (Far dog av magproblem väldigt ung)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej! När jag låg på sjukhuset fick jag åter börja med vanlig mat med kolhydrater mm. Jag liksom tappade orken när jag såg hur kg gick upp hela tiden. Det är så lätt att tappa fattningen. Nu börjar jag om igen med LCHF. Jag tror inte att det blir den strikta utan att jag ex tar en glutenfri brödbit på morgonen. Jag sluta röka för många år sedan och började med kaffe istället. Nu har jag i lite mjölk i kaffet och det är jättegott så det får bli lite kolhydrater Jag tittar med en suck på mina kläder som jag inte kommer i. Tog just nu en liten bit kyckling som mellanmål. Jag har aldrig fått riktigt kläm på hur mycket man skall äta. Kan man äta jättemycket fett. När jag gick ner förra gången åt jag lite kolhydrater och fett, dessutom gick jag mycket stavgång. Jag känner att jag är på gång.

Ät en handflata (inkl fingrar) protein 2 gånger per dag och ha c:a 1 dl fett till det. Utöver det kan du äta bra kolhydrater som t ex grönsaker färska eller tillagade. Själv vill jag också äta frukost de dagar jag inte fastar. Då brukar jag ta 2 kokta ägg med c:a 30 g smör och salt. Det står jag mej på så länge så jag sällan behöver småäta.

Motion är bra för välbefinnandet men kosten är viktigare för vikten och hälsan.

Även glutenfritt bröd innehåller mycket kolhydrater och vetemjölet som verkligen inte är bra för hälsan. Då är grönsaker bättre kolhydrater. De innehåller ju vitaminer och spårämnen också. Bröd innehåller inget nyttigt alls

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mycket tyder på att du skulle må bättre av att helt utesluta spannmål

Ersättningsbröd för den med celiaki är ofta riktigt usla produkter som triggar blodsocker rejält och även har kvar stora potentiella risker för din hälsa trots att man sållat bort just glutenproteinet

 

Det är mest en vanegrej att bli av med morgonmackan också :)

Ät pålägget utan bröd och bred smör på osten om du vill för en liknande smörgås-upplevelse..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja, det där med morgonmackan är nog värst. Kaffe är ett måste. Jag skall försöka med att utesluta morgonmackan och istället ta ost med smör och ägg. Jag vet ju också att epilepsi kan bli bra utan kolhydrater. Jag har inte så mycket besvär av epilepsin men måste medicinera. Jag tror att jag fått de flesta autoimmuna sjukdomar som går att få så jag borde sätta igång riktigt. En syster har reumatism. Många säger åt mig att du skulle äta fisk men där går gränsen, jag mår illa av bara lukten. Får man äta 1 frukt om dagen? Grönsaker ovan jord kommer jag ihåg skulle vara bra. Äter mycket sällan potatis, aldrig ris eller glutenfri pasta. Vin?  Ja, det är funderingar. En sak är jag jättesäker på att jag hade aldrig överlevt alla operationer och infektioner om jag inte gått ner i vikt innan.  Jag läser nu en bok som heter "dansa på deadline". Den handlar om hur man skjuter upp saker och ting, prekastinering  Nu vet jag att jag inte kan skjuta upp det här längre. Tack för alla fina svar. Jag kommer att skriva vidare i den här bloggen. Birgitta :)

Link to comment
Share on other sites

Torrt vin kan du visst ta ett glas ibland. Så länge levern jobbar med alkohol kan den inte förbränna fett, men inte skulle jag kunna ha en diet som uteslöt min älskade rioja. Gå in på systembolaget.se och titta på dina favoritviner. Jag har varit tvungen att byta favvevin ett par gånger, men det finns mycket gott som ligger på bara 3-4 g socker per l. (bubbel däremot finns inget juste så det blir spritz i stället om vi ska ha nåt fredagsmys på verandan. Bubbel blir bara till riktiga storfester numera.)

 

Ovanjordgrönsaker är ofta helt OK. Det finns rotfrukter också du kan köra, t ex rättika. Jag använder kålrabbi för att göra t ex janssons frestelse. Den smakar precis som den ska.

 

Om du mår bra av det i övrigt och inte får nåt sug eller så kan du väl äta lite frukt, men välj då ett äpple i stället för söta tropiska frukter. Ta lite hallon eller blåbär i rysk youghurt. De flesta bär innehåller mindre socker.

 

Det är ju så också att om du äter rätt större delen av tiden kan man ju göra nåt planerat avsteg nångång utan större konsekvenser.

Det handlar ju hela tiden om dels hur känslig man är och sedan vilka mål man har. Ju fler avsteg man gör desto svårare blir det ju att hålla vardagskosten. Jag skulle nog i alla fall de första 3 månaderna välja fredagsmys som är ost och ölkorv och annat inom kosten och undvika att "unna mej" det ena och det andra. För mej var det viktigt att bli ordentligt avgiftad för att kunna må bra

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vill du ha en morgonmacka, varför inte göra lchfbröd? Brukar bli goda (betydligt godare än köpta glutenfria som dessutom brukar vara väldigt onyttiga) och du får din macka som du vill ha. Även naturligt glutenfria bröd, bakade på ris, havre och bovete tex är mycket bättre än köpebröden och mycket lägre GI på och är enkla att baka. 

Kolla in olika receptsidor för inspiration och för att se bilder på olika portioner om du tycker det är svårt. Finns även kokböcker med menyförslag, kan vara en bra hjälp för att komma igång. En frukt eller inte får du avgöra själv, jag äter frukt nu och då, det triggar inte mitt sötsug, jag är inte så strikt och det påverkar inte min långsamma viktnedgång. För andra kan det trigga sötsug eller stoppa upp viktnedgången, men det är individuellt. Är man sugen på något annat, som pizza, testa lchf varianter av det så får du det du är sugen på och oftast är det lika gott eller godare och man slipper känna att man gör avsteg eller försakar något, bra för skallen ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det flera har tagit upp angående naturligt glutenfria produkter tror jag är viktigt. Speciellt som du har flera autoimmuna sjukdomar. Du kanske även bör begränsa alla spannmål, så även havre, ris, majs, hirs (ej quinoa) etc. Nötmjöl, potatismjöl, pofibrer och kokosmjöl är då alternativ du kan använda dig av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det flera har tagit upp angående naturligt glutenfria produkter tror jag är viktigt. Speciellt som du har flera autoimmuna sjukdomar. Du kanske även bör begränsa alla spannmål, så även havre, ris, majs, quinoa etc. Nötmjöl, potatismjöl, pofibrer och kokosmjöl är då alternativ du kan använda dig av.

Räknas quinoa som spannmål? Jag trodde det var frö. (Inte för att jag äter det eftersom det inte inryms i min nuvarande kost, men bara för att...)

Link to comment
Share on other sites

Räknas quinoa som spannmål? Jag trodde det var frö. (Inte för att jag äter det eftersom det inte inryms i min nuvarande kost, men bara för att...)

 

Quinoa är gräs tror jag. Jag äter inte heller quinoa, men jag läste någonstans att man kan reagera på det, men det kanske bara ä en skum grej jag har läst som inte är sann.

Link to comment
Share on other sites

Käns naturligt att bli lite rädd när någon i ens närhet går bort och man börjar ifrågasätta hur man lever, är det rätt det jag gör, vågar jag fortsätta tro på att det är rätt.

Man kan bli vankelmodig för mindre.

 

Jag tror du skulle ha glädje at att läsa Mats Lindgrens bok "Frisk av mat" och Dr. Sofie Hexebegs bok "Bevisen" då om inte förr så förstår man vad LCHF kan ha för goda effekter på kropp och själ.

 

Det skrivs sällan om hur psyket påverkas men personlien tycker jag att man får ett inre lungn.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...