mammabacon Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Hej! Jag har ätit LCHF till och från i ca 1 1/2 år och mått förträffligt på kosten, är frisk som en nötkärna ( i alla fall enligt de prover jag tog för ca 2 mån. sen). Men nu till min fråga: jag har under den senaste månaden ätit ganska strikt LCHF (ca 20 g. KH/dag) för att gå ner nåt kg och slimma till kroppen lite, och för nån vecka sedan fick jag helt plötsligt stora blåmärken på benen Dessa försvann efter ca en vecka, och jag har inte tänkt så mycket detta sen..men nu har jag även fått blödningar från underlivet vid sex vid några tillfällen vilket oroar mig, enligt barnmorskan som jag pratat med ska man alltid kolla upp sådana saker då det kan vara symptom på något allvarligare t.ex. cellförändringar. Så jag ska nu ta ett cellprov för säkerhets skull. Men nu har jag börjat fundera om detta kan ha något med min kost att göra? Har googlat runt lite och läst att många fler än mig upplever att de får blåmärken i alla fall...däremot har jag inte hittat någon info om andra blödningar. Är det någon här som har upplevt detta eller har någon teori om det? Tack på förhand! /Annika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Äter du Omega3-tillskott kan ju det vara blodförtunnande... Jag har blåmärken överallt men det har inget med kosten att göra eftersom jag dels ätit blodförtunnande och dels har för lite blodplättar. Bra att du ska kolla upp. Vore kanske inte så dumt att ta en blodstatus heller? Förresten... äter du mycket värktabletter? Acetylsalicylsyra är ju också blodförtunnande (det var vad jag åt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cewe68 Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Jag upplever att jag ännu lättare får blåmärken när jag äter strikt. men samtidigt också att de försvinner fortare.Har kopplat det till att jag får i mig mindre med omega 6.Så jag är försiktig med omega 3-tillskott samtidigt som jag äter strikt LCHF för det gör besvären värre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Blåmärken kan väl också beror på olika brister... t.ex vitaminer & mineraler ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cewe68 Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Vilka skulle det vara i såfall?Det enda jag tar bort ur kosten är pasta, ris, potatis och bröd (samt socker) och äter nästan mer grönsaker, speciellt broccoli och olika sorters kål än vid liberalt då det blir mer mejerier istället Frukt äter jag aldrig oavsett kosthållning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Jag har ingen aning om detta egentligen, men eftersom jag har diverse konstiga diagnoser så kollas en del blodprover på mig med jämna mellanrum. Jag kan bara konstatera, att sedan jag började med LCHF för snart sju år sedan så har TPK = Trombocytpartikelkoncentration = de blodkroppar som sköter blodkoaguleringen, minskat allteftersom. Från att ha varit precis i mitten av referensområdet så ligger de nu strax under referensområdet. Jag tänker som så, utan som helst vetenskapligt belägg att vi med en naturlig kost får en lägre halt av blodkoagulerande "ämnen" i kroppen, och därmed även en minskad risk för "proppbildning". Högst kontroversiellt...men ändå...jag vet inte... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Brist på vitamin K? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Jag tänker som så, utan som helst vetenskapligt belägg att vi med en naturlig kost får en lägre halt av blodkoagulerande "ämnen" i kroppen, och därmed även en minskad risk för "proppbildning". Högst kontroversiellt...men ändå...jag vet inte... Hmm, detta låter väldigt osannolikt ifall man ser på det genom den evolutionsbiologiska linsen (som jag vet många LCHF:are gillar att göra ). Problem relaterade till ateroskleros och diverse CVD-problem manifesterar sig vanligtvis först vid 50+. Då hade man sannolikt redan spridit sina gener och fött upp sin avkomma. Att man skulle få sämre koaguleringsförmåga skulle dock innebära en kraftig nackdel då man riskerar att förblöda vid skador etc. Risk för hjärt- och kärlsjukdom har förmodligen aldrig varit särskilt selekterande när det kommer till evolutionen. Det är främst ett modernt problem som uppstår pga felaktig kost i samband med längre livslängd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Hmm, detta låter väldigt osannolikt ifall man ser på det genom den evolutionsbiologiska linsen (som jag vet många LCHF:are gillar att göra ). Problem relaterade till ateroskleros och diverse CVD-problem manifesterar sig vanligtvis först vid 50+. Då hade man sannolikt redan spridit sina gener och fött upp sin avkomma. Att man skulle få sämre koaguleringsförmåga skulle dock innebära en kraftig nackdel då man riskerar att förblöda vid skador etc. Risk för hjärt- och kärlsjukdom har förmodligen aldrig varit särskilt selekterande när det kommer till evolutionen. Det är främst ett modernt problem som uppstår pga felaktig kost i samband med längre livslängd. Ja, som jag sa, så har jag absolut inga belägg för detta. Men ett faktum är att alla våra referensvärden på alla blodprover förmodligen är framtagna i en relativt modern tid, då vi för länge sedan frångått vår "naturliga föda". Jag skulle nog vilja "sticka ut hakan" och påstå att vi inte har en aning om vad som är normala blodprovsvärden på varken det ena eller det andra i dagens läge...egentligen. Det skulle vara intressant med en fullständig screening på alla blodprover man kan ta, på en "ursprungsbefolkning" som inte är "förstörda" av raffinerade kolhydrater i allmänhet och tillsatsämnen och kemikalier i synnerhet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Fast då finns det säkert andra grejor som gör att man i alla all inte kan använda värdena. Det här ked normal och bra är svårt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Ja, som jag sa, så har jag absolut inga belägg för detta. Men ett faktum är att alla våra referensvärden på alla blodprover förmodligen är framtagna i en relativt modern tid, då vi för länge sedan frångått vår "naturliga föda". Jag skulle nog vilja "sticka ut hakan" och påstå att vi inte har en aning om vad som är normala blodprovsvärden på varken det ena eller det andra i dagens läge...egentligen. Det skulle vara intressant med en fullständig screening på alla blodprover man kan ta, på en "ursprungsbefolkning" som inte är "förstörda" av raffinerade kolhydrater i allmänhet och tillsatsämnen och kemikalier i synnerhet. Referensvärdena är nog satta utifrån den kunskap vi har tillgänglig, och i vissa fall är det säkerligen uppskattningar i brist på bättre vetande. Angående blodprov på folkgrupper som lever i en mindre artificiell miljö så finns detta garanterat dokumenterat i forskningsarkiven. Personligen har jag exempelvis sett dokumenterat olika jägar/samlarpopulationers kolesterolnivåer, och jag tvivlar på att man nöjer sig med att enbart kolla kolesterol när man ändå har blodprov till hands. Dock kan jag inte se hur det skulle vara en fördel med försämrad koaguleringsförmåga, på samma sätt som det heller inte är bra att ha förhöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Hej,jag hade också besvär med långdragna blödningar när jag började med LCHF. Det verkar som om något händer i kroppen när man äter lite kolh och mer fett..( strikt då) Jag menar att vissa kvinnor som har PCOS får igång mensen genom att börja äta LCHF, vilket är helt fantastiskt I alla fall verkar det som om många får längre blödningar innan det normaliserar sig. Goglade på det förut och hittade fler med samma erfarenhet, tror att jag läste om det första gången på Annika Dalhqvists forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammabacon Posted June 25, 2014 Author Share Posted June 25, 2014 Tusen tack för alla svar! Nu har jag i alla fall varit och lämnat ett cellprov, så nu är det bara och vänta och se vad det visar....jag la i alla fall fram min teori om den ökade blödningsbenägenheten till barnmorskan, och hon trodde inte alls att det var omöjligt att det berodde på LCHF. ........för info så äter jag inga värktabletter, och lider inte heller av några vitaminbrister eller så, i alla fall inte enligt de tester som jag tog för några månader sen. I och för sig åt jag ju inte strikt LCHF då....har i alla fall börjat äta kosttillskott (multivitamin från apoteket) för säkerhets skull. Äter även två kapslar omega 3 per dag, men ska göra uppehåll för att se om det minskar besvären med blödningar. Men det är intressant det här med koaguleringsfaktorer och LCHF. En av mina bröder äter Waran (blodförtunnande medicin), och han kan inte äta LCHF även om han vill för då måste han öka dosen till det dubbla säger han. Enligt honom så beror det på att reduceringen av kolhydrater påverkar leverns motståndskraft mot medicinen. Men då borde ju LCHF göra så att blodets koaguleringsförmåga ökar istället? Eller är jag helt ute och cyklar här? *förvirrad* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Hur har du det med K-vitamin? "Mat som innehåller mycket K-vitamin är: grönkål, broccoli, bladkål, brysselkål, jordgubbar och spenat." http://sv.wikipedia.org/wiki/K-vitamin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Själv fick jag värsta blåmärkena av typ ingenting ungefär samtidigt som mina benödem gjorde entré. Efter att ha genomgått en mängd tester där värdena var normala eller t.o.m. perfekta antydde min tredje (!) doktor försiktigt att gå ned i vikt kunde möjligtvis minska svullnaden. Efter drygt 3 år på LCHF så har varken svullnaderna eller blåmärkena minskat, så för min egen del tror jag definitivt inte att LCHF är orsaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruggugglan Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Jag har ätit waran i 11 år, har ätit lchf i 4 månader och mina värden har blivit sämre och jag har fått öka dosen av waranet. varför blir det så? hoppas ju på en stabilisering. åt inte så mycket kolhydrater innan heller, däremot så äter jag ju betydligt mera fett nu än tidigare, är det det som påverkar medicinen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Jag tror att det är så här.. ditt blods leveringsförmåga påverkas av din kost.. och Waranet är inställt på den kosten du åt innan. K-vitamin är en (1) av de mesta kända faktorerna, Omega-3/-6 är andra kända. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruggugglan Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 omega 3 och 6 hade jag inte hört talas om att de påverkar, men waran är ju en väldigt knepig medicin som reagerar väldigt olika på olika individer, det som funkar för mig kanske inte funkar för en annan. när jag började med den här medicinen för 11 år sedan så fick jag ett litet häfte som hette "till dig som äter waran" där stod om gröna grönsaker och kostomläggning och lite annat, inte så mycket som man kanske behöver veta, sedan fick jag besked att jag ska äta det resten av livet men jag har aldrig fått prata med någon varför, jag fick ett brev hem där det stod det och vad det heter som gör att jag måste göra det. men jag fortsätter med lchf och hoppas på att det kommer i ordning vartefter utan alltför stora medicinökningar. får heller inte gå över till de nya blodförtunnande medicinerna. fast jag blir ju orolig eftersom jag fått propp trots att jag äter råttgift :/ tycker inte jag gjort så stora kostförändringar så att det borde påverka så mycket, så är det lite kh eller mycket fett som gör förändringen i inrvärdet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Omega-3/6 verkar främst genom Eikosanoidsystemet. http://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid Vilket är hormoner som verkar på cellnivå.. vissa eikosanoider från Omega-6 ökar blodkropparnas klibbighet/koagulation, medans vissa från Omega-3 minskar detta! Tex så funkar Trombyl, (Acetylsalisylsyra) genom att nedreglera Eikosanoiderna från Omega6, (feber, smärta och trombin)! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts