Jump to content

Bittergubbe
 Share

Recommended Posts

Jag har en fråga om protein och energiinnehåll som jag inte har lyckats hitta svar på.

 

Protein är ju, som jag förstår det, ett byggmaterial för kroppen (förenklat uttryckt såklart). Detta bör väl innebära att man kan inte räkna allt protein man får i sig under en dag som kalorier utan endast de proteiner som blir över, dvs de som inte använts för att reparera muskler osv, blir till energi?

Link to comment
Share on other sites

Du förbränner ju visst antal kalorier varje dag för att hålla metabolismen igång. Olika mycket beroende på kön/ålder/storlek mm. Dessa kalorier kommer ju inte enbart från proteiner, såvida du inte äter väldigt ensidigt.

 

(sen brukar vi LCHF:are inte räkna kalorier... vi räknar energiprocent i stället av det vi äter)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret men det var inte riktigt det jag var ute efter. Vad jag är ute efter är en lite bättre förståelse för hur protein fungerar som energikälla, inte för att jag vill sätta i mig en massa protein utan endast utav nyfikenhet. Låt säga, som ex, att jag sätter i mig 100 g protein en dag. Enligt gängse tabeller skulle de motsvara att jag har satt i mig ca 400 kcal. Men det förutsätter ju att allt proteinet används till just energi, vilket det ju inte gör som jag förstår det.

 

Vad jag undrar är alltså, gäller standarvärdet 4 kcal (ca) per gram protein endast för det protein som "blir över" eller skall man räkna med 4 kcal per gram protein för allt protein man får i sig?

 

Att man sen inte räknar kalorier inom LCHF är jag full medveten om, har själv ätit LCHF ganska länge, men i just den här frågan är det av intresse. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret men det var inte riktigt det jag var ute efter. Vad jag är ute efter är en lite bättre förståelse för hur protein fungerar som energikälla, inte för att jag vill sätta i mig en massa protein utan endast utav nyfikenhet. Låt säga, som ex, att jag sätter i mig 100 g protein en dag. Enligt gängse tabeller skulle de motsvara att jag har satt i mig ca 400 kcal. Men det förutsätter ju att allt proteinet används till just energi, vilket det ju inte gör som jag förstår det.

 

Vad jag undrar är alltså, gäller standarvärdet 4 kcal (ca) per gram protein endast för det protein som "blir över" eller skall man räkna med 4 kcal per gram protein för allt protein man får i sig?

 

Att man sen inte räknar kalorier inom LCHF är jag full medveten om, har själv ätit LCHF ganska länge, men i just den här frågan är det av intresse. :)

Du är inne och tangerar något viktigt!!

 

Altså.. protein fett och kolisar.. ja faktist även alkohol räknas som macronutrienter.. för att de är macro.. dvs kan utgöra en stor del av intaget räknat som kalorier!

 

Och som du riktigt konstaterar.. proteinernas byggstenar.. aminosyrorna är essentiella.. iallafall de åtta som räknas som essentiella.. för spädbarn är det tio!

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiella_aminosyror

 

Andra kan vara villkorat essentiella.. dvs får du inte i dig ditten så omvandlas datten till det som din kropp behöver.. osv!

 

Oså på det.. så spanar vi in proteinsyntesen.. dvs när dina inmundigade aminosyror går in i proteinsyntesen och bygger upp det som du består utav.. tex muskler, hormoner, ensymer.. litta annat ditten o datten som hur som helst är livsnödvändigt!

 

Oså kikar vi på proteolysen.. "Proteinnedbrytning är ett för cellen nödvändigt förlopp; dagligen syntetiseras och degraderas upp till ett halvt kilo proteiner i människans celler. Livslängden för ett protein kan variera, faktiskt inom ett så brett spann som minuter och flera år."!

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Proteolys

 

Dvs de du äter.. samt de som ständigt bryts ner i din kropp går antingen tillbaka eller används som energi.. inga biokemiska processer är 100%, det är alltid ett spill!

 

Det är detta spill du behöver äta varje dag.. i snitt.. för att bibehålla din kropps funktioner!

 

Och från det första till det tredje.. räkna kalorier kan bli hur fel som helst.. iallafall om man inte tar hänsyn till näringslära och ditt behov av essentiell näring!

 

Därför så är protein konstanten i födan.. jämte andra essentiella näringsämnen.. typ vitaminer, mineraler och spårämnen!

 

Såå oberoende utav ditt energibehov så ligger proteinet konstant.. och så kommer vi till skillnaden mellan kolismat och LCHF.. högkolisarna har så att säga inget extra behov av att bilda glukos.. de äter redan alldeles för mycket.. så man sätter deras minimibehov till 0,8 gram protein per kilo och dag i snitt!

 

Oså kommer vi till oss som äter ketogent.. man sätter vårt behov mellan tummen och pekfingret till 1 gram per kilo och dag!

 

Men.. det är MINIMI-behovet.. och minimi är väldigt sällan det samma som optimalt.. som man brukar sätta till cirka 1,5 gram per kilo och dag!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret men det var inte riktigt det jag var ute efter. Vad jag är ute efter är en lite bättre förståelse för hur protein fungerar som energikälla, inte för att jag vill sätta i mig en massa protein utan endast utav nyfikenhet. Låt säga, som ex, att jag sätter i mig 100 g protein en dag. Enligt gängse tabeller skulle de motsvara att jag har satt i mig ca 400 kcal. Men det förutsätter ju att allt proteinet används till just energi, vilket det ju inte gör som jag förstår det.

 

Vad jag undrar är alltså, gäller standarvärdet 4 kcal (ca) per gram protein endast för det protein som "blir över" eller skall man räkna med 4 kcal per gram protein för allt protein man får i sig?

 

Att man sen inte räknar kalorier inom LCHF är jag full medveten om, har själv ätit LCHF ganska länge, men i just den här frågan är det av intresse. :)

Jag har ju inte hört något annat än att de ska räknas in ... dock är ju  proteiner essentiella till skillnad mot kolhydrater och fett (några gram av vissa fettsyror är dock essentiella)

 

Vi behöver få i oss åtminstone några 10-tal gram protein om dagen för att inte råka ut för brist på dessa. Men det innebär inte att de skall räknas bort ....tur är väl det för annars skulle vi ha eviga diskussioner om hur många gram som ska räknas bort., det är ju beroende på ett antal olka faktorer.  ;)

 

På ett mer vetenskapligt plan är ju din undran mycket intressant och där tycker jag Zepp listar ett antal bra punkter ovan!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Det som fick mig att fundera på det här var när jag läste http://www.kostdoktorn.se/ga-ner-i-vikt-med-optimal-ketos. Där nämns ju att "[ä]ter man stora mängder kött, ägg osv. så omvandlas överskottsprotein till druvsocker i kroppen" (min kursivering). Det får man ju tolka som att en del protein inte bryts ner till glukos, dvs aminosyrorna används till något annat. Frågan är då om dessa aminosyror, som alltså inte omvandlas till glukos, kan sägas vara energigivande. Har dock inte kunnat hitta något på nätet som ger ett enkelt svar på frågan. :)

Link to comment
Share on other sites

De som går till att bygga och underhålla din kropp räknas inte som energisubstrat utan som byggstenar.

 

Äter man väldigt mycket protein så lagras detta i första han som vävnad samt levern som en depå av essentiella aminosyror i levern och när din genetiska kvot är fylld omvandlas överskottet till urea som du kissar ut.

 

Grejen är att glukoneogenesen är rätt rudimäntär på en högkoliskost.

 

Litta annorlunda blir det på en ketogen diet.. amoniogenes skiftas mot glukoneogenes.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga om protein och energiinnehåll som jag inte har lyckats hitta svar på.

 

Protein är ju, som jag förstår det, ett byggmaterial för kroppen (förenklat uttryckt såklart). Detta bör väl innebära att man kan inte räkna allt protein man får i sig under en dag som kalorier utan endast de proteiner som blir över, dvs de som inte använts för att reparera muskler osv, blir till energi?

Som jag ser det får man nog lov att välja. Antingen räknar man kcal och då räknar man allt man intar som innehåller kcal som energi, eller så tittar man på nutrientfördelningen och räknar energiprocent. Det är väl snudd på omöjligt att veta exakt hur många gr protein du omsätter i musklerna. Styrketränar du blir det ett resultat sitter du stilla hela dagen blir resultatet ett annat. Det kroppen inte gör av med i muskelomsättning används till bränsle och då gör kroppen om det till glukos. Den processen kostar också i energi.... Ett riktvärde för att hamna någorlunda rätt i proteinmängd bör man äta ca 1 gr protein/kilo önskad kroppsvikt om man inte försöker bygga muskler och styrketränar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...