stroker49 Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Kostdoktorn lade på bloggen upp en intressant grej om sömn och hans användande av en sömnapp. på telefonen. Jag skulle vilja ha lite kloka ord från alla här på forat om detta. Så här skrev jag i ämnet bland kommentarerna: Det här med sömn är ett otroligt intressant område och som verkar väldigt lite forskat på och känt om. Jag har själv använt en liknande app. och det är kul. Frågorna som man skulle vilja ha besvarade är hur mycket JAG behöver sova. När är det bäst för mig att sova, jag kanske borde lägga mig och kliva upp vid helt andra tider, tex 20:00 och 04:13?! Eller något helt annat. Den appen jag använde hade också en funktion där man satte väckningen på tex 06:00 men den ringde då man låg i en bra sömnfas, så det kunde bli 05:44. Jag vet inte om jag blev piggare och gladare, men ändå. Man sover ju olika "fort" under sömnen, i början sjunker man ner i en djup sömn och i slutet är det mer ytlig REM-sömn. Är allt lika viktigt? För många år sedan gjorde jag experiment på detta. Jag tänkte att om jag delade upp sömnen i fler perioder och sov med högre snarkhastighet så hann jag sova längre på kortare tid= effektivare. Så jag lade mig vid 19:00 och sov ett par timmar och sedan vid 04:00 till ca 06:00. Däremellan var jag aktiv och produktiv. Det gick ju bra en natt, nästa natt var jag inte lika motiverad utan lade mig vid 19:00 och blev väckt vid 21:00, varvid jag stängde av klockuslingen och sov till 06:00 Hahhaha, men det var skönt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 För ett antal år sedan testade jag en mackapär som mätte mpm (movements per minute) via en sensor som satt i ett frottéarmband. Inte alltför långt bort från sängen skulle man ställa själva klockan som tog emot signalerna från sensorn. Man kunde sedan koppla klockan till en USB-port och föra över data till PC. En sömncykel är i genomsnitt 1 timme och 30 minuter, och i slutet av cykeln kommer drömsömnen som, precis som stroker49 skrev, kännetecknas av REM (rapid eye movements). Drömsömnen är viktig för den mentala hälsan. Under Vietnam-kriget använde vietnameserna strategin att vid fronten med jämna mellanrum ställa till med oväsen så att de amerikanska soldaterna väcktes. Om jag minns rätt tog det inte alls lång tid innan det fick effekt i form av psykiska besvär för amerikanerna. Åter till mackapären - tack vare linjediagram som jag skapade av insamlad data från några nätters sömn upptäckte jag att mina sömncykler är 1 timme och 35 minuter långa. Jag brukar utgå från att sova så hela cykler som möjligt när jag ställer klockan på väckning. I viss mån styr det även hur dags jag går och lägger mig. Jag förutsätter t ex att 3 hela cykler (4 h 45 m) sömn ger bättre effekt på mig än säg mellan 5-5½ timme eftersom jag vid det laget skulle vara på väg ned i djupare sömn igen. I takt med att jag blir äldre vaknar jag dock ofta före väckningen, måste kolla hur det stämmer överens med cyklerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 På Kostdoktorns app stod det (bilden), Varning: väldigt få rörelser. ? Vad menar appen med det? Är det fel att ligga stilla när man sover? Varför en varning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Då ska inte min man ha en sådan han ligger helt still utom när det är fullmåne då är det fara för livet att ligga bredvid honom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Innan jag använde mackapären trodde jag att jag låg helt stilla hela natten, för jag somnar på vänster sida och vaknar på vänster sida, ibland med skrynklorna på örngottet intryckta i hyn. Men mackapären visade i stället att jag sprattlade som en fisk på torra land under vissa delar av cykeln, och under andra delar låg jag still som en död fisk. Jag har möjligtvis kvar linjediagrammet någonstans, ifall någon skulle vara intresserad. Måste kolla igenom vad jag sparat från tidigare dator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Jag har tagit mig friheten att som pigg LCHF:are ha väckningen numera avstängt både på väckarklockan och i mobilen. Är det vardag, går jag upp och åker till jobbet oavsett vad klockan är. Det har resulterat i att jag börjar jobba mellan 0400 till 0700 på vardagar. Härlig känsla... ensam på jobbet, lungt och stilla utan massa liv och man får mycket gjort. När det är helg, lyssnar jag på fågelkvitter... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Som Withingsnörd väntar jag otåligt på denna mackapär: http://www.withings.com/eu/withings-aura.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Öhh... snarksensor ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 (edited) Äsch, glöm det, räknade helt fel.... försökte räkna hur länge jag sov inatt jämfört med hur många sömncykler det skulle motsvara... Edited June 27, 2014 by Ti Ti Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Håller med Limp, bäst är att vakna av sig själv. På samma sätt som att äta när man är hungrig faller det sig naturligt för mig att sova när jag är trött. Och vakna när jag har sovit klart. Det är klart att det händer att jag ställer klockan, om jag ska med morgonfärjan och måste åka hemifrån kvart över fem på morgonen t ex. Hatar det. Älskar att vakna långsamt till en ny dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 How sleeping 6 times a day helped the founder of WordPress build a billion-dollar company http://venturebeat.com/2015/02/11/how-sleeping-6-times-a-day-helped-the-founder-of-wordpress-build-a-billion-dollar-company/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 The Surprising Sleep Habits of the Rich and Famous (Infographic) https://www.entrepreneur.com/article/243275 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts