Jump to content

Stavmixer

lordmetroid

Recommended Posts

Så jag vill börja göra egen majonäs, bernaisesås, hollandiasesås, krossade tomater, med mera själv. Men jag orkar inte stå och vispa i för hand. Vad för stavmixer kan rekommenderas?

Jag har två. Den som alltid åker fram är den som är tystast (dvs minst kraft i). Det brukar räcka gott och väl till det som ska mixas. Dvs köp inte de dyra, kraftfulla. Se gärna till att du får ballongvisp-redskap till den. Den använder jag mycket så slipper man rota fram vispen.

• Like 4

Jag köpte för ganska många år sen den billigaste stavmixern jag kunde hitta, inga tillbehör där inte, för jag skulle göra färg, äggoljetempera. Den har används mycket sen dess, och då inte till färg, utan mest till glass på frysta bär. Den är lite svårdiskad, men jag har inte skurit mig i tungan än, när jag först slickar så mycket glass jag kan.

Sen fick jag en snygg röd sak i present, mycket mer lättrengjord. Efter några gånger skar den ihop när jag gjorde glass på frysta hallon. Vet tyvärr inte fabrikatet.

Så den gamla kom till heders igen.

Det är inte lätt att veta i förväg vilken som är bäst. Till majonnäs håller nog de flesta.

• Like 2

Stavmixern är kökets bästa redskap och används dagligen

Jag har en med bara en fast kniv men den fixar ändå alla uppgifter lätt från att hacka nötter till att vispa grädde :)

Rengöringen blir enkel om man direkt efter användandet kör den i en burk med lite vatten

Sen är det bara att snabbt skölja av den under kranen.. ^_^

• Like 3

Bamixern går ju inte att separera, är inte det onödigt svårdiskat?

Vi har letat efter en mixer och blivit föreslagna Bamix i äffärerna. Menar du att det inte går att separera den delen som mixar från motordelen?

Slår ett slag för originalet: Bamix

Dyr som stryk, men suverän till just majonnäs, och för den delen "smörkaffe".

Vi har letat ett tag efter en mixer som klarar att mixa gröna blad till en slät smet. Vi vill kunna göra gröna smoothies av alla möjliga gröna blad och att dom verkligen blir helt finfördelade.

Vet du om det funkar med Bamix?

Vi har letat efter en mixer och blivit föreslagna Bamix i äffärerna. Menar du att det inte går att separera den delen som mixar från motordelen?

Vad jag har hört så är har Bamixern mekanisk topp-kvalité och kan slitas med hälsa i decennier utan haveri.

Men staven på bamixern är inte löstagbar så att man kan maskindiska den.

Vi har letat ett tag efter en mixer som klarar att mixa gröna blad till en slät smet. Vi vill kunna göra gröna smoothies av alla möjliga gröna blad och att dom verkligen blir helt finfördelade.

Har aldrig prövat och är inte någon erfaren mixare men det borde väll man kunna göra med vilken mixer som helst, eller?

Vad jag har hört så är har Bamixern mekanisk topp-kvalité och kan slitas med hälsa i decennier utan haveri.

Men staven på bamixern är inte löstagbar så att man kan maskindiska den.

Har aldrig prövat och är inte någon erfaren mixare men det borde väll man kunna göra med vilken mixer som helst, eller?

Nej jag har provat med vår stavmixer och det funkar inte. Det blir en massa bitar av bladen och ingen slät smet. Många köper en höghastighetsmixer typ Vitamix för att kunna mixa gröna smoothies. Den är dock stor och dyr. Åtminstone uppfattade jag den som stor när jag kollade på nätet för ett tag sedan och vi har inte plats på någon bänk och inte i något skåp heller för den delen.

När man frågar i affärerna så svarar dom ofta att dom tror att det går men vi vill ju inte köpa en dyr mixer och sedan upptäcka att det inte funkar.

Jag skulle nog inte lita på en stavmixer för att göra en riktig grönsaks smothie. Men en sån här bullet eller vad de nu heter? Det är väl en "riktig" mixer i miniformat?

Jag kollade på Magic bullet om det är den du menar och åsikterna spretar åt olika håll så det var inte lätt att få en uppfattning om ifall den är bra eller inte. Verkar vara något från TV-shop om det nu är den du menar.

Jag kollade på Magic bullet om det är den du menar och åsikterna spretar åt olika håll så det var inte lätt att få en uppfattning om ifall den är bra eller inte. Verkar vara något från TV-shop om det nu är den du menar.

Jo den är ju ursprungsvarianten, men det finns efterföljare. Fördelen med dem är ju att de inte är så stora

• 5 weeks later...

Stämmer. Varför man nu skulle vilja maskindiska den - räcker att handdiska i hetvatten tycker jag, men så använder jag den mest till fettkaffe, med hålskivan. Alltså, man kan ta loss/byta själva "kniven" mycket enkelt, och ersätta den med en slät skiva som sitter lite snett och därför vispar bra, eller en skiva med små hål, perfekt till majonnäs eller fettkaffe.

Har inte testat just det. Har gjort pesto en gång och den blev ju förstås tråkigt slät. Tror att det beror mycket på mängden, hur 'trådiga' blad det är, och vilken behållare man använder att mixa i.

Jag har en Electrolux, verkar finfördela allt men har inte testat gröna smoothies.

Mixerdelen går inte att maskindiska, lite synd tycker jag.

En fördel är om nederdelen är helt i metall så man kan mixa varma soppor etc. Använde en i plast en gång och den blev missfärgad, dvs maten gick in i plasten och plasten gick in i maten.