Jump to content

Mat för känslig mage?

MariaF

Recommended Posts

Natten till idag hamnade jag på akuten pga vidriga magsmärtor. Hela magen krampade och det kändes som en kombination av ”magkatarr” och svår mensvärk. Jag har haft ”magkatarr” i flera dagar och även en del feber men nu spred det sig nedåt. Hur som helst, efter ett antal timmar och diverse undersökningar, bl a uteslutande av gynekologisk sjukdom, tror de nu att jag fått divertikulit, dvs inflammerade fickor i tjocktarmen. Möjligen gastrit men mer sannolikt dyspepsi (känslig mage/slemhinna). Jag sitter och läser allt möjligt om detta nu, i synnerhet som jag fick order om att låta tarmen vila, äta flytande föda, inga köttbitar och begränsat med fett (fast det är väl relativt..? :rolleyes: ). Jag vänder mig nu till er här på forumet för synpunkter/tips/idéer/glada heja-rop... Ja, allt ni har att bidra med vad gäller kunskap,länkar och erfarenheter.

De närmaste dagarna räknar jag med att äta soppa; kokade en jättegod potatis/broccolisoppa jag hittade i en vegetarisk kokbok, men sen då? Jag vet att jag har svårt att hålla mig borta från socker och småätande (dock nitisk med spannmålet) men detta kanske kan hjälpa till att komma på rätt köl för det är inte roligt att ha ont. Jag kommer att snegla en del på paleo eftersom jag även tidigare märkt att fett och protein retar lite mer (och jo, jag överäter hellre protein än fett). Jag vet att man anser att divertikulit orsakas av fiberfattig kost (men jag äter mycket grönt) och hittade följande rader på nätet (internetmedicin.se):
Det kan finnas ett samband mellan fiberfattig kost och divertikelbildning, men detta är inte säkerställt. 

En annan hypotes som nyligen har lanserats är att det skulle röra sig om en lokaliserad form av inflammatorisk tarmsjukdom. 

Det sista stycket, om inflammatorisk tarmsjukdom, väckte mitt intresse. Jag vet att Sanna Ehdin skriver en del om inflammatorisk mat (eller tvärtom) men jag äter ju inte margarin, mycket olja eller sådant. Däremot blir det vissa dagar, när jag är trött och inte orkar laga mat, antingen småätande eller en del socker i form av (eko) popcorn, choklad eller grädde med bär. När besvären bröt ut under Midsommarhelgen hade det slunkit ner en del glass också för som Leo sa i nåt inlägg – efter några drinkar är allt LCHF!  ;) 

Har ni några tips på bra sidor att läsa om mat som orsakar inflammation? Eller kan mitt småätande (oftast LCHF-vänligt) också driva inflammation?

Tacksam för olika synpunkter, tips och råd. Länka gärna men hellre text än film.

Oj, nåt liknande hände mig tidigare i år, jag blev jättedålig! Vården kunde inte ge några riktiga råd. Det tog mig lång tid att bli bättre men det har jag blivit av att äta mjölkfritt och på egen hand lista ut vad jag tål och inte tål. Kokt fisk, kött och grönsaker har varit det bästa att äta. Choklad, glass (både mjölk + socker, verkar värst) och även glutenfritt mjöl reagerar magen på direkt.

• 2 months later...

Låter jobbigt MariaF!

Snabbskummade lite bara men det där med högt fiberintag som bra mot divertikulit verkar vara gammalt tänk. Det verkar snarare som att man brukar ordinera en lågfiberdiet som en slags återställningskur för tillståndet.

Mer info från Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Diverticulitis

Hoppas det ordnar sig!