Lasse™

You are your own gym. Träna med din egen kroppsvikt.

Recommended Posts

Hej! Eftersom jag sedan fem år tillbaka äter lchf så har jag nu tänkt gå ett steg till och bli starkare i kroppen. Igår började jag träna med "You are your own gym" appen. Någon här som testat eller kör den just nu? Jag har kört igång tioveckors upplägget för nybörjare. Mer info finns på www.marklauren.com

Skulle vara kul om någon mer hänger på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja efter sju veckor med samma övningar tröttnar man nog  ;)

Tycker det verkar vara rätt varierat i denna app. Över 200 övningar och videos på alla dessa. 

Det är även variationer i träningssättet. Exempel: de två första veckorna gör man övningarna med hjälp av "ladders. 

Ladders innebär att jag gör en repetition tex två st armhävningar sen pausar man så länge som det tog att göra dessa. Nu gör jag fyra armhävningar och pausar motsvarande tid. Så här gör man tills man känner att man inte klarar att lägga till fler reps. Då går man neråt igen genom att ta bort en rep i taget. Sen går man upp och ner på "stegen" tills övningen är slut.

 

Vecka tre, fyra tränar man i intervaller. Vecka fem, sex gör man "supersets" som bygger explosivitet. Vecka sju till tio blandar man ovanstående med tabatas och "stappers". Vad jag förstår är stappers när man gör ett visst antal reps av olika övningar på raken utan att pausa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga är att det finns tre stycken 10v program till att utmana sig med när man gått igenom nybörjarupplägget.

 

1st Class, Master Class och Chief Class.

Den sistnämnda innehåller övningar som handstående armhävningar osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter ju onekligen mer varierat ;)  Hur tränad var/är du innan? Jag är lite rädd att övningarna (även på nybörjarnivå) ska vara för svåra/tunga för då kan jag också balla ur. Jag vill verkligen få en fit kropp, men är av naturen lat. Jag ska i alla fall prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl ingen soffpotatis men jag är heller inte särskilt tränad heller. Började springa en del förra året men har inte tagit upp det igen. Nu blir det mest promenader. 

Tanken är att börja springa igen när jag blivit starkare. Jag är inte ute efter att bli Arnold utan som du bli fit och stark.

Vad jag kan se i appen finns det även "Quick workouts" som är typ cirkelträning vid tidsbrist. Där går det att välja från hela två(!) minuters träning upp till tjugo minuter. Kanske kan vara något att börja med om man känner att det 10v programmet känns motigt.  

Du kommer säkert klara det galant! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"jym" :huh: i rubriken får gärna ändras av mod till det mer korrekta "gym"   :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"jym" :huh: i rubriken får gärna ändras av mod till det mer korrekta "gym"   :)

Done :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Kan tillägga att appen kostar 20kr för android och 22kr för iphone/ipad. Videofilen laddas ner separat och är +500mb så wifi är kanske att föredra.

Nä nu är det dags för tredje passet  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kroppsviktsträning är grejen, kul att Du börjat med det!

 

Du kan få väldigt mycket tips och inspiration till kroppsviktsträning på youtube. Sök t.ex. på Barstarzz, GMB Fitness, Global Bodyweight training etc. Eller kolla min kanal:

:-)

 

Den bästa träningen är den som blir av!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inspirerande videos där på din kanal klw! Tack för tipsen. Är själv snart inne på vecka fyra i träningen. Tycker redan att jag blivit starkare men det är kanske bara önsketänkande  :P Har fått med sambon i träningen och hon är också väldigt peppad. Hon avskyr armhävning pga att hon aldrig varit så bra på det. Hon har aldrig kunnat klara mer än en-två på raken men redan nu i vecka tre så klarade hon sex stycken så nog fungerar detta. 

Vi har ett "litet" mål i att vara med på http://www.toughest.se/ nästa år. 

Hur går det för dig "Lua"? 

Någon annan här som börjat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, tackar som frågar :) Jag har kört på med träningsprogram på nätet och alltså inte laddat hem appen än. Jag har ökat från halvlitersflaskor till enliters som tyngder i det pass jag kör mest, så nog blir jag starkare! Jag ser en tydligare biceps och magen är plattare. Kul, kul! Det är ju jättebra med youtube för där finns ju allt typ. Ett pass zumba kanske? Eller 20 minuter armar? Varsågod och hämta liksom :wub:  Kul att det går bra för dig och din sambo också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående variation för relativa nybörjare så är ett tips att lägga allt krut på att åstadkomma denna genom att träna progressivt. Utför flera repetitioner eller med ökade belastningar/ökad svårighetsgrad istället för att byta övningar titt som tätt.

 

Det finns en stor poäng med att hålla fast vid en handfull övningar under längre tid i detta skede då det bl.a. gynnar baning, dvs att man lär sig korrekt utförande. Det är inte förrän man nått så långt som det för övrigt är någon idé eller ens går att träna progressivt enligt det tidigare nämnda.

 

Ofta brukar man referera till motivationsfaktorn när man börjar flirta med variation och byte av övningar. Det bör dock betänkas att det finns få saker som är så motiverande som resultat...och dessa består ju då inledningsvis av att man upplever sig bli starkare kontinuerligt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tanke Tiny Tom! Jag har ju harvat på med samma träningsvideo och bara gjort små utflykter till annat och tänkt att det var "fel", alltså att mer varierad träning skulle vara bättre. Men som jag skrev: jag har ökat på vikterna och ser resultat vilket naturligtvis är sporrande!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tanke Tiny Tom! Jag har ju harvat på med samma träningsvideo och bara gjort små utflykter till annat och tänkt att det var "fel", alltså att mer varierad träning skulle vara bättre. Men som jag skrev: jag har ökat på vikterna och ser resultat vilket naturligtvis är sporrande!

Det som ger resultat är "rätt"! :)

 

Ett annat tips är att när man tränar utomhus eller under relativt begränsade former så kan det ofta vara knepigt att åstadkomma progressivitet genom att öka belastningen etc. Med tanke på vädret som varit så har jag haft en hel del pass utomhus under senare tid och visst kan man hänga mer saker på cykeln (om man skulle råka få för sig att göra biceps-curl med den) etc. Här kommer dock en av fördelarna med mer hypertrofiinriktad träning in i bilden, dvs det är en kombination av ökade belastningar och/eller minskad vila mellan seten.

 

Kort och gott, ponera att du utför en övning som du har svårt att åstadkomma progressivitet i genom att lägga på mer vikt. Minska då istället vilan mellan seten! Istället för 60 sekunders vila så prova 50 sekunder etc etc.

 

För övrigt kul att fler börjat engagera sig i träningsdelen av forumet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.