Totto Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Idag blev jag uppringd av en trevlig läkare från vårdcentralen som ville tala om provsvaren från igår. Det var ju snällt. Hon var orolig för att jag åt för hög dos sköldkörtelmedicin men jag sa att den är precis som den ska vara. OK. HB bra som vanligt, B12 ok, sen kom vi till kolesterolet. Hade du haft diabetes skulle du få statiner, sa den trevliga doktorn. Men jag har ju diabetes! utbrast jag. Jaha, jo det stämde ju. Men jag tänker ändå inte äta statiner, sa jag, vad hade jag för värden? Totalkolesterol 6,3, tidigare 6,6 HDL 2,2 tidigare 1,9 LDL 3,3 tidigare 4,0 Triglycerider 0,7 tidigare 1.0. Och senaste proverna var i februari, så det är fyra månader sen. OCh HbA1c i april låg på 35. Jag tycker inte att de ska bråka om mitt kolesterol. Hon höll med om att triglyceriderna var utmärkta förresten, men ville ha LDL under 2,nåt. Finns det verkligen evidens för att kvinnliga, medelålders diabetiker har nytta av att sänka kolesterolet? Eller av statiner? Nån som vet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Det finns över huvud taget ingenting som säger att kvinnor slipper hjärt/kärlproblem med statiner. Det är ett fåtal män i yngre medelåldern som kan ha nytta av att sänka kolesterolet med medicin. För alla andra är det bara biverkningar. Dessutom så har de ju inte tagit prov på apolipoproteinerna så du vet ju inte vilken typ LDL du har. Totalkolesterolet säger absolut nada och kan vara helt missvisande för oss ellsehåeffare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Du behöver inte oroa dig för kolesterolvärdena över huvud taget! Om något av värdena hade varit helt bort i tok kunde man tänka sig att utreda varför, men dina värden är ju sådana att även en statinkramare får svårt att hävda något. LDL under 2? Vill hon ha ihjäl dig? För några år sedan låg övre gränsen fär statininsättning på 4, men man tjänar väl för lite pengar så den gränsen har sänkts utan några som helst vetenskapliga underlag. Det har man mer eller mindre själva erkänt. Det är den vanliga visan; om inte patienterna blir bättre av vår verkningslösa medicin så proppar vi i dem lite till, för det kan ju inte vara fel på den vetenskapliga modellen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 "Högt HDL-kolesterol och kvinnligt kön underskattade skyddsfaktorer" http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861 "10 Pitfalls of Using LDL Cholesterol to Assess Risk" http://www.docsopinion.com/2013/12/15/10-pitfalls-of-using-ldl-cholesterol-to-assess-risk/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 26, 2014 Author Share Posted June 26, 2014 Orsaken till att man intresserar sig för mitt kolesterol är ju att jag har diabetes. Är det nån som vet något om varför läkarna är så hysteriska när det gäller diabetiker och kolesterol? Finns det några riktiga studier på kolesterol och diabetes eller är det bara fråga Om A är, och B är C, så är A C typ av resonemang? Jag vet ju att man har betydligt högre risk för hjärt-kärlsjukdom som diabetiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Fakta A: Diabetiker har höga kolesterolvärden Fakta B: Diabetiker har högre risk för hjärt-kärlsjukdom. Slutsats: A orsakar B, dvs högt kolesterol högre risk för hjärt-kärlsjukdom! Solklart eller hur Lika solklart som: Fakta A: Det äts mest glass på sommaren Fakta B: Det sker flest drukningsolyckor på sommaren Slutsats: Glassätning orsakar högre drunkningsrisk! Sen finns det ju redan problem med det första exemplets "faktan" Angående Fakta A: Praktiskt taget alla vuxna har högt kolesterol - det blir ju så om man drar gränsen för högt kolesterol vid normalvärdena, men det är ju så praktiskt för läkemedelsbranchen Angående Fakta B: Att diabetiker har högre risk för hjärtkärl-sjukdom beror väl på att socker-mjöl-mat orsakar båda sjukdomarna 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Orsaken till att man intresserar sig för mitt kolesterol är ju att jag har diabetes. Är det nån som vet något om varför läkarna är så hysteriska när det gäller diabetiker och kolesterol? Finns det några riktiga studier på kolesterol och diabetes eller är det bara fråga Om A är, och B är C, så är A C typ av resonemang? Jag vet ju att man har betydligt högre risk för hjärt-kärlsjukdom som diabetiker. Japp.. så är det.. diabetiker får lätt hjärtkärlskjudommar.. statistiken visar att om man sänker kolesterolet.. framförallt de aterosklerotiska LDL.. så minskar antalet som får hjärtkärlskjukdomar! För.. enligt gällande dogm så har diabetiker kroniskt högt blodsocker och kanske det viktigaste.. högt HBa1C! För detta så tar de medicin.. Insulin, Metformin och Statiner! En del får även ta GLP1-analoger! Statinerna är då till för att minska glykeringen av de förhöjda lipoproteinerna.. främst LDL.. så man slipper glyk-LDL som fastnar i kärlväggen och bygger på plack! Dvs.. ju färre LDL.. ju mindre glykerade sådana! Såå.. du kan rent utav skita i deras statistik.. du är mer påläst än din läkare! Tar väl minst 10-20 år till innan det sipprar ut i vården att man kan påverka flera av de faktorerna med hjälp av en väl anpassad kost.. och för vissa ett minimum av medeciner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 26, 2014 Author Share Posted June 26, 2014 Jag undrar om det är det att de utgår från att diabetes är det samma som metabolt syndrom. Så är det ju inte. Jag vet inte om det är det metabola syndromet som är det farliga, jämfört med helt vanlig diabetes utan metabolt syndrom och där man kan hålla blodsockret normalt? För rimligen bör det ju vara så att högt blodsocker är farligt, men i stort sett normalt blodsocker är i stort sett ofarligt? Ack ja det är en djungel detta. Men något metabolt syndrom har jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Det finns en variant på Pompes logik ovan: A. Högt kolesterol ger hjärt/kärlsjukdom (gammalt läkarordspråk, dåligt underbyggt). Slutsats B. Kolesterolet hos människor måste sänkas. C. Diabetiker får oftare hjärt/kärlsjukdom. Slutsats D: Diabetikers kolesterol måste sänkas ännu mer. När nu A inte stämmer så bra så gäller ju inte B och D för C beror inte på A. Kvar blir en ensam sanning, nämligen C. Så vad beror C på? Här kan man spekiulera, men en väldigt bra gissning är E: Högt och/eller starkt fluktuerande blodsocker ger hjärt/kärlsjukdom. Slutsats F: Kontrollera HBa1C och försök minimera såväl hypo- som hyperglykemi (mycket talar för att snabba blodsockerfall inte heller är bra). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts