Jump to content

Undran: Resistent angående resistent stärkelse och blodsocker


Peter B
 Share

Recommended Posts

Jag håller på och testar potatismjöl för närvarande....tänkte rapportera eventuell effekt senare ...det har tagit längre tid än jag tänkte mig eftersom jag haft en segdragen förkylning och det finns ju risk att det påverkar resultatet. Men hitills är mitt intryck att resistent stärkelse sänker blodsockret!

 

Men då uppstår följande fråga:

 

Vad är det egentligen som sänker blodsockret, har för mig när jag läst Pers utmärkta sidor, att det minskar insulinresistensen?

 

Men hur är det verifierat?

 

Kan det inte lika gärna vara så att när tarmbakterierna jobbar med RS och då ständigt "utsöndrar" en lite mängd glukos så leder det till att kroppen svarar med att lägga på ett visst insulinpåslag som därmed sänker blodsockret? I såfall skulle ju användandet av RS för blodsockret vara en ren Pyrrhusseger ...

Link to comment
Share on other sites

Man har sett liknande positiva resultat av att öka intaget av Butyrat, (smörsyra) och acetat, (ättika)!

 

Äter man mer av något så äter man som regel mindre av något annat.. oavsett om det sker via munnen.. eller tjocktarmen!

 

Sen så skall man inte förringa de olika komponenternas specefika påverkan på vår metabolism, de har litta andra metabola vägar.. vilket ger en annan metabol homeostas!

 

Med andra ord.. man bör strunta i den billiga moderna maten och äta mer av gammaldags mat.. gärna syrad eller jäst.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Zepp och Kjell, intressant information men egentligen inget som direkt motsäger "min" hypotes.

 

Rimligtvis borde man ju i studier ha kontrollerat insulinnivåer...jag är ju för lat för att leta rätt på sånt, tyvärr.

 

Annat som skulle tala emot "hypotesen" är ju om glukosen som produceras i tarmen inte kan tas upp i blodet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Såg precis den här, jag tror jag faktiskt gör det mesta.

 

http://www.marksdailyapple.com/16-things-that-affect-your-gut-bacteria/#axzz35myyw9RY

 

Grönsaksfibrer, syrade grönsaker, bär, kakao, nötter, ät "hela" djuret (benbuljong!), variation i maten, vitamin D, probiotika, motion.

 

PS. Är helt tokig i kokosflingor just nu, och jag undrar om det inte är pga av fibrerna.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det som motsäger din hypotes är att vi inte kan ta upp glukos via tjocktarmen!

Ok det var ju lite det jag fiskade efter :) , varför räknar man då 2 kcal per gram fibrer? Är det smörsyran?

 

(Jag har ju en bok i näringslära man kanske skulle plöja den lite mer noga :)

Link to comment
Share on other sites

detta har säkert avhandlats i andra trådar men spelar det roll när man intar RS (typ potatismjöl)? I samband med måltid, fastande, morgon/kväll?

Jag vet egentligen inte...men jag slammar upp det i vatten och dricker upp eländet...tror det funkar bra...typ 6-7 timmar senare börjar man fisa mer än vanligt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Någon annan som blir förstoppad av potatismjölet?

 

Någon som vet om den som har problem med potatis (tex pga korsreaktion med gluten) också har problem med potatismjölet.

 

Jag har gett upp potatismjöl.

Jo jag törs inte använda det längre eftersom jag inte får "skiteriet" att funka

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat i omgångar nu och konstaterar att det för mig triggar sockertrollet. Hur det går till vet jag inte. Det går något bättre om jag dricker vatten/potatismjölsmixen på kvällen innan jag går och lägger mig. Jag får inga jätteproblem med magen direkt lite mer gaser, men det kan jag ta om jag märker andra fördelar. Som det är idag har jag lagt ner projektet för min del eftersom hjärnspöket väger ut ev fördelar.

Jag har även försökt med hummus och rostade kikärter men med samma resultat, stort troll.

Jag hoppas att de RS fibrer som kan finnas i nötter räcker, det triggar i alla fall inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet egentligen inte...men jag slammar upp det i vatten och dricker upp eländet...tror det funkar bra...typ 6-7 timmar senare börjar man fisa mer än vanligt ;-)

ja vet, jag håller för näsan och klunkar! :) Samt håller tummarna att de nog är bra (inte helt övertygad) :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ja vet, jag håller för näsan och klunkar! :) Samt håller tummarna att de nog är bra (inte helt övertygad) :)

Nää...jag känner mig inte heller helt övertygad...har egentligen aldrig haft magproblem (kanske skaffar mig nu ;-)

 

....så det jag är ute efter är den eventuella sänkningen av blodsockret...för en som mig som tenderar att ligga nära 6 kan det säkert vara bra att ligga runt 5,5 istället...men man är ju lite nyfiken på vad det är som i så fall åstadkommer sänkningen...alla "mediciner" kan ju också ha biverkningar som gör att det inte är värt att ta dem...

 

...jag har inte sett någon som vetenskapligt förklarat varför mer smörsyra i tarmen ska ge en ökad insulinkänslighet generellt i kroppens celler.

Link to comment
Share on other sites

Någon annan som blir förstoppad av potatismjölet?

 

Någon som vet om den som har problem med potatis (tex pga korsreaktion med gluten) också har problem med potatismjölet.

 

Jag har gett upp potatismjöl.

 

Hände mig också. Sov väldigt dåligt också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...