Eric Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej, Jag har levt på stora mängder kolhydrater i form av snabbmat, godis och kakor under stora delar av mitt liv. Detta har lett till övervikt på ungefär 35-40 kilo på snart 25 år. Jag har sen förra året använt mig av LCHF periodvis (två månader innan jul, fuskade i några veckor runt jul och nyår), nu efter nyår har jag kört på LCHF igen. Jag hittade en sida där jag kunde beställa gratis blodsockermätare så jag bestämde mig för att testa mitt blodsocker under två dagar, första dagen provade jag blodsocker på fastande mage samt efter LCHF-måltid, och dag två testade jag mitt blodsocker efter stort intag av lösgodis (400-500 gram) samt en rätt maffig bit Frödinge Kladdkaka med grädde. Såhär såg mina värde ut under de två dagarna. Dag 1 På fastande mage (ingen måltid sedan nattsömn och några timmar därefter): 3,8 Efter LCHF-måltid: 4,6 Dag 2 En stund (20-40 min) efter intag av 400-500g lösgodis: 7,3 Sedan väntade jag en 40-60 minuter, åt en stor bit kladdkaka med grädde, därefter mätte jag efter ca 15-20 min igen och fick värdet: 6,7 Det jag undrar över, är inte dessa värden väldigt låga för dessa stora mängder socker? Jag åt ju ändå en bra bit över ett halvt kilo, samt drack en liter pepsi max (sockerfri) till. Att det inte går upp mer än 7,3, för att sedan på en och en halv timme, efter kladdkaka, hamna på 6,7, gör mig förvånad. Godiset bestod av mestadels Center och annan choklad, samt några bitar sura godisbitar. Vad anser ni om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Hej, Jag har levt på stora mängder kolhydrater i form av snabbmat, godis och kakor under stora delar av mitt liv. Detta har lett till övervikt på ungefär 35-40 kilo på snart 25 år. Jag har sen förra året använt mig av LCHF periodvis (två månader innan jul, fuskade i några veckor runt jul och nyår), nu efter nyår har jag kört på LCHF igen. Jag hittade en sida där jag kunde beställa gratis blodsockermätare så jag bestämde mig för att testa mitt blodsocker under två dagar, första dagen provade jag blodsocker på fastande mage samt efter LCHF-måltid, och dag två testade jag mitt blodsocker efter stort intag av lösgodis (400-500 gram) samt en rätt maffig bit Frödinge Kladdkaka med grädde. Såhär såg mina värde ut under de två dagarna. Dag 1 På fastande mage (ingen måltid sedan nattsömn och några timmar därefter): 3,8 Efter LCHF-måltid: 4,6 Dag 2 En stund (20-40 min) efter intag av 400-500g lösgodis: 7,3 Sedan väntade jag en 40-60 minuter, åt en stor bit kladdkaka med grädde, därefter mätte jag efter ca 15-20 min igen och fick värdet: 6,7 Det jag undrar över, är inte dessa värden väldigt låga för dessa stora mängder socker? Jag åt ju ändå en bra bit över ett halvt kilo, samt drack en liter pepsi max (sockerfri) till. Att det inte går upp mer än 7,3, för att sedan på en och en halv timme, efter kladdkaka, hamna på 6,7, gör mig förvånad. Godiset bestod av mestadels Center och annan choklad, samt några bitar sura godisbitar. Vad anser ni om detta? Att du verkar ha ett onaturligt lågt blodsockersvar med tanke på din levnadsbeskrivning eller så har du råkat spä ut dina blodprov med kolsyrat vatten,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Hej, Jag har levt på stora mängder kolhydrater i form av snabbmat, godis och kakor under stora delar av mitt liv. Detta har lett till övervikt på ungefär 35-40 kilo på snart 25 år. Jag har sen förra året använt mig av LCHF periodvis (två månader innan jul, fuskade i några veckor runt jul och nyår), nu efter nyår har jag kört på LCHF igen. Jag hittade en sida där jag kunde beställa gratis blodsockermätare så jag bestämde mig för att testa mitt blodsocker under två dagar, första dagen provade jag blodsocker på fastande mage samt efter LCHF-måltid, och dag två testade jag mitt blodsocker efter stort intag av lösgodis (400-500 gram) samt en rätt maffig bit Frödinge Kladdkaka med grädde. Såhär såg mina värde ut under de två dagarna. Dag 1 På fastande mage (ingen måltid sedan nattsömn och några timmar därefter): 3,8 Efter LCHF-måltid: 4,6 Dag 2 En stund (20-40 min) efter intag av 400-500g lösgodis: 7,3 Sedan väntade jag en 40-60 minuter, åt en stor bit kladdkaka med grädde, därefter mätte jag efter ca 15-20 min igen och fick värdet: 6,7 Det jag undrar över, är inte dessa värden väldigt låga för dessa stora mängder socker? Jag åt ju ändå en bra bit över ett halvt kilo, samt drack en liter pepsi max (sockerfri) till. Att det inte går upp mer än 7,3, för att sedan på en och en halv timme, efter kladdkaka, hamna på 6,7, gör mig förvånad. Godiset bestod av mestadels Center och annan choklad, samt några bitar sura godisbitar. Vad anser ni om detta? Det kanske var en stor del fruktos i det du åt? Fruktos syns väl inte så mycket på blodsockermätaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Hej, Jag har levt på stora mängder kolhydrater i form av snabbmat, godis och kakor under stora delar av mitt liv. Detta har lett till övervikt på ungefär 35-40 kilo på snart 25 år. Jag har sen förra året använt mig av LCHF periodvis (två månader innan jul, fuskade i några veckor runt jul och nyår), nu efter nyår har jag kört på LCHF igen. Jag hittade en sida där jag kunde beställa gratis blodsockermätare så jag bestämde mig för att testa mitt blodsocker under två dagar, första dagen provade jag blodsocker på fastande mage samt efter LCHF-måltid, och dag två testade jag mitt blodsocker efter stort intag av lösgodis (400-500 gram) samt en rätt maffig bit Frödinge Kladdkaka med grädde. Såhär såg mina värde ut under de två dagarna. Dag 1 På fastande mage (ingen måltid sedan nattsömn och några timmar därefter): 3,8 Efter LCHF-måltid: 4,6 Dag 2 En stund (20-40 min) efter intag av 400-500g lösgodis: 7,3 Sedan väntade jag en 40-60 minuter, åt en stor bit kladdkaka med grädde, därefter mätte jag efter ca 15-20 min igen och fick värdet: 6,7 Det jag undrar över, är inte dessa värden väldigt låga för dessa stora mängder socker? Jag åt ju ändå en bra bit över ett halvt kilo, samt drack en liter pepsi max (sockerfri) till. Att det inte går upp mer än 7,3, för att sedan på en och en halv timme, efter kladdkaka, hamna på 6,7, gör mig förvånad. Godiset bestod av mestadels Center och annan choklad, samt några bitar sura godisbitar. Vad anser ni om detta? Att du lär kolla ditt blodsocker hos familjeläkare och ifrågasätta trovärdigheten på den där gratis blodsockermätaren till att börja med.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kame Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Högst värde har man efter ca 120 min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag har ingen koll på om det är just 120 minuter som gäller för att få högsta mätningsvärdet. Men mät varje halvtimma eller kvart i ett par timmar, så lär du få ett mer exakt/korrekt svar.Och du kanske ska byta mätare? Skadar inte att testa...MVHCristoffer Edvinsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts