Kajsa576

Efterlyses! Kvinnor som efter Övergångsåldern börjat med LCHF och rasat i vikt!

Recommended Posts

Det som jag tror (i alla fall en bidragande orsak) är att vi "drar" så lite energi - extremt miljövänliga alltså. Ska vi gå ner i vikt och stanna där krävs det att vi äter extremt lite, både i mängd och i kcal. Tyvärr. Vi ska inte svälta, det är inte heller bra. Det bästa är om man kan hitta något sätt att äta mindre men slipper att vara hungrig. Inte äta för att det är gott eller för att man är rädd för att bli hungrig senare. Inte småäta bara för att man är lite sugen.

Jag har personligen väldigt svårt med både portionsstorlekar (och småätande). Lägger upp nästan lika mycket till mig själv som min man och min tonårsson äter. Det funkar inte. Jag drar väl bara ungefär hälften så mycket energi som de gör. Min man har gått ner lika mycket i vikt som jag har gått upp under våra 2,5 på LCHF. Han kanske drar dubbelt så mycket energi som mig så det är inget konstigt alls. Jag är dessutom väldigt kort, typ 155 cm.

Jag äter inte lika mycket som min man, plus jag äter inte mellan målen. Min Gubbe är en som går upp på nätterna och äter upp resterna, och skyller på någon inneboende.. Han äter dessutom inte LCHF.. Och anser att det inte kan vara nyttigt med allt fett o smör. Och nu hetsar han mig.. eftersom jag inte gått ned mer än jag gjort.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är ksten viktigast men jag tror att motion är minst lika bra för välbefinnandet. Mina morgonpromenader före frukost på tiden före LCHF hjälpte mej att vara typ "lagom" och fick mej att må bra. Jag har återupptagit dem nu, och dessutom snabbare och längre bara för att jag mår så bra.

Styrketräning är bra för det omfördelar kroppen så man kan väga en heldel men ändå se hyfsat juste ut. Det blir mindre dallrigt.

Sen sägs det ju att ju mer muskler man har desto mer förbränner man?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter inte lika mycket som min man, plus jag äter inte mellan målen. Min Gubbe är en som går upp på nätterna och äter upp resterna, och skyller på någon inneboende.. Han äter dessutom inte LCHF.. Och anser att det inte kan vara nyttigt med allt fett o smör. Och nu hetsar han mig.. eftersom jag inte gått ned mer än jag gjort..

Jamen kan karlfan inte titta på centimetrarna då! Vad är det för coach du har hemma? Han har väl varit duktigare än du att välja rätt föräldrar. Det är inte så mycket att slå sej för bröstet för.

Jag undrar om inte du ska gå in på Mys blogg lchfingenjören och läsa hennes verktygslåda om självkänsla. Jag har boken Självkänsla nu som hon höjer till skyarna så. Jag har inte läst den själv för jag är kaxig så det räcker, men du kan få den av mej om du vill.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träning är nog väldigt bra för att få chans att slippa cpap på sikt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är det så att vi kvinnor (i och efter övergångsåldern) inte behövs längre evolutionsbiologiskt sätt. Vi kan inte längre reproducera oss. Då är det bra för gruppen om vi inte tär på de gemensamma resurserna lika mycket längre, dvs att vi inte behöver lika mycket mat längre. Vi kan ge delar av vår ranson till våra män, barn och barnbarn. Visst kan vi fortfarande hjälpa till i hushållet med matlagning, barnpassning etc. men i stort är vi onödiga. Det kanske är därför många av oss har ett lägre energibehov.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen kan karlfan inte titta på centimetrarna då! Vad är det för coach du har hemma? Han har väl varit duktigare än du att välja rätt föräldrar. Det är inte så mycket att slå sej för bröstet för.

Bra rutet!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar om inte du ska gå in på Mys blogg lchfingenjören och läsa hennes verktygslåda om självkänsla. Jag har boken Självkänsla nu som hon höjer till skyarna så. Jag har inte läst den själv för jag är kaxig så det räcker, men du kan få den av mej om du vill.

Jag ska in och läsa, och jag håller mé, ibland är det en karlfan. När vi träffades vägde jag 57 kg, 168 lång. då levde jag i princip på 1 msk Keso och 1/2 tomat till middag och lunch var sallad utan dressing eller pasta. Inget fett. Nu i efterhand kallar han det falsk varudeklaration…  :(

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska in och läsa, och jag håller mé, ibland är det en karlfan. När vi träffades vägde jag 57 kg, 168 lång. då levde jag i princip på 1 msk Keso och 1/2 tomat till middag och lunch var sallad utan dressing eller pasta. Inget fett. Nu i efterhand kallar han det falsk varudeklaration…  :(

Med glimten i ögat hoppas jag. Heter det inte i nöd och lust?

När jag var yngre samlade jag på aforismer och visdomsord. Du får några av mej här

Stå på dej, annars gör andra det.

Man ska inte låta sej suddas ut även om den som suddar är öm och kärleksfull.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är 50 år och har ätit lchf i många år. Är 164 cm och vägde 70-72 och stannade där. För ett år sedan minskade jag portionerna, började med 16:8 och lite 5:2 imellan åt. Slutade med lchf kakor och efterrätter. Väger nu 60 kilo. Jag tror inte det går att vara mätt jämnt hur tråkigt det nu än låter. Jag har lärt mig att det är inte farligt att känna sig lite hungrig/sugen. Drick istället ibland.

Kakor och jox liksom LCHFbröd slutade jag med nästan på en gång. Men jag kom ingen vart förrän jag började med 5:2.

Periodisk fasta är inte alls lika jobbigt som att banta med kalorirestriktion, eller tänka sej för varje dag. Jag dricker goda teer och tycker det är skönt att slipa jaga lunch i skitmatsdjungeln och sen äter jag en god middag med maken som vanligt

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var yngre samlade jag på aforismer och visdomsord. Du får några av mej här

Stå på dej, annars gör andra det.

Man ska inte låta sej suddas ut även om den som suddar är öm och kärleksfull.

:wub:  :rolleyes: Tack, för dom fina visdomsorden.  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är det så att vi kvinnor (i och efter övergångsåldern) inte behövs längre evolutionsbiologiskt sätt. Vi kan inte längre reproducera oss. Då är det bra för gruppen om vi inte tär på de gemensamma resurserna lika mycket längre, dvs att vi inte behöver lika mycket mat längre. Vi kan ge delar av vår ranson till våra män, barn och barnbarn. Visst kan vi fortfarande hjälpa till i hushållet med matlagning, barnpassning etc. men i stort är vi onödiga. Det kanske är därför många av oss har ett lägre energibehov.

Mormödrar har traditionellt varit viktiga för barns överlevnad och näringsstatus:

http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/267/1453/1641.short

"We find that the only kin to improve the nutritional status of children significantly (apart from mothers) are maternal grandmothers, and that this is reflected in higher survival probabilities for children with living maternal grandmothers. There is also evidence that the reproductive status of the maternal grandmother influences child nutrition, with young children being taller in the presence of non–reproductive grandmothers than grandmothers who are still reproductively active."

(Notera att detsamma alltså inte kan sägas om äldre män!)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mormödrar har traditionellt varit viktiga för barns överlevnad och näringsstatus:

(Notera att detsamma alltså inte kan sägas om äldre män!)

Kan ju vara så som jag föreslog att äldre kvinnor inte behöver lika mycket mat utan kan ge en del av sin ranson till sina barnbarn.

De flesta äldre män kan fortfarande reproducera sig, även om det inte sker med frun. De är fortfarande nyttiga enligt evolutionsbiologin. Även män drar väl mindre energi med åren när musklerna förtvinar men ändå, de flesta kan fortsätta med sin evolutionära plikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju vara så som jag föreslog att äldre kvinnor inte behöver lika mycket mat utan kan ge en del av sin ranson till sina barnbarn.

De flesta äldre män kan fortfarande reproducera sig, även om det inte sker med frun. De är fortfarande nyttiga enligt evolutionsbiologin. Även män drar väl mindre energi med åren när musklerna förtvinar men ändå, de flesta kan fortsätta med sin evolutionära plikt.

Sant, men äldre kvinnor behöver kanske energi för att orka jaga barnabarn och otrogna män  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den gången var det inte med glimten i ögat som det sades… Glömmer det aldrig (som kräfta jag är).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi börjar kanske hamna lite off-topic nu, men  utifrån "evolutionsbiologin" kan man tyvärr inte dra slutsatser på detta enkla sätt. Ett talande exempel är existensen av homosexuella människor och djur. Eftersom dessa existerar och stabilt utgör några procent av populationen måste det finnas en evolutionsbiologisk fördel, trots att homosexuella inte får avkomma, eller får mycket färre avkomma än heterosexuella. Det finns flera möjliga teorier. Här är en:

"Another way a "gay allele" might be able to compensate for a reproductive deficit is by having the converse effect in the opposite sex. For example, an allele which makes the bearer attracted to men has an obvious reproductive advantage to women. If it appears in a man's genetic code it will code for same-sex attraction, but so long as this happens rarely the allele still has a net evolutionary benefit."

Källa: http://www.bbc.com/news/magazine-26089486

I själva verket talar kvinnors tidiga menopaus (som inträffar när vi har normalt sett har flera decennier kvar att leva)  för att äldre, infertila kvinnor har en viktig roll att spela i mänskliga samhällen. Dessutom lever vi faktiskt längre än de ända in i graven fertila männen... :) 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En helt annan teori om mormorsfettet skulle kunna vara att det behövs för att vi ska vara extra mjuka och trevliga för barnbarnen att gosa sig på...  :P. Kanske de små rullade in sig i fettvalkarna under kalla nätter och på så sätt undgick att frysa ihjäl...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att även jag kvalar in under den där rubriken...Efterlysningen...å andra sidan...INGET viktras...Nädå. Men i övergångsåldern...japp! Även om jag inte märkt något av den...ännu...( Den som spar han har.... :wacko:)

Och helt ärligt...när jag började med kostomläggningen och LCHF...så var målet...att tappa vikt...efterhand och ju mer jag läste om det...så har jag även förstått hälsovinsten i stort med det....Och jag tycker det är fascinerande...Men...jag har inte blivit överdrivet pigg och fått massor av energi...och dessutom inte "rasat" i vikt...Läser ju solskenshistorier och ser framgångsbilder från de yngre kvinnorna som går ner massor och är såååå nöjda efter 3 månader...Fantastiskt! Gläds med dom...men varför inte JAG!!???!!! Å andra sidan läser jag ju om oss andra också...där det inte är riktigt lika lätt...Hm. Orättvist tycker jag nog även om det finns en naturlig förklaring.

Har nu LCHFat i 5 månader...och minus ca 7-8 kg. Vilket pendlar...ibland upp och ibland ner...står still och hit och dit. Även ca 11-12 cm i midjan är borta...men där har det banne mej stannat. Jag kör rätt strikt...Men det vill sig inte iaf. :( Och har inte tagit bort mejerier...men minskat på dem...vill inte ta bort dom helt...så är det DOM som är orsaken att det är segt...får det vara så då!

Å andra sidan...har jag inte en tanke på att ge upp...Tar emot att äta sådant jag nu avstått ifrån i 5 månader...Gör mina avvägda val...Och försöker intala mej att det får ta tid då...Jag VET att det tagit tid att lägga på mej dessa kilon....jag VET att det inte är någon "Quick fix"...jag VET att detta ska vara "forever"...Men ändå?! Förstår din frustration Kajsa...och ni andra också...

Visst är det orättvist!? :huh:

I natt (jobbat) hade vi fräsch vattenmelon...jag ville smaka lite...men...nä....jag avstod med lätthet...Är rädd...att "den-dära-sockertrollseländet" ska vakna till liv...har lite dålig koll på vad som triggar han....än. Vågar inte riktigt testa... :ph34r:

Men...idag...ska jag avnjuta några jordgubbar... :P 

Vi fortsätter att kämpa va??? Eller hur Kajsa!?! Vi är superduktiga! ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att även jag kvalar in under den där rubriken...Efterlysningen...å andra sidan...INGET viktras...Nädå. Men i övergångsåldern...japp! Även om jag inte märkt något av den...ännu...( Den som spar han har.... :wacko:)

Och helt ärligt...när jag började med kostomläggningen och LCHF...så var målet...att tappa vikt...efterhand och ju mer jag läste om det...så har jag även förstått hälsovinsten i stort med det....Och jag tycker det är fascinerande...Men...jag har inte blivit överdrivet pigg och fått massor av energi...och dessutom inte "rasat" i vikt...Läser ju solskenshistorier och ser framgångsbilder från de yngre kvinnorna som går ner massor och är såååå nöjda efter 3 månader...Fantastiskt! Gläds med dom...men varför inte JAG!!???!!! Å andra sidan läser jag ju om oss andra också...där det inte är riktigt lika lätt...Hm. Orättvist tycker jag nog även om det finns en naturlig förklaring.

Har nu LCHFat i 5 månader...och minus ca 7-8 kg. Vilket pendlar...ibland upp och ibland ner...står still och hit och dit. Även ca 11-12 cm i midjan är borta...men där har det banne mej stannat. Jag kör rätt strikt...Men det vill sig inte iaf. :( Och har inte tagit bort mejerier...men minskat på dem...vill inte ta bort dom helt...så är det DOM som är orsaken att det är segt...får det vara så då!

Å andra sidan...har jag inte en tanke på att ge upp...Tar emot att äta sådant jag nu avstått ifrån i 5 månader...Gör mina avvägda val...Och försöker intala mej att det får ta tid då...Jag VET att det tagit tid att lägga på mej dessa kilon....jag VET att det inte är någon "Quick fix"...jag VET att detta ska vara "forever"...Men ändå?! Förstår din frustration Kajsa...och ni andra också...

I natt (jobbat) hade vi fräsch vattenmelon...jag ville smaka lite...men...nä....jag avstod med lätthet...Är rädd...att "den-dära-sockertrollseländet" ska vakna till liv...har lite dålig koll på vad som triggar han....än. Vågar inte riktigt testa... :ph34r:

Klart vi fortsätter, men jag ville hitta lite trix o knep för oss Mjuka kvinns i den övre medelåldern 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njut av jordgubbarna! Du verkar göra allt rätt tycker jag. Men varför är det viktigt att "rasa" ner i vikt? Du har ju superbra resultat om du går ner ca 1 kg i månaden. Långsam viktnedgång tycker jag visar på att man förändrat sin kost och kanske även aktivitetsnivå på ett bra sätt om man dessutom som du minskar på rätt ställe.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En helt annan teori om mormorsfettet skulle kunna vara att det behövs för att vi ska vara extra mjuka och trevliga för barnbarnen att gosa sig på...  :P. Kanske de små rullade in sig i fettvalkarna under kalla nätter och på så sätt undgick att frysa ihjäl...

Nog för att mitt barnbarn, uppskattar att knö in sig i "mitt bomull" och bara vara… Men skulle säkert vara lika om fetvaddet inte fanns där.  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag är 55 år nu körde med lchf under ca 6 mån förra året. Tappade bara några kg men däremot 10 hm i midjan! Vilket var precis det jag behövde. Tyvärr slutade jag med lchf och midjemåttet ökade till det som jag hade förut. Skulle nog gärna börja med lchf igen men nu äter jag och min "kompanjon" vetefritt vilket hjälper mig mot tidigare magbesvär.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag är 55 år nu körde med lchf under ca 6 mån förra året. Tappade bara några kg men däremot 10 hm i midjan! Vilket var precis det jag behövde. Tyvärr slutade jag med lchf och midjemåttet ökade till det som jag hade förut. Skulle nog gärna börja med lchf igen men nu äter jag och min "kompanjon" vetefritt vilket hjälper mig mot tidigare magbesvär.

Vetefritt och LCHF går bra att kombinera. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg