Kajsa576 Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 Har fått sådana sprickor i "hålfoten" under vänsterfoten.. Gör så infernaliskt ont att jag inte kan belasta foten som man bör, foten känns varm och det "moler" ända upp till hjärteroten, vidare upp till huvudet.. Hela vänstersidan känns utslagen.. Smörjer med feta salvor, men verkar som om det inte hjälpt fullt ut. Tror att det också har med ÖG-åldern.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Smörj inte bara massera också under foten men jag skulle kolla upp hjärtat om det är så som du beskriver det. Har du någon symtom från magen också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 5, 2014 Author Share Posted July 5, 2014 Smörj inte bara massera också under foten men jag skulle kolla upp hjärtat om det är så som du beskriver det. Har du någon symtom från magen också Inget i magen, bara djup spricka under foten… Hjärtat, er bara känslan när det ilar från sprickan i foten. Nu har jag satt på ett "pläster" som är som extra hud, så att jag inte ska få upp sprickan hela tiden när jag går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Inget i magen, bara djup spricka under foten… Hjärtat, er bara känslan när det ilar från sprickan i foten. Nu har jag satt på ett "pläster" som är som extra hud, så att jag inte ska få upp sprickan hela tiden när jag går. Prova att smörja och massera in kokosolja. Ett bra alternativ till plåster är Duoderm som man kan köpa på Apoteket, det blir som en extra hud som kan sitta på upp till en vecka. Duoderm hjälper även till i läkningen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Prova att smörja och massera in kokosolja. Ett bra alternativ till plåster är Duoderm som man kan köpa på Apoteket, det blir som en extra hud som kan sitta på upp till en vecka. Duoderm hjälper även till i läkningen Tack snälla Syster, nu har jag Duoderm, har ju även PPP där under också, men nu har det slutat att molvärka. Prisa vara Duoderm och alla fina tips man får här! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 10, 2014 Author Share Posted July 10, 2014 Jaa, även om jag inte minskar i vikt, som jag önskar så mår jag så mycket bättre! Har testat ett par dagar med att ta knäckebröd på morgonen, med smör och ost! Och det ställde till det.. Magen skrek till, surt minsann och det fick mig att inse att oavsett om jag minskar eller ej i omfång, så mår jag bättre av LCHF. Hej Hopp! -Påminn mig gärna om det, om jag skulle glömma! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Prova att smörja och massera in kokosolja. Ett bra alternativ till plåster är Duoderm som man kan köpa på Apoteket, det blir som en extra hud som kan sitta på upp till en vecka. Duoderm hjälper även till i läkningen När jag får självsprickor på händerna brukar det bli bättre om det sitter ett plåster på så att sprickan inte torkar men Duoderm som du nämner kanske vore bättre även för sprickor på händerna? Jag fick nyligen en riktigt envis spricka ovanpå leden där höger långfinger börjar och det tog en månad innan såret var läkt. Säkert inte alls så besvärligt som under foten men att rensa och fixa och blaska i trädgården var ju lite riskabelt med ett öppet sår på högerhanden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 11, 2014 Author Share Posted July 11, 2014 När jag får självsprickor på händerna brukar det bli bättre om det sitter ett plåster på så att sprickan inte torkar men Duoderm som du nämner kanske vore bättre även för sprickor på händerna? Jag fick nyligen en riktigt envis spricka ovanpå leden där höger långfinger börjar och det tog en månad innan såret var läkt. Säkert inte alls så besvärligt som under foten men att rensa och fixa och blaska i trädgården var ju lite riskabelt med ett öppet sår på högerhanden. Ja, fy det är inte kul med sprickor. Duoderm blir som en extra hud över, och det blev som en tjockare hud, så att gå kändes bara mjukt. Idag har jag tagit bort det. Ännu så länge känns det bra. Jag har även en spricka i översta tumvecket också, men den smörjer jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Har fått sådana sprickor i "hålfoten" under vänsterfoten.. Gör så infernaliskt ont att jag inte kan belasta foten som man bör, foten känns varm och det "moler" ända upp till hjärteroten, vidare upp till huvudet.. Hela vänstersidan känns utslagen.. Smörjer med feta salvor, men verkar som om det inte hjälpt fullt ut. Tror att det också har med ÖG-åldern.. Självsprickor kan göra så infernaliskt ont. Jag brukar få en mellan två tår varje vinter och led hemska kval i många år. Tills jag kom att tänka på att i min barn- och ungdom hade vi något som hette Nicklas plåster, som var rena underverket. Jag erinrade mig att det var kåda i den, så när jag stötte på kådsalva på en marknad, slog jag till. Det var som ett trolleri, på mindre än en vecka var sprickan läkt. Nu ser jag alltid till att ha en burk hemma. Vid ett tillfälle när jag inte fick tag på någon, letade jag till och med upp ett recept, gick ut i skogen och skrapade kåda från granar och kokade min egen. (Man bör dock testa lite på insidan av underarmen till att börja med, för man kan vara överkänslig.) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Självsprickor kan göra så infernaliskt ont. Jag brukar få en mellan två tår varje vinter och led hemska kval i många år. Tills jag kom att tänka på att i min barn- och ungdom hade vi något som hette Nicklas plåster, som var rena underverket. Jag erinrade mig att det var kåda i den, så när jag stötte på kådsalva på en marknad, slog jag till. Det var som ett trolleri, på mindre än en vecka var sprickan läkt. Nu ser jag alltid till att ha en burk hemma. Vid ett tillfälle när jag inte fick tag på någon, letade jag till och med upp ett recept, gick ut i skogen och skrapade kåda från granar och kokade min egen. (Man bör dock testa lite på insidan av underarmen till att börja med, för man kan vara överkänslig.) Tack för tipset, hittade via nätet, så jag har beställt för att prova. Ha en härlig sommar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Tack för tipset, hittade via nätet, så jag har beställt för att prova. Ha en härlig sommar! Var hittade du den? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Kan meddela att det inte är såå himla enkelt för äldre män heller.. eller för oss som kommit i det manliga klimakteriet.. (funderat på att köpa motorcykel igen)! Oså.. med stigande ålder följer olika stressfaktorer.. barn och barnbarn.. karriär och ökat ansvar på jobbet.. eller utebliven karriär! Hur som helst.. vi är inte 20 längre.. bara det är en stressfaktor.. vi har framtiden bakom oss.. nästa stressfaktor är pensioneringen och pensionen.. som lär bli existensminimum! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Hur som helst.. vi är inte 20 längre.. bara det är en stressfaktor.. vi har framtiden bakom oss.. nästa stressfaktor är pensioneringen och pensionen.. som lär bli existensminimum! Själv tycker jag att det är skönt att bli äldre, åren runt tjugo tycker jag är rejält överreklamerade. Och inte tror jag det är bättre idag, på min tid fick man i alla fall jobb när man skulle ut i vuxenlivet. Och min ekonomi nu med arbetslöshet/sjukskrivning är så usel så att till och med den dåliga pension jag kommer att få, kommer att bli en förbättring. Så jag ser framtiden an med något slags tillförsikt och väljer att försöka skratta åt eländet. Det blir i alla fall roligare än om man gråter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Eller hemtjänst och ev hemmet det är jag bekymrad över har följt min pappa och svärmor inte roligt ska jag säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Var hittade du den? http://www.wilmanaturprodukter.se/portfolio-item/kadsalva/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Kan meddela att det inte är såå himla enkelt för äldre män heller.. eller för oss som kommit i det manliga klimakteriet.. (funderat på att köpa motorcykel igen)! Oså.. med stigande ålder följer olika stressfaktorer.. barn och barnbarn.. karriär och ökat ansvar på jobbet.. eller utebliven karriär! Hur som helst.. vi är inte 20 längre.. bara det är en stressfaktor.. vi har framtiden bakom oss.. nästa stressfaktor är pensioneringen och pensionen.. som lär bli existensminimum! Varför inte skaffa en gammal moppe, och ge järnet mé? Du hinner se naturen och känna svalkan från vindarna.. Kanske skaffa lite vingar (för pengarna) ? Klart att det inte är lätt för Killar heller.. Men ni verkar kunna behålla figuren på ett mer klädsamt vis än många av oss Klimakterie-tanter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Istället för Moppe så kan man skaffa Mops, då behåller man figuren (dom är galna sägs det...ingen latmask nämligen) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Varför inte skaffa en gammal moppe, och ge järnet mé? Du hinner se naturen och känna svalkan från vindarna.. Kanske skaffa lite vingar (för pengarna) ? Klart att det inte är lätt för Killar heller.. Men ni verkar kunna behålla figuren på ett mer klädsamt vis än många av oss Klimakterie-tanter Mnjae.. det ser lika illa ut på gubbar kan jag tala om! Men det ser betydligt bättre ut när gubben sitter på en HD! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Istället för Moppe så kan man skaffa Mops, då behåller man figuren (dom är galna sägs det...ingen latmask nämligen) Omman inte hade en allergiker i huset, hade jag haft hela huset fullt av Mopsar och Små Schnauzers (stavas det så?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Mnjae.. det ser lika illa ut på gubbar kan jag tala om! Men det ser betydligt bättre ut när gubben sitter på en HD! Vet inte om jag håller mé.. Brorsan 62 bast, kom förbi i veckan och hade skaffat Moppe, och Retrohjälm… Såå Läckert! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Kan meddela att det inte är såå himla enkelt för äldre män heller.. eller för oss som kommit i det manliga klimakteriet.. (funderat på att köpa motorcykel igen)! Fundera inte, gör det . Det vattnar själen och för att orka i många år behöver man hålla kroppen i trim, ställer krav både på muskelkraft och balans Dessutom är den världen full av trevliga människor! och upplevelser! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Självsprickor kan göra så infernaliskt ont. Jag brukar få en mellan två tår varje vinter och led hemska kval i många år. Tills jag kom att tänka på att i min barn- och ungdom hade vi något som hette Nicklas plåster, som var rena underverket. Jag erinrade mig att det var kåda i den, så när jag stötte på kådsalva på en marknad, slog jag till. Det var som ett trolleri, på mindre än en vecka var sprickan läkt. Nu ser jag alltid till att ha en burk hemma. Vid ett tillfälle när jag inte fick tag på någon, letade jag till och med upp ett recept, gick ut i skogen och skrapade kåda från granar och kokade min egen. (Man bör dock testa lite på insidan av underarmen till att börja med, för man kan vara överkänslig.) Klibbar den? Jag får ju bara självsprickor på händerna och brukar smörja dom när jag lägger mig på kvällen. Vill ju dock inte ha kåda på lakanen eller måste man ha ett plåster över i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Klibbar den? Jag får ju bara självsprickor på händerna och brukar smörja dom när jag lägger mig på kvällen. Vill ju dock inte ha kåda på lakanen eller måste man ha ett plåster över i så fall? De sorter jag haft har inte kladdat ett dugg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 stress hindrar ju viktnedgång. Såg detta, kan det vara nåt? Jag är så kaxig så jag brukar tänka på hållningen... Ingen ödmjukt böjd rygg här inte! Min förra chef blev alltid så full i skratt när han såg mej komma för jag är så kort, men jag upplevs som jag är typ 2 meter. http://4health.se/power-poses-och-stressreducering?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=power-poses-och-stressreducering När jag gick in i väggen fick jag gå en "stresskurs" (KBT) där de bland annat körde lite yogaliknande övningar. En övning som jag tyckte jag hade mycket nytta av är att sträcka mej mot himlen och hämta kraft och föra ner den genom hela min kropp ända ner i fotsulorna. Inte så att man böjde sej men händerna följde med och tanken sköljde genom kroppen tills tårna nästan pirrade. Jag kände mej alltid mindre trött efter det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 19, 2014 Author Share Posted July 19, 2014 Nu har jag haft sådan molvärk i fötterna och händerna (sprickor) att jag var helt slut i fredags… att jag gick hem efter halva dagen. Smorde in mig och gick och lade mig, sov i stort sett hela eftermiddagen, kvällen och natten. var så trött och domnade i fingrarna. Kådsalvan har jag använt i 4 dagar nu och tänker ge den en chans ett par dagar till. Funderar på om jag har sköldkörtelfel.. Så trött, ont i muskler, och hudsprickor… tycker att synen inte är på topp heller, trots sprillans nya glasögon… Idag har jag kunnat gå, var tom iväg en sväng med gubben på en promenad i en park. Får se om jag är bättre till måndag. Hej hopp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Nu har jag haft sådan molvärk i fötterna och händerna (sprickor) att jag var helt slut i fredags… att jag gick hem efter halva dagen. Smorde in mig och gick och lade mig, sov i stort sett hela eftermiddagen, kvällen och natten. var så trött och domnade i fingrarna. Kådsalvan har jag använt i 4 dagar nu och tänker ge den en chans ett par dagar till. Funderar på om jag har sköldkörtelfel.. Så trött, ont i muskler, och hudsprickor… tycker att synen inte är på topp heller, trots sprillans nya glasögon… Idag har jag kunnat gå, var tom iväg en sväng med gubben på en promenad i en park. Får se om jag är bättre till måndag. Hej hopp! Jamen himlar också! Så ska man väl inte behöva må! VAD ÄR det med oss kärringar som måste gå igenom hela husapoteket innan man tar sej iväg till en läkare? (ska jag säga som har en urinvägsinfektion som inte vill ligga plats av vare sej tranbär, c-vitamin eller gurkmeja... Jag har läkartid om 3 veckor.. Undras om jag kan spara tills dess?? :-P) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 20, 2014 Author Share Posted July 20, 2014 Jamen himlar också! Så ska man väl inte behöva må! VAD ÄR det med oss kärringar som måste gå igenom hela husapoteket innan man tar sej iväg till en läkare? (ska jag säga som har en urinvägsinfektion som inte vill ligga plats av vare sej tranbär, c-vitamin eller gurkmeja... Jag har läkartid om 3 veckor.. Undras om jag kan spara tills dess?? :-P) Ja vi "kär-ingar" måste ju prova allt själv innan, så att det underlättar för sjukvården att ge rätt behandling och att vi inte upptar deras tid i onödan… C-vitamin brus har jag hört ska vara väldan så bra mot Urinvägsinfektioner, men Du ska nog inte vänta 3 veckor… 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 När jag känner av urinvägsinfektion tar jag en tsk kanel i varmt vatten och dricker så stoppar det upp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Kanel kar vi inte provat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Kanel kar vi inte provat Huskurer är bra Men hjälper de inte, i ditt fall mot urinvägsinfektion, så tycker jag att du ska gå till en läkare och få lämna urinprov och även (i mitt tycke) en urinodling (så att rätt antibiotika sätts in om det är aktuellt). Går man för länge med en urinvägsinfektion och har otur, så kan den i värsta fall "vandra" upp i njurarna. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted July 21, 2014 Share Posted July 21, 2014 Tranbärsjuice för att "skölja" rent i urinvägarna brukar funka för mej om jag känner av UVI (urinvägsinfektion)...men bara om jag börjar i tid...dricka mkt och gärna lite "surt" - C-vitaminrikt. Men...det kanske inte funkar för alla...Och...ibland åker även jag dit på att käka en kur antibiotika... Övergångskärring...klimakteriekossa...LCHF och viktnedgång...eller INTE...Upp flera kilon...blir less...förra veckan var det ju sååå bra...och nu käpprätt åt he***te... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 21, 2014 Share Posted July 21, 2014 Tranbärsjuice för att "skölja" rent i urinvägarna brukar funka för mej om jag känner av UVI (urinvägsinfektion)...men bara om jag börjar i tid...dricka mkt och gärna lite "surt" - C-vitaminrikt. Men...det kanske inte funkar för alla...Och...ibland åker även jag dit på att käka en kur antibiotika... Övergångskärring...klimakteriekossa...LCHF och viktnedgång...eller INTE...Upp flera kilon...blir less...förra veckan var det ju sååå bra...och nu käpprätt åt he***te... Men! Varför alla dessa negativt laddade namn som används på kvinnor, av både män och kvinnor. Inget liknande använder män eller kvinnor om män. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 26, 2014 Author Share Posted July 26, 2014 Strunt samma, verkar som om kilona inte vill lämna min kropp frivilligt... I drygt 2 veckor har jag inte druckit alkohol.. 8Låter som om jag dricker varje dag, men så illa är det inte, men helgerna har jag "unnat" mig. Märkte ingen skillnad på vågen, så from nu i måndags har jag istället ätit hårt tunt bröd med gräddost och bregott till frukost. Står stilla.. Biir så trött på mig själv. Häpp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Men! Varför alla dessa negativt laddade namn som används på kvinnor, av både män och kvinnor. Inget liknande använder män eller kvinnor om män. Tranbärsjuice för att "skölja" rent i urinvägarna brukar funka för mej om jag känner av UVI (urinvägsinfektion)...men bara om jag börjar i tid...dricka mkt och gärna lite "surt" - C-vitaminrikt. Men...det kanske inte funkar för alla...Och...ibland åker även jag dit på att käka en kur antibiotika... Övergångskärring...klimakteriekossa...LCHF och viktnedgång...eller INTE...Upp flera kilon...blir less...förra veckan var det ju sååå bra...och nu käpprätt åt he***te... Bra Angelico! När jag tryckte på gillaknappen var för den delen som rör tranbärsjuice, har hjälpt mig många gånger när jag känt början till urinvägsinfektion. Jag vill inte heller se förklenande uttryck om oss kvinnor, vem som än framför dem! Vänder mig också mot utryck som käring och tant som jag tycker förekommer väl frekvent här på forumet och jag har inte sett att det är männen som är de största brukarna av orden. Jag tycker att åldrandet är intressant och passar mycket bra att diskutera i ett forum om kost . Läser just nu Jane Fondas bok om åldrandet från 50 och uppåt som heter min "Min bästa Tid". Tar mig friheten att citera ett litet stycke ur bokens förord och skriver under till fullo på detta. Så här vill jag ses som åldrande kvinna: ... att vi kan öka chanserna att ha tur med hjälp av förberedelser och kunskap, information och eftertanke - och därmed göra våra tre sista årtionden - tredje akten - till vårt mest fridfulla, generösa, kärleksfulla, sensuella och andliga tid - och att det hjälper att planera för detta, särskilt i medelåldern . Det man får bortse fullständigt ifrån när man läser boken är Fondas kostråd - fettsnålt och kalorier , vi har ju hittat bättre nycklar som lågkolhydratare 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 26, 2014 Author Share Posted July 26, 2014 Jag skrev inte kärring utan käring= kärleksuttryck 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Jag skrev inte kärring utan käring= kärleksuttryck Om man använder ett uttryck som frekvent skapar "missförstånd" är det kanske bättre att hitta ett annat? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 26, 2014 Author Share Posted July 26, 2014 Om man använder ett uttryck som frekvent skapar "missförstånd" är det kanske bättre att hitta ett annat? Eller också kan det vara fint att avväpna vissa laddade uttryck Käring = Kärling 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Eller också kan det vara fint att avväpna vissa laddade uttryck Käring = Kärling Om en mobbare säger att det inte var meningen att den andre skulle bli ledsen blir det inte mindre mobbing för det om parallellen tillåts. Jag tycker på fullaste allvar att det finns för lite vackert språk kring oss kvinnor och vårt åldrande. Käring med ett eller två "r" är för de flesta inget vänligt och används sannerligen inte ofta i vänliga kontexter/sammanhang. Istället för ord som kär®ing, kossa, klimakteriekossa, övergångskäring är det bättre att av avladda t ex klimakteriet och det kvinnliga åldrandet. Vi skulle ju t ex tillsammans kunna titta på vilka fördelar det finns med klimakteriet och tiden därefter . Vad ser du som fördelar och möjligheter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Rent etymologiskt är kärring/käring helt enkelt den feminina varianten av karl, som i vissa dialekter faktiskt uttalas kär med hårt k. Fast idag är det ju inte neutralt precis, så jag undviker det nog för det mesta. Fast samtidigt, om vi kvinnor började använda det om oss själva med stolthet, skulle det väl med tiden få en positiv laddning, antar jag. Tant kan jag däremot använda om mig själv och det uppfattar jag inte alls negativt om det inte framgår av sammanhanget att det är nedsättande menat. Jag är förresten så gammal att när jag var barn talade vi om kompisarna föräldrar som tant Si och farbror Så utan att lägga in några som helst värderingar i orden. Hur som helst tycker jag att den västerländska synen på klimakteriet är rätt konstig. Det är ju faktiskt en naturlig del av kvinnans livscykel. I vissa kulturer är klimakteriet i stället statusfyllt och för något år sedan läste jag en undersökning som visade att kvinnor i sådana kulturer har betydligt mindre problem än vi med övergångsåldern. Inte så förvånande, tänker jag, förmodligen ett skolexempel på placeboeffekten i kombination med att hög ålder hos oss har så låg status. Vem mår bra av att tillhöra en lågstatusgrupp, liksom? Själv befinner jag mig just i de där åren och ser med glädje fram mot den dag då mensen försvinner för gott. Kommer inte att sakna den ett dugg. PMS, menssmärtor och läckande mensskydd är rätt överskattat, faktiskt. Som priset att betala för att kunna få barn- visst! Men när den tiden är över, får det lika gärna vara för min del. Fast vi är alla olika, många håller inte alls med mig och det har jag full respekt för. Det viktiga är väl att vi alla får vara som vi är och känna som vi känner, 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Jag förbehåller mej rätten att kalla mej själv kärring och jag har självmedvetande och styrka nog att göra det till ett hedersbegrepp. I mitt förra jobb (efter vi blev uppköpta av en större kedja) hade vi ett årligt event där vi utlyste årets... What ever.... Sen fanns det ett öppet nomineringskonto där man fick välja vad som helst att nominera. Jag valde att nominera min då 36 åriga kvinnliga chef till hederskärring eftersom jag fann att hennes kvalifikationer gjorde att jag kände mej trygg med hennes ledarskap, hon förstod hur man kan motivera personal, driva verksamheten ekonomiskt, OCH förstod vikten av att hålla ordning vilket jag har förstått är en sällsynt egenskap hos mindre företag. Den nomineringen antogs och hon blev utnämd till hederskärring inför 900 oersoner och fick ett diplom med motivationen. Det hade hon stolt framme hela tiden vi jobbade ihop och tog med sej när vi skildes åt. Vi har fortfarande sporadisk kontakt. Hos min nuvarande arbetsgivare inpräntar jag dagligen värdet av en kärring som en person man kan lita på, har arbetsmoral, livserfarenhet och enorm kunskap att delge till mina chefer som gott och väl kunnat vara mina söner. Jag är jäkligt stolt över att vara kärring, och skulle INTE byta bort mina år ... I alla fall över 40 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Håller med var också kärring på mitt jobb (positivt) När många unga kom jätteduktiga så var det många som inte ville göra vissa saker för det var jobbigt. Jag sa alltid då du har vissa åtaganden allt kan inte vara roligt då sa de med glimten i ögat kärring.Men de lärde sig och såg att det blev roligare på jobbet när vi delade på tråkiga sysslor. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 För en del är jag nog en j-a kärring och för en del av mina yngre släktingar är jag tant. Men det viktigaste för mig är hur jag känner mig och jag är i mitt livs form vid fyllda 51. Jag har gått ned mycket i vikt, inga ledproblem och mentalt i tipptoppform. Är i menopaus, vilket bara är en lättnad med tanke på vad hormonerna gör. Dessutom något visare än när jag var yngre. I övrigt precis lika nöjeslysten och nyfiken som då. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Jag är också tant, och nöjd med det (60+). Vad skulle jag annars vara, död? Vad ska man annars säga, kvinna, visst, men det säger bara att jag inte är en man. Tjej, aldrig i livet, det är mitt äldsta barnbarn och möjligen min dotter. Dam, tror inte det, inte med jeans och t-tröja. Nä, som sagt, jag är en tant och glad för det. Jag firar med glädje mina födelsedagar, så lycklig att jag hänger med ännu. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Personligen är jag varken tant eller kär®ing och kommer aldrig att bli Så vad är jag då? Kvinna är nog bästa beskrivningen inkluderandes mitt livs alla olika roller som innebär att vara kvinna. Den som coachar, sluter affärsavtal och bokför. Den som älskar och blir älskad tillbaka. Den som både är en sensuell och sexuell varelse. Den som är analytiskt och allvarligt förstår livets alla svårigheter. Den som vill tränga ner i livets gåtor och hemligheter. Den som greppar ansvar och axlar mer än det som behövs. Hon som stressar och lever i anspänning. Jag är också tjejen! Den som med barnslig förtjusning plockar sten på stranden eller står och väljer nagellack. När jag med stolthet provar och känner 5-årings glädje inför de de nya kläderna. När jag fullständigt förlorar mig i kreativitet och all analys försvinner eller bara cyklar för att det är så kul! Vem är då den åldrande kvinnan? Allt ovan hoppas jag men också lite till. Det som kommer med personlig utveckling och den gåva som perspektiv på livet ger. Förmåga att välja livets strider med större urskiljning och kunna vänta in. Att jag kan delta i arbetet med att synliggöra den åldrande kvinnan så att vi syns i det offentliga rummet och blir tagna på alvar. Att de yngre kvinnor som kommer efter oss inte skall bedömas utifrån sitt kön, utan för dem de är och vad de presterar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Personligen är jag varken tant eller kär®ing och kommer aldrig att bli Så vad är jag då? Kvinna är nog bästa beskrivningen inkluderandes mitt livs alla olika roller som innebär att vara kvinna. Den som coachar, sluter affärsavtal och bokför. Den som älskar och blir älskad tillbaka. Den som både är en sensuell och sexuell varelse. Den som är analytiskt och allvarligt förstår livets alla svårigheter. Den som vill tränga ner i livets gåtor och hemligheter. Den som greppar ansvar och axlar mer än det som behövs. Hon som stressar och lever i anspänning. Jag är också tjejen! Den som med barnslig förtjusning plockar sten på stranden eller står och väljer nagellack. När jag med stolthet provar och känner 5-årings glädje inför de de nya kläderna. När jag fullständigt förlorar mig i kreativitet och all analys försvinner eller bara cyklar för att det är så kul! Vem är då den åldrande kvinnan? Allt ovan hoppas jag men också lite till. Det som kommer med personlig utveckling och den gåva som perspektiv på livet ger. Förmåga att välja livets strider med större urskiljning och kunna vänta in. Att jag kan delta i arbetet med att synliggöra den åldrande kvinnan så att vi syns i det offentliga rummet och blir tagna på alvar. Att de yngre kvinnor som kommer efter oss inte skall bedömas utifrån sitt kön, utan för dem de är och vad de presterar. Dubbelgilla! Särskilt stycket längst ned! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Hoppsan....skrev visst något som var galet...Hm...inte alls meningen att trampa någon på tårna eller att göra någon upprörd...Skulle förmodligen ha gjort "klamrar" runt orden " "...skrivna med lite humor och var menat MIG SJÄLV och ingen annan. Men...jag ber ändå om ursäkt! Har varit på turné och inte kunnat besvara detta tidigare.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted July 28, 2014 Author Share Posted July 28, 2014 Hoppsan....skrev visst något som var galet...Hm...inte alls meningen att trampa någon på tårna eller att göra någon upprörd...Skulle förmodligen ha gjort "klamrar" runt orden " "...skrivna med lite humor och var menat MIG SJÄLV och ingen annan. Men...jag ber ändå om ursäkt! Har varit på turné och inte kunnat besvara detta tidigare.. För min del, visste jag att du skrev med humor, eftersom Du oftast skriver med glimten i ögat. Hoppas att Din semester är toppen! Idag är det första semesterdagen på hela sommaren. jag började med att gå 30 minuter i lördags, 40 minuter igår och i morse 50 minuter, med Alcazar i lurarna. Häpp! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 Heja dej Kajsa!!! Måste bli fart i benen då man har Alcazaar i lurarna! Yeaaah! Jo...det är lixom så JAG är...och i skrivandets stund var jag less och upprörd över den dära vikten...som gör som den vill heeeela tiden... Nu mat...kyckling och sallad.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 Hoppsan....skrev visst något som var galet...Hm...inte alls meningen att trampa någon på tårna eller att göra någon upprörd...Skulle förmodligen ha gjort "klamrar" runt orden " "...skrivna med lite humor och var menat MIG SJÄLV och ingen annan. Men...jag ber ändå om ursäkt! Har varit på turné och inte kunnat besvara detta tidigare.. Tror varken du har trampat någon på tårna eller gjort någon upprörd så ursäkter behövs inte. Men däremot tål nog jämställdhet att diskuteras här i forumet ibland eller hur? Vi kan ta ditt exempel med vikt som inte ger med sig och en kvinnokropp som inte reagerar som förväntat. Istället för att tycka "övergångskärring" och "klimakteriekossa" skulle man kunna ställa frågor istället. Frågor om varför ingen är intresserad av besvara och möta upp den problematik som många kvinnor lever med! Jag tycker att tystnaden inför det här problemet är öronbedövande Finns det inga svar i forskningen? Om ingen ställer frågor i forskningen vad beror det på? Är det för att mannen är norm och medelålders kvinnor kan man negligera? Det är ju ända bara klimakteriekärringar och inget att bry sig om, de äter nog annorlunda än vad det säger (kolla gamla diskussioner i bloggen, så skall du se att det är så kvinnor har blivit bemötta) Även om det inte finns svar, väntar jag på att Andreas Eenfeldt skall adressera frågan i bloggen inte bara dessa mirakelhistorier. Varför adresseras inte frågan? Så istället för att rikta frustrationen mot sig själv tycker jag det skulle vara mera konstruktivt att lyfta upp den och rikta frågorna utåt där svaren kan börja hittas. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Ökenråttan Posted August 19, 2014 Popular Post Share Posted August 19, 2014 Jag är 58 år och Jag känner igen mig i mycket då jag under en längre tid inte lyckats stoppa en viktuppgång eller ännu mindre få till en viktnedgång trots att jag verkligen försökt hålla mig till Lchf. På min man däremot fullständigt smälter övervikten bort. Känns orättvist då det är jag som står för kostupplägget. Under sommaren har jag ändrat upplägget med att äta en liten frukost, en dunder lunch och en lagom middag. Och det funkade vilket gjorde att min vikt stannade upp och jag gick inte ner på vågen men i mått! Tog upp frågan med min familjeläkare som tyckte att jag skulle prova Lchf i kombination med periodisk fasta 16:8 , vilket man kan säga att jag redan börjat med. Sedan ett par veckor testar jag det ytterligare genom att endast dricka kaffe på morgonen, till lunch blir det en rejäl portion god mat med sallad och till kvällen en lagom middag. Blir jag allt för sugen dricker jag en kaffe med lite kokosfett. Och yuppie! Det verkar funka, äntligen släpper fettet taget om min kropp! Jag skulle vilja tillägga att jag tidigare höll mig till fem mål om dagen och räknade kalorier så jag höll på att bli tokig. Det bästa med det nya är att jag äntligen har börjat att njuta av mina måltider istället för att alltid ha dåligt samvete och skämmas. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts