ɐuuɐ Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Jag är 58 år och Jag känner igen mig i mycket då jag under en längre tid inte lyckats stoppa en viktuppgång eller ännu mindre få till en viktnedgång trots att jag verkligen försökt hålla mig till Lchf. På min man däremot fullständigt smälter övervikten bort. Känns orättvist då det är jag som står för kostupplägget. Under sommaren har jag ändrat upplägget med att äta en liten frukost, en dunder lunch och en lagom middag. Och det funkade vilket gjorde att min vikt stannade upp och jag gick inte ner på vågen men i mått! Tog upp frågan med min familjeläkare som tyckte att jag skulle prova Lchf i kombination med periodisk fasta 16:8 , vilket man kan säga att jag redan börjat med. Sedan ett par veckor testar jag det ytterligare genom att endast dricka kaffe på morgonen, till lunch blir det en rejäl portion god mat med sallad och till kvällen en lagom middag. Blir jag allt för sugen dricker jag en kaffe med lite kokosfett. Och yuppie! Det verkar funka, äntligen släpper fettet taget om min kropp! Jag skulle vilja tillägga att jag tidigare höll mig till fem mål om dagen och räknade kalorier så jag höll på att bli tokig. Det bästa med det nya är att jag äntligen har börjat att njuta av mina måltider istället för att alltid ha dåligt samvete och skämmas. Intressant! Vad låg du på för kaloriintag i snitt när du räknade? Åt du LCHF då också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caring Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Tror Du har rätt i det som Du skriver. Men varför ska det vara "svårare" för kvinnor i Ö-gångsåldern att minska i vikt? Vad har vi i oss som inte andra har? Om jag har fattat det rätt efter att ha läst Gary Taubes bok "Varför blir vi feta?" så har tydligen hormonet östrogen en stor betydelse för kroppens förmåga att bränna fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caring Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Tror varken du har trampat någon på tårna eller gjort någon upprörd så ursäkter behövs inte. Men däremot tål nog jämställdhet att diskuteras här i forumet ibland eller hur? Vi kan ta ditt exempel med vikt som inte ger med sig och en kvinnokropp som inte reagerar som förväntat. Istället för att tycka "övergångskärring" och "klimakteriekossa" skulle man kunna ställa frågor istället. Frågor om varför ingen är intresserad av besvara och möta upp den problematik som många kvinnor lever med! Jag tycker att tystnaden inför det här problemet är öronbedövande Finns det inga svar i forskningen? Om ingen ställer frågor i forskningen vad beror det på? Är det för att mannen är norm och medelålders kvinnor kan man negligera? Det är ju ända bara klimakteriekärringar och inget att bry sig om, de äter nog annorlunda än vad det säger (kolla gamla diskussioner i bloggen, så skall du se att det är så kvinnor har blivit bemötta) Även om det inte finns svar, väntar jag på att Andreas Eenfeldt skall adressera frågan i bloggen inte bara dessa mirakelhistorier. Varför adresseras inte frågan? Så istället för att rikta frustrationen mot sig själv tycker jag det skulle vara mera konstruktivt att lyfta upp den och rikta frågorna utåt där svaren kan börja hittas. Håller med om mycket av detta. Lite tröttsamt i längden när man ofta får höra "Ät LCHF om du vill bli frisk och smal". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts