Snaaran Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Hej, jag undrar hur det är möjligt att få i sig rekommenderat intag av vitaminer och mineraler om man samtidigt försöker följa en strikt Lchf-kost? Under några veckor gör väl inget, men i ett längre perspektiv? Näringsbrist?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Det kan mycket väl vara svårt, för många näringsämnen vi behöver finns i vegetabilier som faller bort då de har för hög kh%. Ett verktyg av typen https://cronometer.com/ kan hjälpa för att se till att man inte får långsiktig näringsbrist. Rikligt med späda gröna löv (alltså olika sorters salladsblad), "färgade" grönsaker typ paprika, tomat samt en och annan rotfrukt (gärna råriven så blir det minst stärkelse som kan omvandlas till glukos) är viktigt. Och inte minst olika kålsorter inkl broccoli. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Eller för den skull rikligt med inälvsmat såsom lever, njure och dylikt, samt ägg. Borde täcka det mesta i behovsväg. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Eller för den skull rikligt med inälvsmat såsom lever, njure och dylikt, samt ägg. Borde täcka det mesta i behovsväg. Många men inte alla. Inte alla mineralerna, kanske även några av vitaminerna (E,K?) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 jag tycker cronometer är väldigt bra för att få en bild över vad man får i sig och inte beroende på vad/hur man äter, oavsett kostinriktning. Har man en hel del övervikt att bli av med, kanske sjukdomar som diabetes eller liknande som blir bättre på en strikt kost kanske man får göra en kompromiss om man inte får i sig allt och ta tillskott. Det behöver man även om man kör kalorireduktion eftersom det är svårt att koma upp i tillräckligt mycket mat för att få i sig tillräckligt då. I det långa loppet när vikt etc stabiliserat sig är det lättare att lägga till mer grönsaker för att få i sig mer näringsämnen. Inälvsmat är bra att lära sig äta också, väldigt näringstätt och funkar oavsett om man kör väldigt strikt lchf eller kalorireduktion 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Om man ser till att få i sig minst ca 400-500 gr grönsaker per dag och äter varierat animaliskt (fisk, kött, inälvsmat, ägg) så tror jag det blir bra. Sen får man hålla sig så strikt man kan utöver detta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snaaran Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 En stor övervikt gör ju att strikt lchf och ev kosttillskott är att föredra tills en mer hälsosam vikt har infunnit sig alltså. För lindrigare övervikt kanske normal/liberal lchf och periodisk fasta är att föredra framför strikt? Då är det lättare att få i sig de vitaminer och mineraler vi behöver och leva utan kosttillskott samt att kroppen får vila mellan varven?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Ja, men vilka kosttillskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Lätt som en plätt.. man gör som de gjorde förr.. köper sin mat på lokala marknader, från lokala bönder/fiskare/jägare! Och följer då oxå gamla husmorsdoktriner.. dvs inälvor två gånger per vecka, fisk två gånger per vecka.. varav minst en fet fisk, grönsaker/rotfrukter/bär/frukter efter årstid, långkok, egna inläggningar/syltning/konservering osv! Dvs.. det blir ett problem här.. de där bönderna/fiskarna/jägarna är döda för länge sedan.. deras marknadsstånd har upphört.. och mycket mat transporteras hit med båt/flyg. Är man extrem.. och bor i storstad.. Sthlm/Gbg/Malmö.. får man gå med i någon hipsterförening som distribuerar snarlik mat.. alternativt köpa via dessa! Problemet är mer att vanliga ICA/COOP/Willys distribuerar junkfood.. matkulisser.. ser nästan ut som riktig mat, smakar nästan som riktig mat, men är renons på stora delar av näringen.. dvs du får ta en sväng till hälsokostaffären och köpa dina vitaminer och mineraler över disk! Var väl en av våra ledande fettmaprofessorer som sade att vi är tvungna att äta långt över vårt energibehov för att få i oss all näring vi behöver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 My (LCHF ingenjören) gav två exempel nyligen på typiska dagar för henne på strikt LCHF för att visa att hon får i sig tillräckligt med energi (inte svälter). Här är hennes post och nedan är samma dagar med information om näringstäthet. http://lchfingenjoren.se/2014/june/svalter-my.html#post-comments Dag #24 Dg #19 Energitäthet är inte detsamma som näringstäthet. PS. Jag tycker My är helt fantastiskt, med det är många som inspireras av hennes resa och om man inte mår bra på att äta denna version av strikt LCHF så kan det bero på ovanstående. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snaaran Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Ja, vilka kosttillskott? Bra fråga! Så här ser mitt intag ut efter en dag med lchf. 100% av en vitamin eller mineral motsvarar RI. Se bifogad fil. vitaminer_mineraler.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Ja, vilka kosttillskott? Bra fråga! Så här ser mitt intag ut efter en dag med lchf. 100% av en vitamin eller mineral motsvarar RI. Se bifogad fil. Jag tycker det ser bra ut! Kanske bara ta magnesium+kalcium om du vill? Järn, folat och zink kan man få upp genom att äta lever lite då och då. Det är stor skillnad på dina värden och värdena i min post, men jag tror du ligger på ca 300-400 gr grönsaker vilket gör det mycket bättre. Kalium, Kalcium och Magnesium är svåra att få upp utan en stor mängd grönsaker. Jag ha sett rekommendationer på att ta calmag tabletter vid ketogen kost (men som ni ser måste man ändå äta en viss mängd grönsaker). Alger kan vara ett annat alternativ för att få i sig just dessa mineraler. PS. Man ser på din fil att det är mineralerna, mer än vitaminerna, som är problem vid strikt LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snaaran Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Tack för din input, Johanna07! Bra med tips och råd från andra. Uppskattas! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jag tycker det finns en del saker som behöver komma fram mer i LCHF - kretsar. Dels detta som tas upp i tråden här, angående eventuella brister vid strikt kost. Man har ofta argumentet att man ska äta strikt medan man går ner för att därefter utveckla sin kost mot mer näringsrikt. Samtidigt ser man många beskrivningar på forum om hur man ätit LCHF sedan åratal men inte går mer så mkt, men däremot går upp i vikt "bara man ser åt en kolhydrat". Vilket får mig att tro att många faktiskt har ett mkt långvarigt viktminskningsprojekt, med strikt kost liknande den Johanna presenterade ovan. Dessutom, som jag sagt innan i andra trådar, så fattas diskussionen om vikten av näringsrik kost hos de företrädare som alla nykomlingar lyssnar på. Man säger typ " ät så mkt du vill av ovanjordgrönsaker" "om du inte är kolhydratkänslig" osv. Men man talar inte om vad vi behöver få i oss för att må bra på sikt. När man vill ner i vikt och börjar med lchf så lär man sig att kolhydraterna är det som gör att viktminskningen stannar upp. Inte så lätt då att våga experimentera med rotfrukter och annat gissar jag. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jag skulle vilja ge dig två gilla Angelico! De exempel ovan på strikt LCHF ser inte hälsosamt ut. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Nä , otroligt ensidigt måste man säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jag håller i princip med Johanna07 och Angelico, men det jag funderar över är, hur ser näringsintaget ut för någon som äter "vanlig" kost. Hur många är så medvetna om vad man stoppar i sig? Jag tror att vi som äter LCHF/Paleo/Lågkolhydratkost och dessutom kanske har någon sjukdom att brottas med blir "supermedvetna". Om man jämför en fakirkost med en dag med kolhydratkost, hur ser fördelningen ut då? Många äter sparsamt med grönsaker även då, kanske mer frukt, men ändå...själv har jag aldrig räknat någonting, så jag har faktiskt inte en aning... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jag tog ju exempel från "vanliga" koster från matdagboken (i en annan tråd http://forum.kostdoktorn.se/topic/5058-low-carb-resistent-st%C3%A4rkelse-b%C3%A4sta-kombinationen/page-3?hl=%2Bresistent#entry69732), och ingen var så låg i rdi som "strikt" lchf. Tar du bort grönsakerna så blir det problem. Man kan också se ovan att dag #19 är bättre än dag #24 (även om det inte är bra) och då är 150 g paprika inkluderat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Sen tror jag nog att de flesta av oss som gått över till ellsehåeff äter mer grönsaker nu än förut. Framförallt mer variation på grönt. Inte 17 åt jag nåt annat än isbergssallad och nån råriven morot för att fylla magen förut, utom på tjockkursen då jag fick lära mej att göra bönsallad och råriva rödbetor. (riktigt gott faktiskt men receptet hade SOCKER i dressingen) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Åt mycket mer grönsaker före LCHF äter mycket ägg och lite paprika mår jätte bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Här är totala näringsinnehållet i 5 respektive 10 kokta ägg. 5 ägg 10 ägg 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jag äter strikt mestadels, men äter flerfaldigt mer grönsaker nu, än när jag åt blandkost. Rotfrukter åt jag sällan då som nu. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Åt mycket mer grönsaker före LCHF äter mycket ägg och lite paprika mår jätte bra Jo men jag tror ju att de flesta av oss mår jättebra på kosten. Många av oss har ju ätit oss friska dessutom... Men likadant som med blandkost vet man ju inte hur man ser ut inuti. Nu är ju jag så gammal så jag lär ju inte hinna dö av skörbjugg eller nån annan bristsjukdom. Men extremkost oavsett vegan eller LCHF kan ju kanske ställa till det men säkert mindre än "skitmat" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Här är totala näringsinnehållet i 5 respektive 10 kokta ägg. 5 ägg I så fall känner jag mej ganska trygg. C vitamin visste jag om, D vitamin och magnesium äter jag extra när det behövs. Järn ska jag undvika. Kalcium får jag i mej i ost. Då är det zink, kalium och vissa B vitaminer jag behöver kolla upp alltså... Vad de behövs till och var man finner dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jag tänker också att denna koncensus angående kolhydrater och viktuppgång som finns inom lchf behöver ifrågasättas. Kanske finns det vissa som reagerar med viktuppgång just på kolhydrater i sig men för många är det mer viktigt att sluta äta skräpmat och socker mm som påverkar i längden. Jag har själv stegvis ökat mina kh till mellan 50-100 gram utan att vikten påverkas alls. Men då äter jag inte socker, skräpmat, spannmål och dessutom inte för mkt mat i förhållande till energibehovet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jag tänker också att denna koncensus angående kolhydrater och viktuppgång som finns inom lchf behöver ifrågasättas. Kanske finns det vissa som reagerar med viktuppgång just på kolhydrater i sig men för många är det mer viktigt att sluta äta skräpmat och socker mm som påverkar i längden. Jag har själv stegvis ökat mina kh till mellan 50-100 gram utan att vikten påverkas alls. Men då äter jag inte socker, skräpmat, spannmål och dessutom inte för mkt mat i förhållande till energibehovet. Alltså... Är du frisk och har bra gener räcker det helt och hållet att låta bli tillsatt socker och spannmål. Sen är det oss andra... Som har förstört vår kropp med åratal av "nyttigheter" jojobantningar, som har diabetes, hjärttrassel och metabolt syndrom mm. Vi måste tänka lite till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jo, men som My skriver om på sin blogg så går man upp i vattenvikt när man lägger till mer kolhydratrika grönsaker. Däremot kan nog flera tåla mer näringsrik kost utan att gå upp i längden, frånsett de där vattenkilona. Jag har själv testat strikt flera gånger och går då ner ett till två kg, som sedan kommer tillbaka så fort jag äter mer kh ett par dagar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Ett av problemet är att man inte kan skilja på grönsaker och frukt/nötter/nötmjöl. Grönsaker behövs i vår kost för att få i sig ordenligt med näring. Det behöver inte betyda att man lägger till en massa andra saker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Alltså... Är du frisk och har bra gener räcker det helt och hållet att låta bli tillsatt socker och spannmål. Sen är det oss andra... Som har förstört vår kropp med åratal av "nyttigheter" jojobantningar, som har diabetes, hjärttrassel och metabolt syndrom mm. Vi måste tänka lite till Jag skulle nog säga att om man är sjuk, så är den kost som My visar på sin blogg en av de sämre man kan äta. En sådan låg näringstäthet kan aldrig vara att rekommendera. Fett är en bra energikälla som inte höjer blodsockret, men det ska man fylla på efter man har fått i sig alla näringsämnen man behöver. Fettet kan inte ersätta näring. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 B-vitaminerna brukar kallas nervsystemets vitaminer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jo, men som My skriver om på sin blogg så går man upp i vattenvikt när man lägger till mer kolhydratrika grönsaker. Däremot kan nog flera tåla mer näringsrik kost utan att gå upp i längden, frånsett de där vattenkilona. Jag har själv testat strikt flera gånger och går då ner ett till två kg, som sedan kommer tillbaka så fort jag äter mer kh ett par dagar. Jag är lite konstig, svullnade och gick upp i vikt på fakir. Har hört att det även hänt vissa andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Om vi nu inte litar på bla livsmedelsverket hur förhållandet kolhydrat/fett/protein ska vara , vad är det som säger att Rdi stämmer, vi tror ju inte heller på Rdi av dvitamin.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Om vi nu inte litar på bla livsmedelsverket hur förhållandet kolhydrat/fett/protein ska vara , vad är det som säger att Rdi stämmer, vi tror ju inte heller på Rdi av dvitamin.. Du menar att RDI borde vara högre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Lite fundering; vi vet ju att människan har levt bra på olika sorters fördelningar av makronutrienter och att vi kan använda både kolhydrater och fett som bränsle. Men jag har även läst att näringsinnehållet i kosten hos olika ursprungsbefolkningar är klart överlägsen den nuvarande standardkosten (SAD=standard american diet). Så det verkar som man visste utifrån de lokala förhållandena, vad man skulle äta och hur man skulle bereda maten för att få i sig maximalt med näring. Kanske också en viktig pusselbit angående deras "friskhet". Det kanske inte ha med makronutrienterna att göra alls? Jag undrar också om sötsug verkligen alltid är sötsug. Lider man av stor näringsbrist kanske sötsug är en av signalerna? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Ligger nog mycket i att hos friska befolkningar spelar fördelningen av makronutrienter liten roll. Däremot måste rimligen hur väl man täcker näringsbehovet vara mycket viktigt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snaaran Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 Jag tycker det ser bra ut! Kanske bara ta magnesium+kalcium om du vill? Järn, folat och zink kan man få upp genom att äta lever lite då och då. Det är stor skillnad på dina värden och värdena i min post, men jag tror du ligger på ca 300-400 gr grönsaker vilket gör det mycket bättre. Kalium, Kalcium och Magnesium är svåra att få upp utan en stor mängd grönsaker. Jag ha sett rekommendationer på att ta calmag tabletter vid ketogen kost (men som ni ser måste man ändå äta en viss mängd grönsaker). Alger kan vara ett annat alternativ för att få i sig just dessa mineraler. PS. Man ser på din fil att det är mineralerna, mer än vitaminerna, som är problem vid strikt LCHF. Jag tycker det finns en del saker som behöver komma fram mer i LCHF - kretsar. Dels detta som tas upp i tråden här, angående eventuella brister vid strikt kost. Man har ofta argumentet att man ska äta strikt medan man går ner för att därefter utveckla sin kost mot mer näringsrikt. Samtidigt ser man många beskrivningar på forum om hur man ätit LCHF sedan åratal men inte går mer så mkt, men däremot går upp i vikt "bara man ser åt en kolhydrat". Vilket får mig att tro att många faktiskt har ett mkt långvarigt viktminskningsprojekt, med strikt kost liknande den Johanna presenterade ovan. Dessutom, som jag sagt innan i andra trådar, så fattas diskussionen om vikten av näringsrik kost hos de företrädare som alla nykomlingar lyssnar på. Man säger typ " ät så mkt du vill av ovanjordgrönsaker" "om du inte är kolhydratkänslig" osv. Men man talar inte om vad vi behöver få i oss för att må bra på sikt. När man vill ner i vikt och börjar med lchf så lär man sig att kolhydraterna är det som gör att viktminskningen stannar upp. Inte så lätt då att våga experimentera med rotfrukter och annat gissar jag. Ja, jag håller också med dig! Det är en fara med att förenkla och generalisera något som är så komplext som våra kroppar och våra olika behov! Det blir ofta en sammanblandning mellan energiintag och näring. Fortfarande gäller negativ energibalans för viktminskning, eller hur? Men det säger inget om näringsinnehåll. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Såg det här hos Anna Hallén http://www.annahallen.se/livsmedelsverket-har-inte-riktigt-tankt-pa-det RDI, vad är det egentligen? Ska det räcka till bröd och pastaätare kanske siffrorna är för låga? Eller är de beräknade på bröd och pastaätare så vi andra klarar oss på lägre? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snaaran Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 Lite fundering; vi vet ju att människan har levt bra på olika sorters fördelningar av makronutrienter och att vi kan använda både kolhydrater och fett som bränsle. Men jag har även läst att näringsinnehållet i kosten hos olika ursprungsbefolkningar är klart överlägsen den nuvarande standardkosten (SAD=standard american diet). Så det verkar som man visste utifrån de lokala förhållandena, vad man skulle äta och hur man skulle bereda maten för att få i sig maximalt med näring. Kanske också en viktig pusselbit angående deras "friskhet". Det kanske inte ha med makronutrienterna att göra alls? Jag undrar också om sötsug verkligen alltid är sötsug. Lider man av stor näringsbrist kanske sötsug är en av signalerna? Med vår förmåga att frakta olika livsmedel jorden runt året om har vi väl rubbat något högst väsentligt när det gäller vad vi stoppar i oss och i vilka mängder samt i vilka cykler. Ursprungsbefolkningar som äter lokal föda har väl större benägenhet att "äta med årstiderna"? Man kanske inte "visste" så mycket vad man skulle äta, man kanske mera "gjorde" och det fungerade... (ala Darwin). Jag tror det är med sötsug som det är med en bil som ska in på service: man ser till att göra grundläggande underhållsservice innan man felsöker ordentligt. Med en balanserad kost följer en balanserad hormonbalans vilket ger mer "riktiga" hungerskänslor! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Såg det här hos Anna Hallén http://www.annahallen.se/livsmedelsverket-har-inte-riktigt-tankt-pa-det RDI, vad är det egentligen? Ska det räcka till bröd och pastaätare kanske siffrorna är för låga? Eller är de beräknade på bröd och pastaätare så vi andra klarar oss på lägre? Jag tror det är lite farligt att tro att man kan ligga mycket lägre. När jag jämförde koster på matdagboken låg ju LCHF lägre än de andra, men det var för att deras version av LCHF låg lågt i grönsaker. Naturfolk verkar ju också äta mycket "bättre" än vi vad det gäller näring, vilket talar för att inte ligga lågt. Lite osäker, men jag tror rdi är uträknat utifrån vad man tror vitaminet/mineralet har för funktion i kroppen och sedan försöker man uppskatta minsta mängd som behövs för att få detta att fungera bra (dvs oberoende av kosten?). Jag tror vitamin D först var uträknat map benbildning, sen har det visat sig att det har massa andra funktioner. Jag tror inte det bli en exakt uppskattning men det kan ge vägledning. Kanske det är så att om man äter mycket mjölmat så måste man ligga ännu högre? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Ja, vilka kosttillskott? Bra fråga! Så här ser mitt intag ut efter en dag med lchf. 100% av en vitamin eller mineral motsvarar RI. Se bifogad fil. Vilket program använder du för att logga din mat så där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts