Snaaran

Att ta sig an Lchf... nybörjares ABC?

Recommended Posts

Hej,

här finns så otroligt mycket bra information att hämta när det gäller Lchf. Tack! Men här och i andra forum diskuteras ofta dels E% och absoluta tal beträffande kolhydrater samt hur mycket energi man bör äta vid viktminskning. Kan man sammanfatta det så här:

1. Viktminskning innebär att jag har negativ energibalans, dvs får i mig mindre kalorier i förhållande till min (befintliga) vikt.
  2. Jag utgår från min önskevikt (här 62 kg) och vet att jag bör äta ca 1 gr protein/kg [önskevikt] vilket innebär att jag bör äta 62 gr protein per dag, motsvarande 248 kcal (1 gr prot motsv 4 kcal).
  3. Enligt strikt lchf bör 20% av mitt energiintag per dag vara från protein, vilket innebär att mitt kaloriintag per dag blir 1240 kcal (248 kcal => 20% av E = 0,2 E => E=1240 kcal).
  4. Eftersom 75% av kosten ska bestå av fett bör 930 kcal vara fett, vilket motsvarar 103g (1 gr fett motsv 9 kcal).
  5. Eftersom max 5% av kosten får vara kolhydrater, blir det 62 kcal kolhydrater, vilket motsvarar 15,5g (1 gr KH motsv 4 kcal).

Genom min uträkning ovan har jag dels fått fram mitt E dagsintag och hur det fördelar sig mellan fett, protein och KH. Är uträkningen korrekt?

Men mängden KH i absoluta tal är ju 55% över rekommendationen max 10 gr/dag vid strikt lchf! Jag måste dra ner på grönsaker och mejeriprodukter för att köra strikt alltså?

:wacko:  :unsure:  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mnja.. mnja.. kommer du direkt från lågkaloritänket till LCHF-tänket?

Det är inte samma sak.. focuserar på helt andra grejer!

Först så handlar det om att vara så extrem att man bara äter riktig mat med näring..gör man inte det så kan man räkna hur man vill.. för kroppen mår inte bra ändå!

Sen så.. det finns inget som helst stöd för 1 gram protein per önskevikt.. det är kaloritänket överfört på LCHF.. där ju mindre ju bättre!

Body builders brukar räkna fettfri massa.. och då har de mätt detta och räknat enligt konstens alla regler.. och lägger sig på 3 gram protein per kilo fettfri massa!

För vanliga.. ofta något för korpulenta individer som önskar gå ner i vikt så stämmer det inte lika bra om man säger som så.. och den mesta vetenskapen på området stöder att vi om vi äter en högkolhydratdiet behöver MINIMUM 0,8 gram protein per nuvarande vikt!

För oss som äter ketogent tillkommer en ökad glukoneogenes.. dvs vi vill att kroppen själv tillverkar den glukos den anser sig behöva.. och det gör den främst av protein.

Därav följer att vi har ett ökat proteinbehov.. och det brukar sättas till MINIMUM 1 gram per nuvarande vikt!

Oså på det.. MINIMUM är väldigt sällan det samma som optimalt, så man brukar sätta behovet av protein till 1,5 gram per dag och kilo.. då finns även marginal för att du skall kunna gå ut med hunden om så krävs!

Om man säger som så.. man kan räkna till förbannelse.. gör inte det, för det finns inga magiska tal av vare sig det ena eller andra.. utan ha lite koll på protein, vitaminer, mineraler och spårämnen.. resten löser sig självt när man äter en näringsrik kost!

Fast jag förstår ditt dilemma.. hur vet man vad som är rätt eller fel.. kan säga dig att det sliter till sig efter ett halvår.. då har man lite bättre koll, lärt sig lite nya recept, ändrat några gamla!

Oså.. det e inte grönsaker, lök och lågkolhydratrotfruker man skall utesluta.. utan den stora mängden socker, mjöl, pasta, läsk, godis kakor, bullar bröd osv!

Om någon skulle hävda att man blir fet och sjuk av råa grönsaker i kosten, så vill jag gärna se en vetenskaplig förklaring på detta.. gärna i form av en eller flera väl utförda RCT-studier!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att du behöver bry dig så hemskt mycket om energiprocenten egentligen. Ta bort det mesta i kolhydratväg och se till att få i dig bra fetter tills du blir mätt. Det är klokt att hålla proteinet på normal nivå, annars blir det lätt väldigt mycket protein istället, och en stor mängd protein höjer också blodsockret så att insulinet går upp och man får svårare att bli av med sitt fläsk. 

Om jag var du skulle jag hellre räkna lite på fettmängder att få i sig, om du nu ska räkna något alls. Köp ett par flaskor olivolja av olika slag, en burk ister, en stor burk koksfett och ett par kilo smör så att du har det hemma. Majonnäs är inte dumt heller.

OCh tänk på att äta dig mätt, så var inte rädd för att faktiskt stoppa i dig ordentligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

här finns så otroligt mycket bra information att hämta när det gäller Lchf. Tack! Men här och i andra forum diskuteras ofta dels E% och absoluta tal beträffande kolhydrater samt hur mycket energi man bör äta vid viktminskning. Kan man sammanfatta det så här:

• Viktminskning innebär att jag har negativ energibalans, dvs får i mig mindre kalorier i förhållande till min (befintliga) vikt.
  • Jag utgår från min önskevikt (här 62 kg) och vet att jag bör äta ca 1 gr protein/kg [önskevikt] vilket innebär att jag bör äta 62 gr protein per dag, motsvarande 248 kcal (1 gr prot motsv 4 kcal).
  • Enligt strikt lchf bör 20% av mitt energiintag per dag vara från protein, vilket innebär att mitt kaloriintag per dag blir 1240 kcal (248 kcal => 20% av E = 0,2 E => E=1240 kcal).
  • Eftersom 75% av kosten ska bestå av fett bör 930 kcal vara fett, vilket motsvarar 103g (1 gr fett motsv 9 kcal).
  • Eftersom max 5% av kosten får vara kolhydrater, blir det 62 kcal kolhydrater, vilket motsvarar 15,5g (1 gr KH motsv 4 kcal).
Genom min uträkning ovan har jag dels fått fram mitt E dagsintag och hur det fördelar sig mellan fett, protein och KH. Är uträkningen korrekt?

Men mängden KH i absoluta tal är ju 55% över rekommendationen max 10 gr/dag vid strikt lchf! Jag måste dra ner på grönsaker och mejeriprodukter för att köra strikt alltså?

:wacko:  :unsure:

15 gram kolhydrater om dagen är väl en utmärkt start på ett ganska strikt LCHF liv :-)

mitt tips är nöj dig med detta och se om några månader om det ger ett önskat resultat.

Det är för de flesta mycket svårt att hålla sig till en LCHF kost livsvarigt, det kanske inte framgår i alla forum, däri ligger utmaningen, inte i om man äter 10 eller 40 gram kolhydrater om dagen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En mycket bra start är att skippa mjöl, ris, margarin och konstgjorda kolhydrater helt och ersätta dem med smör och oljor. Då kommer du igång snabbt. Därefter kan du sedan fördjupa dig i den LCHF:ska "matematiska" världen i den mån du har intresse. En värld som avviker en del från kolhydratdito.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! 
Jag är inte i närheten av en sån som siffernerd som Tommytappar (han säger så om sig själv), men jag gillar förklaringsmodeller och ordning och reda... Det var längesedan jag slutade med mjöl, ris, margarin etc. Har normal vikt så det är inte helt självklart för mig att "experimentera" mig fram till "vad som fungerar". För det ni menar då är ju oftast viktminskning, eller hur? Det som fungerar är samma sak som det som leder till viktminskning. Det är ju vad de flesta vill (eller många i alla fall) men som ni vet är energi inte samma sak som näring.

Det här med 1 gr prot per kg [önskevikt] är något som ofta anges här i forumet. Tror även jag har sett/hört Kostdoktorn prata om det, men jag är inte helt säker. Vad jag är ute efter, är ett intag av både energi och näring som fungerar på sikt. Jag vågar påstå att strikt lchf gör det svårt att få i sig all näring som kroppen behöver för att fungera optimalt. På sikt. Som en livsstil. Då behöver man troligen kosttillskott. Är det en sund livsstil? Något känns fel! På kort sikt, främst för viktminskning: inga problem. Men som livsstil: nope!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hela handlar egentligen inte om viktminskning, utan viktnormalisering. Strikt LCHF innbär att man avstår från kolhydrater och inte från näring. Egentligen får man mer näring i sig än från kolhydrater. Fet mat är nämligen väldigt energität och en hel del av det vi lågkolhydrtare äter är också extra näringsrik. Se t.ex http://matkalkyl.se/naringstatarika-livsmedel.php. Äter man dock monotont, behöver man oftast kosttillskott, men det avgör man ju själv. 

Äta lågkolhydratkost är livstil för många av oss. En del har varit skjuka och vill aldrig bli det igen. Andra vill inte bli det någonsin. Det som sammanfattar oss som ser lågkolhydratkost som livstil, är att vi mår oförskämt bra... oftast flerfalldigt bättre än blandkostare. Det tillståndet är dock svårt att beskriva, utan behöver upplevas. Jag själv kommer t.ex aldrig mer gå tillbaka till det "sjuka" sättet att äta. Livet är för kort att slösa med hälsan eller välmåendet...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! 

Jag är inte i närheten av en sån som siffernerd som Tommytappar (han säger så om sig själv), men jag gillar förklaringsmodeller och ordning och reda... Det var längesedan jag slutade med mjöl, ris, margarin etc. Har normal vikt så det är inte helt självklart för mig att "experimentera" mig fram till "vad som fungerar". För det ni menar då är ju oftast viktminskning, eller hur? Det som fungerar är samma sak som det som leder till viktminskning. Det är ju vad de flesta vill (eller många i alla fall) men som ni vet är energi inte samma sak som näring.

Det här med 1 gr prot per kg [önskevikt] är något som ofta anges här i forumet. Tror även jag har sett/hört Kostdoktorn prata om det, men jag är inte helt säker. Vad jag är ute efter, är ett intag av både energi och näring som fungerar på sikt. Jag vågar påstå att strikt lchf gör det svårt att få i sig all näring som kroppen behöver för att fungera optimalt. På sikt. Som en livsstil. Då behöver man troligen kosttillskott. Är det en sund livsstil? Något känns fel! På kort sikt, främst för viktminskning: inga problem. Men som livsstil: nope!

Jag tror att den vetenskapliga grunden för att rekommendera någon exakt mängd proteiner är ganska bräcklig...flera proteiner är essentiella...så personligen föredrar jag att ligga lite högre än 1 gram per kilo ....jag har svårt att tro att upp till 1,5 gram protein per kilo kroppsvikt skulle vara ett problem vid viktminskning och antagligen är det mer hälsosamt.

Men proteiner är luriga...vissa triggar tydligen insulinpåslag mer än andra och insulinpåslag är ju inte önskvärt vid viktnedgång...

1240 kcal låter oerhört lite om du inte är över 60 år och mycket stillasittande?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att den vetenskapliga grunden för att rekommendera någon exakt mängd proteiner är ganska bräcklig...flera proteiner är essentiella...så personligen föredrar jag att ligga lite högre än 1 gram per kilo ....jag har svårt att tro att upp till 1,5 gram protein per kilo kroppsvikt skulle vara ett problem vid viktminskning och antagligen är det mer hälsosamt.

Men proteiner är luriga...vissa triggar tydligen insulinpåslag mer än andra och insulinpåslag är ju inte önskvärt vid viktnedgång...

1240 kcal låter oerhört lite om du inte är över 60 år och mycket stillasittande?

Jag är medveten om att det finns en risk i att uttala sig som att exakt 1 gr per kilo är en sanning som gäller alla. Generellt äter nog en lchf-are lite mer protein än en blandkostare. Men det är inte den exakta siffran som är mest intressant, utan "räkneprocessen". Mitt exempel ovan har heller inte tagit hänsyn till motion vilket gör att det blir ett lite väl lågt energiintag. Men om ni har sett/hört intervjun med Tommy Runesson på medlemssidorna här hos Kostdoktorn vittnar han om ett snittintag på 1500-1700 kcal vilket också är ganska lågt för en man i hans ålder. Tror inte han motionerar speciellt mycket, dock.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hela handlar egentligen inte om viktminskning, utan viktnormalisering. Strikt LCHF innbär att man avstår från kolhydrater och inte från näring. Egentligen får man mer näring i sig än från kolhydrater. Fet mat är nämligen väldigt energität och en hel del av det vi lågkolhydrtare äter är också extra näringsrik. Se t.ex http://matkalkyl.se/naringstatarika-livsmedel.php. Äter man dock monotont, behöver man oftast kosttillskott, men det avgör man ju själv. 

Äta lågkolhydratkost är livstil för många av oss. En del har varit skjuka och vill aldrig bli det igen. Andra vill inte bli det någonsin. Det som sammanfattar oss som ser lågkolhydratkost som livstil, är att vi mår oförskämt bra... oftast flerfalldigt bättre än blandkostare. Det tillståndet är dock svårt att beskriva, utan behöver upplevas. Jag själv kommer t.ex aldrig mer gå tillbaka till det "sjuka" sättet att äta. Livet är för kort att slösa med hälsan eller välmåendet...

Det är klart att det är näring i andra livsmedel än i kolhydrater?! Jag vet inte om jag uttrycker mig konstigt... Jag är också lchf-are!! Men vad jag vill komma fram till är att det absolut finns en risk att om man även utesluter en hel del grönsaker (vilket man måste göra om man ska komma ner på 0 - 5(10) gr kolhydrater per dag och alltså äta STRIKT LCHF så finns det risk för näringsbrist på sikt. 

Vad man gör på kortare sikt är en sak, men det är INTE det jag talar om. 

På vilket sätt skiljer sig viktminskning från viktnormalisering i praktiken? 

Handen på hjärtat, hur många normalviktiga friska personer visar ett brinnande intresse för just LCHF? Tror du inte att det är vikten (och exv diabetes) gör att folk söker sig hit? De flesta har problem med sin övervikt och har provat en massa metoder som inte fungerat. Här finns en som gör det, dvs man tappar vikt = når det resultat man är ute efter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att äta strikt är ju under 20 gram kolisar och det rymms mycket grönsaker i dem mängderna bara man ser till att den övriga maten hållet måttet. Jag äter från 5 till 20 gram kolhydrater om dagen och det inryms både grönsaker och tom glass i mina "siffror". Alltså, det gäller att ha ett individuellt anpassat upplägg för kosten och jag menar då inte "5 gram hektot" utan kunskapen vad man kan äta och speciellt när man äter det. Jag kan fakira i stort sett med 1-2-3 kolisar ena dagen för att sedan få för mig att börja nästa dag med larkitspuck med 17 gram kolisar som "frukost"... Jag äter maten jag älskar och inte maten man "bör" äta. Men jag har också skaffat mig full koll på siffrorna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bara folk med diabetes och övervikt som har nytta av LCHF. Allergier, IBS, hjärt/kärlproblem, autoimmuna sjukdomar minskar också med bra kost.

Men det är klart att om du är hyfsat ung och inte känner att du har några problem är det väl inte så många som är kostintresserade. Man vet ju inte hur man ser ut på insidan. Men man borde kolla lite i alla fall på vilka problem släkten dragits med. Ingenting är så lättärvt som dåliga gener :-P

Det finns en pågående tråd om näringstäthet och RDI i kosten. Titta på den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget fel på dina mattekunskaper. ;)

... det är inte den exakta siffran som är mest intressant, utan "räkneprocessen".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att äta strikt är ju under 20 gram kolisar och det rymms mycket grönsaker i dem mängderna bara man ser till att den övriga maten hållet måttet. Jag äter från 5 till 20 gram kolhydrater om dagen och det inryms både grönsaker och tom glass i mina "siffror". Alltså, det gäller att ha ett individuellt anpassat upplägg för kosten och jag menar då inte "5 gram hektot" utan kunskapen vad man kan äta och speciellt när man äter det. Jag kan fakira i stort sett med 1-2-3 kolisar ena dagen för att sedan få för mig att börja nästa dag med larkitspuck med 17 gram kolisar som "frukost"... Jag äter maten jag älskar och inte maten man "bör" äta. Men jag har också skaffat mig full koll på siffrorna. 

http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm  jag rörde nog ihop siffrorna litet, men 10 är ju under 20  :P

Det finns egentligen två metoder att äta. Nämligen att äta strikt och LCHF samt därmed veta exakt vad man stoppar i sig. Så äter jag ! Eller äta strikt LCHF och tro sig äta efter en modell. Det finns iofs en kombo av dessa två också, men väldigt få äter så. Min erfarenhet av egna ätandet är att äta under 10 gram om dagen kräver kunskap... mycket kunskap ty de dolda kolhydratkällorna är många. men det går...

När det handlar om grönsaker, kan vi ta ett exempel. Grönblandsallad bestående av isbergs, tomat och gurka innehåller t.ex ca. 1,9 gram kolhydrater hektot. Dvs. 500 gram grönsaker ger 9,5 gram kolisar och den återstående maten på talltiken behöver inte ge något. Alltså, det går...    

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg