Omstart Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Hej! Jag är helt ny här och behöver verkligen guidning och råd och stöd om jag skall klara det jag föresatt mig! Jag blir jättetacksam om ni alla kan hjälpa mig att kommentera detta första inlägg, som dessvärre blir lite långt, men det är bara för att jag vill ge er ”experter” och erfarna en bra och tydlig grund till min situation och vad jag vill uppnå. Så snälla, snälla skriv om du har någon kommentar på någon eller alla mina frågor (även om någon annan redan svarat, det kan ju finnas flera vinklar på dessa). Jag blir jätteglad om jag kan få lite hjälp att komma igång. Först min målsättning och mina frågor, sedan kommer bakgrund nedan: Mål: -20 kg innan 141231 (-0,75 kg per vecka) Träning: Avser att komma igång och träna (promenader eller gym) ett par gånger i veckan när jag börjar äta igen Ålder: 48 år (kvinna) Utgångsläge: 11 v fasta (senaste 8 veckorna med iTrims produkter som innehåller per dygn: Kolhydrater (96 gram) Protein (59 gram) Fett (16,7 gram) Mina frågor: Kan jag gå direkt från denna fastan till LCHF? Hur skall jag lämpligast trappa upp till LCHF i så fall? Finns det någon hälsofara för hjärta, kropp eller liknande att ”chocka” kroppen med allt fett som det innebär med LCHF just med tanke på att jag nyss fastat i 11 veckor? Tänker där dag 1 på om det är bra att plötsligt t.ex. hälla i sig en fettkaffe som jag läst så mycket om? Om jag inte kan påbörja LCHF nu när jag skall börja äta har ni då något förslag på hur jag kan göra? Om jag kan påbörja LCHF direkt så vill jag ju vara säker på att fortsätta rasa i vikt. Kommer detta fungera? Måste jag räkna kalorier och begränsa mina portioner (eftersom jag överäter och är socker/fettberoende) om jag skall fortsätta gå ner i vikt? Hur gör jag lättast i så fall? BAKGRUND Jag har – på egen hand, utan att ha gått med i något program – nu fastat i 11 veckor. De första 3 veckorna på VLCD (600 kcal/dygn iTrims produkter) och de senaste 8 veckorna LCD (800kcal/dygn). Jag är absolut inte intresserad av att diskutera denna metod för nu är det gjort och jag är 14 kilo lättare och har fått motivation att orka lägga om min kost sunt och långsiktigt framöver. Jag behöver gå ner ytterligare 20 kilo innan jag når min målvikt. Under de här knappa tre månaderna har jag funderat och planerat för att jag nu skall påbörja upptrappning med mat och funderat på hur man skall göra. Skall jag äta enbart 1 mål riktigt om dagen? Skall jag räkna kalorier eller testa något annat….. Under veckorna som gått har jag även passat på att läsa på så gott jag kan om LCHF, tittat på videoföreläsningar etc. Jag blev övertygad om att det här hade kunnat vara något för mig. Jag är definitivt sockerberoende och tror att jag verkligen är känslig för kolhydrater. Jag har beställt ett helt gäng med kokböcker (6 stycken) av de som fått bäst recensioner och även läst vad jag kan där. Nu har jag däremot blivit riktigt skrämd när jag också sett när jag surfat runt att om man kommer från ”jojobantning” eller dylikt där ämnesomsättningen inte är uppumpad sedan tidigare så kanske kroppen lagrar in allt fett om man börjar med LCHF i upp till sex månader och att man istället kan gå upp i vikt. Stämmer detta? Jag tänker, då måste det ju bli katastrof i mitt fall då kroppen gått på undernäring i 11 veckor !!! Skall jag kanske i så fall istället äta annan kost (med kolhydrater) och först få igång min ämnesomsättning normalt igen? Problemet är att det vill jag ju inte…jag vill påbörja LCHF direkt! Så, snälla hjälp mig – vad tycker ni? Jag vill ju heller inte riskera hjärtinfarkt eller något annat hemskt genom att chocka kroppen med fett från att ha gått på ingenting, så hur trappar jag i så fall upp till LCHF på ett bra sätt? Jag blev också orolig då jag läste att i den ena kokboken så lång dagskalorierna på mellan 3000-4000 kcal och det kommer jag ju absolut inte gå ner i vikt på, för det är ju fortfarande kalorier in och energi ut som gäller väl? Jag överäter dessutom väldigt lätt allt som är gott (=fett+socker) och tycker det känns olustigt att ”släppa loss” detta genom att inte räkna eller begränsa portioner på något sätt alls…. Ja, starten här på forumet blev dessvärre världens oroligaste tankar som jag försöker sortera, men det bygger klart mycket på ångesten att jag nu äntligen lyckats få en kickstart och tappat 14 kg och jag har ju långt kvar (20 kg) och vill fortsätta på bästa och hälsosammaste vis ner, men att det skall gå snabbt och att jag kan hålla 0,75 kg i veckan och kombinera med träning. Jag är rädd – men ser samtidigt väldigt mycket fram emot att fortsätta min viktresa nedåt, målmedvetet och helst då genom att nu direkt börja trappa upp med LCHF-kost. Tusen tack i förväg för alla de bra svarsinlägg jag redan fattat produceras här inne! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Välkommen raring till den bästa delen av ditt liv. Först så vill jag be dej att ställa undan vågen och plocka fram måttbandet i stället. Det som är så fantastiskt med att låta kroppen få bra mat är att man krymper även om vågen står still. Nu är jag klimakteriehäxa och vi brukar ju hålla stenhårt i våra överkilon. Dessutom hade inga enorma mängder att gå ner och då går det också lite trögt. På 3 år gick jag inte ner ett gram men jag minskade 2 storlekar i alla fall och det är ju huvudsaken, eller hur? Det som är så himla tokigt är ju att när vi ska gå ner i vikt vill vi att det ska gå snabbt som en grisblink. Vi tänker inte på hur lång tid vi jobbat på att skaffa den övervikten. Att banta bort en massa kilon har de flesta av oss gjort ganska "lättvindigt" men efyersom vi inte jobbat MED kroppen får vi gå ner samma eländiga kilon gång efter annan för vi klarar inte av att hålla den sen. Genom att låta kroppen må bra under tiden du blir smalare och orkar mer är det ju inte särskilt svårt att fortsätta så. LCHF är ingen bantninsmetod. Det är en hälsobefrämjande, viktnormaliserande livsstil. För det första ska du inte vräka i dej fett. Du har förmodligen rubbade mättnadssignaler så använd synen i stället. En handflata med utsträckta fingrar med protein och till det ca 1 dl fett (gräddsås. Kryddsmör blir väl lite mindre) ungefär 2 gånger om dagen. Fyll på med ovanjordsgrönsaker. En del vill även äta frukost (jag t ex) Min favvefrulle är kokt ägg mosat med smör. Det står jag mej på så länge så ibland behöver jag ingen lunch. Ibland är jag inte frukostsugen så då blir det tidig lunch i stället. Det bästa är om knoppen och kroppen kan komma överens om när du är hungrig och äta bara då... Men det kräver ju att de pratar samma språk. Det kan ta ett tag... I och med att du slutar med alla triggande kolhydrater kommer din hjärna att skrika efter tjocklaaad, bulle och annan skitmat. Det äprecis som det ska vara. Se till att du är mätt så blir det lättare att hantera. Ät kokta ägg för att bli mätt om 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Min padda jäklas med mej ibland så jag inte ser vad jag skriver och måste börja om... Jo kokta ägg är inte SÅ himla gott så man gärna överäter dem, så därför är det bra att ta till om man inte vet om det är hunger (som ska tillfredsställas) eller sug. Du måste nog ge kroppen typ 3 månader på bra kost innan den kan lita på dej igen och våga släppa några kilon, därefter kan du börja prova varianter om du tycker att resultatet inte är tillfredsställande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Välkommen! Jag måste säga att din post osar lite av stress med alla siffror och kalorier. LCHF är för mig en långsiktig kosthållning som är tänkt att fungera i längden och inte som en snabbfix. Det är viktigt att du lär dig att slappna av så din nya livstil blir hållbar. Man vill ju såklart ha snabba resultat och en tydlig mall att gå efter men problemet med det är att alla är lite olika och reagerar olika på kostförändringar så de lär bli svårt att förutspå exakt hur din kropp reagerar på LCHF. 1. För de flesta går det bra att börja tvärt med strikt LCHF, andra gillar att trappa ner på kolhydraterna/öka fettet 2 - 3. Det lär inte vara någon fara. Ät tills du blir mätt och någorlunda varierat, varken mer eller mindre. Övergångsbesvär är vanliga. 4. - 5. En del rasar snabbt för andra tar det lååång tid. Men livet är långt och övervikten tog oftast lång tid att skaffa sig också. 6. Det är här du bör lära dig att slappna av och skaffa dig en hållbar kosthållning. Där du kan äta dig mätt och förhoppningsvis nå din målvikt. Fungerar det segt kan du testa att lägga till fler verktyg som fasta, RS, yoga, extra sömn osv. Mitt tips är att glömma ordet "kalorier". Lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted June 30, 2014 Author Share Posted June 30, 2014 Min padda jäklas med mej ibland så jag inte ser vad jag skriver och måste börja om... Jo kokta ägg är inte SÅ himla gott så man gärna överäter dem, så därför är det bra att ta till om man inte vet om det är hunger (som ska tillfredsställas) eller sug. Du måste nog ge kroppen typ 3 månader på bra kost innan den kan lita på dej igen och våga släppa några kilon, därefter kan du börja prova varianter om du tycker att resultatet inte är tillfredsställande @Stoscha: Tack för varmt välkomnande! Ja, känner till det där med mått istället för våg, men i mitt fall har cm på måttbandet (vilket jag noterar parallellt) följt vågen exakt med 1 cm per minskat kilo och jag har aldrig mött en storlek 38 som väger 90 kg ;-) Bra tips med ägg, som inte är så lätta att överäta, men....avokado. Ler för mig själv när jag ser vissa lunchalternativ i alla kokböcker - 1 avokado med majonäs t.ex. (Jag skulle kunna äta 3 stycken lätt :-) ). Skall nog tänka på det du skrev om handmetoden, verkar vara bra och ha lite koll tills kroppen vant sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted June 30, 2014 Author Share Posted June 30, 2014 Välkommen! Jag måste säga att din post osar lite av stress med alla siffror och kalorier. LCHF är för mig en långsiktig kosthållning som är tänkt att fungera i längden och inte som en snabbfix. Det är viktigt att du lär dig att slappna av så din nya livstil blir hållbar. Man vill ju såklart ha snabba resultat och en tydlig mall att gå efter men problemet med det är att alla är lite olika och reagerar olika på kostförändringar så de lär bli svårt att förutspå exakt hur din kropp reagerar på LCHF. 1. För de flesta går det bra att börja tvärt med strikt LCHF, andra gillar att trappa ner på kolhydraterna/öka fettet 2 - 3. Det lär inte vara någon fara. Ät tills du blir mätt och någorlunda varierat, varken mer eller mindre. Övergångsbesvär är vanliga. 4. - 5. En del rasar snabbt för andra tar det lååång tid. Men livet är långt och övervikten tog oftast lång tid att skaffa sig också. 6. Det är här du bör lära dig att slappna av och skaffa dig en hållbar kosthållning. Där du kan äta dig mätt och förhoppningsvis nå din målvikt. Fungerar det segt kan du testa att lägga till fler verktyg som fasta, RS, yoga, extra sömn osv. Mitt tips är att glömma ordet "kalorier". Lycka till! Hej! Tack för välkomnandet och tack för svaren. Ja, jag har tänkt LCHF som långsiktigt (min fasta var quickstarten) - verkligen! Det är ju bara det att jag först vill gå ner 20 kilo och sedan fortsätta och behålla den vikten med LCHF-kost också. Har också funderat på det då jag läst. Hur kan vissa gå ner i vikt jättemycket och andra (som är nöjda med sin vikt) också äta LCHF och inte gå ner? Det är så ologiskt på något sätt....Varför skulle kroppen helt plötsligt sluta att gå ner efter 20 kg? Det borde ju vara någon skillnad på LCHF-kost och väl framför allt mängden mat om man redan är smal då man börjar gentemot om man har 20 kg övervikt? Undrar vad som i så fall är skillnaden. Jag är inte ett dugg rädd för omställningsbesvär och att skippa kolhydraterna direkt (det kan jag ta om det skulle bli omställningsbesvär någon vecka), vad jag är orolig för är chocken från att ha gått till inga kalorier alls till att trappa upp. Vet inte hur jag skall starta från 800 kcal om dagen till strikt LCHF. Har några dagar till på mig innan jag måste ha bestämt strategi! Har funderat på att kombinera med 5:2 och lägga till yoga och bli bättre med sömnen som i alla dina tips. Jag lägger mig för sent på nätterna och sover för lite. Har också läst att sådant kan påverka. Vad betyder RS? Det verkar vara många här inne som har ätit LCHF väldigt länge och mår jättebra. Roligt att se och mycket motiverande! Tack igen för dina vettiga synpunkter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Hej! Tack för välkomnandet och tack för svaren. Ja, jag har tänkt LCHF som långsiktigt (min fasta var quickstarten) - verkligen! Det är ju bara det att jag först vill gå ner 20 kilo och sedan fortsätta och behålla den vikten med LCHF-kost också. Har också funderat på det då jag läst. Hur kan vissa gå ner i vikt jättemycket och andra (som är nöjda med sin vikt) också äta LCHF och inte gå ner? Det är så ologiskt på något sätt....Varför skulle kroppen helt plötsligt sluta att gå ner efter 20 kg? Det borde ju vara någon skillnad på LCHF-kost och väl framför allt mängden mat om man redan är smal då man börjar gentemot om man har 20 kg övervikt? Undrar vad som i så fall är skillnaden. Jag är inte ett dugg rädd för omställningsbesvär och att skippa kolhydraterna direkt (det kan jag ta om det skulle bli omställningsbesvär någon vecka), vad jag är orolig för är chocken från att ha gått till inga kalorier alls till att trappa upp. Vet inte hur jag skall starta från 800 kcal om dagen till strikt LCHF. Har några dagar till på mig innan jag måste ha bestämt strategi! Har funderat på att kombinera med 5:2 och lägga till yoga och bli bättre med sömnen som i alla dina tips. Jag lägger mig för sent på nätterna och sover för lite. Har också läst att sådant kan påverka. Vad betyder RS? Det verkar vara många här inne som har ätit LCHF väldigt länge och mår jättebra. Roligt att se och mycket motiverande! Tack igen för dina vettiga synpunkter! Allas kroppar skiljer sig lite i sin metabolism, precis som folk skiljer sig i annat. En del "tål" mer kolhydrater en del knappt inga alls. En hel del är säkert arv o gener. En del kan säkert vara miljö, hur man behandlat kroppen tidigare. När kroppen inte har mycket överflödiga kilon att bli av med (man är normalviktig) oftast med några kilon mer än vad vi anser vara kroppsidealet (ifall det kommer någon svältperiod tycker kroppen det är klokt att ha lite reserv). Då stannar viktnedgången, man förhoppningsvis haft med LCHF upp och hungern ökar något så vikten stabiliseras. Det vore väldigt ologiskt om kroppen "gick med" på att förtvina bort helt med en naturlig, mättande kost som LCHF (då hade nog homo sapiens försvunnit ganska snabbt ur evolutionen). Det är därför, särskilt som sockerberoende, viktigt att lära känna igen känslan: äkta hunger, som är väldigt lätt att blanda ihop med sötsug. När kroppen meddelar äkta hunger ska du lyssna: du tillför bra energi (som LCHF/paleo-kost) tills kroppen meddelar mättnad. Upprepa, och du är på banan Om du är orolig för börja äta stora mänger (naturlig) mat direkt så skulle jag köra upptrappning (inte för att jag tror de skulle vara någon fara alls). Testa vetja! RS = resistent stärkelse (sänker förhoppningsvis) ditt blodsocker. Surfa på det så hittar du massa info. Fett och vinäger, minskad stress, fasta, sänker också bs vilket ju är bra för insulinnivåerna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasse Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Om du klarat av att leva på iTrim och fasta i 11 veckor så kommer LCHF-livet bli som att surfa på en räkmacka för dig (fast utan själva mackan ). Du får inte ta illa upp, en del av vad jag skriver kommer du säkert inte att bli glad för just nu (men förhoppningsvis på sikt), men det är tyvärr sant för de flesta av oss. En del av det du skriver tyder på att du inte riktigt lärt dig det du behöver veta om grundläggande närings- och LCHF-lära ännu – fett in innebär inte att kroppen lagrar fett. Du kan i princip inte bli fet av fett, det är carbsen som fixar den saken. Vidare skriver du att du älskar fett+socker och det gör vi som är sockerberoende. Men när du befinner dig i den fas av processen som du gör just nu, så är det bara no, no, no till socker. På samma sätt som en alkoholist måste hålla sig från alkoholen måste du hålla dig från din drog. Socker är en drog! Alkohol och socker fungerar på exakt samma sätt med tillvänjning, triggers, abstinensbesvär, sug o.s.v. o.s.v. Tro mig, jag vet! Du skriver att du köpt ett gäng kokböcker, de är nog bra men ännu bättre är att du lär dig mer om hur LCHF och kroppen funkar. Lite kaxigt vill jag påstå att laga till en måltid med rätt mat är det minsta problemet. Håll inte på att experimentera med bakverk, choklad, frukter och bär även om du ”får” äta det, då kommer du med största sannolikhet att misslyckas. Läs tipsen och råden på Kostdoktorns hemsida (FAQ etc) så att du förstår dem och nästan kan dem utantill. Annika Dahlströms kostprogram för LCHF är bra. Läs också Skaldemans bok Ät dig ner i vikt, gärna Bittens Sockerbomben och Litsfeldts Fettskrämd också. Kolla alla föreläsningar du kan hitta med Volek, Lustig, Andreas Eenefeldt m fl. Om du stressar så är det inte säkert att det kommer att funka så bra. Även om du vill gå ner ytterligare 20 kg till nyår, så är det inte säkert att din kropp vill det. Du kanske ökar i vikt istället. LCHF är en ingen bantningsmetod och ingen quick-fix, utan en livslång förändring av kosthållningen, om du vill hålla din nya, lägre vikt alltså. Det du skriver andas att du har alltför bråttom och att det skulle innebära katastrof om du inte lyckas. Du behöver intala dig att du är ”allergisk” mot socker, potatis, ris, pasta, bröd och en hel del andra kolhydrater. Fokusera på övriga hälsovinster i form av bättre humör och färre krämpor så kommer nog viktminskningen som en bonus ska du se. Sasse 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Hej och välkommen :-) Jag håller med Jäderås om att du verkar vara lite stressad... och jag undrar om du inte läst lite för mycket om alla möjliga och omöjliga metoder som man kan testa, RS, 5:2, träningar, yoga, etc. Etc. Jag skulle nig rekommendera att börja med en sak i taget och att lägga om kosten till LCHF är inte en dum början :-) Kom sen ihåg att Rom byggdes inte på en dag! Det måste få ta sin tid att få kroppen i balans och börja tappa kilo eller centimetrar. Speciellt efter en period med i princip svältkost. Jag vet inte vad det är för deadline du satt upp vid årsskiftet och om den är absolut, annars bör du nog fråga dig om du vill gå ner 20 kg tills just då, eller om du vill gå ner dessa kilon för gott... och kom ihåg att LCHF handlar inte bara om vikt utan också om en allmänt bättre hälsa med minskade risker för diverse framtida otrevliga sjukdomar. Jag skrev det här inlägget för ett tag sedan nu, men det är nog fortfarande aktuellt: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1828-komplicera-inte-f%C3%B6r-mycket/ Möjligen med korrigeringen som Tommy Runesson skrev i kommentarerna under inlägget. Mitt tips är alltså att börja enkelt och ge det några månader innan du börjar analysera. Ställ undan vågen och använd möjligtvis bara ett måttband. Lycka till :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Det är viktigt att du bryter fastan enligt ITRIMS rekommendationer. Riktigt viktigt. Om jag kommer ihåg rätt var det cirka en veckas upptrappning. Mage och tarmar måste komma igång igen på ett varsamt sätt. Annars kan det gå riktigt illa med tarmvred och liknande farliga tillstånd som följd. Efter svältdieter kan också gallan krångla när man börjar äta fett igen. Fettet rensar annars gallgångarna kontinuerligt men om man inte ätit fett under en period kan det köra ihop sig när man börjar äta det igen. Sedan kan jag varna dig för att du kommer vara extremt extra hungrig efter en så lång svält. Så tänk på att du inte är så hungrig som du tror! LCHF är ingen mirakelmetod och de flesta kan inte äta 3000 - 4000 kcal per dag om de vill gå ner i vikt. Tanken med LCHF är att du ska vilja äta färre kcal än du behöver och ta resten av ditt energibehov av det som du redan har lagrat (din övervikt). Är det viktigt för dig att fortsätta gå ner i vikt så får du vara uppmärksam på vad och hur mycket du stoppar i dig. Tanken med LCHF är att det ska vara lättare än andra metoder när det gäller viktminskning. Vissa kan med andra ord äta mindre än sitt energibehov och gå ner i vikt utan att vara hungriga. Det gäller inte alla. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Jag tror att den här bloggaren har gjort precis det du ska göra, kolla: http://thelifeandtimesoftimmy.wordpress.com/2012/09/ Hans blog är lite inaktiv just nu, men kanske, kanske om du mailar eller lägger ett inlägg så kanske han kan hjälpa dig med sina egna erfarenheter, eller så kan du ju läsa i hans blog (börja från början). Jag tror att du, oavsett, får räkna med en del omställningsbesvär. Mitt enda råd: håll ut! Det ÄR så värt det!!! EDIT: Detta är hans första dag på LCHF efter pulverdiet: http://thelifeandtimesoftimmy.wordpress.com/2012/10/14/den-forsta-lchf-dagen/ Läs några inlägg före och efter där så kanske du får lite input på hans erfarenheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 Allas kroppar skiljer sig lite i sin metabolism, precis som folk skiljer sig i annat. En del "tål" mer kolhydrater en del knappt inga alls. En hel del är säkert arv o gener. En del kan säkert vara miljö, hur man behandlat kroppen tidigare. När kroppen inte har mycket överflödiga kilon att bli av med (man är normalviktig) oftast med några kilon mer än vad vi anser vara kroppsidealet (ifall det kommer någon svältperiod tycker kroppen det är klokt att ha lite reserv). Då stannar viktnedgången, man förhoppningsvis haft med LCHF upp och hungern ökar något så vikten stabiliseras. Det vore väldigt ologiskt om kroppen "gick med" på att förtvina bort helt med en naturlig, mättande kost som LCHF (då hade nog homo sapiens försvunnit ganska snabbt ur evolutionen). Det är därför, särskilt som sockerberoende, viktigt att lära känna igen känslan: äkta hunger, som är väldigt lätt att blanda ihop med sötsug. När kroppen meddelar äkta hunger ska du lyssna: du tillför bra energi (som LCHF/paleo-kost) tills kroppen meddelar mättnad. Upprepa, och du är på banan Om du är orolig för börja äta stora mänger (naturlig) mat direkt så skulle jag köra upptrappning (inte för att jag tror de skulle vara någon fara alls). Testa vetja! RS = resistent stärkelse (sänker förhoppningsvis) ditt blodsocker. Surfa på det så hittar du massa info. Fett och vinäger, minskad stress, fasta, sänker också bs vilket ju är bra för insulinnivåerna. Intressant! Skall absolut läsa om resistent stärkelse också, snabbgooglade och bookmarkade :-) Ja, logiskt att kroppen avstannar med reserv, men jag får inte ihop det innan den punkten. Att kroppet t.ex använder 3000 kcal på ett dygn, men att jag med LCHF kanske får i mig ett överskott genom att äta 4000 kcal. Var tar de 1000 kcal vägen om de inte lagras in som fett? Alltså lite förundrad över att det är ologiskt att inte behöva hålla reda på kaloriintag och sedan göra jämförelse med förbrukningen för att kolla om man kommer gå upp i vikt eller ner.... Det är nog jätteviktigt, det du skriver om att inte blanda ihop hunger med sötsug. Där får jag nog verkligen vara extra vaksam så att jag inte ramlar i fällan och äter då jag egentligen inte är hungrig utan bara sugen. Ja, det kommer bli spännande att se vad som händer och hur kroppen reagerar. Bara några dagar kvar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 Om du klarat av att leva på iTrim och fasta i 11 veckor så kommer LCHF-livet bli som att surfa på en räkmacka för dig (fast utan själva mackan ). Du får inte ta illa upp, en del av vad jag skriver kommer du säkert inte att bli glad för just nu (men förhoppningsvis på sikt), men det är tyvärr sant för de flesta av oss. En del av det du skriver tyder på att du inte riktigt lärt dig det du behöver veta om grundläggande närings- och LCHF-lära ännu – fett in innebär inte att kroppen lagrar fett. Du kan i princip inte bli fet av fett, det är carbsen som fixar den saken. Vidare skriver du att du älskar fett+socker och det gör vi som är sockerberoende. Men när du befinner dig i den fas av processen som du gör just nu, så är det bara no, no, no till socker. På samma sätt som en alkoholist måste hålla sig från alkoholen måste du hålla dig från din drog. Socker är en drog! Alkohol och socker fungerar på exakt samma sätt med tillvänjning, triggers, abstinensbesvär, sug o.s.v. o.s.v. Tro mig, jag vet! Du skriver att du köpt ett gäng kokböcker, de är nog bra men ännu bättre är att du lär dig mer om hur LCHF och kroppen funkar. Lite kaxigt vill jag påstå att laga till en måltid med rätt mat är det minsta problemet. Håll inte på att experimentera med bakverk, choklad, frukter och bär även om du ”får” äta det, då kommer du med största sannolikhet att misslyckas. Läs tipsen och råden på Kostdoktorns hemsida (FAQ etc) så att du förstår dem och nästan kan dem utantill. Annika Dahlströms kostprogram för LCHF är bra. Läs också Skaldemans bok Ät dig ner i vikt, gärna Bittens Sockerbomben och Litsfeldts Fettskrämd också. Kolla alla föreläsningar du kan hitta med Volek, Lustig, Andreas Eenefeldt m fl. Om du stressar så är det inte säkert att det kommer att funka så bra. Även om du vill gå ner ytterligare 20 kg till nyår, så är det inte säkert att din kropp vill det. Du kanske ökar i vikt istället. LCHF är en ingen bantningsmetod och ingen quick-fix, utan en livslång förändring av kosthållningen, om du vill hålla din nya, lägre vikt alltså. Det du skriver andas att du har alltför bråttom och att det skulle innebära katastrof om du inte lyckas. Du behöver intala dig att du är ”allergisk” mot socker, potatis, ris, pasta, bröd och en hel del andra kolhydrater. Fokusera på övriga hälsovinster i form av bättre humör och färre krämpor så kommer nog viktminskningen som en bonus ska du se. Sasse Hej! Tack för ditt informativa och suveräna svarsinlägg! Så mycket tips jag fick på böcker, sidor m.m. Jag skall läsa. Skaldermans bok tillhör mitt tidigare inköp :-) Fick jättebra tanketips också - det här med att tänka att jag är "allergisk" t.ex. Och ja, jag vet att det är livslång kosthållning etc etc, MEN det är jag ute efter EFTER jag nått min viktnedgång. Skulle jag gå upp i vikt (ve och fasa) av LCHF kommer jag definitivt att avbryta då det inte är en option för mig. Då kommer jag köra annan metod tills jag når målvikten och sedan därefter lägga om till LCHF. Det är just det som varit min farhåga (min punkt 5) och som gjort att jag undrar om det är rätt tidpunkt för att börja med LCHF. Det är samma som när folk nu protesterat om min hårda fasteperiod på nästan 3 månader. Folk älskar att ha synpunkter på detta och tycker det hade varit bättre att lägga om och äta nyttigt kortsiktigt. Mitt svar då - och fortfarande - är: Det är väl inget som kan hindra att jag gör just det EFTER att ha rasat 14 kg först. Jag är jätteglad för att jag gått ner 14 kg och hade inte velat ha dessa veckorna ogjorda. Hade jag kunnat fortsätta fasta tills jag nådde min målvikt hade jag gjort det och sedan börjat med LCHF, men det vågar jag klart inte av hälsoskäl för jag har hört att 12 veckor är gränsen. Så....alltså jätteviktigt att fortsätta gå ner 0,5-1 kg per vecka. Det är slut nu på att gå med denna massiva övervikt och jag tänker inte vänta t.ex 1 helt år på att komma i mål. Usch, nu blev jag riktigt nervös för att börja äta...hahah. Tack igen för dina suveräna tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 Hej och välkommen :-) Jag håller med Jäderås om att du verkar vara lite stressad... och jag undrar om du inte läst lite för mycket om alla möjliga och omöjliga metoder som man kan testa, RS, 5:2, träningar, yoga, etc. Etc. Jag skulle nig rekommendera att börja med en sak i taget och att lägga om kosten till LCHF är inte en dum början :-) Kom sen ihåg att Rom byggdes inte på en dag! Det måste få ta sin tid att få kroppen i balans och börja tappa kilo eller centimetrar. Speciellt efter en period med i princip svältkost. Jag vet inte vad det är för deadline du satt upp vid årsskiftet och om den är absolut, annars bör du nog fråga dig om du vill gå ner 20 kg tills just då, eller om du vill gå ner dessa kilon för gott... och kom ihåg att LCHF handlar inte bara om vikt utan också om en allmänt bättre hälsa med minskade risker för diverse framtida otrevliga sjukdomar. Jag skrev det här inlägget för ett tag sedan nu, men det är nog fortfarande aktuellt: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1828-komplicera-inte-f%C3%B6r-mycket/ Möjligen med korrigeringen som Tommy Runesson skrev i kommentarerna under inlägget. Mitt tips är alltså att börja enkelt och ge det några månader innan du börjar analysera. Ställ undan vågen och använd möjligtvis bara ett måttband. Lycka till :-) Hej! VIlket bra inlägg (har bookmarkat det). Du gick ner 15 kg på 7 månader. Okey, jag nöjer mig med 13 kg innan 141231 Allvarligt talat. Då anser du alltså att det är fel tidpunkt för mig att börja med LCHF nu eftersom jag innan årets slut definitivt vill gå ner mycket mer i vikt? Som du skriver är ju främst LCHF en hälsoomläggning, men jag ville börja äta det nu och ändå fortsätta med viktnegång. Eftersom man kan börja med LCHF precis då man vill kan man ju lika bra använda en annan metod då först tills man är mer i närheten av sin målvikt och sedan påbörja LCHF om det nu inte är en snabb väg till viktnedgång. Snabba vägar finns definitivt (har ju precis droppat 14 kg på 11 veckor) men hade hoppats att LCHF kunde kopplas in redan nu med fortsatt viktnedgång. Jag får väl prova helt enkelt. Mitt måttband har följt vågen exakt sedan jag började (1 cm minskning har motsvarat 1 kg på vågen). Vi får se hur jag beslutar om några dagar.....hehe....vem vet, det är kanske rädslan för viktuppgång som äntligen kan få mig träningsmotiverad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 Det är viktigt att du bryter fastan enligt ITRIMS rekommendationer. Riktigt viktigt. Om jag kommer ihåg rätt var det cirka en veckas upptrappning. Mage och tarmar måste komma igång igen på ett varsamt sätt. Annars kan det gå riktigt illa med tarmvred och liknande farliga tillstånd som följd. Efter svältdieter kan också gallan krångla när man börjar äta fett igen. Fettet rensar annars gallgångarna kontinuerligt men om man inte ätit fett under en period kan det köra ihop sig när man börjar äta det igen. Sedan kan jag varna dig för att du kommer vara extremt extra hungrig efter en så lång svält. Så tänk på att du inte är så hungrig som du tror! LCHF är ingen mirakelmetod och de flesta kan inte äta 3000 - 4000 kcal per dag om de vill gå ner i vikt. Tanken med LCHF är att du ska vilja äta färre kcal än du behöver och ta resten av ditt energibehov av det som du redan har lagrat (din övervikt). Är det viktigt för dig att fortsätta gå ner i vikt så får du vara uppmärksam på vad och hur mycket du stoppar i dig. Tanken med LCHF är att det ska vara lättare än andra metoder när det gäller viktminskning. Vissa kan med andra ord äta mindre än sitt energibehov och gå ner i vikt utan att vara hungriga. Det gäller inte alla. Hej! Åh, just det här jag anade och har förstått de är noga med på iTrim etc. Tack för förklaringen med kalorier....förstår konceptet och jag får nog vara vaksam. Såg igår t.ex. att en liten påse snacks med ostknappar innehöl 500 kcal (!!!). Det blir ju en hel måltid. Hur mycket innehåller t.ex. fettkaffe som det står om så mycket överallt? Jag tror LCHF är perfekt när man är på en vikt man trivs med...min osäkerhet gäller just nu...90 kg som skall ner till 70 kg och jag vill inte vänta 1 år hur förnuftigt det än är :-) Vad gäller upptrappningen från iTrim och att följa deras rekommendationer så går ju inte det eftersom deras upptrappning innehåller kolhydrater och jag hoppas ju påbörja LCHF. Har du något tips på hur jag skulle kunna trappa upp på LCHF? Tusen tack igen för ditt kloka inlägg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 Jag tror att den här bloggaren har gjort precis det du ska göra, kolla: http://thelifeandtimesoftimmy.wordpress.com/2012/09/ Hans blog är lite inaktiv just nu, men kanske, kanske om du mailar eller lägger ett inlägg så kanske han kan hjälpa dig med sina egna erfarenheter, eller så kan du ju läsa i hans blog (börja från början). Jag tror att du, oavsett, får räkna med en del omställningsbesvär. Mitt enda råd: håll ut! Det ÄR så värt det!!! EDIT: Detta är hans första dag på LCHF efter pulverdiet: http://thelifeandtimesoftimmy.wordpress.com/2012/10/14/den-forsta-lchf-dagen/ Läs några inlägg före och efter där så kanske du får lite input på hans erfarenheter! Suveränt! Tack! Skall verkligen in och läsa där ikväll. Kan ju finnas mycket erfarenhet. Omställningsbesvär kan jag ta, bara det inte är allvarligt. Tänk att du hittade exakt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Välkommen hit *vinkar*. Vill du gå ner i vikt så fort som möjligt och slippa ditt stora sötsug rekommenderar jag mycket strikt lchf i 3 månader, för att sedan fundera på hur det gick och hur du ska fortsätta.Kör i princip bara kött och smör/kokosfett och kanske nåt salladsblad. Då kommer fettet i din kropp försvinna snabbt.Följ tommytappar.se för att se vad han äter. Bär, nötter, mjölkprodukter (förutom smör) kommer sakta upp din nedgång.Du kommer få tillbaka vikt i dina kraftigt utsvultna, förminskade och försämrade inre organ och muskler, men det är jätte bra. För din fett vikt kommer minska än snabbare - ja så länge du är överviktig dvs. Så länge du äter mycket mycket smör/kockosfett kommer du bli mätt när du behöver bli det och inte fundera på kalorimängd. Din kroppsförbränning kommer öka och du kommer få mycket mer energi.Är på jobbet nu och inte haft tid att läsa svaren eller svara utförligare. Återkommer. Det är ingen fara att snabbt gå över till LCHF. Det jobbiga är att ställa om hjärnan att gilla fett från att avskytt det. Samt din pulverdiet har troligtvis skapar massa stenar i gallan som nu kommer dras med ut när du äntligen använder det organet igen. Du kommer vara matt i nån vecka för att dina celler inte än anpassat sig till att få ut energi från fett effektivt. Fast med pulverdieten lär du vara matt redan. Du kommer inte behöva massa extra c-vitamin - som används mest till att bryta ner kolhydrater. En upptrappning på LCHF tror jag bara är jobbigt, bättra att ställa om snabbt och effektivt än att dra ut på det. Bättre att må 50% dåligt i 1-2 veckor istället för 20% dåligt i flera månader. En sakta upptrappning gör att dit sötsug aldrig direkt försvinner för du kommer koncentrera dig på få i dig massa efterrätter och undantag. Energimängd spelar roll ja - men inte på det sätt man lärt sig. Kroppen anpassar sig extremt snabbt och effektivt till olika kallorimängd och hur bra näring det är. En människa som lever på 4000kcal -83% fett, 15% protein 2% kolhydrater - kan gå ner snabbare i vik än en som lever på 800kcal (med tvärtom i fett och kh). Kroppen kan stänga av och på saker som den tycker den har råd med och öka och minska förbränningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Hej! Åh, just det här jag anade och har förstått de är noga med på iTrim etc. Tack för förklaringen med kalorier....förstår konceptet och jag får nog vara vaksam. Såg igår t.ex. att en liten påse snacks med ostknappar innehöl 500 kcal (!!!). Det blir ju en hel måltid. Hur mycket innehåller t.ex. fettkaffe som det står om så mycket överallt? Jag tror LCHF är perfekt när man är på en vikt man trivs med...min osäkerhet gäller just nu...90 kg som skall ner till 70 kg och jag vill inte vänta 1 år hur förnuftigt det än är :-) Vad gäller upptrappningen från iTrim och att följa deras rekommendationer så går ju inte det eftersom deras upptrappning innehåller kolhydrater och jag hoppas ju påbörja LCHF. Har du något tips på hur jag skulle kunna trappa upp på LCHF? Tusen tack igen för ditt kloka inlägg! Som jag minns det när jag gick på ITRIM så innehöll inte upptrappningen kolhydrater i någon speciell mängd - det var typ LCLF, kokt fisk och lite kokta grönsaker typ. Sånt som var lätt för mage och tarmar att smälta. Du kan ju bara ta bort det som är väldigt carbigt, dvs undvika deras produkter. Det viktiga är att trappa upp försiktigt så inte tarmar och mage tar skada. Om du lagt ner så mycket pengar på deras produkter är jag säker på att de kan bjuda på hur upptrappningen ska gå till. De vill ju inte hamna på löpsedlarna för att någon hamnat på sjukhus som ätit deras produkter. Viktminskningen efter pulverperioden på ITRIM var som LCHF fast utan fett, dvs LCLF. När man nått målvikt var det typ GI som gällde - mer kolhydrater men fortfarande LF. Smör innehåller 82% fett och 720 kcal per 100 gram - sedan beror det ju på hur mycket smör du vill ha i kaffet. Som sagt var lite försiktig med fettet i början efter det att du genomgått en svältkur med tanke på gallan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasse Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Ingen kommer att kunna ge dig några garantier för viktnedgången. Det är din kropp som bestämmer. Jag förstår att du, liksom många andra, skulle vilja ta ett litet piller på kvällen och vakna upp nästa morgon utan övervikten, slät fast hud och utan sockercravings. Problemet är att det inte funkar. Om du istället börjar äta ordentlig mat, precis som Anders A skrev i det tidigare inlägg han länkar till, så kommer det förhoppningsvis att ordna sig av sig självt. Jag tycker du är för fixerad vid antal kg. Stoscha har ju berättat att hon inte gått ner ett hekto, men 2 storlekar. Dessutom är min känsla att folk som äter LCHF börjar se annorlunda på livet efter ett tag. Kilona blir mindre viktiga medan man gläds åt bättre hälsa och välmående. Jag var också bekymrad i början för att jag ”bara” gick ner några hekto i veckan medan ”alla andra” rasade 2 kg på samma tid. Men nu när jag gått ner 11 kg så känns det rätt bra att det gått långsamt, eftersom skinnet krympt med kroppen, känner mig rätt nöjd när jag tittar mig i spegeln. Det finns ju liksom inget självändamål med att väga ett visst antal kilo om man åter kommer i de där snygga kläderna som hänger längst in i garderoben. Vad är det du ska göra till nyår som är så viktigt, väga in dig i en annan viktklass i brottning ? Sasse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Intressant! Skall absolut läsa om resistent stärkelse också, snabbgooglade och bookmarkade :-) Ja, logiskt att kroppen avstannar med reserv, men jag får inte ihop det innan den punkten. Att kroppet t.ex använder 3000 kcal på ett dygn, men att jag med LCHF kanske får i mig ett överskott genom att äta 4000 kcal. Var tar de 1000 kcal vägen om de inte lagras in som fett? Alltså lite förundrad över att det är ologiskt att inte behöva hålla reda på kaloriintag och sedan göra jämförelse med förbrukningen för att kolla om man kommer gå upp i vikt eller ner.... Det är nog jätteviktigt, det du skriver om att inte blanda ihop hunger med sötsug. Där får jag nog verkligen vara extra vaksam så att jag inte ramlar i fällan och äter då jag egentligen inte är hungrig utan bara sugen. Ja, det kommer bli spännande att se vad som händer och hur kroppen reagerar. Bara några dagar kvar... Jag är ju ingen expert vad det gäller metabolism men de finns dem som testat att äta 5000 kcal (lchf) under 21 dagar utan att gå upp (kolla Sam´s test här: ). Och vart tar överflödig energi vägen? Toan? Värmeutveckling via huden? Vet inte....Men man ska ha i åtanke att personen som kom på att mäta energi i kalorier gjorde det med experiment att elda upp saker och kolla hur mycket vattentempen steg. När kroppen förbränner och omsätter näringsämnen sker en jäkla massa processer som knappt går att överblicka och det är långväga ifrån uppfinnarens experiment. En kalori är inte alltid en kalori....Det finns ju inte ett djur i världen som räknar kalorier och de håller sig ändå normalviktiga och hälsosamma (förutom de som har kontakt med människan, husdjur, zoo-djur mm = de äter inte sina naturliga artegna föda). Hur håller de sig normalviktiga då? De följer sina hungerskänslor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Det finns ju inte ett djur i världen som räknar kalorier och de håller sig ändå normalviktiga och hälsosamma (förutom de som har kontakt med människan, husdjur, zoo-djur mm = de äter inte sina naturliga artegna föda). Hur håller de sig normalviktiga då? De följer sina hungerskänslor.En kalori är inte alltid en kalori.... Så länge kroppen och knoppen fungerar som de ska är det ju såklart inget problem - man äter när man är hungrig tills man blir mätt. LCHF kan hjälpa till att göra det lättare både för kroppen och knoppen, men det fungerar inte för alla. Om man precis genomgått en svältkur fungerar inte mättnadssignalerna något vidare alls. Antagligen gjorde de inte det innan svältkuren heller (då skulle ingen svältkur behövts). Innan svältkuren kan man skylla på att kolhydraterna drar igång hunger och sug. Äter man strikt LCHF kan man inte skylla på kolhydraterna, men det är inte alltid som allt löser sig automatiskt bara för att man undviker för mycket kolhydrater. Många behöver faktiskt tänka och räkna lite - alla kan inte lita till mättnadssignaler. Speciellt inte efter en svältkur. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 Välkommen hit *vinkar*. Vill du gå ner i vikt så fort som möjligt och slippa ditt stora sötsug rekommenderar jag mycket strikt lchf i 3 månader, för att sedan fundera på hur det gick och hur du ska fortsätta. Kör i princip bara kött och smör/kokosfett och kanske nåt salladsblad. Då kommer fettet i din kropp försvinna snabbt. Följ tommytappar.se för att se vad han äter. Bär, nötter, mjölkprodukter (förutom smör) kommer sakta upp din nedgång. Du kommer få tillbaka vikt i dina kraftigt utsvultna, förminskade och försämrade inre organ och muskler, men det är jätte bra. För din fett vikt kommer minska än snabbare - ja så länge du är överviktig dvs. Så länge du äter mycket mycket smör/kockosfett kommer du bli mätt när du behöver bli det och inte fundera på kalorimängd. Din kroppsförbränning kommer öka och du kommer få mycket mer energi. Är på jobbet nu och inte haft tid att läsa svaren eller svara utförligare. Återkommer. Det är ingen fara att snabbt gå över till LCHF. Det jobbiga är att ställa om hjärnan att gilla fett från att avskytt det. Samt din pulverdiet har troligtvis skapar massa stenar i gallan som nu kommer dras med ut när du äntligen använder det organet igen. Du kommer vara matt i nån vecka för att dina celler inte än anpassat sig till att få ut energi från fett effektivt. Fast med pulverdieten lär du vara matt redan. Du kommer inte behöva massa extra c-vitamin - som används mest till att bryta ner kolhydrater. En upptrappning på LCHF tror jag bara är jobbigt, bättra att ställa om snabbt och effektivt än att dra ut på det. Bättre att må 50% dåligt i 1-2 veckor istället för 20% dåligt i flera månader. En sakta upptrappning gör att dit sötsug aldrig direkt försvinner för du kommer koncentrera dig på få i dig massa efterrätter och undantag. Energimängd spelar roll ja - men inte på det sätt man lärt sig. Kroppen anpassar sig extremt snabbt och effektivt till olika kallorimängd och hur bra näring det är. En människa som lever på 4000kcal -83% fett, 15% protein 2% kolhydrater - kan gå ner snabbare i vik än en som lever på 800kcal (med tvärtom i fett och kh). Kroppen kan stänga av och på saker som den tycker den har råd med och öka och minska förbränningen. Tack, snälla! Känns jättehärligt att man kan få stöd och respons på detta forumet. Mycket bra tips. Har bookmarkat bloggen du rekommenderade och skall läsa mer där sedan. Väldigt intressant det du förklarade med hur kroppen själv kan välja hur den skall styra förbränningen beroende på innehållet i energin. Skall köra riktigt strikt som du rekommenderar så hinner även jag förbereda mig på att sedan ta ställning till fortsättningen beroende på hur det går etc och så behöver jag inte bli så stressad över de små detaljerna i början. Idag har jag påbörjat första dagen - kändes härligt att ta en första riktig tugga på 11 veckor :-) Körde en sallad med kräftstjärtar och vinegrettedressing. Imorgon blir första varma målet. Ikväll skall jag åka och handla lite lchf-basvaror. Redan nu har jag ju då stött på patrull. Verkar finnas 17 varianter av kokosfett. Kan du hjälpa mig med vad jag skall köpa? Vad rekommenderar du som finns på ICA? (skall det vara smaksatt eller inte - hur vet man på burken om det är smaksatt eller ej? Är det det som heter kokosolja på burk jag skall köpa eller är det i annan form? På vissa står det kallpressat, sedan fanns det små andra skillnader som jag inte kommer ihåg nu vad det var? Skall jag både steka i detta och använda i kaffe etc?) Har du bra tips på andra basvaror som jag "måste" ha hemma? Smör har jag förstått, liksom ekologiska ägg. Tack! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 Som jag minns det när jag gick på ITRIM så innehöll inte upptrappningen kolhydrater i någon speciell mängd - det var typ LCLF, kokt fisk och lite kokta grönsaker typ. Sånt som var lätt för mage och tarmar att smälta. Du kan ju bara ta bort det som är väldigt carbigt, dvs undvika deras produkter. Det viktiga är att trappa upp försiktigt så inte tarmar och mage tar skada. Om du lagt ner så mycket pengar på deras produkter är jag säker på att de kan bjuda på hur upptrappningen ska gå till. De vill ju inte hamna på löpsedlarna för att någon hamnat på sjukhus som ätit deras produkter. Viktminskningen efter pulverperioden på ITRIM var som LCHF fast utan fett, dvs LCLF. När man nått målvikt var det typ GI som gällde - mer kolhydrater men fortfarande LF. Smör innehåller 82% fett och 720 kcal per 100 gram - sedan beror det ju på hur mycket smör du vill ha i kaffet. Som sagt var lite försiktig med fettet i början efter det att du genomgått en svältkur med tanke på gallan. Hej! Nej, men problemet är med deras upptrappning att där är alldeles för mycket kolhydrater i deras ersättningsmål. De rekommenderar ett mål om dagen och sedan 3 ersättningsmål i minst 1 vecka som upptrappning och därefter två mål i kombination med 2 ersättningsmål och eftersom jag skall äta LCHF nu så vill jag inte blanda med kolhydrater. Jag körde helt enkelt igång idag, så får vi se hur det går Startade idag försiktigt med en sallad med mozarella och kräftstjärtar, ett par tomater och vinegrettdressing. Imorgon tänkte jag äta lax och blomkålsmos som jag hört skall vara gott och sedan kör jag på helte enkelt. Väntar med vanligt kött några dagar tills jag känner hur jag mår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 Ingen kommer att kunna ge dig några garantier för viktnedgången. Det är din kropp som bestämmer. Jag förstår att du, liksom många andra, skulle vilja ta ett litet piller på kvällen och vakna upp nästa morgon utan övervikten, slät fast hud och utan sockercravings. Problemet är att det inte funkar. Om du istället börjar äta ordentlig mat, precis som Anders A skrev i det tidigare inlägg han länkar till, så kommer det förhoppningsvis att ordna sig av sig självt. Jag tycker du är för fixerad vid antal kg. Stoscha har ju berättat att hon inte gått ner ett hekto, men 2 storlekar. Dessutom är min känsla att folk som äter LCHF börjar se annorlunda på livet efter ett tag. Kilona blir mindre viktiga medan man gläds åt bättre hälsa och välmående. Jag var också bekymrad i början för att jag ”bara” gick ner några hekto i veckan medan ”alla andra” rasade 2 kg på samma tid. Men nu när jag gått ner 11 kg så känns det rätt bra att det gått långsamt, eftersom skinnet krympt med kroppen, känner mig rätt nöjd när jag tittar mig i spegeln. Det finns ju liksom inget självändamål med att väga ett visst antal kilo om man åter kommer i de där snygga kläderna som hänger längst in i garderoben. Vad är det du ska göra till nyår som är så viktigt, väga in dig i en annan viktklass i brottning ? Sasse Hej! Kilona är inget självändamål, bara en gissning av ren erfarenhet av vad jag vägde då jag var nöjd sist. Ja, kilona är bara något jag nämner för att ha en referensram. Dessutom har de, som jag skrev, gått exakt hand i hand med centimetrarna så självklart finns där ett samband. Det finns inte på kartan att jag kan behålla min nuvarande vikt, men helt plötsligt bli en 38:a Sen är det klart att det kan slå på några kilon mot vad man trott. Är jag fit och nöjd med min "storlek/mått" när jag bara gått ner 17 kg så är det ju jättebra eller blir det tvärtom. Måtten kanske inte är där jag vill ha dom vid -20 kg. Som sagt. Kilo är bara en referens och jag kan lika bra prata minus 20 cm spelar mig ingen roll! Det som är viktigt är hur jag vill se ut då jag tittar mig i spegeln. Det är viktigt för mig med tanke på att jag redan gått 3 år över tiden och är trött på övervikten helt enkelt. Jag gillar att ha mål som är tydliga, det motiverar mig. Sen händer det som händer och jag håller tummarna för att allt landar naturligt där det skall. Körde min första måltid idag och det kändes härligt. Imorgon blir det första varma målet och jag tänkte sikta in mig på den där blomkålsmosen jag läst mycket om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 Jag är ju ingen expert vad det gäller metabolism men de finns dem som testat att äta 5000 kcal (lchf) under 21 dagar utan att gå upp (kolla Sam´s test här: ). Och vart tar överflödig energi vägen? Toan? Värmeutveckling via huden? Vet inte....Men man ska ha i åtanke att personen som kom på att mäta energi i kalorier gjorde det med experiment att elda upp saker och kolla hur mycket vattentempen steg. När kroppen förbränner och omsätter näringsämnen sker en jäkla massa processer som knappt går att överblicka och det är långväga ifrån uppfinnarens experiment. En kalori är inte alltid en kalori....Det finns ju inte ett djur i världen som räknar kalorier och de håller sig ändå normalviktiga och hälsosamma (förutom de som har kontakt med människan, husdjur, zoo-djur mm = de äter inte sina naturliga artegna föda). Hur håller de sig normalviktiga då? De följer sina hungerskänslor. Haha, så häftligt! Läckert experiment. Visar verkligen på att kroppens system har många knappar som kan slås av och på och att kroppen är komplex, men också fantastisk! Tack för inspirationen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 LCHF tidningen gjorde en stor jämförelse av olika sorters kokosfett har jag för mig (btw kokosfett och kokosolja är samma sak, jag föredrar dock att säga fett om nåt som oftast inte är flytande här i Sverige, stelnad under 23 grader c). Minns inte vilken som vann. Någon kanske kan säga? Men undvik iallafall de hårda silverpaketen (som ser ut som ett paket smör - de är härdade). De deodoriserade varianter (som inte luktar eller smakar) är billigare och bra när man ska göra saker över 30 grader eller inte vill ha så stor smak av kokos. Den innehåller en aningens mindre essentiella ämnen men det gör ju allt som blivit upphettat på vilket sätt som helst. Här kommer en lista på lite varor (ingen innebördes ordning) Strikt (många saker för att göra kryddmör och feta såser):Flingsalt, Smör, Kokosfett (både med och utan smak), Fryst/Färsk Persilja/Dill/Basilika mm, Sallad, Gurka, Kryddor som inte innehåller nåt e-ämne (få saker i innehållsförteckningen), Lime, Citron, Steviaplanta, Paranötter, Macadamianötter, Kött färsk/fryst fet kött, Fisk feta som lax (men ej från Östersjön - mycket tungmetaller), Krossade Linfrön, Kokosmjöl/flingor, Korv över 95% kötthalt, Oliver (riktiga, inte färgade - helt svarta är alltid färgare, måste vara flammigt bruna). Mindre strikt - Mer e-ämnen och kolhydrater (bakning/efterätter/frukost - ska inte tas varje dag, gärna färre än en gång i veckan - håller igång sötsug) Vaniljpulver (inte vanelin som är rutten gran), Fiberhusk (krossad psylliumfrö), Hasselnötsmjöl/hela, Mandelmjöl/hela, Ölkorv, Bacon (e-ämnen), Fet ost > 25%, Paprika, Tomat, Rysk youghyrt 17%, Creme fraishe 34%, Smetana 40%, Vispgrädde 40% (ej 36, e-ämnen), Soltorkade tomater (enbart som krydda), Hallon färska/frysta, Blåbär färska/frysta, Grapefrukt, Korv över 85% kötthalt, Pofiber, Lakritsrotspulver, Kakopulver, Choklad över 80%.Finns massa mer, men dessa kom jag på nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 LCHF tidningen gjorde en stor jämförelse av olika sorters kokosfett har jag för mig (btw kokosfett och kokosolja är samma sak, jag föredrar dock att säga fett om nåt som oftast inte är flytande här i Sverige, stelnad under 23 grader c). Minns inte vilken som vann. Någon kanske kan säga? Men undvik iallafall de hårda silverpaketen (som ser ut som ett paket smör - de är härdade). De deodoriserade varianter (som inte luktar eller smakar) är billigare och bra när man ska göra saker över 30 grader eller inte vill ha så stor smak av kokos. Den innehåller en aningens mindre vitaminer men det gör ju allt som blivit upphettat på vilket sätt som helst. Här kommer en lista på lite varor (ingen innebördes ordning) Strikt (många saker för att göra kryddmör och feta såser): Flingsalt, Smör, Kokosfett (både med och utan smak), Fryst/Färsk Persilja/Dill/Basilika mm, Sallad, Gurka, Kryddor som inte innehåller nåt e-ämne (få saker i innehållsförteckningen), Lime, Citron, Steviaplanta, Paranötter, Macadamianötter, Kött färsk/fryst fet kött, Fisk feta som lax (men ej från Östersjön - mycket tungmetaller), Krossade Linfrön, Kokosmjöl/flingor, Korv över 95% kötthalt, Oliver (riktiga, inte färgade - helt svarta är alltid färgare, måste vara flammigt bruna). Mindre strikt - Mer e-ämnen och kolhydrater (bakning/efterätter/frukost - ska inte tas varje dag, gärna färre än en gång i veckan - håller igång sötsug) Vaniljpulver (inte vanelin som är rutten gran), Fiberhusk (krossad psylliumfrö), Hasselnötsmjöl/hela, Mandelmjöl/hela, Ölkorv, Bacon (e-ämnen), Fet ost > 25%, Paprika, Tomat, Rysk youghyrt 17%, Creme fraishe 34%, Smetana 40%, Vispgrädde 40% (ej 36, e-ämnen), Soltorkade tomater (enbart som krydda), Hallon färska/frysta, Blåbär färska/frysta, Grapefrukt, Korv över 85% kötthalt, Pofiber, Lakritsrotspulver, Kakopulver, Choklad över 80%. Finns massa mer, men dessa kom jag på nu. Men tusen tack, skall jag ta med mig telefonen till butiken :-) Tänkte köra strikt i 3 månader, men upptäckte just nu i din lista att jag då inte kan äta rysk yoghurt...ehhh...Tror du jag kan blanda lite? Dvs skippa triggers som kakao, choklad, alla bär etc men ändå köra med ost i begränsad mängd, bacon till äggen på morgonen, vispgrädde i mat etc? Det känns som jättemycket att lära sig, men känner faktiskt att det skall bli riktigt kul också. Jag som typ aldrig lagar mat utan bara äter ute skall nu försöka få till lite matlagning trots att jag bor själv. Blir en bra anledning att få med sig någon vän på lchf-tåget som kan få komma på middag! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Jag tror inte kokosolja innehåller några vitaminer, utan olika fettsyror som ska vara bra. Smör innehåller däremot en del (vitamin A, D, E och K). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Men tusen tack, skall jag ta med mig telefonen till butiken :-) Tänkte köra strikt i 3 månader, men upptäckte just nu i din lista att jag då inte kan äta rysk yoghurt...ehhh...Tror du jag kan blanda lite? Dvs skippa triggers som kakao, choklad, alla bär etc men ändå köra med ost i begränsad mängd, bacon till äggen på morgonen, vispgrädde i mat etc? Det känns som jättemycket att lära sig, men känner faktiskt att det skall bli riktigt kul också. Jag som typ aldrig lagar mat utan bara äter ute skall nu försöka få till lite matlagning trots att jag bor själv. Blir en bra anledning att få med sig någon vän på lchf-tåget som kan få komma på middag! :-) Jo alltså saker som fet ost, grädde och rysk yoghurt har bra näringsvärden - men som jag, och många upptäckt efter ett tag, gör de att man får ett sug efter dessa och lätt äter mer och oftare än man borde. Så vill man göra det lätt för sig undviker man det oftast. Det kommer även lugna magen att undvika mjölkprodukter. Men visst har du rätt att inget är svart eller vitt, utan det är totalen som räknas, jag själv tillåter mig ibland lite jordnötter tex (nån gång i månaden - de är dock mycket beroendeframkallande). Jag tror inte kokosolja innehåller några vitaminer, utan olika fettsyror som ska vara bra. Smör innehåller däremot en del (vitamin A, D, E och K). Tack, rättade mig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Så länge kroppen och knoppen fungerar som de ska är det ju såklart inget problem - man äter när man är hungrig tills man blir mätt. LCHF kan hjälpa till att göra det lättare både för kroppen och knoppen, men det fungerar inte för alla. Om man precis genomgått en svältkur fungerar inte mättnadssignalerna något vidare alls. Antagligen gjorde de inte det innan svältkuren heller (då skulle ingen svältkur behövts). Innan svältkuren kan man skylla på att kolhydraterna drar igång hunger och sug. Äter man strikt LCHF kan man inte skylla på kolhydraterna, men det är inte alltid som allt löser sig automatiskt bara för att man undviker för mycket kolhydrater. Många behöver faktiskt tänka och räkna lite - alla kan inte lita till mättnadssignaler. Speciellt inte efter en svältkur. Givetvis fungerar mättnad och lchf olika för alla och de kan säkert vara klokt för många att räkna i början, men grundtanken - målet är väl att få igång naturlig hunger och att börja gå efter den (utan att räkna o väga)? Har aldrig gått på pulverdieter och ingen erfarenhet av semisvält av de slaget så du har säkert rätt att det tar tid att normalisera sin aptit! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Haha, så häftligt! Läckert experiment. Visar verkligen på att kroppens system har många knappar som kan slås av och på och att kroppen är komplex, men också fantastisk! Tack för inspirationen! Japps! det har du verkligen rätt i. Kroppen är häftig! Finns någon tjej som jag läste om här på forumet som hade gjort ett liknande experiment. Minns tyvärr inte vem. Kanske någon annan vet? Hoppas laxen smakar i morgon! Blir härligt för kroppen att få i sig massa gott fett! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Men tusen tack, skall jag ta med mig telefonen till butiken :-) Tänkte köra strikt i 3 månader, men upptäckte just nu i din lista att jag då inte kan äta rysk yoghurt...ehhh...Tror du jag kan blanda lite? Dvs skippa triggers som kakao, choklad, alla bär etc men ändå köra med ost i begränsad mängd, bacon till äggen på morgonen, vispgrädde i mat etc? Det känns som jättemycket att lära sig, men känner faktiskt att det skall bli riktigt kul också. Jag som typ aldrig lagar mat utan bara äter ute skall nu försöka få till lite matlagning trots att jag bor själv. Blir en bra anledning att få med sig någon vän på lchf-tåget som kan få komma på middag! :-) Kör creme fraiche i st f rysk youghurt när du kör strikt så får du i dej mer fett. Vaniljpulver är svart som vaniljstång och det blir lite söt smak. Kör ost bara i matlagning i början. Annar är det lätt till att man äter mer än man behöver. Kryddsmör är bättre om man ska köra strikt än grädde, eftersom alla mejerier utom rent smör innehåller en hel del kolisar. Tänk på att du ska köpa grädde med 40%fett. Den med 36% innehåller förtjockningsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Japps! det har du verkligen rätt i. Kroppen är häftig! Finns någon tjej som jag läste om här på forumet som hade gjort ett liknande experiment. Minns tyvärr inte vem. Kanske någon annan vet? Hoppas laxen smakar i morgon! Blir härligt för kroppen att få i sig massa gott fett! Ugnsstekt lax med gorgonzola ovanpå är rent suveränt gott. Eller om du gör kryddsmör med gorgonzola 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 Jo alltså saker som fet ost, grädde och rysk yoghurt har bra näringsvärden - men som jag, och många upptäckt efter ett tag, gör de att man får ett sug efter dessa och lätt äter mer och oftare än man borde. Så vill man göra det lätt för sig undviker man det oftast. Det kommer även lugna magen att undvika mjölkprodukter. Men visst har du rätt att inget är svart eller vitt, utan det är totalen som räknas, jag själv tillåter mig ibland lite jordnötter tex (nån gång i månaden - de är dock mycket beroendeframkallande). Tack, rättade mig själv. Haha, ja jordnötter eller nötter överhuvudaget vågar jag mig nog inte på förrän i ett lite senare läge. Däremot har jag aldrig varit förtjust i ost etc - absolut inte att äta bart. Äter ingen dessertost tex, endast parmesan, mozarella och tidigare hårdost på knäcke. Jag får väl prova mig fram helt enkelt. Blev hungrig nu och kokade ett ägg med en klick Hellmanns majonäs - jag är igång :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 Kör creme fraiche i st f rysk youghurt när du kör strikt så får du i dej mer fett. Vaniljpulver är svart som vaniljstång och det blir lite söt smak. Kör ost bara i matlagning i början. Annar är det lätt till att man äter mer än man behöver. Kryddsmör är bättre om man ska köra strikt än grädde, eftersom alla mejerier utom rent smör innehåller en hel del kolisar. Tänk på att du ska köpa grädde med 40%fett. Den med 36% innehåller förtjockningsmedel. Tack Stoscha för tipsen. Skall tänka på det med grädden. Kan man köpa det färdiga kryddsmöret tror du? Är som sagt inte så förtjust i matlagning etc och vill undvika så mycket som möjligt. Blir jobbigt nog att nu börja ställa sig vid spisen (förhoppningsvis utvecklas det dock till att även blir roligt ). Youghurt hade jag tänkt som variation till frukost o jag känner inte för att äta ren creme fraiche så det får nog bli någon naturell fettig youghurt ändå. Vad kan man ha i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Grejen är.. att nummer 1 är att äta riktig mat.. för näring och homeostas! Så där kan du börja.. får du inte i dig näring kan du dribbla lite hur du vill med olika fördelningar.. och i slutändan skiter det sig ändå.. antingen med vikt, mått eller hälsa! Börja med att handla, tillreda, laga och äta den bästa maten du kan lägga vantarna på.. den med mest näring! Sen så kan du utesluta alla snabba kolhydrater.. gäller även Itrims produkter.. och använda mer riktigt fett i din matlagning.. typ smör! Itrim/Nutrilett lämnar man lämpligtvis på sopsorteringsanläggningen vid kemiskt avfall.. för destruktion! Här har du en bra beskrivning.. dock på engelska! http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Tack Stoscha för tipsen. Skall tänka på det med grädden. Kan man köpa det färdiga kryddsmöret tror du? Är som sagt inte så förtjust i matlagning etc och vill undvika så mycket som möjligt. Blir jobbigt nog att nu börja ställa sig vid spisen (förhoppningsvis utvecklas det dock till att även blir roligt ). Youghurt hade jag tänkt som variation till frukost o jag känner inte för att äta ren creme fraiche så det får nog bli någon naturell fettig youghurt ändå. Vad kan man ha i? Jag har aldrig använt vanilj eller bär för jag har varit en godisråtta av stora mått. Oftast har jag kört ett gott örtsalt på och blandat kräm fräs med keso. Proteiner i keson och fettet i cf. hasselnötter och kanske lite solrosfrön? De riktigt renläriga diskuterar nyttan av solrosfrön, men jag tror inte de är värre än linfrön, och definitivt bättre än jordnötter. Kolla upp äggmjölk också. Har inte provat det själv men det är en snabb enkel och mättande måltid. Smaksatt med kaffe, kakao eller vanilj. Laga mat en gång i veckan och gör storkok. Det är skittråkigt att laga mat åt sej själv. Jag lagar aldrig mindre än 4 portioner trots att det bara är maken och jag och vi fastar 2 ggr i veckan. Köp hel karre och krydda upp och stek i 100 gr ugn i minst6 timmar så har du pulled porc. Använd stekgryta, lergryta eller stekpåse. Riv sönder karren med 2 gafflar tills den är som groov köttfärs. Frys in i lagoma platta portionspåsar så har du snabbmat närever. I sallad eller ara med en smörklick om du verkligen inte vill göra nöt eller t ex fylld paprika med osttäcke. Går att göra med annat kött också men då kan du behöva tillsätta en rejäl klick smör också. Köp t ex högrev och skär upp i grytbitar. Koka tillsammans med lök och kryddor i typ 3 timmar. Frys in köttet i portionspåsar och du har gryta a la minute med lite oliver och engräddskvätt. Tillika ar du en underbar buljong som du kan dricka förstärkt med lite kokosfett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 http://www.annahallen.se/skillnad-pa-metod-och-livsstil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Men tusen tack, skall jag ta med mig telefonen till butiken :-) Tänkte köra strikt i 3 månader, men upptäckte just nu i din lista att jag då inte kan äta rysk yoghurt...ehhh...Tror du jag kan blanda lite? Dvs skippa triggers som kakao, choklad, alla bär etc men ändå köra med ost i begränsad mängd, bacon till äggen på morgonen, vispgrädde i mat etc? Det känns som jättemycket att lära sig, men känner faktiskt att det skall bli riktigt kul också. Jag som typ aldrig lagar mat utan bara äter ute skall nu försöka få till lite matlagning trots att jag bor själv. Blir en bra anledning att få med sig någon vän på lchf-tåget som kan få komma på middag! :-) Okej. Gör såhär: Stek kött/fisk/fågel (valfritt vad) i mycket smör, krydda med valfri krydda (paprika, rosépeppar, curry, örter etc) , ös på med grädde (och/eller creme fraiche). Voila, MAT. Krångla inte till det, nu. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts