Jump to content

biverkningar av magnesium

Recommended Posts

Jag får otäcka biverkningar när jag tar magnesium. Hjärtklappning, oro, svårt att sova, ångest och krypningar i kroppen. Var tom på akuten för hjärtat för ett par år sen när jag tog m. Fattade inte då sambandet. La ut det här i en grupp på fb och fick höra att många fick liknande biverkningar. Är det någon som känner igen det?

• Like 1

Det är troligt att flertalet av oss har lite magnesium eller tom brist. En orsak kan vara att våra jordar pga konstgödsel urlakas alltmer. Finns en intressant Amerikansk löpande studie från 1860 talet, där man mäter jordbruksmarkens mineraltillstånd genom åren. Den och flera andra visar på en minskande mineralnivå.

Dessutom pekas spannmål ut som något som också dränerar vår vitamin och mineralnivå.

Om vi solar eller äter D-vitamintillskott så går det åt extra magnesium just i processen till D-vitamin. Det brukar därför anges som en orsak att ta extra magnesium. Men magnesium är en mineral som är inblandad i många processer och därför viktig för vårt välbefinnande.

Sen angående biverkningarna så är det lite förvånande. För de som beskrivs brukar vara tecken på just magnesiumbrist, som man kan få när man tar D-vitamin utan att ta extra magnesium. En möjlighet skulle kunna vara ett intag av magnesium med låg biotillgänglighet. Tex Magnesiumoxid. När man redan har en låg magnesiumnivå.

--

Kalcium är antagonist till magnesium. Äter man för mycket mejeriprodukter är det lätt hänt att man få i sig ett överskott av kalcium vilket leder till ett underskott av magnesium. Dra hellre ner på mejeriprodukterna, ifall du äter sådant. Kosttillskott är inte så harmlösa som man kan tro.

• Like 1

Spannmål är faktiskt en ganska bra källa till magnesium, förutsatt att man äter dom så oprocessade som möjligt (läs fullkorn). Sen skadar det nog inte att välja ekologiskt odlade, där jorden förhoppningsvis inte är lika utarmad.

Magnesium food sources were once commonly consumed, but have diminished in the last century due to industrialized agriculture and changing diets.

The average American diet contains barely over 50% of the conservative US recommended daily allowance (RDA) for magnesium1 2 , and roughly three quarters of the population consumes a magnesium insufficient diet.1 3 4 5

The foods magnesium is found in include:

Det är verkligen inte svårt att nå RDI för magnesium. Det borde heller inte vara något problem på LCHF. Men det är klart, byter man ut många magnesiumrika livsmedel mot mestadels fett och håller nere på grönsakerna så är det inte konstigt att brister uppstår.

Spannmål är faktiskt en ganska bra källa till magnesium, förutsatt att man äter dom så oprocessade som möjligt (läs fullkorn). Sen skadar det nog inte att välja ekologiskt odlade, där jorden förhoppningsvis inte är lika utarmad.

Det är verkligen inte svårt att nå RDI för magnesium. Det borde heller inte vara något problem på LCHF. Men det är klart, byter man ut många magnesiumrika livsmedel mot mestadels fett och håller nere på grönsakerna så är det inte konstigt att brister uppstår.

Mandel, kakao, alger, grönsaker.

Jag får otäcka biverkningar när jag tar magnesium. Hjärtklappning, oro, svårt att sova, ångest och krypningar i kroppen. Var tom på akuten för hjärtat för ett par år sen när jag tog m. Fattade inte då sambandet. La ut det här i en grupp på fb och fick höra att många fick liknande biverkningar. Är det någon som känner igen det?

Hur mycket tar du och vilken sort? Jag och min sambo har fått hjärtfladder av Greath Earth magnesium 360 mg men aldrig av någon annan sort.

Det gäller det nominella värdet om man tittar i tabellerna.

I verkligheten har det visat sig att det är inget vi kan tillgodogöra oss. Eftersom spannmål innehåller ämnen som hindrar upptag samt dränerar befintligt. Fullkorn är definitivt inte bättre. I varje fall inte i detta hänseende.

--

• Like 1

Det gäller det nominella värdet om man tittar i tabellerna.

I verkligheten har det visat sig att det är inget vi kan tillgodogöra oss. Eftersom spannmål innehåller ämnen som hindrar upptag samt dränerar befintligt. Fullkorn är definitivt inte bättre. I varje fall inte i detta hänseende.

--

Skumt då att i stort sett alla tabeller över magnesiumrika fördoämnen och rekommendationer över vad man ska äta för att få i sig tillräckligt, placerar diverse fullkornssorter av spannmål rätt högt upp på listan?

När du skriver "i verkligheten har det visat sig" så antar jag att du har tagit del av någon forskning som backar upp det du hävdar? Jag skulle gärna vilja ta en titt på dessa isf.

I sådana fall borde folk som äter mycket fullkorn ha brist på magnesium. Detta har du nog svårt att hitta stöd för i forskningslitteraturen. :)

Hur förklarar man "epidemin" av magnesiumbrist bland LCHF:are? Menar du verkligen att det handlar om att de i sitt tidigare liv har ätit spannmål? Eller kan istället en bidragande faktor vara att man har exkluderat två bra källor till magnesium (spannmål och baljväxter)?

Jag vet att olika ämnen i spannmål, baljväxter, nötter och grönsaker kan binda sig till vissa mineraler, men i de studier jag har sett har man använt väldigt stora doser som inte erhålls via en normal kost.

Jag säger inte att man måste äta spannmål för att få i sig tillräckligt med magnesium, det finns flertalet andra bra källor (som även inryms i LCHF-konceptet). Men oavsett vad folk här tycker om spannmål så är det svårt att blunda för att spannmål innehåller signifikanta mängder magnesium.

The best natural sources for the mineral are whole grain products, green leafy vegetables, nuts, and beans. Foods that supply close to 100 milligrams of magnesium a day include one ounce of almonds or cashews, one cup of beans or brown rice, three-quarters of a cup of cooked spinach, or one cup of cooked oat bran cereal.

http://www.webmd.com/stroke/news/20120119/magnesium-rich-foods-may-lower-stroke-risk

Har provat olika sorter och får samma symptom. Kanske kan vara så att jag inte har någon brist och det blir för mycket magnesium i kroppen. Äter ganska mycket nötter bla.

Tar du magnesium samtidigt med något annat? Jag fick hjärtrusningar av mg när jag hade problem med ryggen och åt Diklofenak. Löste det genom att låta det gå en timme emellan.

• 1 month later...

Hej!

Jag tog magnesium i söndags kväll eftersom jag har myrkrypningar. Vaknade på natten med ångest och oro. Tycker själv det är jättekonstigt men kan inte se någon annan förklaring än att det är magnesiumet. Ska sluta ta det och se om jag blir bättre. Ruggigt att man kan gå ner sig så snabbt.