Johanna07

Erfarenheter från "kurs" i Wahls protocol

Recommended Posts

Hon verkar ha svårt för tillagning där grönsakerna blir "karamelliserade", men om hon tillagar dem rätt eller äter dom råa så går det bra. Det verkar tom som de ökade intaget grönsaker har sänkt hennes blodsocker till lägre än tidigare, vilket jag tycker är intressant.

Ja, det hänger ihop med RS-diskussionerna?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter enligt Wahls protocol som är en väldigt näringstät paleo kost. Hennes kost finns i olika nivåer och hon har en ketogen variant som jag följer.

Nyligen så anmälde jag mig till en online kurs med Terry Wahls och hennes dietist Leanne Ely (kostar 650 k, men pengarna går till hennes forskning kring kost och MS/andra sjukdomar).

Intressant! Vet mer exakt vad hon forskar på? Vad fick du mer för råd/kunskap från kursen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Vet mer exakt vad hon forskar på? Vad fick du mer för råd/kunskap från kursen?

Hon forskar i kostbehandling för MS. Jag vet att dom även funderar på att forska på överviktiga och patienter med fibromyalgi. Hon behandlar MS patienter med näringstät paleo kost (utan ägg). Hon forskar även i en ketogen variant. Så hon har möjlighet att jämföra effekten av vanligt paleo kost och ketogen paleo kost. Det intressanta är att hon följer dom under lång tid, säkert två år nu och hennes patienter är väldigt sjuka (secondary progressive MS).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det hänger ihop med RS-diskussionerna?

Precis! Men det är coolt att se effekten "i verklighet".

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att höra! Hur definierar hon ketogen kost? Och vad är fördelarna med ketogen paleo framför vanlig paleo, enligt Wahl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att höra! Hur definierar hon ketogen kost? Och vad är fördelarna med ketogen paleo framför vanlig paleo, enligt Wahl?

MS är ju en neurodegenerativ sjukdom och det verkar som om en ketogen kost kan vara me"skonsam" och ge hjärnan ett alternativt bränsle som funkar bättre. Det verkar som hon rekommenderaen ketogen kost för de som är svårt sjuka, kanske för att den mer stimuleraåterbyggandet av nervceller och myelin? Jag vet faktiskt inte riktigt varför ketogena koster verkar funka bra vid sådana sjukdomar. Men som sagt, hon är mitt uppe i forskningen kring detta, och det kan vara så att det räcker med intemittent ketogen kost för att få samma effekt. Jag kan tänka mig att det är bra att hålla sig lite metabolt "flytande" mellan de olika sätten att ta till vara på energi?

Hennes ketogena variant innehåller 6 cups av grönsaker (till skillnad från 9 cups i paleovarianten). 4-6 msk kokosolja per dag, eller 1 burk kokosmjölk per dag. Lite mindre protein än hennes paleo. Ingen frukt, men bär går bra då och då (ät tillsammans med fett). Ät 2 ggr per dag. Begränsa stärkelserika grönsaker till 2ggr i veckan och ät dom med fett och protein.

Inälvsmat, alger, benbuljong ingår.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon forskar i kostbehandling för MS. Jag vet att dom även funderar på att forska på överviktiga och patienter med fibromyalgi. Hon behandlar MS patienter med näringstät paleo kost (utan ägg). Hon forskar även i en ketogen variant. Så hon har möjlighet att jämföra effekten av vanligt paleo kost och ketogen paleo kost. Det intressanta är att hon följer dom under lång tid, säkert två år nu och hennes patienter är väldigt sjuka (secondary progressive MS).

har sätt några föreläsningar med henne tidigare, hennes historia är minst sagt imponerande. Intressant att hon jämför två bra koster! När förväntas de finnas resultat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har sätt några föreläsningar med henne tidigare, hennes historia är minst sagt imponerande. Intressant att hon jämför två bra koster! När förväntas de finnas resultat?

En förstudie har publicerats, men det är en studie där man kolla att interventionen inte är farlig, och det är inte på den ketogena kostvarianten. Hoppas att resultaten kommer snart, men det tar tid att analysera resultaten och skriva artiklar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

650 kr hoppas jag? eller 6500 kronor? inte 650 000 iaf? i övrigt låter det väldigt intressant allting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, 650 kr. Min laptop sväljer mina r :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MS är ju en neurodegenerativ sjukdom och det verkar som om en ketogen kost kan vara me"skonsam" och ge hjärnan ett alternativt bränsle som funkar bättre. Det verkar som hon rekommenderaen ketogen kost för de som är svårt sjuka, kanske för att den mer stimuleraåterbyggandet av nervceller och myelin? Jag vet faktiskt inte riktigt varför ketogena koster verkar funka bra vid sådana sjukdomar. Men som sagt, hon är mitt uppe i forskningen kring detta, och det kan vara så att det räcker med intemittent ketogen kost för att få samma effekt. Jag kan tänka mig att det är bra att hålla sig lite metabolt "flytande" mellan de olika sätten att ta till vara på energi?

Hennes ketogena variant innehåller 6 cups av grönsaker (till skillnad från 9 cups i paleovarianten). 4-6 msk kokosolja per dag, eller 1 burk kokosmjölk per dag. Lite mindre protein än hennes paleo. Ingen frukt, men bär går bra då och då (ät tillsammans med fett). Ät 2 ggr per dag. Begränsa stärkelserika grönsaker till 2ggr i veckan och ät dom med fett och protein.

Inälvsmat, alger, benbuljong ingår.

Men har hon några åsikter om mängden kh, protein och fett i kosten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men har hon några åsikter om mängden kh, protein och fett i kosten?

För ketogen kost så ligger hon 60-70E% tror jag. Kanske ~50 g kh? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kul att lchf och paleo närmare sig varandra. I alla fall uppfattar jag det så :) Eller rättare sagt att man individanpassar kosten

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressanta inlägg Johanna07! Tackar för dessa!

Ville bara dela med mig av lite erfarenheter.

Me like! :)

Det finns några med i gruppen som har diabetes, speciellt en kvinna som kostbehandlar med LCHF (ingen medicin). Hon har haft problem med kosten på denna intensivkurs (det är inte den ketogena varianten de börjar med). Så hon har experimenterat lite, begränsat frukten/nötter och gått över mer till att äta grönsaker råa. Hon verkar ha svårt för tillagning där grönsakerna blir "karamelliserade", men om hon tillagar dem rätt eller äter dom råa så går det bra. Det verkar tom som de ökade intaget grönsaker har sänkt hennes blodsocker till lägre än tidigare, vilket jag tycker är intressant.

RS nämndes tidigare men kanske det är så enkelt som möjliga effekter av ökat fiberintag? Ju allvarligare hälsotillstånd desto viktigare blir även små detaljer.

Hon nämnde att det kan vara så att gå in i ketos intermittent ger mer fördelar än att vara ständigt i ketos (typ simulera perioder med vinter), men hon sade också att det inte var helt klart ännu utifrån hennes forskning kring ketogen kost.

Inom fitnessvärlden tillämpar man ju redan vad som brukar kallas refeeds under formtoppning och kolhydratscykling under övrig tid. I de fallen så finns dock ett mycket större behov av att tillfredställa de glykolytiska energisystemen.

För "vanliga" människor så kan det dock sannolikt också finnas en poäng med intermittenta perioder dock behöver dessa då inte vara så frekventa som för den föregående tränande gruppen...om alls förekomma beroende på kroppslig status etc. Har man ex. fortfarande rejäl övervikt och följdriktigt problem med fettoxidation så är det tveksamt om man behöver tänka på detta alls. När man dock börjar närma sig en slags normaltillstånd och det biokemiska är mer på banan är det sannolikt en annan femma. För att hypotetisera lite vilt!

Hon rekommenderar också att man går in i ketogen kost långsamt, för att undvika övergångsbesvär.[/size]

Jepp, det här är vad jag brukar rekommendera personer som frågar mig om råd också. Skulle jag göra om min "ketoadaptionsresa" så skulle jag definitivt också gå den andra, men längre, vägen, dvs gradvis dra ned på kolhydrater istället för att atombomba kroppen à la Atkins induktionsfas. Båda funkar - så klart - men den senare har som bekant vissa jobbiga bieffekter som jag inbillar mig försvinner eller i varje fall blir betydligt mer lätthanterliga med det förra sättet. Sannolikt är den senare också mer ideal för de som tränar eftersom man slipper ett längre prestationsglapp då kroppen inte nått maximal ketoadaption vilket främst påverkar de som ägnar sig åt styrketräning (helst med inriktning mot muskeltillväxt).

För övrigt är detta vad Dr. Gregory Ellis rekommenderat under 10 års tid nu... Tycker alltjämt det är fascinerande att han är så utesluten ur lågkolhydratsgemenskapen. Inte oväntat (han är för rättfram och rakt på sak) men fascinerande likväl.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MS är ju en neurodegenerativ sjukdom och det verkar som om en ketogen kost kan vara mer "skonsam" och ge hjärnan ett alternativt bränsle som funkar bättre. Det verkar som hon rekommenderar en ketogen kost för de som är svårt sjuka, kanske för att den mer stimulerar återbyggandet av nervceller och myelin? Jag vet faktiskt inte riktigt varför ketogena koster verkar funka bra vid sådana sjukdomar. Men som sagt, hon är mitt uppe i forskningen kring detta, och det kan vara så att det räcker med intemittent ketogen kost för att få samma effekt. Jag kan tänka mig att det är bra att hålla sig lite metabolt "flytande" mellan de olika sätten att ta till vara på energi?

Jepp, låter som en trolig och bra sammanfattning. Det är ju känt att ketogena kosthållningar har en starkt antiinflammatorisk effekt pga minskad glykering etc. Bl.a. neuordegenerativa sjukdomar tycks ju vara kopplade till den här typen av oxidationseffekter, dvs kroppen är prooxidativ. I detta tillstånd så är det handbroms, fotbroms och bilbälte som gäller och då gäller det primärt att komma tillrätta med det skenande energirelaterade kaoset i kroppen.

När kroppen sedan är på banan och det biokemiska är likaså så kan i bästa fall det metabola systemet bättre fungera vilket också möjliggör möjliga fördelar även på mikronutrientnivå, dvs ökat intag av vissa livsmedel som möjliggör positiva effekter bortom den som direkt uppnås på makronutrientnivå, dvs genom att man omfördelar intag av kolhydrater, fett och proteiner.

Ännu en möjlig hypotes.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RS nämndes tidigare men kanske det är så enkelt som möjliga effekter av ökat fiberintag? Ju allvarligare hälsotillstånd desto viktigare blir även små detaljer.

Ja, jag tror det är grönsaksfibrerna. Hon får också stor skillnad i blodsockerpåslag om hon äter dom råa. Hon provade gröna bönor igår men det går inte, jag tror de innehåller för mycket kolhydrater. Men tunt skivad, stekt, broccoli gick bra. Så det verkar inte som man behöver ta rs, utan råa grönsaker går lika bra. Kanske wokade grönsaker skulle funka också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, låter som en trolig och bra sammanfattning. Det är ju känt att ketogena kosthållningar har en starkt antiinflammatorisk effekt pga minskad glykering etc. Bl.a. neuordegenerativa sjukdomar tycks ju vara kopplade till den här typen av oxidationseffekter, dvs kroppen är prooxidativ. I detta tillstånd så är det handbroms, fotbroms och bilbälte som gäller och då gäller det primärt att komma tillrätta med det skenande energirelaterade kaoset i kroppen.

När kroppen sedan är på banan och det biokemiska är likaså så kan i bästa fall det metabola systemet bättre fungera vilket också möjliggör möjliga fördelar även på mikronutrientnivå, dvs ökat intag av vissa livsmedel som möjliggör positiva effekter bortom den som direkt uppnås på makronutrientnivå, dvs genom att man omfördelar intag av kolhydrater, fett och proteiner.

Ännu en möjlig hypotes.

Jag tror säkert detta är en del av det, men jag undrar om inte en ketogen diet också verkligen stimulerar nybildandet av hjärnceller. Hennes kost innehåller också mycket näring så kroppen har byggnadsmaterial för att reparera. Jag skulle gissa att alla tre sakerna spelaroll, den antiinflammatoriska effekten du nämner, kanske stimulering för nybildandet av hjärnceller och tillgång till näring så att alla processer kan fungera optimalt. Det här är absolut en kost jag skulle rekommendera till vem som helst som är allvarligt sjuk.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, det här är vad jag brukar rekommendera personer som frågar mig om råd också. Skulle jag göra om min "ketoadaptionsresa" så skulle jag definitivt också gå den andra, men längre, vägen, dvs gradvis dra ned på kolhydrater istället för att atombomba kroppen à la Atkins induktionsfas. Båda funkar - så klart - men den senare har som bekant vissa jobbiga bieffekter som jag inbillar mig försvinner eller i varje fall blir betydligt mer lätthanterliga med det förra sättet. Sannolikt är den senare också mer ideal för de som tränar eftersom man slipper ett längre prestationsglapp då kroppen inte nått maximal ketoadaption vilket främst påverkar de som ägnar sig åt styrketräning (helst med inriktning mot muskeltillväxt).

För övrigt är detta vad Dr. Gregory Ellis rekommenderat under 10 års tid nu... Tycker alltjämt det är fascinerande att han är så utesluten ur lågkolhydratsgemenskapen. Inte oväntat (han är för rättfram och rakt på sak) men fascinerande likväl.

r är hon mycket bestämd och tydlig. Hon vill att man ligger på de olika nivåerna i hennes kostprogram i 1-2 månader innan man går vidare, speciellt den ketogena varianten. Jag har sett så många på internationella forum som inte mått bra på ketogen diet och jag tror det kan bero på att man inte get kroppen tillräckligt med tid föatt långsamt ställa om sina system (vissa verkar behöva långsammare än andra). Och att mångas ketogena diet är för näringsfattig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tror det är grönsaksfibrerna. Hon får också stor skillnad i blodsockerpåslag om hon äter dom råa. Hon provade gröna bönor igår men det går inte, jag tror de innehåller för mycket kolhydrater. Men tunt skivad, stekt, broccoli gick bra. Så det verkar inte som man behöver ta rs, utan råa grönsaker går lika bra. Kanske wokade grönsaker skulle funka också.

Jag blir inte riktigt klok på detta RS räknas väl som en sorts fiber? ..eller är de kolhydrater i innehållsförteckningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir inte riktigt klok på detta RS räknas väl som en sorts fiber? ..eller är de kolhydrater i innehållsförteckningen?

Jag är ingen expert på RS, men jag tror att de kortkedjiga fettsyrorna som man pratar om när det gälleRS också bildas nägrönsaksfibrer fermenteras i tarmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror säkert detta är en del av det, men jag undrar om inte en ketogen diet också verkligen stimulerar nybildandet av hjärnceller. Hennes kost innehåller också mycket näring så kroppen har byggnadsmaterial för att reparera. Jag skulle gissa att alla tre sakerna spelaroll, den antiinflammatoriska effekten du nämner, kanske stimulering för nybildandet av hjärnceller och tillgång till näring så att alla processer kan fungera optimalt. Det här är absolut en kost jag skulle rekommendera till vem som helst som är allvarligt sjuk.

En av de verkligt intressanta bitarna med ketogen kost enligt mig är myelinisering. Att nervcellernas kopplingar kan börja fungera bättre (förutsatt att det funnits ett problem) med ketogen kost.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0005276081903003

Sen tror inte jag på ketogen kost till alla, och jag tror aldrig att jag själv vänder tillbaka dit. Men just vid vissa hjärnsjukdomar tror jag verkligen att det kan hjälpa - men det kan säkert räcka med att det finns tillgång till ketoner under perioder för myelinreparation.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen expert på RS, men jag tror att de kortkedjiga fettsyrorna som man pratar om när det gälleRS också bildas nägrönsaksfibrer fermenteras i tarmen?

Jag tror inte att butyrat bildas i lika hög grad av cellulosa. Jag tror att det är samma fettsyror som bildas, men inte i samma fördelning. Jag vet inte heller.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stekt broccoli? Menar du lättstekt då så att den är halvrå?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som en kost som man kan rekommendera till alla som vill äta hälsosamt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av de verkligt intressanta bitarna med ketogen kost enligt mig är myelinisering. Att nervcellernas kopplingar kan börja fungera bättre (förutsatt att det funnits ett problem) med ketogen kost.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0005276081903003

Sen tror inte jag på ketogen kost till alla, och jag tror aldrig att jag själv vänder tillbaka dit. Men just vid vissa hjärnsjukdomar tror jag verkligen att det kan hjälpa - men det kan säkert räcka med att det finns tillgång till ketoner under perioder för myelinreparation.

Tycker man inte man mår bra av ketogen kost så tror jag det finns andra varianter, tex hennes paleo, som är minst lika bra. Jag får en känsla av att det är viktigt att äta en antiinflammatorisk kost, och det kan man faktiskt göra på olika fördelningar av mikronutrienter. Viktigaste är nog att undvika processerad mat och sakesom triggar immunförsvaret (för mig verkar det vara tex mest spannmål och ägg). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stekt broccoli? Menar du lättstekt då så att den är halvrå?

Jag jag tror det, typ wokad. Tänkt dig tunt skivad och stekt med lite sesamfrön :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg