Cissinord Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Hej! Funderar om man kan ge en 7 månaders bebis kokosfett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Monique har ju givit ut Barnmatsboken som ju verkligen höjts till skyarna. Ett tips? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 Hej! Funderar om man kan ge en 7 månaders bebis kokosfett? I Moniques Barnmatsboken (bra köp!) börjar hon med kokosfett i recepten 8-11 månader även om hon ganska ofta använder sig av kokosgrädde tidigare 7-8 månader. Men om den är ekologisk o kallpressad borde de väl inte vara någon fara? Mer en så vet jag inte.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Nuförtiden verkar kokosolja ingå i många modersmjölkersättningar. Fettsyrorna i kokosolja är tydligen mycket lika de som finns i bröstmjölk. I synnerhet laurinsyran är viktig. Några som var tidigt ute med detta var Sally Fallon och Mary Enig. I deras kokbok "Nourishing Traditions", finns recept på "Homemade Baby Formula", dvs modersmjölksersättning ämnad för nyfödda, dvs bebisar betydligt yngre än 7 månader. I receptet ingår kokosolja. Här hittade jag några recept för små barn som börjar äta fast föda: http://makecoconutnotfat.com/coconut-oil-for-kids-the-next-best-thing-since-breast-milk/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jeanette H-H Posted July 2, 2014 Popular Post Share Posted July 2, 2014 Jag började med fingermat när minsta dottern var lite på fem månader. Jag undvek: -stärkelserika livsmedel då så små barn saknar (helt?) amylas -alla spannmålsprodukter (vill inte påfresta immunförsvar och tarmväggar med gluten) -mjölkprodukter utom modersmjölken. -mat med listeriarisk (vakuumförpackad fisk och "franska ostar") -mat med höga halter nitrater (citat från matvett: Tänk även på att barn under 1 år inte skall äta nitrat, detta för risken att det omvandlas till nitrit som kan orsaka ”blue baby syndrome” dvs. nedsatt syresättningsförmåga.") Sen tog jag fasta på de kanadensiska rekommendationerna att ge proteinrik mat från början. Så jag började med kokt äggula, malet kött (hemlagad köttbulle), fisk (jättebra för barnet, mycket lätt att "tugga" med gommarna) och mjuka frukter (hel banan i handen, fjärdedels avocado etc), bär (som jag inte mosade). Kokosoljan innehåller som här kommit fram laurinsyra som också finns i modersmjölken. Den lär vara bra för hjärnans utveckling. Kokosoljan var varken mjölkprodukt eller farlig på något annat sätt så den var ett naturligt val för mig redan från början. Dottern fick äta små klickar i samband med måltiderna. Jag kan inte se någon orsak varför man inte skulle ge kokosoljan. Den är snarare det bästa fettet man kan tänka sig - tillsammans med fiskfettet få förstås. Jag rekommenderar det här med äta själv mycket mycket varmt. Det känns så respektfullt för barnet. Vi har en matstol med en bricka fram på och där lade vi fram maten så hon fick äta i egen takt. Och åt gjorde hon! Kring ett års ålder började hon äta med gaffel och sked. Innan dess hade hon blivit matad ett fåtal gånger (kan räknas på ena handes fingrar) i situationer när det varit omöjligt med fingermat (på resa när vi varit tvungna att ta till matburk - hände alltså enormt sällan). Då var hon verkligen ovan och ville ta skeden av oss Sen har vi alla kunnat äta tillsammans. Ingen har behövt mata någon. Tillägg: vi har inte använt tuttflaska överhuvudtaget - ingen välling. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Jag började med fingermat när minsta dottern var lite på fem månader. Jag undvek: Inspirerande läsning! Har någon månad kvar för min son innan han kan börja.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts