Kicki Landelius Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Jag läser alla framgångshistorier med stor glädje. Men fungerar LCHF på alla? Sedan jag började har jag haft 3 inflammationer i magen. Började för 6 månader sedan. Är det någon därute som drabbats på liknande sätt och kan dela med sig av sin erfarenhet? Vikten har gått ner, blodtrycket likaså. Men magen gör ont. Alla mjölkprodukter är självklart borttagna och jag äter strikt LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Jag tror logkolhydratkost passar alla, men på olika sätt och nivårer. Men självklart passar det olika mycket. Tror inte sockerrik mat, eller en del socker kombinerat med massa stärkelse, eller för lite näring är bra för någon i längden.Vore bra om du kunde berätta mer om vad du äter och så, så kanske vi kan hitta nåt som felas. Hur stor fettmängd kör du på? Hur var ditt immunförsvar innan? Hur var det med magen innan? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kicki Landelius Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Jag äter ägg, nötkött, kyckling, avokado, ovanjordsgrönsaker och fisk. Fett från smör, ibland majonäs och sällan laktosfri créme fraiche. Immunförsvaret är ok. Någon förkylning per år. Magen helt ok. Majonäs till äggen, kryddsmör till kött och fisk. Jag är verkligen tacksam för råd eftersom allt annat än magen mår bättre och jag tror verkligen på LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Det kan ju tänkas att vissa människor reagerar på den höga fettprocenten i LCHF, liksom TS beskriver. Ett alternativ är att vrida kosten mer mot paleo-hållet, och därmed ersätta en del av energin från fett till att istället komma från rotfrukter, frukt och bär. Kolhydraterna i dessa är naturligt förpackade med vatten och lösliga fibrer och mättar därmed på normalt sätt, till skillnad mot raffinerade kolhydrater i mjölmat och socker. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Har du undersökt magen? Det kan ju vara en olycklig slump att magbesvären dyker upp sedan du började med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Lågkolhydratkost passar garanterat alla, men inte nödvändigtvis LCHF som är en relativt strikt levnadsstil. LCHF är iofs vad man själv gör den till, men jag vågar påstå att de flesta har problem just med striktheten. Tanken är ofta låst i olika inlärda sanningar... felaktiga missuppfattningar så klart och man vågar inte släppa taget från dem. Det begränsar möjligheten att kunnata emot LCHF med öppna armar och utan förutfattade meningar. Vad gäller magen så hade jag själv tre olika långa perioder under mina 7-8 månader som lågkolhydratere, då magen krånglade. Orsaken var helt enkelt den nya födan. Det tog sin tid för magen att vänja sig vid det nya sättet att äta... både innehålls- som "klockmässigt". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Jag säger som Limp, att lågkolhydratkost passar alla, av lite olika variationer, beroende på vad man tål, gör, tycker om och lider av eventuella sjukdomstillstånd. Högkolhydratkost passar ingen, i längden... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Jag säger som Limp, att lågkolhydratkost passar alla, av lite olika variationer, beroende på vad man tål, gör, tycker om och lider av eventuella sjukdomstillstånd. Högkolhydratkost passar ingen, i längden... Om man är fettallergiker också? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Fettallergiker, kan man faktiskt vara det? Att en del mår dåligt av mycket fett, ja, men allergiska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Ja... vikten rasar kanske ohämmat när man lider av fettallergi ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts