Per Wikholm Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Av en slump hamnade jag framför ett mycket sevärt program om fetma, hälsa och mat igår. Kan rekommenderas. Man märker tydligt hur pendeln börjar svänga och fokus skiftar till socker och snabba kolhydrater snarare än enbart fett. Har inte hittat någon direktlänk på SVT Play men jag har bloggat om programmet här. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10484/Sevard-ny-tv-serie-om-mat-fetma-och-halsa.aspx 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Av en slump hamnade jag framför ett mycket sevärt program om fetma, hälsa och mat igår. Kan rekommenderas. Man märker tydligt hur pendeln börjar svänga och fokus skiftar till socker och snabba kolhydrater snarare än enbart fett. Har inte hittat någon direktlänk på SVT Play men jag har bloggat om programmet här. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10484/Sevard-ny-tv-serie-om-mat-fetma-och-halsa.aspx SVT 1 10.25 idag 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Tack för tipset! Hoppas den kommer på play. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Tycker den var ganska neutral i sitt ställningstagande angående sockerrik vs. fettrik kost. Det var tyvärr lite fettprocents-jagande. Men för en person som äter mycket socker så gör det inte saken bättre om personen får i sig mycket fett också Sen nämnde de väl också att fettsnåla produkter innehåller mer kolhydrater för att förhöja smaken? Eller blandar jag ihop det? Mvh, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Känns tidigt att bedöma, det är ju ganska många avsnitt kvar i serien (man får se vad de kommer fram till). Man hoppas ju de kommer köra alla avsnitt?! Men jag tyckte de problematiserade ämnet ganska vettigt ändå.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Jo, visst. det var lite blandad kompott i programmet men för 10 år sedan hade ett sådant här program bara handlat om fett. Tycker Arne Astrup gör ett väldigt bra inlägg med tanke på att han tidigare stod på sockerindustrins avlöningslista och länge förnekade att det ens var fysiologiskt möjligt att omvandla kolhydrater till fett i någon nämnvärd omfattning. Nu förordar han en kost med färre kolisar och mer protein. Helt klart ett steg framåt. Det framgår inte av detta program men han har nyligen också tagit sin hand bort från omega 6-rika växtoljor. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Håller med om att Arne Astrup imponerar, som gjort en sådan föredömlig intellektuell helomvändning! Följ honom gärna på FB: https://www.facebook.com/Arne.V.Astrup?fref=ts 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 6, 2014 Share Posted July 6, 2014 Kul men en så stor samling gissande, ovetenskap och icke bevisade teorier! Högt och lågt. En kul teori var att liberala demokratier orsakar arbetslöshet och fetma. Och det stämmer, fetmaproblemen är betydligt mindre i Nordkorea, Kuba och i Kina före 1976! Vi får se kommande program. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Nu har jag sett det andra? avsnittet om huruvida ekologiska djur har det bättre än industridjur. Jättekul och intressant. Man vet ju inte hur vinklat det är men det såg ju ut som om det ekologiska ändå är mycket bättre. Nu är ju industrijordbruket kanske lite bättre i Sverige än i Danmark generellt. Men vi kan vara stolta över att våra kor få gå ute på sommaren här i Sverige, så är det inte i andra länder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peoy Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Nån som vet vad som hände med del 2 till 7 av serien ? Hittar åtminstone inte nån repris av del 2 som det var av del 1 (lördag kväll i svt24), inget spår av den när jag söker på tv.nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peoy Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Var ju bara en kass sökfunktion på sidan.. men ingen repris ikväll.. på måndag (fast tisdag) kl 5:30 är sista reprisen av del 2 i 1:an.. får he boxen på inspelning.. Nån som vet vad som hände med del 2 till 7 av serien ? Hittar åtminstone inte nån repris av del 2 som det var av del 1 (lördag kväll i svt24), inget spår av den när jag söker på tv.nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Svar från SVT på en fråga om var på svtplay man kan hitta programmet: "Hej Vi har inte rättigheter att visa den här serien på SVT Play men här är sändningsrtiderna på tv: http://www.svt.se/tv-tabla/?query=Fett, fusk och frosseri&titlesearch=true " http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/525047 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts