Jump to content

Fett, fusk och frosseri - sevärd ny tv-serie på SVT

Per Wikholm

Recommended Posts

Av en slump hamnade jag framför ett mycket sevärt program om fetma, hälsa och mat igår. Kan rekommenderas. Man märker tydligt hur pendeln börjar svänga och fokus skiftar till socker och snabba kolhydrater snarare än enbart fett. Har inte hittat någon direktlänk på SVT Play men jag har bloggat om programmet här.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10484/Sevard-ny-tv-serie-om-mat-fetma-och-halsa.aspx

• Like 3

Av en slump hamnade jag framför ett mycket sevärt program om fetma, hälsa och mat igår. Kan rekommenderas. Man märker tydligt hur pendeln börjar svänga och fokus skiftar till socker och snabba kolhydrater snarare än enbart fett. Har inte hittat någon direktlänk på SVT Play men jag har bloggat om programmet här.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10484/Sevard-ny-tv-serie-om-mat-fetma-och-halsa.aspx

SVT 1 10.25 idag

• Like 4

Tycker den var ganska neutral i sitt ställningstagande angående sockerrik vs. fettrik kost.

Det var tyvärr lite fettprocents-jagande. Men för en person som äter mycket socker så gör det inte saken bättre om personen får i sig mycket fett också :P

Sen nämnde de väl också att fettsnåla produkter innehåller mer kolhydrater för att förhöja smaken? Eller blandar jag ihop det?

Mvh,

• Like 1

Jo, visst. det var lite blandad kompott i programmet men för 10 år sedan hade ett sådant här program bara handlat om fett. Tycker Arne Astrup gör ett väldigt bra inlägg med tanke på att han tidigare stod på sockerindustrins avlöningslista och länge förnekade att det ens var fysiologiskt möjligt att omvandla kolhydrater till fett i någon nämnvärd omfattning. Nu förordar han en kost med färre kolisar och mer protein. Helt klart ett steg framåt. Det framgår inte av detta program men han har nyligen också tagit sin hand bort från omega 6-rika växtoljor.

• Like 6

Kul men en så stor samling gissande, ovetenskap och icke bevisade teorier! Högt och lågt.

En kul teori var att liberala demokratier orsakar arbetslöshet och fetma. Och det stämmer, fetmaproblemen är betydligt mindre i Nordkorea, Kuba och i Kina före 1976!

Vi får se kommande program.

Nu har jag sett det andra? avsnittet om huruvida ekologiska djur har det bättre än industridjur. Jättekul och intressant. Man vet ju inte hur vinklat det är men det såg ju ut som om det ekologiska ändå är mycket bättre. Nu är ju industrijordbruket kanske lite bättre i Sverige än i Danmark generellt. Men vi kan vara stolta över att våra kor få gå ute på sommaren här i Sverige, så är det inte i andra länder.

• Like 1

Var ju bara en kass sökfunktion på sidan.. men ingen repris ikväll.. på måndag (fast tisdag) kl 5:30 är sista reprisen av del 2 i 1:an.. får he boxen på inspelning..

Nån som vet vad som hände med del 2 till 7 av serien ? Hittar åtminstone inte nån repris av del 2 som det var av del 1 (lördag kväll i svt24), inget spår av den när jag söker på tv.nu...