Jump to content

Rapport från Möte med Livsmedelsverket

Bengt Nilsson
 Share

Recommended Posts

Jag missade detta blogg-inlägg när det var aktuellt (nästa tre månader sedan)...

Cecilia Blidö skriver om mötet mellan Anna Hallén (Energibarn), Ingela Nannström (Kostchef Knivsta), Cecilia Blidö (Naturlig Mat i Skolan) och Livsmedelsverkets nutritionister Anna-Karin Quetel, Åsa Brugård Konde och Karin Lilja

Några bra saker som lyfts fram i bloggtexten

Åsa Brugård Konde sammanfattade näringsberäkningen av lågkolhydratkost med en positiv förvåning och konstaterade att allt var bra. Mycket bättre än hon förväntat sig.

”Nutrition är ett ungt forskningsområde och här behöver vi ha respekt för att vi antagligen inte vet allt ännu” konstaterade Anna-Karin Quetel.

Livsmedelsverket menar att de aldrig sagt att man inte får använda smör i skolköket. Det är inte förbud mot smör, trots att detta ofta kommuniceras ut från kostchefer och måltidsansvariga runt om i landet.

Till sist skriver Cecilia

Det var en bra dialog som mynnade ut i tankar om att Naturlig Mat i Skolan ska få vara en del i framtiden. Nu är det bara att se till att det verkligen blir så. Att det inte blir ”bara en tummetott”.

• Like 1

Sedan hittade jag detta på Anna Halléns hemsida

En spännande sak som jag frågade SLV om som de aldrig hade tänkt på var:

”När ni näringsberäknar så kollar ni ju värdet på det som man stoppar i munnen, har ni någonsin kollat vad som hamnar i kroppen?”

Nix, det hade de inte och de hade inte ens tänkt tanken.