Jump to content

Ah detta tjat om att minska saltet!

Leopold Roos
 Share

Recommended Posts

Nope: "Hundreds of studies have been conducted on salt intake, and a consistent pattern has never been established for sodium’s role in a variety of negative health outcomes" http://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-healthy-salt-recommendations

Salt har alltid varit en viktig del av vår diet. Saltintaget har över det senaste århundradet (som jag har förstått det) varit relativt konstant, men källorna har gått från att vara konserverad mat till att vara processerad mat, så när många går över till LCHF har de snarare problem med ett för lågt saltintag. Läs gärna mer om nyttan av salt hos Weston A Price Foundation: http://www.westonaprice.org/get-involved/find-nutrient-dense-foods/

• Like 4

Polpulärvetenskaplig artikel från 2012:

"[] a meta-analysis of seven studies involving a total of 6,250 subjects in the American Journal of Hypertension found no strong evidence that cutting salt intake reduces the risk for heart attacks, strokes or death in people with normal or high blood pressure. In May European researchers publishing in the Journal of the American Medical Association reported that the less sodium that study subjects excreted in their urine—an excellent measure of prior consumption—the greater their risk was of dying from heart disease." 

Källa: http://www.scientificamerican.com/article/its-time-to-end-the-war-on-salt/

• Like 2

Det är klart livsfarligare med för lite salt :)

Om det vore farligt att äta för lite salt så skulle jag ligga illa till. Jag har under perioder knappt ätit något salt alls. Jag har inte mått bra av salt, kanske beroende på att jag haft kaliumbrist. Äter man LCHF verkar det dock som om man kan få saltbrist.

I häftet "Kost och cancer" från Socialstyrelsen står det att man kan få magcancer av för mycket salt. Äter man salt mat är det nog bra att äta t ex grönsaker samtidigt som innehåller skyddande ämnen och blandar ut saltet en del. Grönsakerna innehåller ju också kalium så det blir balans.

Natrium brukar ju inte vara problem att få i sig i riklig mängd, men man ska vara observant på att få i sig tillräckligt med kalium och magnesium. När jag har letat efter "bevis" för NaCl:s farlighet har jag inte heller hittat något som övertygat.

Jag hade faktiskt för lågt natrium vid min senaste provtagning. Kanske äter jag för lite bacon.

• Like 3