Sandra Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Hej! Undrar om någon kan beskriva hur en typisk vadkramp kan kännas, om den beror på magnesiumbrist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
parbar Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 För mig kändes det ungefär som sendrag fast på framsidan av benet (smalbenet). Hände mitt i natten. Fick det i början av LCHFandet men det försvann när jag tog magnesiumtabletter. Sen tror jag broccoli och vissa nötter innehåller magnesium så nu försöker jag växla lite mellan tabletter och naturligt intag. Har dock ingen igentlig koll på hur mycket jag får i mig men har inte känt av det på ca 1,5 år. /Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 I mitt fall uppträder det som vanligt sendrag på baksidan av vadmuskeln. Ungefär i mitten med ett hemskt drag som gör att jag kan knappast sätta hälen i golvet. Men det hjälper om jag gör det och går några steg. Bild lånad från http://www.1177.se/Bilder/Nationellt/Amnen/kroppen/muskler/stor_ny_underkropp_b2.gif Jag får sendraget där pilen pekar på den trehövdade vadmuskeln. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 10, 2013 Author Share Posted January 10, 2013 Tack för era svar! Jag får sendraget där pilen pekar på den trehövdade vadmuskeln. Det låter som det jag har - dags att ordna med magnesiumtillskott då med andra ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Undrar om någon kan beskriva hur en typisk vadkramp kan kännas, om den beror på magnesiumbrist. Ett litet tag hade jag rejäla kramper i både vader, nacke och biceps (!). Numera slipper jag det genom att salta generöst med Seltin (innehåller både natrium och kalium) och dessutom äta kalcium+magnesiumtillskott (CalMag). Viktiga elektrolyter är bland annat natrium, kalium, magnesium och kalcium, se till att du får tillräckligt av dom. För säkerhets skull har jag även en köpt en sockerfri elektrolytblanding (billigt från England, hittade inget bra i Sverige). Den fungerar som en försäkring när jag tränar och svettas mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts