jiim Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Undrar lite vilket parti som skulle vinna valet, om endast rösterna från inbitna LCHFare räknades. Så omröstningen gäller helt enkelt vilket parti du kommer rösta på. Omröstningen är INTE offentlig. Jag gissar på MP är ganska populärt, även om det inte är vad jag tänker rösta på. Sen undrar jag också, vilket parti tror du (behöver inte vara det som du röstar på) gör det mest gynnsamt för vad LCHF står för. Skriv gärna I tråden vad du tror och varför. Tex: - skatter på hälsofarliga produkter, tex socker - gynnsammare för sveriges bönder och närproducerat etc... Hoppas ingen tar illa upp av att tråden handlar om politik. Skulle det spåra ut så tar jag hellre bort tråden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Jag undrar varför inget parti räknat ut vilka massiva besparingar sjukvården kan göra om folk får reda på fakta om biokemiska reaktioner på kosten vi äter. Intressant tråd + 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 Mr BIG: intressant poäng. Det finns säkert siffror på vad fetma å övervikt (som i sin tur kan leda till diabetes) kostar. Dock inget det talas mycket om... Någon kanske vet om det finns mindre enfrågesparti som behandlar ämnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted July 5, 2014 Author Share Posted July 5, 2014 Kul att ändå några har svarat.... hade varit intressant med fler svar (typ over 50) för att få lite säkrare data Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Jag har tänkt på LCHF/paleo och politik lite grann, och kommit fram till att lågkolhydratkost i stället för medicin egentligen ligger så himla rätt i tiden, fast på ett bra sätt den här gången enligt mig personligen. Det eftersom man bollar över ansvaret/kostnaden från det allmänna till medborgaren själv. Vi som äter lågkolhydratkost borde vara representerade i Almedalen. För så är väl inte fallet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Nåt "rätt kost i skolan" finns där iaf om man läser bloggnytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Nåt "rätt kost i skolan" finns där iaf om man läser bloggnytt Ja just det, Naturlig mat i skolan. Det visste jag faktiskt och vilken jättebra grej. Just skolmat är ju jätteviktigt. Kanske mer sånt nästa år. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Undrar lite vilket parti som skulle vinna valet, om endast rösterna från inbitna LCHFare räknades. Så omröstningen gäller helt enkelt vilket parti du kommer rösta på. Omröstningen är INTE offentlig. Jag gissar på MP är ganska populärt, även om det inte är vad jag tänker rösta på. Sen undrar jag också, vilket parti tror du (behöver inte vara det som du röstar på) gör det mest gynnsamt för vad LCHF står för. Skriv gärna I tråden vad du tror och varför. Tex: - skatter på hälsofarliga produkter, tex socker - gynnsammare för sveriges bonder och närproducerat etc... Hoppas ingen tar illa upp av att tråden handlar om politik. Skulle det spåra ut så tar jag hellre bort tråden Jag tycker det är jättebra att du startade den här tråden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 MP skulle jag säga! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Naturligmatiskolan var på Almedalen i början av veckan vet jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted July 5, 2014 Author Share Posted July 5, 2014 Jag tycker det är jättebra att du startade den här tråden. Tack. Jag är själv inte duktig på att skriva, men väldigt nyfiken på ämnet... Jag är övertygad om att det finns pengar att spara genom en bättre folkhälsa. poliker pratar gärna om hur man tar hand om de sjuka, men inte hur man får färre sjuka medborgare. :/ Detta borde börja redan med "äkta smör i skolan" och inga raffinerade kh. Hoppas att vi kan få mer fokus på folkhälsa i nästa val det ligger verkligen i tiden! någon som pratade med dessa "naturlig mat i skolan " under almedelsveckan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted August 21, 2014 Author Share Posted August 21, 2014 Nu börjar det närma sig val, så passar på att lyfta tråden lite knappt en månad kvar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Ja, C och MP kanske värnar Sveriges bönder och närproducerat. Mitt problem med MP är att de har rätt i att miljön är viktig och att de vill väl, men att deras politik leder till sämre miljö och arbetslöshet, fattigdom och elände. De vill återinföra skatt på konstgödsel, kan låta som en bra idé men då slår man ut svenska bönder då andra länder inte lär följa efter. De vill storsatsa på ekologiskt lantbruk då det släpper ut mindre per hektar, men ekologiskt lantbruk släpper ut mer skit per producerad enhet då produktionen är så mycket lägre. De är emot GMO som skulle kunna öka skördarna med mindre bekämpningsmedel. De är emot ekonomisk tillväxt vilket skadar människor och miljö (Sverige har dubbelt så stor BNP nu som 1980, ändå är miljön renare och utsläppen lägre). De vill som i Tyskland ta bort säker och miljövänlig kärnkraft. I Tyskland har det inneburit ökade utsläpp från gas och kol. Det skulle inte heller förvåna mig om de vill införa köttskatt och annat tok. Som sagt, de vill väl men allt blir helt galet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Efter att ha varit i närkontakt med vården och försäkringssystemet under det senaste året kan jag bara skaka på huvudet på hur det är. Samma sak med skolan, med det kunde man se redan många år sedan. Så skolan och vården är mina viktigaste frågor. Och jag vill inte ha GMO, låt USA experimentera på sig själv 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted September 12, 2014 Author Share Posted September 12, 2014 Är det någon som har siffror på hur mycket pengar vi konsumerar på godis, chips, kakor och läsk (gärna med källa)? Samma för spannmåls-produkter? dvs, bröd, pasta, risprodukter, mjöl osv. Nyfiken på hur mycket pengar det skulle handla om att vi leker med tanken att momsen på dessa livsmedel skulle höjas till 25% 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts