Johanna07 Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 The Maasai are no longer hunter-gatherers but live, along with their cattle, either a settled or a semi-nomadic lifestyle. They wear sparse clothes, which mainly cover their upper legs and upper body, and attempt to avoid the sun during the hottest part of the day. They eat mainly milk and meat from their cattle, although recently they began to add corn porridge to their diet. Their mean 25(OH) vitamin D level was 48 ng/ml (119 nmol/L) and ranged from 23 to 67 ng/ml. The Hadzabe are traditional hunter-gatherers. Their diet consists of meat, occasional fish, honey, fruits, and tubers. They have no personal possessions. They wear fewer clothes than the Maasai in that the men often wear nothing above the waist. Like the Maasai, they avoid the sun during the hottest part of the day. Their mean 25(OH)D was 44 ng/ml and ranged from 28 to 68 ng/ml. http://www.vitamindcouncil.org/blog/new-study-vitamin-d-levels-of-the-maasai-and-hadzabe-of-africa/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 45 ng/ml motsvarar 112 nmol/l så då låg jag ganska bra på 111 nmol/l. Deras värde verkar variera mellan 60-170 nmol/l? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Intressant! Det stämmer rätt väl med ett par afrikanska populationer som också studerats, vilket jag postat på annat håll i forumet, Finner det inte omedelbart. Kan eventuellt vara samma studie som ligger bakom. Du ligger nog jättebra med dina 111 nmol/l! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 45 ng/ml motsvarar 112 nmol/l så då låg jag ganska bra på 111 nmol/l. Deras värde verkar variera mellan 60-170 nmol/l? gött! hur mycket D vitamin äter du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 gött! hur mycket D vitamin äter du? 5000 IE. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Intressant att det verkar vara så olika hur man tar upp D- vitamin också, undrar vad det kan bero på. Jag fick nu mitt D-vitaminvärde som testades i maj och det låg på 118 mmol/l. Jag äter 2500 IE samt har en hel del D-vitaminrika livsmedel i min kost. Min husläkare sa först att det var mkt bra. Men sen började hon tveka och menade att det är onödigt högt och att man ska se till att hålla sig inom "lagomzoonen". Så hon tyckte jag skulle ta tillskott bara några dagar i veckan och inte på sommaren. Hon menade också att det "ska" ligga lägre på våren. Då tror jag hon tänker att det är normalt för nordbor att ha lågt D på vinterhalvåret. Det finns lika många teorier som det finns husläkare tror jag . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts