Jump to content

Köpa böcker från utlandet

MKJ

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en del böcker från t ex Amazon men har aldrig gjort det tidigare. Jag är visserligen dålig på engelska men en del böcker är hyfsat lättlästa och det kan ju vara ett sätt att öva också.

Hur mycket brukar man behöva betala i frakt?

Skickar alla till Sverige?

Hur lång leveranstid brukar det vara?

Amazon ligger tydligen i Storbrittanien. Har ni köpt från någon annan nätbokhandel?

Brukar böckerna vara i bra skick?

Amazon har ibland begagnade också.

Jag ställde lite frågor för att ha något att börja med men jag är helt enkelt intresserad av om ni provat att beställa från utlandet och hur det fungerat.

Jag funderar på att köpa en del böcker från t ex Amazon men har aldrig gjort det tidigare. Jag är visserligen dålig på engelska men en del böcker är hyfsat lättlästa och det kan ju vara ett sätt att öva också.

Hur mycket brukar man behöva betala i frakt?

Skickar alla till Sverige?

Hur lång leveranstid brukar det vara?

Amazon ligger tydligen i Storbrittanien. Har ni köpt från någon annan nätbokhandel?

Brukar böckerna vara i bra skick?

Amazon har ibland begagnade också.

Jag ställde lite frågor för att ha något att börja med men jag är helt enkelt intresserad av om ni provat att beställa från utlandet och hur det fungerat.

Min son beställer mycket böcker från Amazon, beroende på vilket land du beställer ifrån och hur tungt det är så kostar frakten därefter, USA är dyrare i frakt, men oftast billigare i bokpris.

Böckerna har alltid varit i perfekt skick :)

Många gånger så kan man tjäna ganska mycket pengar på att beställa böcker, trots frakt.

Pay-Pal-konto är väldigt smidigt när man handlar via nätet i utlandet...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paypal

• Like 3

Min son beställer mycket böcker från Amazon, beroende på vilket land du beställer ifrån och hur tungt det är så kostar frakten därefter, USA är dyrare i frakt, men oftast billigare i bokpris.

Böckerna har alltid varit i perfekt skick :)

Många gånger så kan man tjäna ganska mycket pengar på att beställa böcker, trots frakt.

Pay-Pal-konto är väldigt smidigt när man handlar via nätet i utlandet...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paypal

Tack Syster för informationen! Jag visste inte att Amazon finns i flera länder. Jag har ju beställt en del engelska böcker via Adlibris men alla finns inte där.

• Like 1

Amazon är guld. Jag har köpt hur mycket som helst därifrån och det har aldrig varit något strul. De är världens största näthandlare och de har rutiner som fungerar. Någon annan har kanske andra erfarenheter men för mig har det funkat hur bra som helst. 

På senare tid har det diskuterats en del om anställningsvillkoren och arbetsmiljön för de som jobbar på deras anläggningar utanför USA. Jag hittar ingen länk just nu och säger inte så mycket mer. Men du kan kanske googla?

Men för mig som kund är det guld. Beställer jag en burk D-vitamin från amazon.co.uk så finns pillren att hämta fyra dagar senare på postavdelningen hos ICA-nasaren till ett pris som är väsentligt lägre än om jag hade beställt det från en svensk handlare inklusive fraktkostnaden. 

Har man sedan en Kindle läsplatta och köper en e-bok så har man boken i plattan en minut efter köpet. Sjukt smidigt om man klarar engelskan. Det svenska utbudet är ungefär noll tyvärr.

Har hört att Amazon håller på att etablera sig i Sverige. Då får Adlibris, Bokus & Co det svettigt :-)

• Like 4

Du ska kolla att du är på amazone.co.uk om du vill köpa från Storbritannien, amazone.com tror jag är amerikanskt.

Jag köper en hel del över nätet internationellt, både till företaget och privat och det har inte varit några problem alls. Fraktpriser brukar framgå ungefär halvvägs in i processen men jag har faktiskt inte handlat av amazone på flera år så vet inte hur det är nu.

Kul att du vågar dig på att köpa utrikiska böcker!

• Like 1

När jag till slut beslöt mig för att köpa en läsplatta (eftersom jag inte har plats för fler tegelstensromaner hemma) så var Amazons Kindle en av de billigaste jag hittade (den enklaste varianten). Och som LasseL skriver så är det så sjukt enkelt att köpa och ladda ned e-böcker, som dessutom alltid är billigare än de tryckta böckerna.

Jaså, levererar amazon.co.uk till Sverige nu? Det gjorde de inte för några år sedan (åtminstone inte när jag försökte beställa) så plattan köpte jag på amerikanska amazon.com, fungerade hur bra som helst.

• Like 1

Jag har handlat mycket på olika Amazon, främst UK och USA men ibland Tyskland. Har kreditkort registrerat, vilket kan kännas ovant men det har fungerat perfekt i minst fem år. Paypal är annars ett bra alternativ. Frakt och spårning fungerar precis lika bra som vid svensk avsändare.

Lycka till med inköp och läsning  :)

• Like 3

Du ska kolla att du är på amazone.co.uk om du vill köpa från Storbritannien, amazone.com tror jag är amerikanskt.

Jag köper en hel del över nätet internationellt, både till företaget och privat och det har inte varit några problem alls. Fraktpriser brukar framgå ungefär halvvägs in i processen men jag har faktiskt inte handlat av amazone på flera år så vet inte hur det är nu.

Kul att du vågar dig på att köpa utrikiska böcker!

När jag hittar böcker via google böcker så är det amazone.co.uk som kommer upp som köpställe bland dom svenska bokhandlarna. Det är nog för att den är närmast oss.

När det gäller engelskan så provläser jag i google böcker först och en del är lättlästa medan andra använder för mycket okända ord för mig. Jag tycker det är lättare med en bok än en studie men även där är det väldigt olika.

I vintras kändes det som om hjärnan slagit dubbelknut efter all engelska men nu känns det ändå som om en förbättring har skett efter ett tags uppehåll.

• Like 3

Amerikansk engelska är normalt lättare att förstå än brittisk. Det verkar som om brittiska akademiker tävlar i att använda sällsynta ord, där det ofta finns fullt gångbara vardagliga alternativ. Förstår man den brittiska textens alla nyanser, så kan den iofs vara mycket vacker, men jag hindras ofta av ord jag aldrig hört förr.

• Like 4

Amerikansk engelska är normalt lättare att förstå än brittisk. Det verkar som om brittiska akademiker tävlar i att använda sällsynta ord, där det ofta finns fullt gångbara vardagliga alternativ. Förstår man den brittiska textens alla nyanser, så kan den iofs vara mycket vacker, men jag hindras ofta av ord jag aldrig hört förr.

Bra skäl varför man kan tveka att ge sig på PD James på original språk. Men i bland kan jag uppleva amerikanska fackböcker som lite väl pratiga, även om det gör dem mer lättlästa. 

• Like 2

Bra skäl varför man kan tveka att ge sig på PD James på original språk. Men i bland kan jag uppleva amerikanska fackböcker som lite väl pratiga, även om det gör dem mer lättlästa. 

P D James är bäst på engelska. Håller med om pratigheten i amerikansk populärlitteratur, tröttsamt ordrika ofta.

Gå in på thebookdepository.com.    Där finns alla böcker som finns på amazon, skillnaden är att bookdepository har gratis frakt över hela världen! 

Varsågod, det var så lite :) 
Men den sidan är ju "begränsad" till böcker. Vill man ha andra grejer med så är amazon ett alternativ.  Där går det att ställa in sökresultat på att enbart visa "free super saver delivery" - gratis leverans. till Sverige med.  Jag har fått paket på flera kilo levererat helt gratis, andra gånger har det kostat trots att det står free delivery. Vet inte riktigt varför det är så. Men det är bara att prova sig fram! - man ser ju total kostnad före ordern bekräftas :)

• Like 5

Vissa grejer kan fastna i tullen om man beställer från USA, men för böcker verkar det problemet vara högst sällsynt. Vissa grejer får de inte ens skicka utomlands - jag försökte en gång förgäves köpa chilifrön (ovanlig sort som jag bara hittade i USA) från amazon.com.

Näthandeln tycks ha vaknat till på senare tid och insett att globala kunder kan vara värda att satsa på. För några år sedan var det noll service till globala kunder. Jag vet inte hur många gånger jag försökt pressa in en svensk adress i fält avpassade för en amerikansk adress. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Det här var ju en skum sida

http://www.svenskaamazon.com/html/bocker.html

Är det någon som vet vad det är? Jag fattar nada.

Tack för den resan tillbaka till webbens barndom när sidorna såg ut så här  :).

Det märkliga är ju att domänen svenskaamazon.com registrerades 2009-12-17 och det är ju inte så himla länge sedan. Redan på den tiden såg inte seriösa webbsidor ut som denna.

Med andra ord inget att bry sig om. Surfa vidare, gärna till http://www.amazon.co.uk.

Tack för den resan tillbaka till webbens barndom när sidorna såg ut så här  :).

Det märkliga är ju att domänen svenskaamazon.com registrerades 2009-12-17 och det är ju inte så himla länge sedan. Redan på den tiden såg inte seriösa webbsidor ut som denna.

Med andra ord inget att bry sig om. Surfa vidare, gärna till http://www.amazon.co.uk.

Ja den såg ju inte så proffsig ut precis. Jag hittade den när jag letade efter amazon i Sverige eftersom dom tydligen skall etablera sig här. Jag blev ganska undrande och trodde ju inte riktigt att deras sida skulle se ut så där. Man kan ju undra om någon kallat sin sida för svenskaamazon för att locka ditt köpare.

Amazon säljer ju begagnat och den här sidan har länkat till bokbörsen som säljer begagnade böcker.

http://whois.domaintools.com/amazon.se

Domänen har varit registrerad "ganska" länge. Det framgår dock inte om det är amazon själva som äger den eller om .SE bara reserverat den.

Amazon.se är registrerad av 

amazon0702-00007
Namn Tuula Alsen
Företag Amazon AB
Organisationsnummer [sE]556330-6454
E-postadress tuula@amazon.se
Adressrad 1 Östermalmsgatan 55, 3 tr
Adressrad 2 -
Adressrad 3 -
Postnummer 11450
Ort Stockholm
Land SE
Telefon +46.87651880
Fax -
Skapad 2007-02-09
Senast ändrad -
Registrar SE Direkt

Jag gissar att Tuula har ett bra förhandlingsläge just nu  :)

http://www.allabolag.se/5563306454/Amazon_AB

Amazon klart för start i Sverige

http://www.dn.se/ekonomi/amazon-klart-for-start-i-sverige/

Fast det står i artikeln "– Amazon kommer inte att kunna erbjuda svenska bokköpare något de inte redan kan få."

Det låter konstigt eftersom det hänt mig många gånger att jag hittat böcker genom google books som funnits på Amazon men inte på Adlibris. Någon gång har jag dock sökt direkt i Adlibris och hittat boken den vägen men inte via google books.

Amazon får inte köpa Amazon.se
  • Like 1

• 3 months later...

Kan man söka i texten om man köper en e-bok? Jag tycker egentligen att det är trevligare att läsa en pappersbok men om det går att söka i texten så kan ju e-bok vara en fördel om det är en faktaspäckad text.

Ja, det kan man, och det är ju som du säger en stor fördel. Fast jag gillar ändå mina pappersböcker...

• Like 2