SparkadRunt Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Jag fyller år nu den 19:e och tänkte ha lite fest med alkohol och allt vad det innebär. Är ny med lchf så nu undrar jag om ni har nåt tips på alkohol som inte förstör så mycket, eller kanske finns det nån alkohol som inte förstör alls? Förstår att öl och whiskey går bort helt och hållet, men antar att ren sprit ska kunna funka? Hur mycket förstör det? Kanske inte det roligaste, kanske har ni nåt roligt tips på drinkar och sådär? Alla tips är till hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Whisky är faktiskt ganska acceptabelt som LCHF-alt. Även rött vin av rätt sort. Ej Rosé mm.Personligen tycker jag inte att jag märker någon skillnad när jag dricker någon whisky och något glas rött vin!Men som med allt, blir det för mycket så slår ju kroppen bak ut, och risken för felbeslut avseende mat samma kväll och dagen efter blir ju överhängande! Kört hårt! http://barbapappa.blogspot.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Loka neutralCitronskivavodka Annars gillar jag verkligen Motörheads vin. Personligen dricker jag prips pure och går inte upp i vikt av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/alkohol-och-vikt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Hej Torrt mousserande som välkomstdrink, kanske med en jordgubbe eller hallon i glaset så blir det riktigt festligt Torra röda och vita viner fungerar bra till maten. Öl går bort men whiskey ska gå bra. Ren sprit funkar ja, men kanske inte så praktiskt att servera om man inte blandar med något, och där blir det ju problem. Jag rekommenderar inte lightdrycker men det är ju upp till var och en. En viss påverkan har nog all alkohol men det är ju sockret som är boven så välj bra viner. "Ramos" är ett jättegott rött vin med mindre än 3g socker per liter, där bör det nog ligga, kolla systembolagets APP för info. Ha så kul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Var beredd på att såväl alkoholtåligheten som baksmällan kan skilja sig från tidigare! Jag upplevde att jag lättare blev berusad och att baksmällan snabbare gick över, men vet att andra upplevt LCHF-baksmällan som värre också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Anna Hallen skrev tidigare på sin blogg att man blir lättare berusad av alkohol på LCHF, och bland annat så tål du bara hälften så mycket som du gör på kolhydratskost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SparkadRunt Posted January 10, 2013 Author Share Posted January 10, 2013 Är alltså Whiskey okej? Fick nästan en glädjechock just Är en av de saker jag motvilligt trott att jag varit tvungen att slumpa nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 När man dricker alkohol har levern fullt upp med att bränna den och tillverkar inte energi av fett. Jag ramlar direkt ur ketos iaf om jag dricker mer än 1 glas vin... Men där är vi nog olika känsliga. Men klart du ska festa till det, när du nu ska ha fest, på rätt sorts alkohol då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 ...här är en till som har erfarenhet av att vara ovanligt lättpåverkad med lchf.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Vänta vänta nu.. Inte rosévin? Torrt sådant? Var helt säker på att jag läst att det var "Okay". Är även jag känslig för alkoholen. Framförallt disciplinen får sig en törn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Kolla in systembolagets hemsida på många varor ser man hur mkt socker de innerhåller.Men rött vin och Whickey o sprit går väl bäst.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatso Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Tänk bara på att när alkoholen tar över din hjärna så vill den ha chips, godis och nattamacka... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jag gillar inte rött vin särskilt mycket och känner därför inte till några goda.. Är det någon som vet några lite bättre (läs godare) röda viner? Alternativt några kh låga vita? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcusL Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Tänk bara på att när alkoholen tar över din hjärna så vill den ha chips, godis och nattamacka... Detta förstår jag inte, det stämmer i alla fall inte på mig. Får total avsmak på all slags mat/snacks efter ett par glas vin/low carb öl. Tar jag ett glas vin medans jag lagar mat är aptiten totalt död när det är dags och äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feffep Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Bacardi razz och ramlösa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Tänk bara på att när alkoholen tar över din hjärna så vill den ha chips, godis och nattamacka... Korv är fint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jag gillar inte rött vin särskilt mycket och känner därför inte till några goda..Är det någon som vet några lite bättre (läs godare) röda viner? Alternativt några kh låga vita? Rött ganska lätt men smakfullt "Ramos" bara: <3 gr socker /L helt ok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OmeLÄTT Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 En god lagrad Talisker i ett vackert glas är ok. Likaså torra viner med eller utan bubblor .. Men som vanligt med alkohol så är det att ta det med måtta. I början reagerade jag väldigt på alkoholen, men tycker väl nu efter några år med LCHF att kroppen tål mer än det första halvåret då det räckte med ett glas vin.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Robert Lustig skriver i sin nyutkomna bok, "Fat Chance", att alkohol och fruktos har ungefär samma toxiska egenskaper och metaboliseras på liknande sätt. En skillnad är dock (som bekant!) att alkohol utöver att metaboliseras i levern också påverkar hjärnan. I måttlig mängd har en daglig dos alkohol nyttiga effekter; genom att höja HDL och i fallet rött vin genom att ett ämne som heter resveratrol som antas öka insulinkänslighet och livslängd. Tröskeln för toxicitet (när det blir giftigt) anger han till efter en mängd motsvarande 3 glas rödvin. Både alkohol och fruktos ger bukfett vid överkonsumtion, båda ger förfettad lever. Så långt vetenskapen, men nu var det ju fest du skulle ha --- eftersom alkoholens (liksom fruktosens eller glukosets/stärkelsens) farlighet är dosberoende över tid, så kan du gått festa till vid enstaka tillfällen. (Höll våra stenåldersförfäder igen när de jagat bort bina från honungen?) Håller du dig till drycker med låg sockerhalt såsom osötad starksprit eller rödvin / torrt vitvin så är det desto bättre. Och så en massa goda LCHF-snacks när folk börjar vilja ha "nattamad" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts