Jump to content

Strikt lchf - konstig i magen!

Rbl
 Share

Recommended Posts

Hej!

För 2-3 veckor sedan körde jag igång med ganska strikt LCHF där jag enbart äter ungefär 15-20 kolhydrater per dag. Nu har jag märkt att jag inte direkt känner mig bajsnödig under dessa veckor.. ändå har jag lyckats gå på toa ett par gånger och fått ut en del, nästan bara diarre och inte så mycket avföring som jag är van vid, men jag har hört att man inte har samma stora avföring som när man åt massa kolhydrater, stämmer det? 

Jag har för övrigt gått ner ett par kilo i vikt så det funkar riktigt bra det här med LCHF det enda problemet är ju just det här med magen, misstänker att jag är förstoppad då jag inte alls känner mig bajsnödig. Men det kanske är magen som ställer om eller vad tror ni?

/Mvh Rbl

Edit: ska även säga att jag inte har ont i magen:) utan känner mig mest bara orolig pga mindre avföring och utebliven "nöd" att gå på toa.

• Like 1

Eftersom du inte äter så mycket skräp som kroppen inte kan använda blir det ju mindre restprodukter också.

Se till att du får i dej tillräckligt med vatten, eftersom tjocktarmen tar upp vatten och då kan det bli hårt.

Min egen erfarenhet är också att om jag äter för lite fett "smörjs" tarmen inte lika bra...

• Like 2

Eftersom du inte äter så mycket skräp som kroppen inte kan använda blir det ju mindre restprodukter också.

Se till att du får i dej tillräckligt med vatten, eftersom tjocktarmen tar upp vatten och då kan det bli hårt.

Min egen erfarenhet är också att om jag äter för lite fett "smörjs" tarmen inte lika bra...

Dom första två veckorna av LCHF drack jag enbart cola light, lagom idiotiskt jag vet...det kanske jag borde ha nämnt i trådstarten också hehe, men nu har jag slutat med det skräpet helt och kör enbart på vatten sedan några dagar tillbaka, får hoppas magen mår lite bättre av det:).

• Like 1

Vanligt nybörjarproblem!

Vilket inte skall föringas hur som helst.. utan de grönsaker och annat du väljer får gärna innehålla lite fibrer.. typ kål och sparris, o sånt!

Sen på det, om du äter yoghurt, ta lite loppfrön, (Psyllium frön).. alternativt ta ett glas vatten med loppfrön varje morgon!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Loppfr%C3%B6

psylliumfro_loppfro.jpg

• Like 1

Vanligt nybörjarproblem!

Vilket inte skall föringas hur som helst.. utan de grönsaker och annat du väljer får gärna innehålla lite fibrer.. typ kål och sparris, o sånt!

Sen på det, om du äter yoghurt, ta lite loppfrön, (Psyllium frön).. alternativt ta ett glas vatten med loppfrön varje morgon!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Loppfr%C3%B6

psylliumfro_loppfro.jpg

MKT vatten! Annars kan man få "cementeffekt". Inte roligt kan jag intyga  :wacko:

• Like 2