Erik 2 Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Dagens nyhet är att man nu ser ett trendbrott vad gäller fetma bland barn till högutbildade i Stockholm: http://www.dn.se/nyheter/sverige/trendbrott-har-minskar-barns-overvikt/ Claude Marcus blir intervjuad och tar fram operation som enda medlet för tonåringar. Så sorgligt. Citat: Det finns flera tänkbara förklaringar till att fler barn tycks vara normalviktiga. Föräldrarna påverkas till exempel av det växande hälsointresset och av mediernas rapporteringar om att det går att förebygga övervikt. – I Stockholm finns många högutbildade föräldrar som prioriterar sina barns hälsa. I glesbygden är bilåkande vanligare. Men barnfetma är en klassfråga, och viktkurvan i Stockholm följer bostadspriserna. I centrala staden är priserna höga och få barn överviktiga, och längre ut är bostadspriserna låga och barnfetman högre, säger Finn Rasmussen. Claude Marcus, som är professor i barnmedicin vid Karolinska institutet, tycker att de nya siffrorna ser lovande ut. – De följer en internationell trend. De visar också att vi inte bara är offer, utan att det går att göra något åt problemet. Det är viktigt att hjälpa barn tidigt att hålla normalvikt. I tonåren är det svårt att göra något åt fetma, då är det nästan bara kirurgi som fungerar, säger han. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Jag tror att det kan vara skadligt för ett barn av andra skäl att växa upp med en anorektisk överklassmorsa. Frågan är bara vad som är värst. Jag har inte märkt något jätteintresse för LCHF i den högutbildade klassen i Stockholm. Tror att det ses som ganska "bonnigt". Där är det för det mesta ät mindre, spring mer som gäller. Eventuellt har de tagit till sig ekologiskt och att socker kanske inte är så nyttigt. Eventuellt finns också ett litet intresse för att det ska vara naturliga produkter och helfeta produkter. Fettskräcken har kanske börjat släppa taget en aning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Jag förstår hur du tänker kareng, dock kan jag som förmodat tillhör gruppen berätta att det är full fart på diskussionerna kring och tillämpningen av LCHF i gruppen "högutbildade i Stockholm". Glutenfrihet är också populärt och ger effekt. Ekologiskt, närproducerat, osv växer så det knakar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Jag förstår hur du tänker kareng, dock kan jag som förmodat tillhör gruppen berätta att det är full fart på diskussionerna kring och tillämpningen av LCHF i gruppen "högutbildade i Stockholm". Glutenfrihet är också populärt och ger effekt. Ekologiskt, närproducerat, osv växer så det knakar. Menar du alltså att förkortningen LCHF används (utan att någon skäms) och inte omskrivningar för samma sak? Jag har inte märkt att folk öppet pratar om LCHF utan omskrivningar. Egentligen spelar det väl ingen roll bara folk håller sig friska och inte förstör sina ungar. Att ekologiskt, närproducerat osv växer så det knakar håller jag med om. Det är bra att de som har råd (eller tar sig råd) handlar så att efterfrågan stiger och priserna sänks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 hahaha, ja ja, absolut, LCHF rakt ut. MEN man kan inte säga till sin eventuella doktor att man kör LCHF .. med visa undantag. Och absolut, de som har råd bör gå först och visa att det finns efterfrågan på bra mat så att utbudet ökar och priserna sjunker. Jag drar mitt strå till den stacken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts